• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Dialogi ze sztuką - Nie-Boskie Skrzypce

" Stare i nowe pisma są jednomyślne, podając, że po tym, jak Nil wystąpił ze swego koryta i zalał cały Egipt, wreszcie jednak cofnął się i pokazał ląd, Merkury znalazł wśród zatopionych zwierząt, leżących na łąkach i polach, skorupę żółwia, w której nie było już niczego oprócz wyschniętych nerwów i żył, w zależności od ich grubości i długości, powstawały różne dźwięki. To przyczyniło się do wynalezienia przez Merkurego instrumentu strunowego."

Taki rodowód skrzypiec podaje Leopold Mozart, ojciec słynnego Amadeusza oraz autor Gruntownej Szkoły Skrzypcowej, dodając jeszcze, iż łacińska nazwa skrzypiec chelys po grecku oznacza również żółwia. Dziś oczywiście wątpimy, aby wynalazcą skrzypiec był którykolwiek z olimpijskich bogów, tym bardziej, iż nie od razu zyskały one miano boskiego instrumentu. Co ciekawe, genezy skrzypiec można się doszukiwać nie gdzie indziej jak na ziemiach polskich. To tu odnaleziono najstarsze zabytkowe instrumenty skrzypcowe. Jednak nasza rodzima nazwa nie specjalnie łaskawie się z nimi obeszła, słowo skrzypce kojarzy się nam zdecydowanie nie ze skorupą żółwia lecz z czymś zupełnie innym. Czy zastanawiali się Państwo kiedyś, dlaczego tak szlachetny instrument został nazwany skrzypiącym?
Skrzypce nie zawsze były boskie. Niegdyś wzgardzone przez dwory, uznawane za wulgarne, nadające się tylko dla prostego ludu. A jednak! Może właśnie to, że skrzypce były nie boskie lecz ludzkie, pomogło im przetrwać próbę czasu. W końcu wyparły z dworów konkurencyjną rodzinę viol. Zapanowały w orkiestrach całej Europy i to we wszystkich odmianach: sopranowej (skrzypce), altowej (altówka), tenorowej (wiolonczela) i basowej (kontrabas, który jednak może być także spostrzegany jako spadkobierca viol).

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


O tym, jaka siła może drzemać w tym małym drewnianym pudełku opatrzonym w struny ze skręconych zwierzęcych jelit przekona nas solista Zbigniew Pilch wraz z Gdyńską Orkiestrą Kameralną SINFONIA NORDICA w niedzielę 28 października o godz.19.00 w kościele p.w. św. Józefa, ul.Ramułta 13 w Gdyni Leszczynki.Wstęp wolny.

Więcej informacji na stronie www.sinfonianordica.com

data: 28 PAŹDZIERNIKA 2012 r. niedziela, godz. 19:00
miejsce: kościół pw. Św. Józefa w Gdyni, Leszczynki (róg Morskiej i Estakady Kwiatkowskiego) ul. Ramułta 13

w programie:
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756 - 1791), Divertimento F - dur KV 138
J. Haydn (1732 - 1809), Koncert skrzypcowy C - dur nr 1
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756 - 1791), Eine kleine Nachtmusik KV 525

wykonawcy:
Zbigniew Pilch - skrzypce, solista, dyrygent
Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonia Nordica na instrumentach historycznych

organizatorzy:
Pomorskie Stowarzyszenie MUSICA SACRA
Gdyńska Orkiestra Kameralna SINFONIA NORDICA
Parafia p.w. Św. Karola Boromeusza w Gdyni, Wielki Kack
Urząd Miasta Gdyni
INFORMACJE O ZESPOŁACH I ARTYSTACH WYSTĘPUJĄCYCH W KONCERCIE

-------------------------------------
dr Zbigniew Pilch
-------------------------------------
Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie skrzypiec prof. Zbigniewa Szlezera, jednocześnie studiował skrzypce barokowe pod kierunkiem Zygmunta Kaczmarskiego. Od 2006 roku jest stałym gościnnym dyrygentem orkiestry Filharmonii Wrocławskiej.

Wykłada skrzypce barokowe i altówkę barokową na Akademiach Muzycznych we Wrocławiu i w Krakowie. Jest koncertmistrzem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną. Prowadzi kursy mistrzowskie w ramach Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim.

Koncertuje głównie jako solista, ale także kameralista i dyrygent. Za granicą współpracuje z fińską Battalią, duńskim Concerto Copenhagen, Belgijskim Collegium Vocale z Gandawy, hiszpańskim Al Ayre Español, czeską Musica Florea.

Interesuje się muzyką instrumentalną od XVI do XXI wieku, szczególnie wirtuozowską muzyką skrzypcową. Gra na skrzypcach barokowych i współczesnych, altówce i violi d'amore. Przez wiele lat był członkiem orkiestry Sinfonietta Cracovia.

Mieszka w Krakowie, bardzo lubi gotować, uwielbia koleje, najbardziej kocha grać recitale solowe.

-------------------------------------
Gdyńska Orkiestra Kameralna SINFONIA NORDICA
-------------------------------------
Gdyńska Orkiestra Kameralna SINFONIA NORDICA powstała w 1999 roku, z inicjatywy studentów oraz absolwentów gdańskiej Akademii Muzycznej (pod nazwą Sinfonietta Nordica). Zespół uczestniczył w międzynarodowych projektach realizowanych razem ze studentami Akademii Muzycznych w Dreźnie i Düsseldorfie.

Ma na swoim koncie nagrania radiowe i płytowe. Występowała na kilku znaczących międzynarodowych festiwalach muzycznych oraz współorganizuje liczne wydarzenia kulturalne.
SINFONIA NORDICA koncertowała zarówno w Polsce, jak i zagranicą (m. in. we Francji - koncerty pod patronatem Prezydenta Francji - Jaquesa Chiraca, w ramach festiwalu "Nowa Polska", podczas Roku Polskiego we Francji).

Orkiestra aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym Trójmiasta i Pomorza, współpracując przy tym z wieloma cenionymi artystami z Polski - z Markiem Toporowskim, Piotrem Kusiewiczem, Stefanią Toczyską, Zbigniewem Pilchem, Jarosławem Thielem, Karolem Radziwonowiczem, Przemysławem Neumannem oraz z zagranicy - między innymi z Naho Hirai.

Od 2005 roku funkcję koncertmistrza i dyrygenta Gdyńskiej Orkiestry Kameralnej SINFONIA NORDICA pełni Bernardeta Braun, która trzyma pieczę nad artystycznym poziomem wykonań. Trzon orkiestry stanowią muzycy zafascynowani muzyką epoki baroku, studiujący pod okiem wybitnych osobowości europejskiej sztuki historycznego wykonawstwa. Ideą przewodnią zespołu jest przybliżenie trójmiejskiej publiczności oryginalnego brzmienia utworów dawnych mistrzów.

Opinie