Wydarzenie

Siesta Festival 2015

UWAGA! Impreza ju si odby豉

data:
23 - 26 kwietnia 2015
miejsce:
Gda雟k, Polska Filharmonia Ba速ycka, Klub Parlament
bilety:
70,90,120,140,250 z
PATRONAT

Siesta Festival 2015 b璠zie tra o jeden dzie d逝瞠j, rozpocznie si dzie wcze郾iej ni og豉szano bo ju 23 kwietnia. Entuzja軼i muzyki luzofo雟kiej zyskuj dodatkow mo磧iwo嗆 na spotkanie z niezwyk造m wykonawc. 23 kwietnia o godzinie 21:00 Helder Moutinho b璠zie gwiazd dodatkowego Wieczoru Fado.



Podczas tegorocznej edycji Siesta Festival b璠zie a pi璚iokrotnie go軼i Pa雟twa we wn皻rzach Filharmonii Ba速yckiej na O這wiance. W tradycji festiwalu s te ogromnie oczekiwane, intymne Noce Fado, z kolacj i muzyk na wyci庵ni璚ie r瘯i. Tegoroczny go嗆 festiwalu, Duarte, wyst徙i podczas dw鏂h pierwszych festiwalowych wieczor闚, po zako鎍zeniu g堯wnego koncertu. A z racji niezwyk貫go wr璚z charakteru tych wieczor闚, postanowili鄉y przenie嗆 je do Sali Zielonej, r闚nie w Filharmonii Ba速yckiej. Festiwal zako鎍zy niedzielna afryka雟ka fiesta w jak zwykle przy takich okazjach, rozbujanym do szale雟twa Klubie Parlament.

23.04.2015

21:00 Sala Zielona Filharmonii Ba速yckiej, Gda雟k - Helder Moutinho
Wiecz鏎 Fado

24.04.2015

20:00 Filharmonia Ba速ycka - Paolo Flores
22:00 Sala Zielona Filharmonii Ba速yckiej, Gda雟k - Helder Moutinho
Wiecz鏎 Fado

25.04.2015

18:00 Filharmonia Ba速ycka - Neuza - dodatkowy koncert;
20:00 Filharmonia Ba速ycka - Neuza

22:00 Filharmonia Ba速ycka Sala Zielona - Helder Moutinho
Wiecz鏎 Fado

26.04.2015

19:00 Filharmonia Ba速ycka - Mariza
22:00 Klub Parlament, Gda雟k - Charlotte Dipanda


Znamy ju artyst闚 og這szonych w audycji Siesta. Oto oni:

Mariza

Diva, symbol, legenda, muzyczna skandalistka i prowokatorka, prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalna i uwielbiana artystka muzyki 鈍iata w XXI wieku.

Od czas闚 Amalii Portugalia nie do鈍iadczy豉 podobnego szcz窷cia i nawet literacki Nobel dla Saramago nie znaczy tak wiele dla mieszka鎍闚 dawnej Luzytanii, jak ponowne odkrycie przez ca造 鈍iat muzyki fado. A za to odpowiedzialna jest ta jedna dziewczyna. Urodzona w rodzinie portugalskiego kolonizatora i afryka雟kiej matki, w Lorenco Marques, dzisiejszym Maputo, stolicy Mozambiku.

Gdy po wyzwole鎍zej wojnie, wraz z tysi帷ami uchod嬈闚 wr鏂ili do Lizbony, rodzice Marizy zamieszkali w Mourarii. To jedna z najstarszych dzielnic miasta, bli幡iacza s造nnej Alfamie po drugiej stronie wzg鏎za. Kolebka lizbo雟kiego fado. W ma貫j tawernie, kt鏎 prowadzili rodzice, Mariza s逝cha豉 tej muzyki po raz pierwszy. Fernando Mauricio, "Kr鏊 Fado Mouraria" by cz瘰tym go軼iem, 酥iewa do niej i dla niej. Zachowa造 si fotografie Marizy z jej pierwszych pr鏏 wokalnych w tawernie: chudziutka Mulatka z g瘰tym, czarnym afro.

Je郵i chcesz gra walce Chopina, wiesz, dok康 p鎩嗆, czego i jak si uczy. Nie istniej szko造 fado. Czy raczej: szko陰 jest tawerna, jest 篡cie, jest ulica. M這da pie郾iarka szybko zacz窸a zwraca uwag mocnym g這sem, charyzm, urod. Barw, fraz, odmienno軼i. Jej pierwszy album, "Fado em Mim" pojawi si u progu nowego tysi帷lecia i sta si prze這mem. W jej 篡ciu i w historii muzyki portugalskiej. Zaproszona na festiwal Womad Mariza ruszy豉 w 鈍iat by od razu pojawi si na najwi瘯szych estradach: Hollywood Bowl, w Central Parku, w Royal Festival Hall. Radio BBC wybra這 j Artystk Roku w muzyce 鈍iata. Nagra豉 ze Stingiem duet na Olimpiad w Atenach w 2004. Wci捫 mia豉 w repertuarze kilka pie郾i Amalii, lecz wykonywa豉 je w spos鏏 tak w豉sny i oryginalny, 瞠 nikt nie m鏬 zarzuci jej 豉twych imitacji. Do jednego z nieznanych tekst闚 Amalii muzyk napisa m這dy kompozytor Tiago Machado i wkr鏒ce ten utw鏎: "O Gente de Minha Terra" sta si kamieniem milowym, by mo瞠 najwa積iejszym w karierze Marizy. Do dzi ko鎍zy nim ka盥y koncert wchodz帷 w publiczno嗆, mi璠zy rz璠y amfieteatr闚.

Nie ma na Ziemi s造nnej sali w kt鏎ej nie s逝chano by z mi這軼i jej g這su. Od Carnegie Hall po Oper w Sydney, od paryskiej Olimpii po Teatro Albeniz w Madrycie. W Lizbonie wzi掖 j pod swe opieku鎍ze skrzyd豉 Carlos do Carmo, najwi瘯szy spo鈔鏚 篡j帷ych Mistrz闚, potwierdzaj帷 swoim autorytetem wielko嗆 m這dej artystki. Jej styl - nie tylko wokalny - lecz tak瞠 sceniczny wizerunek, uczyni Mariz najbardziej rozpoznawaln spo鈔鏚 pie郾iarek fado.
Trzeba jednak powiedzie, 瞠 nie przyj皻o jej bezkrytycznie w skostnia造m, zawistnym 鈔odowisku. Po jej p造cie "Transparente" i kolejnej: "Terra", kt鏎e w Sie軼ie zaliczyli鄉y do naszych najcenniejszych muzycznych do鈍iadcze w og鏊e - mno篡造 si oskar瞠nia o zdrad czysto軼i gatunku. O sprzeniewierzenie idea堯w, sprzedanie si. Bo jak瞠 to: 鈍i皻a muzyka Portugalii nagle skundlona w 瘸rliwych splotach z wrogim flamenco w duecie z Buik? Jak瞠: nowe formy, w orkiestrowych aran瘸cjach z podtekstem bossa novy? Sk康 te wszystkie "zb璠ne" kolory? Ivan Lins komponuj帷y fado? Zarty! Jakie tr帳ki? I czemu ma s逝篡 maria fado z prowincjonaln muzyczk kabowerdyjskich rybak闚?

Odpowiedzi Marizy by album "Fado Tradicional" i wielki koncert w lizbo雟kim Coliseu, najs造nniejszej sali kraju, przed ca造m sk堯conym wewn皻rznie 鈍iatkiem fadist闚. Si璕n窸a po stare pie郾i, udowadniaj帷, 瞠 jak ma這 kto w historii potrafi odnale潭 w豉sny g這s we wszystkich 瞠laznych zasadach tego 軼i郵e skodyfikowanego gatunku. Czy przekona豉 stra積ik闚 niepodwa瘸lnych warto軼i, trudno powiedzie. Oni zazwyczaj umieraj w prze鈍iadczeniu, 瞠 posiadaj jedyn prawd. Ale 鈍iat raz jeszcze pokocha, tym razem tradycyjne, zrealizowane w klasycznym trio, formy muzyki fado.

W tym czasie Mariza wysz豉 ponownie za m捫, po trudnej ci捫y podczas kt鏎ej ca趾owicie wycofa豉 si z 篡cia koncertowego urodzi豉 ch這pca i nada豉 mu imi Martim, a podw鎩nym albumem "Best Of" podsumowa豉 sw鎩 pierwszy, "m這dzie鎍zy" etap.

Wr鏂i豉 na sceny 鈍iata niedawno, uwa積ie dobieraj帷 miejsca, w kt鏎ych wyst徙i. Jej honoraria s por闚nywalne z wielkimi gwiazdami muzyki popularnej. Zazwyczaj pojawia si zatem w salach dla wielotysi璚znej publiczno軼i. Szansa na bliskie spotkanie z Mariz we wn皻rzu tak intymnym jak sala Filharmonii na O這wiance jest bez precedensu w ostatnich latach.

Paulo Flores

Bard. G這s wsp馧czesnej Angoli. Kompozytor, autor, producent, niedo軼ig造 wykonawca. Maj帷 lat zaledwie 40 ju 鈍i皻owa 獞ier獞iecze swej muzycznej kariery. Rozpocz掖 j bowiem maj帷 lat 16 p造t nagran w Radio Luanda: "Kapuete Kamundanda". Umieszczona na niej piosenka "Cherry" otworzy豉 drog dla nowego nurtu: kizomby. W j瞛yku kimbundu kizomba znaczy: zabawa, impreza, balanga. Paulo Flores, wraz z Eduardo Paim'em stali si prekursorami tej ogromnie popularnej do dzisiaj formy muzycznego szale雟twa.

Dojrzewaj帷, Paulo odkry dla siebie tradycyjn muzyk Angoli, semb. I w niej w豉郾ie odnalaz w豉sny g這s. Jej nada nowy ton. Semby nie nale篡 myli z samb, tradycyjn muzyk z Brazylii, jednak瞠 nietrudno dopatrze si w obu nurtach w徠k闚 wsp鏊nych, charakterystycznych zreszt dla wielu nurt闚 muzyki luzofo雟kiej. Zmys這wo嗆 pulsu, bogactwo harmonii, ujmuj帷a uroda melancholijnych melodii. Te elementy, nieobecne w muzyce n.p. saharyjskiej czy suahili znajdziemy tak瞠 na Wyspach Zielonego Przyl康ka. W Mozambiku, w Gwinei Bissau. Semba wszelako r騜ni si silnie od pokrewnych jej nurt闚 i kto raz us造szy Floresa, czy cho熲y pami皻a z jednego z naszych koncert闚 Bong, nie pomyli semby z 瘸dn inn form.

Jakkolwiek urodzony w Luandzie, Flores swoje pierwsze lata sp璠zi w Lizbonie. Osiad z powrotem w Angoli w ko鎍u lat 90tych i tam powsta造 najwybitniejsze z jego pi皻nastu autorskich album闚. W鈔鏚 go軼i na tych p造tach pojawiaj si nasi najlepsi siestowi znajomi, kt鏎ych go軼ili鄉y na Siesta Festiwalu: Tito Paris, Sara Tavares, Lura, Mayra Andrade.

W roku 2008, w dwudziestolecie debiutu Flores staje si oficjalnym bohaterem Angoli, gdy 鈍i皻uje sw鎩 jubileusz przed 20-tysi璚zn widowni w Luandzie.

Paulo 酥iewa zar闚no w kimbundu, jak i po portugalsku i angielsku. W jego poezji silnie obecne s w徠ki spo貫czne, pe軟e wsp馧czucia, ale i krytyczne spojrzenie na los w豉snego kraju po wielkiej wojnie. Jest tak瞠 Ambasadorem Dobrej Woli przy ONZ.

Jego najnowsza p造ta: "Pais que Nasceu Meu Pai" (2013) przynosi kolekcj zachwycaj帷ych, oryginalnych utwor闚, b璠帷 zarazem spojrzeniem wstecz, na los tego jednego pokolenia, tak prze這mowego dla historii kraju.

Paulo Flores, debiutuj帷y na p造cie Siesta 3 wyst徙i w Polsce po raz pierwszy na Siesta Festivalu.

Neuza

Neuza urodzi豉 si w 1985 roku w Praia, stolicy Wysp Zielonego Przyl康ka, na wyspie Santiago. Jej matka, urodzona na wyspie Fogo, przenios豉 si na Prai w poszukiwaniu lepszego 篡cia. Zarabia豉 na rodzin 酥iewaniem w barach w zamian za jedzenie, podczas gdy ma豉 Neuza pod okiem starszych si鏀tr dorasta豉 w skromnym, kamiennym domu.

Mia豉 zaledwie sze嗆 lat, gdy straci豉 matk i wr鏂i豉 na Fogo, zabieraj帷 ze sob wspomnienia o muzyce, kt鏎 s造sza豉 od mamy. W璠rowa豉 cz瘰to mi璠zy wyspami, ucz帷 si tradycyjnych pie郾i ka盥ej z nich. Nie wi您a豉 jednak swojej przysz這軼i z estrad. Gdy sama zosta豉 matk, postanowi豉 da swej c鏎ce oparcie si璕aj帷 po sta陰, bezpieczn prac.Los jednak zadecydowa inaczej. Pracowa豉 w restauracji i cz瘰to 酥iewa豉 dla siebie, przygotowuj帷 wn皻rze przed przyj軼iem pierwszych go軼i. Wsp馧pracownicy, zachwyceni jej talentem nam闚ili j na pierwszy wyst瘼, przed klientami lokalu. Mia豉 24 lata. Na jeden z koncert闚 przyszed producent Jose Da Silva i ol郾iony talentem dziewczyny, zdumiony oryginalno軼i repertuaru i stylu z wyspy Fogo, zaproponowa Neuzie sesj nagraniow dla wytw鏎ni Harmonia.

Tak powsta豉 jej debiutancka p造ta Flor di Bila (2013). Tak us造sza j 鈍iat. Tak zachwyci豉 r闚nie nas, entuzjast闚...
Dla nas, entuzjast闚, lecz wci捫 laik闚, muzyka z Cabo Verde, jakkolwiek r騜norodna, pozostaje 鈍iatem pozornie zapoznanym, w kt鏎ym nawigujemy z 豉two軼i. A jednak niewielu z nas potrafi szybko rozr騜ni i nazwa podstawowe dla Wysp rytmy, gatunki, formy muzyczne, jak morna, coladeira, funana. Neuza przynosi nam ponadto rytmy ze swojej wyspy: talaia baxo, rabolo, samb. Si璕a po tradycyjn form curcutican: pe貫n pasji, ironiczny, prowokacyjny duet kobiety i m篹czyzny.

Siesta Festival co roku prezentuje artyst闚 z Cabo Verde. Wydaje nam si, 瞠 trudno znale潭 gdziekolwiek na 鈍iecie muzyk bardziej zmys這w, czu陰, 鈍ietlist, porywaj帷, melodyjn, wyrafinowan i przyst瘼n zarazem. Na naszej scenie stan瘭i ju najwybitniejsi spadkobiercy geniuszu nieod瘸這wanej Cesarii. Zawsze jednak odr瑿ni, oryginalni, natychmiast rozpoznawalni

25 kwietnia, drugiego dnia Siesta Festival w Filharmonii Ba速yckiej w Gda雟ku z wielk rado軼i przedstawimy pa雟twu kolejn ciekaw posta z tego magicznego regionu 鈍iata. Szanowni pa雟two, wyst徙i przed nami Neuza!


Noc Afryka雟ka: Charlotte Dipanda

Jest tradycj Siesta Festival , 瞠 ostatni koncert, ju po najwi瘯szych emocjach w Filharmonii w niedzieln noc, przynosi ostateczne odpr篹enie. Z wielopi皻rowego klubu Parlament znikaj wtedy 豉wki, by najwierniejsza "siestowa" publiczno嗆 mog豉 ko造sa si w puls afryka雟kiej muzyki. By鄉y mogli ta鎍zy, przytula si, pi wino, zapomnie, 瞠 nast瘼ny dzie b璠zie nieuchronnie poniedzia趾iem.

Pl御ali鄉y do tej pory z Yamim, Fatoumat, Bong, z kameru鎍zykiem Bickiem Bassy... No w豉郾ie. Szczeg鏊ne miejsce na muzycznej mapie Afryki ma Kamerun. Czemu? To pytanie do etnomuzykolog闚, trudniejsze jeszcze od kwestii, dlaczego muzyka o najbogatszej harmonii, ujmuj帷ych melodiach i czu造ch rytmach pochodzi z Cabo Verde. Klucz portugalski otwiera tamte drzwi bez trudu.

W przypadku Kamerunu nie mamy pewno軼i. Tradycja frankofo雟ka niczego nie wyja郾ia. Przecie s御iednie Kongo Brazza, Czad, Republika Srodkowoafryka雟ka, Niger - nie przynios造 鈍iatu nawet po這wy tak zachwycaj帷ych muzyk闚 jak Kamerun. Muzycy stamt康 zdaj si by szczeg鏊nie wra磧iwi na z這穎no嗆 europejskiej harmonii, nie trac帷 przy tym nic ze zmys這wo軼i rytualnych rytm闚, plemiennych ta鎍闚, ko造sanek znad ogniska. Nasz siestowy go嗆 sprzed trzech lat Blick Bassy, fenomenalny basista Etienne Mbappe (nawiasem m闚i帷 bliski wsp馧pracownik Mayry Andrade!), tworz帷a w Ameryce Kaissa czy wreszcie kr鏊 we w豉snej osobie, geniusz, legenda: Richard Bona. Charlotte Dipanda jest z tej rodziny.

Urodzi si w Yaounde i wygra - nie jest 豉two. Paradoksalnie pro軼iej jest, jak Richard, pochodzi z ma貫j wioski. Wyrasta w niewielkiej, zintegrowanej spo貫czno軼i. Tam zawsze pomog. A i konkurencja na starcie mniejsza. Yaounde to moloch, jedno z tych afryka雟kich miast, rozd皻ych, napuch造ch stolic w kt鏎ych nie chcieliby鄉y sp璠zi ani jednego dnia naszego 篡cia. Skwar, smog, slums, smr鏚. I t逝m, wsz璠zie t逝m. Pierzcha貫m stamt康 jak najpr璠zej. W rodzinie Charlotte wszyscy muzykowali. W郵izgn窸a si wi璚 do studi闚 nagraniowych stolicy niejako bocznymi drzwiami. Gdyby jednak nie jej nadzwyczajny dar, nigdy nie mog豉by stan望 na scenie z postaciami tej miary co nestor afryka雟kiego saksofonu Manu Dibango, czy m這da gwiazda Rokia Traore. "Ten Feet From Stardom" - trzy metry od s豉wy... tak to si zwykle zaczyna ale i tak cz瘰to ko鎍zy dla zdolnych ch鏎zystek. Lecz Charlotte mia豉 do嗆 charyzmy i determinacji, by stan望 w 鈍ietle g堯wnego reflektora. Zacz窸o si w 2009 roku w Pary簑, z pomoc kolejnego ze znakomitych kameru雟kich muzyk闚: basisty Guy N'Sangue. Zosta producentem pierwszej p造ty 郵icznej debiutantki. Jeden z utwor闚 napisa z m這d wokalistk nasz dobry znajomy Blick Bassy. Energia, uroda, wra磧iwo嗆, muzykalno嗆. Te cechy sprawi造, 瞠 koncerty Charlotte by造 w rodzinnym Kamerunie wyprzedane do ostatniego miejsca. Ale podbi Europ a potem znale潭 dla siebie nisz w ca貫j Muzyce 安iata to ju osobne, trudne zadanie. Nowa p造ta przynios豉 prezent szczeg鏊nie cenny: duet z Richardem Bona. Jedn z piosenek napisa dla Charlotte s造nny kongijski bard Lokua Kanza, producent pierwszej p造ty Sary Tavares, ukochanej siestowej artystki, i kumpel Richarda z projektu "Toto Bona Lokua" (pami皻aj Pa雟two ich chwytliwy "singiel" z drugiej siestowej p造ty?). Ile to lat temu? Osiem? Ech... niemo磧iwe.

Jak dobrze jest zn闚 spostrzec, 瞠 jeste鄉y w niewielkiej, ale szczeg鏊nej siestowej rodzinie, gdzie wszyscy si znaj, ceni, wsp馧pracuj, tworz kolejne zachwycaj帷e muzyczne 鈍iaty.

***
To szcz窷cie, zaszczyt i szczeg鏊ne - raz jeszcze - emocje, 瞠 koncert Charlotte Dipanda na pi徠ym Siesta Festivalu b璠zie jej pierwszym w Polsce. Ciesz si na nasze kolejne, wierz, 瞠 ponownie szcz窷liwe wiosenne dni.



Helder Moutinho

Fado w wykonaniu m篹czyzn by這 zawsze pow軼i庵liwe. T瘰kne, jak u Marceneiro - wed逝g mojego smaku najwi瘯szego fadisty wszystkich czas闚. Rzeczowe, bez jednej cho熲y rozedrganej nuty, mocne si陰 spokoju, jak u Wielkiego Carlosa do Carmo.

Gdy odszed Marceneiro, gdy Carlos do Carmo powoli wycofuje si z intensywnego 篡cia koncertowego - ich miejsce przej窸a, z szacunkiem dla Mistrz闚, jedna rodzina. Klan, je郵i Pa雟two chc. Trzech braci, trzech najwi瘯szych Muszkieter闚 fado: Carlos Manuel, Pedro i Helder.

Ten pierwszy jest ju ikon. Jego fotografie, gdy jedenastoletni w obj璚iach Amalii przyjmuje jej b這gos豉wie雟two by造 zaledwie pocz徠kiem osza豉miaj帷ej kariery. Ilekro znajduje si 鄉ia貫k, kt鏎y zestawia barw jego g這su, bogactwo niuansu, muzykalno嗆, prawd przekazu z geniuszem Marceneiro - ch皻nie przyznaj racj. To Camane. Podw鏎kowy skr鏒 od Carlos Manuel. Wielki to zaszczyt i rado嗆 m鏂 wsp馧pracowa z nim nad p造t Sobremesa.
Pedro. Go嗆 pierwszego Siesta Festiwalu. Bez w徠pienia w pierwszej pi徠ce moich ukochanych fadist闚. Jego album "Encontro", co budzi sprzeciw fundamentalist闚 jest, obok "Transparente" Marizy, co budzi sprzeciw jeszcze silniejszy - moj ukochan p造t fado.

Zatem wreszcie Helder.
Mo瞠 warto w tym momencie powiedzie, 瞠 dla niewprawnego ucha barwa, fraza, wra磧iwo嗆 trzech braci jest nie do rozr騜nienia! Pami皻am wiecz鏎, kiedy po raz pierwszy us造sza貫m Pedro i powiedzia貫m przyjacielowi z Lizbony: przecie ten facet brzmi jak Camane!

- Bo to jego brat - odpar m鎩 rozm闚ca z u鄉iechem. Z Helderem jest podobnie. Ten sam ton, g喚bia wyrazu, kolor.
Inny repertuar, oczywi軼ie. Helder, jako jedyny z braci sam sobie pisze pie郾i. Jest Helder tak瞠 wydawc w swej wytw鏎ni HM Musica: to on odkry mi璠zy innymi naszego siestowego przyjaciela Yamiego czy - by mo瞠 przede wszystkim-jedn z najwi瘯szych gwiazd muzyki kabowerdyjskiej, ubieg這roczn sensacj Siesta Festivalu: Nancy Vieir.

przeczytaj tak瞠:

Dodaj zdj璚ie
Dodaj opini

Dodaj opini

Odpowiedz

Tytu:
Tre嗆:
Autor (opcjonalny):
E-mail (opcjonalny):
Klikaj帷 "wy郵ij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 6)

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialno軼i za tre嗆 opinii. Opinie niezwi您ane z tematem artyku逝, wulgarne, obra幢iwe, naruszaj帷e prawo b璠 usuwane.

- je瞠li uwa瘸sz, 瞠 dana opinia nie powinna si tu znale潭, zg這 j do moderacji.

Kalendarz imprez

kalendarz

Najcz窷ciej czytane

Zdj璚ia z imprez