Wydarzenie w ramach
Bachowskie interpretacje René Jacobsa - jak chce wielu krytyków - wyrastają ponad wszystko, co w nurcie wykonawstwa muzycznego stworzono od czasów Leonhardta i Herreweghe. Po dwóch latach od entuzjastycznie przyjętego wykonania Pasji Janowej, flamandzki mistrz powraca do Polski z kolejnym Bachowskim arcydziełem. Pasję według św. Mateusza poprowadzi podczas pierwszego wieczoru gdańskiego festiwalu Actus Humanus Resurrectio.
Zdjęcia
Podobne wydarzenia
poniedziałek, godz. 09:15, 11:30
piątek, godz. 19:00
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Zaczynał jako jeden z pierwszych w XX wieku kontratenorów. Jego mistrzami byli Alfred Deller i Gustav Leonhardt. W legendarnych bachowskich nagraniach tego drugiego, Jacobs stworzył mistrzowskie kreacje wokalne. Swoją pasję do pracy zespołowej realizował od końca lat siedemdziesiątych z Concerto Vocale - grupą specjalizują się w muzyce wokalnej XVII i XVIII wieku. W latach osiemdziesiątych stał się jednym z najważniejszych dyrygentów operowych, a swój status gwiazdy najbardziej prestiżowych scen i estrad świata zachowuje nieprzerwanie do dziś. 71-letni muzyk nie zwalnia tempa, a oprócz repertuaru operowego (najgłośniejsze kreacje oper Mozarta ostatnich lat!), chętnie sięga po kantaty i oratoria, nie gardzi też muzyką instrumentalną.
We wszystkich bachowskich nagraniach Jacobsa, zrealizowanych w ciągu ponad dwudziestu lat, udział wzięły RIAS Kammerchor i Akademie für Alte Musik Berlin, a także światowa czołówka solistów - zawsze tych samych, sprawdzonych w rozmaitych muzycznych bojach. W Gdańsku, obok znakomitych berlińskich zespołów, wystąpią Sunhae Im - sopran, Benno Schachtner - kontratenor, Julian Prégardien - tenor (Ewangelista) i Johannes Weisser - bas (Jezus).
A jaka jest Pasja Mateuszowa według Jacobsa? Osobista i wyrazista, dramatyczna i emocjonalna, mieniąca się rozmaitymi kontrastami: nastrojów, temp, brzmień. Dyrygent z każdego dźwięku "wyciska" maksimum wyrazu i zadaje kłam twierdzeniu, że Pasja Mateuszowa jest mniej dramatyczna od Janowej. Lubi też wsadzać kij w mrowisko, gdy mówi w wywiadach: "pełne kościoły podczas wykonań dzieł Bacha to nasze kontrargumenty wobec islamu..." Stwierdzenie to ryzykowane, ale jedno się zgadza: na koncertach René Jacobsa słuchaczy nie brakuje, o czym będzie się można przekonać również podczas wieczoru inaugurującego festiwal Actus Humanus Resurrectio.
Johann Sebastian Bach
Matthäus-Passion BWV 244
Sunhae Im - sopran
Benno Schachtner - kontratenor
Julian Prégardien - tenor
Johannes Weisser - bas
RIAS Kammerchor
Akademie für Alte Musik Berlin
René Jacobs - dyrygent
Formacja zwana też Akamus, założona w 1982 r. Dziś należy do czołówki światowych orkiestr grających na instrumentach historycznych. Zespół gości regularnie w muzycznych centrach Europy, znany jest również publiczności najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce, gdzie parokrotnie już święcił spektakularne triumfy. Od ponad 20 lat orkiestra regularnie współpracuje z René Jacobsem, czego efektem są liczne produkcje operowe i oratoryjne, świetnie przyjmowane przez krytykę i publiczność. Akamus często występuje też pod batutą Marcusa Creeda, Daniela Reussa, Hansa-Christopha Rademanna, a w nadchodzącym sezonie będzie prowadzona przez Emmanuelle Haïm, Bernarda Labadie, Paula Agnew i Rinaldo Alessandriniego. Z Akamus współpracują też renomowani soliści, jak Cecilia Bartoli, Andreas Scholl, Sandrine Piau, Isabelle Faust, Andreas Staier, Alexander Melnikov, Anna Prohaska. O międzynarodowym sukcesie zespołu świadczy ponad milion sprzedanych płyt, nagrodzonych wszystkimi znaczącymi nagrodami międzynarodowymi.
Zespół wokalny złożony z 35 profesjonalnych śpiewaków, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej oraz muzyki dawnej, i współpracujący na tych polach z najwybitniejszymi dyrygentami, orkiestrami i solistami. Historia chóru sięga roku 1948, w kolejnych latach występował pod batutą największych dyrygentów, jak Fricsay, Karajan, Boehm, Maazel, później zaś Abbado, Levine, Barenboim, Rattle, Nézet-Séguin. Od czasu kierownictwa Marcusa Creeda (1987-2001), a następnie Daniela Reussa (2003-2006) chór zwrócił się ku praktykom historycznym i dziełom XVII i XVIII wieku, szybko zdobywając tu wyjątkową pozycję. Dokumentują ją liczne występy i nagrania, realizowane z udziałem najlepszych orkiestr instrumentów dawnych pod batutą m.in. Nikolausa Harnoncourta, Fransa Brüggena, Rogera Norringtona, Andrei Marcona, Ottavia Dantone, Rinalda Alessandriniego czy René Jacobsa. Ten ostatni zapisał wraz z zespołem wyjątkowo bogatą kartę, utrwalając szereg wielkich pozycji repertuaru barokowego. Wiele z nich otrzymało najwyższe wyróżnienia międzynarodowej krytyki.