• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
Aktualna edycja:
Jazz Jantar 2024
PATRONAT

John McLaughlin & the 4th Dimension (6 opinii)

Wydarzenie w ramach

Na FJJ John McLaughlin zaprezentuje swój jazz-rockowy projekt. Po warszawskim koncercie w 2008 roku Marek Dusza w Rzeczpospolitej pisał tak: Już pierwsze akordy gitary McLaughlina pokazały, co naprawdę oznacza określenie jazz-rock, zmienione później na fusion. Usłyszeliśmy bowiem jazz-rocka w czystej formie z ostrymi riffami gitary, prostym, gęstym rytmem perkusji i miarowym pochodem basowych akordów. Tylko grający na instrumentach klawiszowych Gary Husband wyraźniej podkreślał swoje jazzowe pochodzenie, wykonując skomplikowane rytmicznie solówki i tworząc bogate harmonie. (Rzeczpospolita / 20.05.2008)

w każdy wtorek (do 30.04), godz. 18:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
maj 8-12

środa - niedziela, godz. 19:00

Gdańsk,
bilety 80 zł
ulgowy 40 zł
John McLaughlin - legenda jazzowej gitary, współtwórca kultowych formacji Mahavishnu Orchestra i Shakti, muzyk zespołów Milesa Davisa, Ala Di Meoli i Paco De Lucia, Alexisa Kornera.

jazz - koncerty w Trójmieście


Pochodzi z rodziny muzyków, debiutował na scenie brytyjskiej grając w licznych mutacjach brytyjskiej szkoły bluesa: od Alexisa Kornera, Georgie Fame'a, Grahama Bonda, Wilsona Picketa, aż po Briana Augera. Wówczas też brał udział w eksperymentach saksofonisty Johna Surmana, perkusisty Tony Oxleya i kontrabasisty Dave'a Hollanda.

W 1969 r. z udziałem z udziałem Surmana i Oxley'a nagrał przełomowy dla brytyjskiego jazzu album Extrapolations. W czasie jam-session, w klubie Ronnie'go Scotta w Londynie, na zdolnego gitarzystę zwrócił uwagę perkusista Jack De Johnette, który zarekomendował brytyjskiego muzyka Tony'emu Williamsowi, perkusiście słynnego kwartetu Milesa Davisa. W kilka miesięcy później John McLaughlin przeniósł się do Nowego Jorku, do zespołu Tony Williamsa, z którym nagrał dwie płyty - Emegrency oraz Turn It Over, co pozwoliło zaistnieć mu w nowojorskim środowisku jazzowym. Miles Davis zaprosił go do współpracy przy płytach In A Silent Way, Jack Johnson oraz przełomowego dla jazzu fusion Bitches Brew.

Ważnym momentem w karierze Johna McLaughlina stało się utworzenie w 1971 roku Mahavishnu Orchestra, w skład której weszli muzycy: Rick Laird, Jerry Goodman, Billy Cobham, Jan Hammer. Liderem zespołu był McLaughlin, który dostarczał Mahavishnu Orchestra nie tylko ciekawych i eksperymentalnych pomysłów, lecz także budował swą gitarą brzmienie zawieszone gdzieś między modern jazzem a elektrycznym rockiem, pod wpływem hinduskiej ragi oraz impulsywnej melodyki. McLaughlin grał, jak na owe czasy, nowatorsko i rewelacyjnie, tworząc muzykę pulsującą szalonym rytmem i melodią nie pozbawioną wpływu Jimi Hendrixa i Ravi Shankara.

Nowy zespół McLaughlina okrzyknięto sensacją jazz-rocka i sztandarową grupą fusion, dzięki znakomitemu łączeniu elementów muzyki Wschodu i Zachodu, melodyjnej, rytmicznej hinduskiej ragi z impulsywną jazzową improwizacją. Debiutancki album The Inner Mounting Flame był początkiem sukcesów zespołu, a kolejna płyta, Birds Of Fire ląduje na listach bestsellerów. Mimo wielkiego sukcesu, a może właśnie dlatego, nie udało się długo utrzymać MO w pierwotnym składzie, a sam McLaughlin ulegając fascynacją filozofii i kultury Wschodu utworzył kwartet Shakti, by w 1978 roku odnaleźć się w akustycznym gitarowym trio z udziałem legendarnych muzyków: Paco De Lucia i Larry Coryella, którego wkrótce zastąpił Al. Di Meola. Nagrany na żywo album Friday Night In San Francisco okazał się wielkim sukcesem.

W tym czasie McLaughlin współpracował także z Carlosem Santaną, C. Coreą, T. Williamsem, S. Clarkiem i J. Bruce'em, z Milesem Davisem (You're Under Arrest), a 1984 roku odtworzył Mahavishnu Orchestra, z Cobhamem, z saksofonistą Billem Evansem (wystąpił na Festiwalu Jazz Jantar w 2000 roku). W 1986 r. doszedł do zespołu klawiszowiec Jim Beard, zaś dwa lata później McLaughlin wyruszył na trasę ze znakomitym perkusistą Trilokiem Gurtu. (koncert tria z 1989 r. w Royal Festival Hall wydano na płycie).

Lata 90-te to m.in. trasa i płyta trio De Lucia-Meola-McLaughlin, autorskie albumy z gigantami jazzu i rocka, m.in.: z Carlosem Santaną, Chickiem Coreą, Tonym Williamsem, Stanleyem Clarkiem i Jackiem Bruce'em, udział w kolejnych nagraniach Milesa Davisa. Obecnie koncertuje z 4th Dimension Band.

Opracowano na podstawie "Encyklopedii Muzyki Popularnej. Jazz" Dionizego Piątkowskiego


Gary Husband - perkusista, współpracował m.in. z Level 42, z Pet Shop Boys, Spandau Ballet, Mike & The Mechanics, a fani jazzu kojarzą go ze współpracy z takimi gwiazdami jak: John McLaughlin, Jack Bruce, Randy Brecker czy Jim Mullen.

Étienne Mbappé - kameruński kompozytor, gitarzysta i basista mieszkający we Francji, znany najbardziej z wieloletniej pracy w  Zawinul Syndicate, występów z Johnem McLaughlinem, czy nagraniami z legendarnym Rayem Charlesem. Jego solowy album, Misaya, jak również muzyka innej jego formacji, SU LA TAKE, zawiera mieszankę fusion, funky, jazzu, kameruńskich rytmów i melodii, a także wpływów muzyki klasycznej i afropop.

Ranjit Barot - perkusista i kompozytor, niedawno wydał wysoko oceniony debiutancki album "Bada Boom".

Informacja o biletach

BILETY I KARNETY

Bilety normalne / koncert w Filharmonii Bałtyckiej / 4.11.2012:
- od 3.09.2012: 90 zł

Karnety normalne – koncerty w Żaku:
- od 3.09.2012: koncerty 21.10 i 24.10: 50 zł / pozostałe koncerty: 40 zł

Karnety na koncert 26.10.2012: 15 zł

Zniżki studenckie i uczniowskie:
- koncert w Filharmonii – 4.11.2012 / bilety: 30 zł
- koncerty w Żaku – karnety: 20 zł

Super zniżki dla studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku, na Kartę do Kultury, na Kartę Dużej Rodziny*:
- koncert w Filharmonii – 4.11.2012 / bilety: 25 zł
- koncerty w Żaku / karnety: 15 zł

Zniżka na Kartę Festiwalową*:
- koncert w Filharmonii – 4.11.2012 / bilety: 20 zł
- koncerty w Żaku – karnety: 10 zł

* sprzedaż biletów wyłącznie w Klubie Żak, za okazaniem ważnej legitymacji oraz właściwej Karty przy zakupie biletów (1 legitymacja – 1 bilet), dla zniżek na Kartę do Kultury do wyczerpania limitów na dany koncert.

Karnety obejmują wszystkie koncerty danego dnia. Karta Festiwalowa przysługuje trójmiejskim muzykom jazzowym.

Sprzedaż biletów w Klubie Żak, na www.eventim.pl (tylko bilety normalne, zgodnie z regulaminem eventim.pl).

Kasa Klubu Żak czynna:
- od 3.09.2012 w g.15.00 – 21.00 (pn – pt) i g.16 – 21.00 (sb – nd)
kontakt: kasa@klubzak.com.pl / 58 344 05 73 w.117

Opinie (6) 2 zablokowane

  • na ten koncert nie ma już biletów (2)

    • 1 0

    • (1)

      Bilety sie kupuje w sierpniu :)

      • 4 0

      • liczy się refleks

        .

        • 2 0

  • DOZNAŁAM

    .

    • 0 0

  • do fotografującego

    Koncert był cholernie energetyczny, a John wygląda na nich jak na zjeżdzie emerytów.Trochę szkoda, jako fotoreporter (też) życzyłabym sobie zobaczyć zdjęcia dokumentujące krew, pot, i inne. czyli tak jak faktycznie było.ps. nie siedziałam nawet w 10 rzędzie ;)

    • 0 0

  • Jak to jest?

    Nie mogę pojąć jak działa dystrybucja biletów do Filharmonii. Niby już ich nie ma tygodnie przed koncertem, a potem wiele miejsc pustych /spójrzcie na zdjęcia widowni/. Na De Mono też biletów nie było, a potem 1/3 sali puste.Czyżby jakieś urzędowe i gratisowe rozdawnictwo?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.