• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Festiwal Jazz Jantar (22 opinie)

Festiwal Jazz Jantar to okręt flagowy Klubu Żak. Od narodzin (1973) przechodził burzliwe losy, by od 1997 roku stać się prezentacją tego, co najciekawsze w polskim i światowym jazzie.

Jazz był obecny w Żaku od samego początku. W starej kronice Hot Clubu Alikwoty wśród licznych zdjęć z żakowskich jam sessions znajdują się zdjęcia z koncertu bardzo młodego Zbigniewa Namysłowskiego (1959), program jazzowego karnawału (1959) zapowiada występy Birdland Combo z Holandii oraz All Stars pod kierownictwem Krzysztofa Komedy (bilety kosztowały 20 zł), a prasowa notatka pod zdjęciem roześmianej i ślicznej Mitsou Fontaine z Haiti informuje, że "muzycy rewelacyjnego zespołu murzyńskiego The Delta Rhytm Boys zagrali na jam sessions".

Od narodzin FJJ do 2001 roku pod szyldem festiwalu występowały legendy polskiego jazzu m.in.: Antiquintet, String Connection, Tie Break, Tomasz Stańko w różnych składach, Extra Ball, Andrzej Zaucha, Stanisław Sojka, Jan Ptaszyn Wróblewski, Helmut Nadolski z Supergrupą Bez Fałszywej Skromności, Ewa Bem, Wojciech Karolak, Novi Singers, Tomasz Szukalski, Józef Skrzek, Artur Dutkiewicz, Young Power, a z artystów zagranicznych saksofonista Phil Woods, trębacz Tom Harrell, saksofoniści z drużyny Milesa Davisa: Bill Evans i Gary Thomas.

jazz - koncerty w Trójmieście


Dzisiejszy kształt FJJ to prezentacja trendów i nowych zjawisk, okazja do spotkania legend jazzu, wielkich artystów i muzyków wyznaczających nowe kierunki w jazzie, a także okazja do spotkań entuzjastów muzyki jazzowej. Podczas ostatnich 11 edycji FJJ przed publicznością trójmiejską wystąpili m.in.: Tomasz Stańko (kilkukrotnie), Leszek Możdżer, Nils Petter Molvaer, Esbjorn Svenson Trio, Matthew Shipp, Bester Quartet, Daniel Humair, Piotr Wojtasik, Dave Douglas, Mark Feldman, Eivind Aarset, Yaron Herman, Fra Fra Sound, Marc Ribot, Myra Melford, Steve Coleman, Branford Marsalis, Terence Blanchard, Joshua Redman, Brad Mehldau (dwukrotnie), Vijay Iyer, Jimi Tenor, Ron Carter, David Krakauer, Marcin Wasilewski Trio, Burnt Friedman, Jaki Liebezeit, Omar Sosa oraz wszyscy liczący się trójmiejscy muzycy.

Obecnie FJJ to sześć bloków tematycznych: mainstreamowy All That Jazz, awangardowy Avant Days, Polska Scena Jazzowa (koncerty odbywają się od lutego do kwietnia), Trójmiejska Scena Jazzowa, Młoda Scena Jazzowa prezentująca studentów gdańskiej Akademii Muzycznej (w jego ramach m.in. dyplomy) oraz bloki dedykowane muzyce europejskiej (w 2012 roku to Norway.NOW) i fascynacjom muzycznym trójmiejskich muzyków (blok: Sygnowano) - w 2012 roku gospodarzem tej części festiwalu będzie Mikołaj Trzaska.

W Skandynawii jazz od zawsze cieszył się wysokim uznaniem, a sami muzycy zaliczani są do ścisłej światowej czołówki najbardziej oryginalnych kompozytorów, instrumentalistów oraz improwizatorów. Mikołaj Trzaska do swego dnia SYGNOWANO: MIKOŁAJ TRZASKA wybrał właśnie Skandynawów: ATOMIC i THE THING, których koncerty 19.10.2012 otworzą FJJ.

ATOMIC wykonuje współczesną muzykę improwizowaną z licznymi odniesieniami do tradycji amerykańskiego jazzu - brzmień późnych lat pięćdziesiątych, sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku, z szczególnym uwzględnieniem dokonań klasyków Free Jazzu.

The Thing
The Thing
THE THING to trio free jazzowe, w którego skład tworzy ścisła czołówka free jazzowych improwizatorów w Europie: Mats Gustafsson, Paal Nilssen-Love i Ingebrigt Haker Flaten (także ATOMIC). Sam Mikołaj Trzaska zaprezentuje swój nowy, międzynarodowy projekt MIKOŁAJ TRZASKA QUARTET (21.10.2012 / Mikolaj Trzaska - saksofon, klarnet, Pe-Ake Holmlander - tuba, Olie Brice - kontrabas i Mark Sandres - perkusja).

Skandynawowie mocno zaznaczą swoją obecność na tegorocznym FJJ. Blok Norway.NOW to trzy koncerty: BUGGE WESSELTOFT SOLO (20.10.2012), MIKE MAINIERI & NORTHERN LIGHTS (20.10.2012) i NILS PETTER MOLVAER (21.10.2012).

Pianista Bugge Wesseltoft i Nils Petter Molvaer, który w Gdańsku zaprezentuje materiał ze swojej ostatniej płyty BABOON MOON to pionierzy nu-jazzu. Obaj uczestniczyli w nagrywaniu płyty NORTHERN LIGHTS, wydanej przez amerykańskiego wibrafonistę Mike'a Mainieri, twórcę legendarnego STEPS AHEAD. Na scenie w Żaku, obok Mainieri wystąpi m.in. Bugge Wesseltoft i znakomity kontrabasista Arild Andersen.

Tegoroczne Avant Days na FJJ to także GET THE BLESSING (3.11.2012), który tworzą muzycy Portishead, tworzący muzykę będącą mieszanką trip - hopu, elektroniki i jazzu. W Żaku zagrają materiał z najnowszej płyty OC DC, dedykowanej Ornette Colemanowi i Donowi Cherry'emu. Polska odsłona avantowa na FJJ to LEVITY (2.11.2012) z projektem AFTERNOON DELIGHTS i kIRk (21.10.2012) z MSZĄ ŚWIĘTĄ W BRĄSWALDZIE.

Wątek współczesnej pianistyki jazzowej podobnie, jak w zeszłorocznej edycji FJJ, będzie wyraźny także w tym roku. Obok wspomnianego już Bugge'ego Wesseltofta młode pokolenie będzie reprezentował nadzwyczaj utalentowany 22-letni Amerykanin AUSTIN PERALTA (2.11.2012), mający już w swoim dorobku współpracę z Ronem Carterem, Erykah Badu oraz dwie autorskie płyty (jedna z nich nagrana z muzykami z Cinematic Orchestra), wydane przez Brainfeeder, niezależną wytwórnię z Los Angeles, założoną przez Flying Lotusa. A nazwa Brainfeeder to dzisiaj znak najwyższej jakości.

WORLD SAXOPHONE QUARTET EXPERIENCE (fot.Nowak)
WORLD SAXOPHONE QUARTET EXPERIENCE (fot.Nowak)
Jak co roku na Festiwalu Jazz Jantar nie zabraknie wielkich gwiazd, muzyków i zespołów o imponującym dorobku, którzy odegrali w historii jazzu znaczącą rolę. All That Jazz to... WORLD SAXOPHONE QUARTET EXPERIENCE (24.10.2012) i JOHN MCLAUGHLIN & THE 4TH DIMENSION (4.11.2012). WSQ, założony w 1976 roku przez czterech wybitnych i charakterystycznych amerykańskich saksofonistów, wywodzących się z kręgów chicagowskiej i nowojorskiej awangardy, do Gdańska przyjedzie z projektem dedykowanym Jimiemu Hendrixowi. Dzisiaj WSQ to saksofoniści: Olivier Lake, David Murray, Hamiet Bluiett i Tony Kofi. Wystąpią w powiększonym składzie - o basistę i perkusistę. A basista to kolejna legenda: Jamaaladeen Tacuma, który wraz z saksofonistą Ornette'em Colemanem i gitarzystą Jamesem "Blood" Ulmerem wprowadził funkowy jazz lat 70-tych na awangardowe tory jazzu harmolodycznego. A Anglik John McLaughlin? Słyszymy go - i to jak! - na IN A SILENT WAY, JACK JOHNSON i BITCHES BREW Davisa.

I dwa słowa: MAHAVISHNU ORCHESTRA. To było przełomowe, sensacyjne wręcz połączenie jazz rocka i fusion, fantastyczny mariaż muzyki Wschodu i Zachodu, hinduskiej ragi z jazzowa improwizacją. W Sali Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance przedstawi swój projekt JOHN MCLAUGHLIN & THE 4TH DIMENSION. Po warszawskim koncercie w 2008 roku Marek Dusza z Rzeczpospolitej pisał: Usłyszeliśmy (...) jazz-rocka w czystej formie z ostrymi riffami gitary, prostym, gęstym rytmem perkusji i miarowym pochodem basowych akordów.

Ale All That Jazz to także NOSTALGIA 77 feat. JOSA PEIT (27.11.2012). W Żaku zagrają materiał z płyty THE SLEEPWALKING SOCIETY, będący fuzją chilloutu, nu-jazzu, ale też folku czy bluesa. Przyjadą do Gdańska z wokalistką Josą Peit, obdarzoną wyjątkowym głosem, której wpływ na całokształt płyty jest ogromny.

ELEC-TRI-CITY (fot.Damian Kramski)
ELEC-TRI-CITY (fot.Damian Kramski)
To, co wyróżnia Festiwal Jazz Jantar na tle innych festiwali jazzowych to bardzo mocne wsparcie dla lokalnej sceny jazzowej. Blok Trójmiejska Scena Jazzowa 2012 to przede wszystkim nowe projekty: saksofonisty Macieja Sikały MACIEJ SIKAŁA TRIO (27.10.2012), mocnego tria TYMAŃSKI & PUCHOWSKI FEAT. GRZEGORZ GRZYB (28.10.2012) oraz elektrycznego zespołu kontrabasisty Janusza Mackiewicza ELEC-TRI-CITY (3.11.2012). Wokalistka KRYSTYNA STAŃKO (28.10.2012) przygotowuje na jesień nową płytę KROPLA SŁOWA oraz przedstawi 3 dyplomantki z gdańskiej Akademii Muzycznej Gabrielę Janusz, Alicję Serowik, Paulinę Łabę (26.10.2012). A na finał sobotnich wieczorów festiwalowych Młoda Scena Jazzowa, czyli koncerty studentów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki.

Wszystko o festiwalu: www.jazzjantar.pl

Program Festiwalu Jazz Jantar 2012

19.10.2012 / Sygnowano Mikołaj Trzaska / otwarcie FJJ

Atomic
Magnus Broo - trumpet / Frederik Ljungkvist - sax / Håvard Wiik - piano / Ingebrigt Håker Flaten - double bass / Paal Nilssen-Love - drums

The Thing
Mats Gustafsson - sax / Paal Nilssen-Love - drums / Ingebrigt Haker Flaten - double bass

20.10.2012 / Norway.NOW

Bugge Wesseltoft Solo

Mike Mainieri & Northern Lights / polska premiera
Mike Mainieri - vibraphone / Bendik Hofseth - sax / Bugge Wesseltoft - keyboards / Arild Andersen - bass / Audun Kleive - drums

Młoda Scena Jazzowa

21.10.2012 / Avant Days / Norway.NOW

Mikołaj Trzaska Quartet / premiera
Mikolaj Trzaska - sax, clarinet / Pe-Ake Holmlander - tube / Olie Brice - double bass / Mark Sandres - drums

Nils Petter Molvaer / BABOON MOON / polska premiera
Nils Petter Molvaer - trumpet / Erland Dalen - drums / Stian Westerhus - guitar

kIRk / kawiarnia
Paweł Bartnik - electronic instruments / Olgierd Dokalski - trumpet / Filip Kalinowski - turntables

24.10.2012 / All That Jazz

World Saxophone Quartet Experience / polska premiera
Olivier Lake - alto sax / David Murray - tenor sax / Hamiet Bluiett - baritone sax / Tony Kofi - alto, soprano, tenor saxes / Jamaaladeen Tacuma - bass / Ranzel Merritt - drums

26.10.2012 / Dyplomy Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki

Gabriela Janusz / Alicja Serowik / Paulina Łaba

27.10.2012 / Trójmiejska Scena Jazzowa / ATJ

Maciej Sikała Trio / trójmiejska premiera
Maciej Sikała - soprano, tenor sax / Paweł Tomaszewski - organ / Sebastian Kuchczyński - drums

Nostalgia 77 feat. Josa Peit
Josa Peit - vocals / Tim Giles - drums / Mathew Bourne - piano / Benedic Lamdin - guitar / Fulvio Sigurta - trumpet / James Allsopp - reeds / Riaan Vosloo - bass

MSJ

28.10.2012 / TSJ

Krystyna Stańko / KROPLA SŁOWA / premiera
Krystyna Stańko - vocal / Dominik Bukowski - vibraphone / Piotr Lemańczyk - double bass / Cezary Konrad - drums

Tymański & Puchowski feat. Grzegorz Grzyb
Tymon Tymański - acoustic guitar, bass, banjo, vocal / Romek Puchowski - DOBRO, acoustic guitar, vocal/ Grzegorz Grzyb - drums

2.11.2012 / AD / ATJ

Levity / AFTERNOON DELIGHTS / trójmiejska premiera
Jacek Kita - keys / Piotr Domagalski - bass / Jerzy Rogiewicz - drums

Austin Peralta Trio / polska premiera

3.11.2012 / TSJ / AD

Elec-tri-city / premiera
Marcin Wądołowski - guitar / Dominik Bukowski - xylosynth /Janusz Mackiewicz - bass / Grzegorz Sycz - drums

Get The Blessing / OC DC / premiera
Jim Barr - bass / Dylan Howe - drums / Pete Judge - trumpet / Jake McMurchie - sax

MSJ

4.11.2012 / ATJ / Polska Filharmonia Bałtycka

John McLaughlin & the 4th Dimension
John McLaughlin - guitar / Gary Husband - keys & drums / Etienne MBappé - bass / Ranjit Barot - drums

start: G.20.00



Sprzedaż biletów rusza już 6 sierpnia (Eventim i Klub Żak) i tylko w sierpniu będzie można kupić bilety (normalne) w bardzo atrakcyjnych cenach: na koncert JOHN MCLAUGHLIN & THE 4TH DIMENSION za 50 zł, na koncerty NILSA PETTERA MOLVAERA i WORLD SAXOPHONE QUARTET EXPERIENCE za 35 zł, a na pozostałe koncerty za 25 zł.



Przeczytaj także

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    50, 35, 25 zł
Bilety normalne / koncert w Filharmonii Bałtyckiej / 4.11.2012:
- przedsprzedaż do 2.09.2012: 50 zł
- od 3.09.2012: 90 zł

Karnety normalne – koncerty w Żaku:
- przedsprzedaż do 2.09.2012: koncerty 21.10 i 24.10: 35 zł / pozostałe koncerty: 25 zł
- od 3.09.2012: koncerty 21.10 i 24.10: 50 zł / pozostałe koncerty: 40 zł

Karnety na koncert 26.10.2012: 15 zł

Zniżki studenckie i uczniowskie:
- koncert w Filharmonii – 4.11.2012 / bilety: 30 zł
- koncerty w Żaku – karnety: 20 zł

Super zniżki dla studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku, na Kartę do Kultury, na Kartę Dużej Rodziny*:
- koncert w Filharmonii – 4.11.2012 / bilety: 25 zł
- koncerty w Żaku / karnety: 15 zł

Zniżka na Kartę Festiwalową*:
- koncert w Filharmonii – 4.11.2012 / bilety: 20 zł
- koncerty w Żaku – karnety: 10 zł

* sprzedaż biletów wyłącznie w Klubie Żak, za okazaniem ważnej legitymacji oraz właściwej Karty przy zakupie biletów (1 legitymacja – 1 bilet), dla zniżek na Kartę do Kultury do wyczerpania limitów na dany koncert.
Karnety obejmują wszystkie koncerty danego dnia. Karta Festiwalowa przysługuje trójmiejskim muzykom jazzowym.

Sprzedaż biletów w Klubie Żak, na www.eventim.pl (tylko bilety normalne, zgodnie z regulaminem eventim.pl).

Kasa Klubu Żak czynna:
- w dniach: 6 – 9.08, 13 – 14.08 i 16.08.2012 w g.16.00 – 19.00
- w dniach: 17.08 – 2.09.2012 w g. 17.00 – 21.00
- od 3.09.2012 w g.15.00 – 21.00 (pn – pt) i g.16 – 21.00 (sb – nd)
kontakt: kasa@klubzak.com.pl / 58 344 05 73 w.117

Opinie (22) 6 zablokowanych

  • a Wojtek Mazolewski nie wystempuje?... (3)

    • 10 3

    • .. (2)

      Swoją drogą to wielka szkoda, że Mazolewski nie ozdobi tegorocznej edycji jednym ze swoich projektów.

      • 0 1

      • projektem... SABLEWSKA ;-)

        no fajnie fajnie, czekamy

        • 1 1

      • Wolałbym Mazzolla.

        • 0 1

  • nie ma już biletów na...

    Nie ma już biletów na 21.10, kiedy gra Trzaska, Molvaer i Kirk

    • 0 0

  • nie ma biletów

    Nie ma już biletów na 21.10 (Trzaska, Movaer, Kirk). Nie ma już biletów na koncert Johna McLaughlina 4.11 w Filharmonii. Na pozostałe dni są i można je kupować w Żaku w g.15-21 (sb, nd od g.16) i przez eventim.pl

    • 0 0

  • kupię bilet na 21.10.12

    kupię bilet na Molvaer'a - 21.10.2012
    zorzeta.gda@wp.pl

    • 0 0

  • ja też kupię nawet 2 bilety

    odkupię 1 lub 2 bilety zniżkowe na Molvaer'a
    rafgru@wp.pl
    tel. 696 414 567

    • 0 0

  • Sprzedam dwa bilety na Trzaskę/Molvaera (21.10.2012)

    Jeden jest za 35 zł, a drugi za 20 zł (normalny i ulgowy).
    Tel. 507-473-234

    • 0 0

  • Bilety powyżej już się sprzedały :) Proszę o usunięcie wpisu

    • 0 0

  • Brak krzeseł

    Czy brak krzeseł na koncercie to jakiś zabieg artystyczny? Zupełnie tego nie zrozum8ałem w sobotę. Pytam serio.

    • 3 1

  • Brak krzeseł to zwykła żenada i bezmyślność Żaka (3)

    Zapytałem wczoraj, dlaczego nie ma krzeseł. Podobno do 200 osób na sali krzesła są, a powyżej - nie ma. Sobotni koncert Mike Marinieri'ego był rewelacyjny, ale przykro było patrzeć na ludzi, którzy nie wiedzieli, co ze sobą zrobić: stać, siadać, kłaść się na podłodze sali, etc. Ludzi czasami 50+, pań w kreacjach - więc trudno oczekiwać, aby siadali na podłodze. Więc albo stali 4 godziny, albo wychodzili.
    Szanowni organizatorzy: to było ŻENUJĄCE! Podpowiedź dla was: wstawcie krzesła do sali, niech te 200 osób siedzi, a reszta może postać, choćby na dwóch dużych balkonach nad salą. Nie wszyscy wasi goście to studenci, a poza tym ludzie leżący na sali głupio wyglądają... ze sceny. Pomyślcie o tym, zanim znowu urządzicie leżakowanie z muzykami światowego formatu.
    P.S.
    W "starym" Żaku na koncertach jazzowych jakoś zawsze były krzesła. Sala nie była większa, a ludzi z pewnością przychodziło więcej. I chyba lepiej się bawili, bo ich d... nie bolała od siedzenia na ziemi i mogli skoncentrować się na muzyce ;)

    • 8 3

    • W pełni popieram

      Idiotyczny pomysł - do wyboru ponad trzy godziny stania lub siedzenia na podłodze. To nie jest koncert plenerowy i nie ten rodzaj muzyki! Wielu z osób spotkanych na koncertach skarży się na ten idiotyzm ale organizator najwyraźniej ma to w nosie. Jeżeli za mało kasy wpada to podnieść trochę ceny biletów i wpuszczać mniej osób. Zresztą, i tak na większości koncertów spokojnie zmieściliby się na krzesłach. Już kilku znajomych przestało chodzić na festiwal właśnie z tego powodu i ja już też już chyba niedługo pęknę. Zamiast wyłącznie wspomnień muzycznych przynoszę po koncerty bolące nogi i d... Bez sensu...

      • 5 1

    • brak krzeseł

      Ten wpis znajduje się na biletach, nas podstawie których Panowie uczestniczyli w koncertach (a także na stronie festiwalu i przy kasie Klubu): na koncertach w Klubie Żak miejsca nie są numerowane, liczba miejsc siedzących ograniczona, w przypadku dużego zainteresowania koncertem wszystkie miejsca stojące.

      • 3 2

    • Nostalgia i WSQ !!! piękne koncerty, publika do bani!!!

      Szkoda tylko że na widowni większośc jakieś dziadki z filharmoni czy co to było?? Żenada gdy wstali na bisie by za chwilę usiąść, szok postawa tych ludzi. Nigdy więcej krzeseł na koncercie!!! Nostalgia też nie kryła swego zdziwienia co to za egzotyczna publika:O Bilety za darmo w zakładach pracy rozdawali czy co to za sztywne towarzycho??? Niepojęte:/
      NA GET THE BLESSING ZAKAZ UŻYWANIA KRZESEŁ!!!

      • 0 0

  • Nie chodzi o brak informacji tylko o brak podania przyczyn

    Wiedziałem, że nie ma być krzeseł, tylko dlaczego? Zrozumiałbym, gdyby sala była nabita po brzegi - a nie była. Przepisy p.-poż., czy oszczędzacie tapicerkę? To nie jest muzyka do stania, leżenia, czy pogowania. Ludzie byli naprawdę zdezorientowani, kilka osób po prostu wyszło (inna rzecz, że Bugge przez pierwszą godzinę przynudzał). Następnym razem uprzedzajcie, że koncerty trwają łącznie kilka godzin, więc warto zabrać karimatę i dresy...

    • 2 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.