• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Gerard d'Aboville i Lady Maud

Do Gdańska, a dokładnie do Narodowego Centrum Żeglarstwa Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Górkach Zachodnich,które obchodzi w tym roku 5-lecie swojego powstania, płynie słynny francuski żeglarz i podróżnik Gerard d\'Aboville.

27 kwietnia - 5 maja 2024, godz. 10:00 - 18:00

bilety 35 zł
ulgowy 0 - 25 zł
maj 10-11

piątek - sobota, godz. 16:00 - 23:59

Gdańsk,
Wstęp wolny

Do Gdańska, a dokładnie do Narodowego Centrum Żeglarstwa Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Górkach Zachodnich,które obchodzi w tym roku 5-lecie swojego powstania, płynie słynny francuski żeglarz i podróżnik Gerard d'Aboville.



Pod koniec czerwca br. na swoim drewnianym kutrze gaflowym "Lady Maud" z początku XX w. Gerard d'Aboville wspólnie z synem i przyjacielem wypłynął z Zatoki Morbihan, gdzie działa słynna Ecole Nationale de Voile (Narodowa szkoła Żeglarstwa) w Quiberon. Po opłynięciu Półwyspu Bretońskiego na Kanale La Manche załoga odwiedziła dwa porty francuskie: Boulogne i Dunqerque. Po odwiedzeniu Amsterdamu i żegludze po Morzu Północnym Łabą wpłynęli na Kanał Kiloński, by dotrzeć na wody Bałtyku. Aktualnie załoga żegluje u wybrzeży Danii. Planuje jeszcze odwiedzić Lubekę, a w połowie sierpnia wziąć udział w Zlocie Żaglowców w Rostocku.

Na Zatoce Gdańskiej kapitan "Lady Maud" spodziewany jest w przedostatni weekend sierpnia.
Będzie to niewątpliwie historyczne wydarzenie. Żegluga na drewnianej jednostce, o ożaglowaniu kutra z początku XX w. bez wyposażenia w kabestany wymaga szczególnych umiejętności żeglarskich.

Jak wyznał kapitan "Lady Maud" w rozmowie telefonicznej z kierownikiem NCŻ, dr. Krzysztofem Zawalskim pogoda tego lata jest wyjątkowo kapryśna. Kilkakrotnie załoga musiała kryć się przed sztormem. Tym niemniej w dobrym nastroju, pełna wrażeń zmierza do zaprzyjaźnionego portu docelowego w Górkach Zachodnich, gdzie pozostanie do wiosny przyszłego roku.

W Gdańsku pojawi się najprawdopodobniej w poniedziałek, 22 sierpnia ok godz. 11.

Gérard d'Aboville (ur. 5 września 1945 r. w Paryżu) żeglarz i polityk francuski. Rozpoczął erę samotnych rejsów transoceanicznych na łodzi wiosłowej. W latach 1994-1999 był posłem do parlamentu Europejskiego, obecnie pełni funkcję radnego Miasta Paryża. W historii światowego żeglarstwa zasłynął jako pierwszy człowiek, który samotnie przewiosłował na Ocean Atlantycki, a potem Ocean Spokojny. Po wypłynięciu 10 lipca 1980 r. z Cap Cod w USA, dotarł do Brestu 21 września, po 71 dniach i 23 godzinach samotnego wiosłowania, pokonując trasę o długości 5 200 km na łodzi wiosłowej "Captaine Cook"o długości 5,6 m. Było to pierwsze samotne przejście Atlantyku na wiosłach z zachodu na wschód. Podobnego wyczynu dokonał w 1991 r., kiedy samotnie przewiosłował Ocean Spokojny. Wystartował z miejscowości Choshi w Japonii 11 lipca i po 134 dniach dotarł do brzegów amerykańskich. Jako słynny podróżnik brał również udział w 1980 r. na motocyklu Kawasaki KL 250 w rajdzie Paryż - Dakar, a w 2001 r. przeleciał motolotnią nad płn. biegunem z dwoma przyjaciółmi bez urządzeń nawigacyjnych na podobieństwo pierwszych lotów nad biegunem. W swojej działalności publicznej poświęcił się ekologii, a w szczególności obronie dziedzictwa morskiego i rzecznego Francji. Powołał do życia Radę Główną ds. Żeglarstwa Przyjemnościowego i Sportów Wodnych, której przewodniczy po dzień dzisiejszy.

"Lady Maud" - kuter gaflowy, wybudowany w 1907 r. w stoczni braci w Luke w miejscowości Hamble w Wielkiej Brytanii. Podstawowe dane techniczne: długość całkowita 15,2m, szerokość 2,8m, zanurzenie 2,1m, powierzchnia ożaglowania 100m², ciężar całkowity 11 ton. Port macierzysty: La Trinite sur Mer. Pierwszy właściciel jest nieznany. W 1922 r. został odkupiony przez Richarda Travers Dixona, znanego żeglarza brytyjskiego, zdobywcę złotego medalu na Igrzyskach Olimpijskich w Londynie w 1908 r. Jacht ten w 1928 r. zajmuje drugie miejsce w słynnych regatach Channel Race na Zatoce Solent w płd. Anglii, rok później wygrywa te regaty. Później wielokrotnie zmieniał właścicieli. W 1971 roku trafił w ręce Gerarda d'Aboville'a, który przywrócił go do dawnej świetności po kilkunastoletnim remoncie. W 1992 r. został wpisany do rejestru jachtów historycznych.

Opinie