• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Akademie Für Alte Musik Berlin (1 opinia)

Wydarzenie w ramach

Bachowskie interpretacje René Jacobsa - jak chce wielu krytyków - wyrastają ponad wszystko, co w nurcie wykonawstwa muzycznego stworzono od czasów Leonhardta i Herreweghe. Po dwóch latach od entuzjastycznie przyjętego wykonania Pasji Janowej, flamandzki mistrz powraca do Polski z kolejnym Bachowskim arcydziełem. Pasję według św. Mateusza poprowadzi podczas pierwszego wieczoru gdańskiego festiwalu Actus Humanus Resurrectio.

kwi 15

poniedziałek, godz. 09:15, 11:30

bilety 26 zł
Kup bilet
kwi 26

piątek, godz. 19:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
Geniusz czy szarlatan? Kim jest René Jacobs? Z pewnością jednym z najważniejszych artystów nurtu wykonawstwa historycznego - dyrygentem, którego interpretacje jednych oburzają, innych olśniewają, a ostatnie, co można by im zarzucić, to schlebianie czyimkolwiek gustom. Jacobs jest muzykiem, który w poszukiwaniach prawdy historycznej nie boi się prowokować. Owszem, swoje wykonania opiera na wnikliwych badaniach źródłowych, próbuje odtwarzać muzykę tak, jak robili to sami twórcy, ale nie waha się jednocześnie stosować takich środków wyrazowych, które głęboko poruszą nas, ludzi XXI wieku. Ich dobór i natężenie czynią z wykonań flamandzkiego mistrza sztukę na wskroś współczesną.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Zaczynał jako jeden z pierwszych w XX wieku kontratenorów. Jego mistrzami byli Alfred Deller i Gustav Leonhardt. W legendarnych bachowskich nagraniach tego drugiego, Jacobs stworzył mistrzowskie kreacje wokalne. Swoją pasję do pracy zespołowej realizował od końca lat siedemdziesiątych z Concerto Vocale - grupą specjalizują się w muzyce wokalnej XVII i XVIII wieku. W latach osiemdziesiątych stał się jednym z najważniejszych dyrygentów operowych, a swój status gwiazdy najbardziej prestiżowych scen i estrad świata zachowuje nieprzerwanie do dziś. 71-letni muzyk nie zwalnia tempa, a oprócz repertuaru operowego (najgłośniejsze kreacje oper Mozarta ostatnich lat!), chętnie sięga po kantaty i oratoria, nie gardzi też muzyką instrumentalną.

We wszystkich bachowskich nagraniach Jacobsa, zrealizowanych w ciągu ponad dwudziestu lat, udział wzięły RIAS Kammerchor i Akademie für Alte Musik Berlin, a także światowa czołówka solistów - zawsze tych samych, sprawdzonych w rozmaitych muzycznych bojach. W Gdańsku, obok znakomitych berlińskich zespołów, wystąpią Sunhae Im - sopran, Benno Schachtner - kontratenor, Julian Prégardien - tenor (Ewangelista) i Johannes Weisser - bas (Jezus).

A jaka jest Pasja Mateuszowa według Jacobsa? Osobista i wyrazista, dramatyczna i emocjonalna, mieniąca się rozmaitymi kontrastami: nastrojów, temp, brzmień. Dyrygent z każdego dźwięku "wyciska" maksimum wyrazu i zadaje kłam twierdzeniu, że Pasja Mateuszowa jest mniej dramatyczna od Janowej. Lubi też wsadzać kij w mrowisko, gdy mówi w wywiadach: "pełne kościoły podczas wykonań dzieł Bacha to nasze kontrargumenty wobec islamu..." Stwierdzenie to ryzykowane, ale jedno się zgadza: na koncertach René Jacobsa słuchaczy nie brakuje, o czym będzie się można przekonać również podczas wieczoru inaugurującego festiwal Actus Humanus Resurrectio.

Johann Sebastian Bach
Matthäus-Passion BWV 244

Sunhae Im - sopran
Benno Schachtner - kontratenor
Julian Prégardien - tenor
Johannes Weisser - bas

RIAS Kammerchor
Akademie für Alte Musik Berlin
René Jacobs - dyrygent

Formacja zwana też Akamus, założona w 1982 r. Dziś należy do czołówki światowych orkiestr grających na instrumentach historycznych. Zespół gości regularnie w muzycznych centrach Europy, znany jest również publiczności najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce, gdzie parokrotnie już święcił spektakularne triumfy. Od ponad 20 lat orkiestra regularnie współpracuje z René Jacobsem, czego efektem są liczne produkcje operowe i oratoryjne, świetnie przyjmowane przez krytykę i publiczność. Akamus często występuje też pod batutą Marcusa Creeda, Daniela Reussa, Hansa-Christopha Rademanna, a w nadchodzącym sezonie będzie prowadzona przez Emmanuelle Haïm, Bernarda Labadie, Paula Agnew i Rinaldo Alessandriniego. Z Akamus współpracują też renomowani soliści, jak Cecilia Bartoli, Andreas Scholl, Sandrine Piau, Isabelle Faust, Andreas Staier, Alexander Melnikov, Anna Prohaska. O międzynarodowym sukcesie zespołu świadczy ponad milion sprzedanych płyt, nagrodzonych wszystkimi znaczącymi nagrodami międzynarodowymi.

Zespół wokalny złożony z 35 profesjonalnych śpiewaków, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej oraz muzyki dawnej, i współpracujący na tych polach z najwybitniejszymi dyrygentami, orkiestrami i solistami. Historia chóru sięga roku 1948, w kolejnych latach występował pod batutą największych dyrygentów, jak Fricsay, Karajan, Boehm, Maazel, później zaś Abbado, Levine, Barenboim, Rattle, Nézet-Séguin. Od czasu kierownictwa Marcusa Creeda (1987-2001), a następnie Daniela Reussa (2003-2006) chór zwrócił się ku praktykom historycznym i dziełom XVII i XVIII wieku, szybko zdobywając tu wyjątkową pozycję. Dokumentują ją liczne występy i nagrania, realizowane z udziałem najlepszych orkiestr instrumentów dawnych pod batutą m.in. Nikolausa Harnoncourta, Fransa Brüggena, Rogera Norringtona, Andrei Marcona, Ottavia Dantone, Rinalda Alessandriniego czy René Jacobsa. Ten ostatni zapisał wraz z zespołem wyjątkowo bogatą kartę, utrwalając szereg wielkich pozycji repertuaru barokowego. Wiele z nich otrzymało najwyższe wyróżnienia międzynarodowej krytyki.

Opinie (1)

  • Pasja Mateuszowa

    Właśnie słucham jej za pośrednictwem Programu 2 - świetne wykonanie; niedawno w Poznaniu RIAS Kammerchor śpiewał także tę Pasję, lecz z innymi solistami i dyrygentem (Reinhard Goebel). Pasja jest pełna emocji i zmienności, jeśli chodzi o jej nastroje, i dlatego ją lubię. Niewątpliwe jest też, że wymaga dużo siły, wręcz fizycznej, do wykonania (to długie dzieło). Bardzo lubię też partie instrumentalne. Cieszę się, że jest nadawana, zwłaszcza że trwa Wielki Tydzień.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.