• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Dźwięki Północy (16 opinii)

Organizowany od ponad 30 lat Festiwal "Dźwięki Północy", jest jednym z najważniejszych projektów Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku. To wydarzenie unikatowe ze względu na swój północny wątek, niespotykany w formule innych przeglądów. Celem Festiwalu jest popularyzacja współczesnej muzyki inspirowanej tradycyjną kulturą krajów nadbałtyckich, poprzez szeroką prezentację dokonań wybitnych artystów polskich i skandynawskich. W bogatym programie znajdują się koncerty, warsztaty, projekcje filmów, zabawy taneczne.

32. edycja Festiwalu "Dźwięki Północy" odbędzie się w terminie 16-20 lipca 2014 r. w Gdańsku. Do udziału zaproszono artystów niezwykle utalentowanych i uznanych na polskiej i światowej scenie folkowej: Kapelę ze wsi Warszawa, Nordic fiddlers bloc, Wimme Saari, Gjermund Larsen trio, Sväng, Otako, HabadeDuo i Same suki. Tradycyjnie już program koncertowy uzupełniono bogatą ofertą warsztatową oraz pokazami filmów. Podczas koncertów w Centrum Św. Jana publiczność będzie miała okazję zapoznać się z mistrzowskimi wykonaniami muzyki przy użyciu tradycyjnych technik wokalnych i instrumentalnych. Część artystów wystąpi w Polsce po raz pierwszy lub będzie promować nowe wydawnictwa.

folk / reggae / world - koncerty w Trójmieście


PROGRAM:

16-19 lipca 2014
warsztaty polskich tańców tradycyjnych

17-19 lipca 2014
warsztaty instrumentalne - melodie norweskie i skandynawskie

19 lipca 2014
warsztaty taneczne norweskie

16/07/2014
Potańcówka Trójwiejska

17/07/2014
20:00 Nordic Fiddlers Bloc
21:30 Kapela ze wsi Warszawa

18/07/2014
19:00 Otako
20:30 HabadeDuo
22:00 Wimme

19/07/2014
projekcja filmu "Midsummer's night tango"
Noc Tańca

20/07/2014
projekcja filmu "Soundbreaker"
19:00 Same suki
20:30 Gjermund Larsen trio
22:00 Svӓng


Kapela ze wsi Warszawa (Polska) - supergwiazda polskiej sceny folkowej, znakomicie rozpoznawalna w kraju i zagranicą. Na jej repertuar składają się awangardowe interpretacje muzyki tradycyjnej, szeroko pojętego terenu Mazowsza. Mimo wierności tradycyjnym technikom gry i śpiewu, pełne inwencji wykonania dawnych utworów brzmią zaskakująco awangardowo i są w pełni zrozumiałe dla współczesnego odbiorcy. Od powstania w 1997 r zespół wydał 6 płyt, dystrybuowanych w Polsce i na całym świecie. W 2012 r. ukazała się płyta NORD z udziałem kultowego szwedzkiego zespołu Hedningarna, legendą sceny world music. Album zbiera znakomite recenzje i jest nominowany do kolejnych nagród.

www.kzww.pl

Nordic Fiddlers Bloc (Norwegia/Szwecja/Szetlandy) - trio złożone z najlepszych młodych skrzypków pracujących obecnie na scenie muzyki ludowej: Olava Luksengård Mjelvy (Norwegia), Andersa Halla (Szwecja) i Kevina Hendersona (Wyspy Szetlandzkie). "Szetlander, Szwed i Norweg: trzej skrzypkowie z krajów skandynawskich grają wybór muzyki z własnych tradycji, a także szkockie i amerykańskie melodie. Ich płyta ukazuje głębię i różnorodność czystej muzyki tradycyjnej. Harmonia, rytm, melodia [...]. Poziom umiejętności i muzykalność są fantastyczne, ale Nordic Fiddlers Bloc nie biorą siebie zbyt poważnie: jest też zabawa i śmiech. (Alex Monaghan, Folkworld)

thenordicfiddlersbloc.com

Wimme (Finlandia) - Szamański śpiew spotyka się z dźwiękami nowoczesności. Wimme Saari jest śpiewakiem z Laponii (Saami), który posługuje się techniką joik - tradycyjnym śpiewem, wyrosłym z szacunku dla ziemi i żywiołów. Artysta łączy chropowatość tradycyjnego joiku z oryginalnymi improwizacjami, konstruując intensywne, wyraźne linie melodyczne i rozciągając głos od słodkiego falsetu do ciemnego barytonu. Od 1995 r. Wimme wydał cztery albumy (z towarzyszeniem zespołu) i solową płytę z joikami. W 2010 r. międzynarodową premierę miał długo oczekiwany album Mun (Ja), który otrzymał znakomite recenzje od krytyków muzycznych.

www.rockadillo.fi/wimme

Sväng (Finlandia) - kwartet harmonijkowy nie jest może tym co natychmiast przywodzi na myśl sztukę wysoką lub poważne muzykowanie, ale zespół Sväng, założony w 2003 r., udowadnia niedowiarkom, że ten mały instrument może być niezwykle wyrazisty, a jego potencjał jest w rzeczywistości bez ograniczeń. Grupa charakteryzuje się dynamicznymi i energetycznymi koncertami - w swoim repertuarze ma zarówno tradycyjne melodie jak i muzykę oryginalnie skomponowaną przez członków zespołu. Sväng olśniewają i zachwycają słuchaczy na całym świecie. W marcu 2014 r. premierę miał czwarty album Karja-La, mocno osadzony w fińskiej kulturze i mentalności. Kompozycje nawiązują zarówno do muzyki ludowej jak i dzieł Jeana Sibeliusa.

www.svang.fi

Otako (Polska) - inspiracja muzyką ludową jest często przyczyną tworzenia się projektów muzycznych wychodzących daleko poza ramy tradycyjnych brzmień. Często jest to także początek długiej, pełnej meandrów wędrówki muzycznej poprzez style i środki ekspresji. Brzmienie Otako - zespołu znanego z częstych zmian stylistycznych i eksperymentów ewoluowało od 2008 roku z materiału zebranego podczas wypraw do najstarszych skrzypków Suwalszczyzny: Franciszka Racisa i Mieczysława Pachutko. W ciągu 6 lat tej muzycznej wędrówki wiele się zmieniło. Skład przechodził kolejne metamorfozy i obecnie to jedno z ciekawszych zjawisk muzycznych, których początkiem była muzyka tradycyjna.

pl-pl.facebook.com/Otako.Music

Gjermund Larsen trio (Norwegia) - Gjermund jest jednym z najbardziej cenionych wykonawców i kompozytorów na współczesnej scenie norweskiej muzyki tradycyjnej. W 2006 r. na zlecenie festiwalu Telemark skomponował "Brytningstid", utwór inspirowany tradycjami muzycznymi i tanecznymi Verdal w regionie Trøndelag. Podczas pracy nad kompozycją poznał kontrabasistę Sondre Meisfjorda i pianistę Andreasa Utnema. Muzycy prezentują szeroki wachlarz gatunków - od klasyki i muzyki współczesnej po jazzu i pop, jak i tradycyjną muzykę ludową - różnorodny kontekst skutkuje niezwykle estetycznym i wyrafinowanym krajobrazem dźwiękowym. W 2008 r. trio otrzymało nagrodę norweskiego Grammy za debiutancki album Ankomst, a kolejny Aurum (2010), był nominowany w dwóch kategoriach. Ich trzeci album Reise, został wydany w 2013 r.

www.gjermundlarsen.com

Same suki (Polska) - punktem wyjścia są melodie z Mazowsza, Kujaw, Podhala, ale Same Suki nie traktują ich z nabożną czcią. Raczej jako inspirację, iskrę, którą potem zmieniają w żywy ogień. Przearanżowują je, dodają orientalne brzmienia, dziecięce grzechotki i dopisują własne teksty. Stylizują je na ludowe przyśpiewki, ale jednocześnie opowiadają o tym, co dzieje się tu i teraz. O miłości, o poszukiwaniu siebie, o seksie. Zero skansenu, samo życie. Wszystko dzięki suce biłgorajskiej, staropolskiemu instrumentowi podobnemu do skrzypiec, który otworzył im oczy i uszy. Same Suki chcą otworzyć je słuchaczom, serwując muzykę eklektyczną i ekscytującą. Świeżą, szczerą, własną.

samesuki.pl

HabadeDuo (Dania) - akordeonista Peter Eget i skrzypek Kristian Bugge rozpoczęli pracę w duecie około 2004 r.. Kilka lat później założyli duński zespół folkowy Habadekuk, z którym do tej pory intensywnie koncertują. W 2011 r., podczas rozdania Duńskich Nagród Muzyki Folkowej, Kristian został uhonorowany tytułem "Duńskiego Artysty Folkowego Roku", w tym samym roku zespół Habadekuk zdobył nagrodę za "Duński Album Folkowy Roku", a w 2013 r. został uhonorowany "Nagrodą Tradycyjną" podczas rozdania Duńskich Nagród Muzyki Folkowej.

Soundbreaker - film dokumentalny o Kimmo Pohjonenie, zawierający wywiady, historie, zdjęcia, muzykę, wideo i materiały archiwalne z trzydziestu pięciu lat jego kariery. Film zdobył główną nagrodę "Prix de la Creation", nagrodę dla najlepszego filmu na 30. Międzynarodowym Festiwalu Filmów o Sztuce w Montrealu (FIFA 2012). "Pohjonen napędza ten dokument - to jak wchodzenie do jego umysłu, a Koskela wykonał fantastyczną pracę wizualizując dźwięk akordeonu, czy to w uderzającej podwodnej sekwencji otwierającej film, czy w surrealistycznym meczu ping-ponga. Film Koskeli w wyjątkowy sposób mówi o wysiłku jednego człowieka, który kwestionuje wcześniejsze pojęcie o tym, czym może naprawdę być instrument, który uważa się za "tradycyjny" i przestarzały". (Owain Paciuzko, Rain Dance FilmFestiwal).

Reżyseria: Kimmo Koskela, Produkcja: Koskela Art & Media House, Finlandia 2012
www.koskela.tv/kimmo_pohjonen_feature_documentary_film.html

Midsummer Night's Tango - Finowie mają ekscentryczne poczucie humoru i są nieco nieśmiali, ale tango to muzyka ludowa z Finlandii. Dokument odkrywa fińskie tango z punktu widzenia piosenkarki Chino Laborde, gitarzysty Dipi Diego Kvitko i bandoneonisty Pablo Greco. Trójka argentyńskich muzyków podróżuje do Finlandii, aby dowiedzieć się, czy Aki Kaurismäki mówi prawdę, kiedy twierdzi, że tango zostało wynalezione w Finlandii. "Midsummer Night's Tango " to zabawne, dokumentalne kino muzyczne, wypełnione komicznymi i uroczymi momentami, w których muzycy z dwóch światów spotykają się by odkryć, że wszyscy tak samo kochają tango, jakkolwiek różne może się ono wydawać.

Scenariusz / reżyseria: Viviane Blumenschein, Niemcy 2012
www.gebrueder-beetz.de/en/productions/midsummer-nights-tango

WARSZTATY POLSKICH TAŃCÓW TRADYCYJNYCH
ŚRODA 16 LIPCA - PIĄTEK 18 LIPCA
16:00-19:00
SALA MIESZCZAŃSKA, NCK, RATUSZ STAROMIEJSKI
SOBOTA 19 LIPCA
14:00-17:00
SALA MIESZCZAŃSKA, NCK, RATUSZ STAROMIEJSKI


W programie warsztatów znajdzie się nauka podstaw polskich tańców o rytmice mazurkowej. Z pomocą energetyzującej pracy fizycznej, zabaw rytmicznych oraz kilku dziecinnie prostych sztuczek można będzie nabyć umiejętności, które pomogą uczestnikom zyskać na swobodzie ruchu i czerpać radość z zabawy na parkietach wiejskich i miejskich zabaw, potańcówek i wesel. Wprowadzeniem do zajęć będą ćwiczenia wspierające świadomość ciała i kontakt z partnerem i grupą. Warsztaty będą także okazją do zapoznania się z kontekstami muzykowania na wsi i zachowaniami towarzyszącymi sytuacjom tanecznym oraz niektórymi zasadami wiejskiego savoir-vivre'u.

Warsztaty przeznaczone są dla wszystkich chętnych (młodzież od l. 14, dorośli b/o wieku), nie trzeba przychodzić parami (ale warto), ani mieć wcześniejszych doświadczeń tanecznych, ale nie pożałują i ci, którzy już coś potrafią. Warto pamiętać o wygodnych butach.

PROWADZENIE
Marta Domachowska - etnolog, badaczka polskiej kultury ludowej, uczennica wiejskich Opowiadaczy, Tancerzy i Muzykantów. Współzałożycielka toruńskiej grupy "n obrotów" oraz Forum Muzyki Tradycyjnej. Od ponad dekady zgłębia, praktykuje i popularyzuje polskie tradycje muzyczne m.in. organizując potańcówki, koncerty i warsztaty. Na co dzień zajmuje się edukacją grup i osób w różnych kategoriach wiekowych w Muzeum Etnograficznym im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu. Lubi jak jest do rymu i do taktu.

Mateusz Kowalski - skrzypce, śpiew, akordeon. Pochodzi z Ostrołęki (Kurpie Zielone), praktykuje kurpiowski repertuar wokalny oraz uczy się tradycyjnej muzyki skrzypcowej Radomszczyzny. Jest uczniem znakomitego muzykanta Jana Gacy. Ostatnio odwiedza także Kielecczyznę, gra tamtejsze melodie na akordeonie, głównie z przekazu i repertuaru braci Witkowskich. Bierze udział w wielu projektach muzycznych - jest członkiem kapeli Kowalski/Maziarz/Murzynowska, Tęgie Chłopy oraz Wielka Orkiestra Gaców; współpracuje m.in. z Adamem Strugiem, Monodią Polską, Maciejem Filipczukiem i Heńkiem Małolepszym. Zagrał na deskach Teatru Dramatycznego (Młody Stalin), Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Szpilmana (Muzyczna Scena Tradycji), Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (Nowa Tradycja) oraz Filharmonii Łódzkiej (koncert muzyki kameralnej z cyklu "Kolor non stop").

Róża Mościcka -bęben obręczowy, baraban, śpiew. Pochodzi z Warszawy. Jest fizjoterapeutą. Swoją muzyczną pasję zawdzięcza rodzinie oraz nauczycielom: Adamowi Strugowi, Agacie Harz, Bartoszowi Niedźwiedzkiemu, a także wiejskim śpiewakom i muzykantom spotkanym podczas festiwali, warsztatów oraz podróży na wieś. Jej zainteresowania koncentrują się wokół instrumentalnej i śpiewanej tradycyjnej muzyki kurpiowszczyzny i radomszczyzny, jak również folkloru miejskiego starej Warszawy. Współpracowała z Heńkiem Małolepszym (Bal na Gnojnej), Bartoszem Niedźwiedzkim (Kapela Mazowiecka), Piotrem Kaznowskim, Marcinem Drabikiem (Poszukiwacze Zaginionego Rulonu) oraz Paulą Kinaszewską (Parura).


WARSZTATY TANECZNO-INSTRUMENTALNE NORWESKIE
SOBOTA 19 LIPCA

10:00-13:00
SALA MIESZCZAŃSKA, NCK, RATUSZ STAROMIEJSKI

Uczestnicy warsztatów instrumentalnych pod okiem Vegara Vårdala i Marianne Dahl wspólnie zagrają i zatańczą melodie norweskie. Marianne nauczy uczestników kilku najstarszych tańczonych w parach tańców z Norwegii, w tym słynnego energetyzującego Springara oraz spokojnego i hipnotyzującego Rulla. Norwegia posiada nieprzerwaną tradycję tańców w parach, którą poszczycić może się niewiele państw w Europie i z dumą ich was nauczymy. Poza dwoma wspomnianymi powyżej tańcami, Marianne pokaże, lub jeśli czas pozwoli nauczy, kilku innych tańców, które dadzą uczestnikom pojęcie o skomplikowanej norweskiej tradycji.

Vegar Vårdal - muzyk folkowy i tancerz pochodzący z miejscowości Vågå w dolinie Gudbrandsdal. Zajmuje się grą na skrzypcach norweskich (hardingfiddle) oraz skrzypcach klasycznych jak również tańcem tradycyjnym. Absolwent Norweskiej Państwowej Akademii Muzycznej w Oslo oraz programu tańca na NTNU w Trondheim. Vegar jest muzykiem energetycznym, wszechstronnym i lubiącym zabawę, a jego praca obejmuje szeroki wachlarz gatunków. W maju 2014 wydał album "Østfold" poświęcony muzyce tradycyjnej z regionu o tej samej nazwie. Zeszłego lata zdobył pierwsze miejsce w krajowym konkursie tańca tradycyjnego, a jako skrzypek uznawany jest za jednego z najwyższej klasy muzyków folkowych w Norwegii. Vegar zapraszany jest również do współpracy w charakterze muzyka współczesnego ze względu na swoje umiejętności improwizatorskie i zdolność formowania własnej muzyki.

Marianne Dahl jest znaną norweską tancerką folkową i nauczycielką. Z wykształcenia jest pedagogiem i zajmuje się nauczaniem w szkole średniej. Od wielu lat jest też instruktorką norweskiego tańca folkowego, prowadząc zajęcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Naucza wszystkich rodzajów norweskiego tańca folkowego, zarówno tych opartych na figurach jak i tańcu w parach.

Marianne brała również udział w scenicznych przedstawieniach norweskiego tańca folkowego. Od ponad dziesięciu lat jest członkinią zespołu "fant og fente". Grupa zorganizowała kilka pokazów opartych na tradycyjnym norweskim tańcu folkowym i występowała na festiwalach we wszystkich państwach skandynawskich. Marianne opracowała również choreografię do wielu innych projektów tanecznych i podróżowała z różnymi grupami do wielu państw europejskich jak i USA. W roku 2010 reprezentowała Norwegię podczas Wystawy Światowej w Szanghaju.


WARSZTATOM TOWARZYSZYĆ BĘDĄ DWIE IMPREZY TANECZNE
 
POTAŃCÓWKA - początek warsztatów
ŚRODA 16 LIPCA

20:00-23:00
PLAC PRZED NADBAŁTYCKIM CENTRUM KULTURY, UL. KORZENNA 33/35
 
Potańcówka Trójwiejska z Kapelą Przewłockiego na dobry początek warsztatów, pozwoli na integrację uczestników oraz zapoznanie się z naturalną sytuacją taneczną.

STOWARZYSZENIE "TRÓJWIEJSKA" skupia środowisko działające na rzecz popularyzacji polskiej muzyki tradycyjnej. Z inicjatywy Stowarzyszenia odbywają się potańcówki, warsztaty tańca, śpiewu białego oraz warsztaty skrzypcowe w Trójmieście. Od trzech lat odbywa się też Kurpiogranie - letnie warsztaty tradycji na Kurpiach.
www.facebook.com/groups/Trojwiejska/
www.trojwiejska.pl

KAPELA PRZEWŁOCKIEGO - istnieje od 2011. roku. Łączy niepowtarzalny charakter polskiej muzyki tradycyjnej ze współczesnym brzmieniem, jednocześnie zachowując jej pierwotną naturę. Repertuar stanowią utwory zaczerpnięte z bezpośredniego przekazu od wiejskich muzykantów oraz z nagrań archiwalnych, pochodzące z różnych regionów Polski, m. in. Mazowsza, Małopolski Północnej, Suwalszczyzny, czy Wileńszczyzny. Należą do nich: mazurki, oberki, polki, chodzone, wiwaty, kujawiaki, walczyki, a także różnego rodzaju zabawy oraz pieśni tradycyjne. Są one elementem wykonawczym podczas różnego rodzaju imprez okolicznościowych, ale też warsztatowym - nauka tańca, gry na instrumentach oraz śpiewu białego, dla dorosłych i dzieci.

Kapelę Przewłockiego doceniono na wielu konkursach ogólnopolskich i regionalnych: Festiwalu Polskiego Radia "Nowa Tradycja", "Stara Tradycja" na Festiwalu "Wszystkie Mazurki Świata" (3. miejsce), konkurs Kapel i Śpiewaków Ludowych "Powiślaki" (3. miejsce), konkurs Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym (1. miejsce).
Marek Przewłocki - skrzypce, cymbały wileńskie;
Joanna Gostkowska-Białek - basy;
Justyna Mazurkiewicz - bębenek obręczowy.

NOC TAŃCA - zakończenie warsztatów
SOBOTA 19 LIPCA
20:00-24:00,
CENTRUM ŚWIĘTEGO JANA, UL. ŚWIĘTOJAŃSKA 50
 
Finałem warsztatów będzie Noc Tańca - zabawa przy muzyce tradycyjnej granej na żywo, otwarta dla szerokiej publiczności. Impreza będzie wyjątkową okazją, aby doświadczyć bogactwa muzyki tradycyjnej Polski i Norwegii.
Do tańca grać będą uczestnicy warsztatów wraz z Vegarem Vårdalem oraz kapelą Tęgie Chłopy. Tańce polskie animować będzie Marta Domachowska, zaś tańce norweskie Marianne Dahl.

KAPELA TĘGIE CHŁOPY - kontynuuje tradycje muzyki tanecznej Kielecczyzny w jej autentycznej i niestylizowanej formie. Repertuarem i instrumentarium nawiązuje do najlepszych wzorów - tradycyjnych kapel, ogrywających dawniej wesela i wiejskie zabawy w okolicach Łagowa i Opatowa, kapeli braci Witkowskich z Orłowin, Krakowiaków ze Zbelutki, Antoniego Witkowskiego z Cisowa i wielu innych. Nazwa zespołu jest muzyczną deklaracją: Chłopy grają przede wszystkim kieleckie "chłopy" - trójmiarowe, śpiewne melodie typowe dla wschodniej Kielecczyzny, zwane także "światówkami" lub "śpiwami". Tęgie Chłopy chcą grać do tańca tak, żeby "sufit się podnosił" - jak to się ponoć zdarzało na zabawach ogrywanych przez słynną kapelę braci Witkowskich. W podnoszeniu sufitu wydatnie pomaga obecność mocnej sekcji dętej - trąbki, klarnetu.

Kapelę tworzą muzycy zaangażowani w organizację Kieleckiego Taboru Domu Tańca w Sędku koło Łagowa (2013). Większość z nich współtworzy wiele cenionych muzycznych projektów i działań animacyjnych w świecie polskiej muzyki tradycyjnej. Starając się dotrzeć do najstarszego repertuaru Kielecczyzny, członkowie kapeli przejechali wspólnie setki kilometrów w poszukiwaniu muzykantów i śpiewaczek tego regionu. Wspólnie też spędzali czas na nauce miejscowych melodii, goszcząc zwykle u klarnecisty Stanisława Witkowskiego. Wreszcie - razem grali do tańca na wieczornych zabawach podczas Taboru Kieleckiego. Do Tęgich Chłopów należy również wnuk Stanisława Witkowskiego, młody trębacz Damian Janda, który kontynuuje tym samym rodzinne tradycje muzyczne. Kapela występuje w różnych konfiguracjach i rozmiarach, zależnie od sytuacji na parkiecie.

| WARSZTATY INSTRUMENTALNE|
WARSZTATY INSTRUMENTALNE DLA SKRZYPKÓW - MELODIE NORWESKIE I SKANDYNAWSKIE

CZWARTEK 17 LIPCA - PIĄTEK 18 LIPCA
16:00-19:00
UNIWERSYTET GDAŃSKI, WYDZIAŁ HISTORII SZTUKI, SALA NR 74, ul. Bielańska 5

SOBOTA 19 LIPCA
10:00-13:00
UNIWERSYTET GDAŃSKI, WYDZIAŁ HISTORII SZTUKI, SALA NR 74, ul. Bielańska 5

Warsztaty instrumentalne dla skrzypków poprowadzi znakomity skrzypek
i pedagog Vegar Vårdal. W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z melodiami norweskimi. Na pierwszym spotkaniu Vegar zaprezentuje hallinga, stare melodie norweskie na 2/4 i 6/8. Na kolejnym warsztacie uczestnicy zapoznają się ze springarem, springleikem i springerem, starymi melodiami na 3/4, a także melodiami do tańca w parach. Uczestnicy warsztatów w ciągu kilku dni opanują melodie taneczne Norwegii w stopniu umożliwiającym im zagranie do tańca na Nocy Tańca.


| WARSZTATY RĘKODZIEŁA |
WARSZTAT PLASTYCZNY "FILCOWA BIŻUTERIA
"- tworzenie broszek, korali, kolczyków, opasek ozdobionych filcem.
NIEDZIELA 20 LIPCA
10:00 - 13:00
UNIWERSYTET GDAŃSKI, WYDZIAŁ HISTORII SZTUKI, SALA NR 74, ul. Bielańska 5

Filcowa biżuteria to warsztat dla każdego, kto lubi ciekawe ozdoby z tego niezwykłego materiału jakim jest filc.
Podczas warsztatu powstaną nie tylko ładne, ale również praktyczne ozdoby, a przy okazji będzie można wziąć udział w kursie różnych technik szycia od praktycznych do ozdobnych.
PROWADZENIE
Małgorzata Bądkowska - absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, pedagog.
W swym dorobku posiada wiele wystaw poświęconych papier-mache i rękodziełu. Ostatnio pasjonuje się filcem, który traktuje jak inspirujący materiał, z którego można stworzyć niezwykłe ozdoby.


WARSZTAT PLASTYCZNY "KREATYWNY MALUCH" - kartonowo-papierowa zabawa, podczas której powstaną: ozdoby, potwory i zabawki
NIEDZIELA 20 LIPCA
10:00 - 13:00
SALA MIESZCZAŃSKA, NCK, RATUSZ STAROMIEJSKI

Plastyczna przygoda z gigantami mieszkającymi na Kaszubach, a zwanymi Stolemami. Podczas warsztatu w ruch pójdą nożyczki, kleje i taśmy. Dobra zabawa dla rodziców z dziećmi GWARANTOWANA!
PROWADZENIE
Urszula Chomicka - nauczyciel języka kaszubskiego w Gdyni, pedagog. Przewodnicząca Kaszubskiego Koła Gospodyń Miejskich w Gdyni. Na co dzień pracuje z dziećmi i młodzieżą.

Organizator: Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku
www.dzwiekipolnocy.pl

Ceny za udział w warsztatach:
warsztaty taneczne polskie - 50 zł
warsztaty instrumentalne - 50 zł
warsztaty taneczne norweskie - 20 zł
warsztaty rękodzieła dla dzieci i dorosłych - bezpłatne


Organizator Festiwalu: Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku
www.dzwiekipolnocy.pl

Informacja o biletach

Ceny biletów i karnetów:

pokazy filmowe – 5 zł
karnet na 1 dzień – 20 zł /ulgowy/ i 30 zł /normalny/
karnet na cały festiwal – 50 zł /ulgowy/ i 70 zł /normalny/
Bilety i karnety ulgowe przysługują uczniom, studentom i emerytom oraz posiadaczom Karty Euro 26.

Ceny za udział w warsztatach:
warsztaty taneczne polskie - 50 zł
warsztaty instrumentalne - 50 zł
warsztaty taneczne norweskie - 20 zł
warsztaty rękodzieła dla dzieci i dorosłych - bezpłatne

Opinie (16) 1 zablokowana

  • Ekstra!

    Zapowiada się bardzo ciekawie!!!

    • 6 1

  • (4)

    a kaszubi wycięci w pień - jak zwykle
    jak to jest, że festiwal w mieście zwanym stolicą kaszub (przez jego własnych włodarzy) aż tak wyrzyna kaszubów? bo przypadkowy skrzypek ludowy (choćby najsympatyczniejszy) i facet z diabelskimi skrzypcami - to naprawde NIE jest jeszcze cała piękna kultura i muzyka kaszubska

    • 10 4

    • z tego coś napisało (nie wiem, jaka płeć) (1)

      wynika, że nie ma pojęcia o czym pisze:
      - Gdańsk nie jest stolicą Kaszub
      - na poprzednim festiwalu DP 2 lata temu było sporo po kaszubsku
      - "przypadkowych" skrzypków ludowych nie ma nigdzie - znajdź prawdziwego skrzypka kaszubskiego (niediabelskiego) i potem pisz
      albo nie pisz tylko rób jak takieś mądre

      • 5 4

      • Jutynko,czytaj również ze zrozumieniem :) włodarz naszego miasta nazwał Gdańsk stolicą kaszub - druga sprawa ze nie jesteśmy stolicą kaszub, Gdańsk to nie kaszuby i nikt nie chce byc nazywany tu stolica kaszub i kaszubem :)

        • 3 2

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Ponownie bo to trzeba zaznaczyć:
      Gdańsk z Kaszubami nie ma nic wspólnego
      i tak samo Kaszuby i Kaszubki ze zjawiskiem znanym muzyką.

      • 3 0

  • Kaszubi znęcają się nad zwierzętami. Nie lubię ich. (2)

    • 10 1

    • doch jo (1)

      Nad Tobom byk sie poznencol

      • 4 3

      • Pisz po polsku bo ten bełkot trudno mową nazwać.

        • 6 4

  • A gdzie kultura Kaszub? (2)

    Zastanawiam się, że mamy Kapelę ze Wsi Warszawa a nie mamy niczego z Kaszub, choc Gdańsk szczyci sie mianem stolisy regionu.... myśle że znalazłaby sie 1 lub 2 ciekawe kapele grające po kaszubsku, warsztaty z tańca tez można było zrobic.... a tak cudze (tj. norweskie itp) chwalimy a swego nie znamy...

    • 2 4

    • kaszubszczyzna (1)

      Kultura nie stworzy się na zawołanie. Kapela ze Wsi Warszawa istnieje, bo kilku osobom chce się to robić, a przy okazji robią to na tyle dobrze, że mogą z tego żyć, jak przypuszczam. Gdyby ktoś o smykałce muzycznej zechciał tworzyć w nurcie kultury kaszubskiej muzykę, którą ludzie chcieliby masowo kupować, na pewno miałby masę zaproszeń na rozmaite festiwale. Poza tym, ludzie uprawiający amatorsko kaszubski folklor spotykają się, o ile to nadal aktualne, w Wielu. Jedyną znaną postacią związaną z kulturą kaszubską, której udało się zaistnieć szerzej, jest na razie Olo Walicki. Nie jestem znawcą jego muzyki, ale z ogółu szumu informacyjnego wydaje mi się, że wykonuje on bardziej jazz oparty na motywach kaszubskich, a nie muzykę kaszubską okraszoną jazzem.

      • 2 1

      • Kaszebe !!!

        Folklor Kaszubski Ma się coraz lepiej, oczywiscie kto szuka ten znajdzie, oczywiscie nie jest on mejnstreemowy, i może i dobrze, bo to tez cały jesgo urok...
        od lat np. na tym festivalu,

        https://www.youtube.com/watch?v=BCkMcSx_3vc
        (a to jeden z wielu) pieśni regionu są rewitalizowane przez szereg artystów, nie tylko przez wspomnianego tu Ola Walickiego. Warto jednak temat zgłębiać czasami niżli kręcić banialuczki.. ;)

        • 1 0

  • muzyka ludowa, w tym kaszubska

    Byłem na kilku występach zespołów ludowych, z różnych stron Polski. Mamy dużo ciekawego folkloru, który nie może się doczekać takiej popularności, jak np. blues, czy reggae. Szczególnie ciekawe są melodie ze wschodu i południowegowschodu naszego kraju. Są bardzo nasycone emocjami i w dobrym wykonaniu naprawdę porywają. Kujawiaków, oberków, mazurków, polek, muzyki góralskiej i klezmerskiej oraz orkiestr dętych ze Ślaska nie trzeba specjalnie opisywać, bo są w miarę dobrze znane, żeby nie powiedzieć oklepane. Muzyka kaszubska na tym tle wypada dość smętnie, ale zachowała swój wyraz, który zawdzięcza szczególnie mowie kaszubskiej. Najmniej mogę powiedzieć o muzyce ludowej zachodniej i północnowschodniej części naszego kraju. Wygląda na to, że im większy wpływ Niemiec, tym bardziej nasza rodzima kultura została stępiona.

    Trudno powiedzieć, dlaczego folklor kaszubski się uchował pod tym niemieckim jarzmem. Czy to wynika z twardości Kaszubów, ich sprytu, czy może z poddaństwa. Dlaczego się mówi, że prawdziwy kaszub ma czarne podniebienie?

    • 3 0

  • wardruna (1)

    Jak przyjedzie Wardruna, gdziekolwiek, to pójdę

    • 1 0

    • Popieram!

      Ale coś mi mówi, że to nie będzie na Dźwiękach Północy - ani kasy na to nie mają, ani odwagi, bo jednak Wardruna jest dość specyficzna ideowo. Stawiam na przyszłoroczną Globaltikę. Skoro w tym roku mogli ściągnąć Niyaz, to i Wardruna jest w zasięgu.

      • 0 0

  • Dźwięki Północy LIVE

    Można zobaczyć co się tam dzieje na www.gdansk.pl/live

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

  • festiwal muzyczny
    kwi 11-13
    czwartek - sobota
    Gdańsk, Teatr Szekspirowski
    Sea You 2024