Idealne współbrzmienie i szczypta brytyjskiego humoru. To idealna charakterystyka zespołu, którego będziemy mogli posłuchać już w tę sobotę, 08.09.2012r., o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. To jedyny w Polsce, koncert grupy uznawanej obecnie za najlepszy zespół wokalny na świecie - The King's Singers.
Zdjęcia
Podobne wydarzenia
piątek, godz. 20:00
piątek, godz. 18:00, 20:00
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Drugą część repertuaru stanowią aranżacje pieśni tradycyjnych i ludowych ("Greensleeves", "Danny Boy"), Negro spirituals oraz przebojów muzyki popularnej i jazzowej (m.in. piosenki The Beatles, Queen, Randy'ego Newmana, Paula Simona, Michaela Bublé, czy Jasona Mraza. Bez względu na wykonywane utwory - od Gesualda i Györgya Ligetiego do Michaela Bublégo - są natychmiast rozpoznawani po bezbłędnej intonacji, idealnym współbrzmieniu, nieskazitelnej artykulacji i doskonałym wyczuciu rytmu. Pozostają doskonałymi artystami estradowymi, którzy zachwycają wysoką klasą dowcipu i angielskim humorem.
Podczas sobotniego koncertu, publiczność będzie miała okazję wysłuchać In Memoriam Josquin Desprez, autorstwa mistrzów renesansu: Jeana Richaforta, Josquina Desprez, Benedictusa Appenzellera, Jacqueta z Mantui i Nicolasa Gomberta. Warto dodać, że część napisana przez Jacqueta z Mantui będzie europejskim prawykonaniem utworu. Fanów Beatlesów zachwycą z pewnością specjalnie zaaranżowane utwory słynnej "czwórki z Liverpoolu". Usłyszymy także brawurowe wykonanie Masterpeace Paula Draytona.
Sala Koncertowa na Ołowiance
Koncert gościnny
The King's Singers
'.. voices of spun gold..' BBC Music Magazine
The King's Singers:
David Hurley - kontratenor
Timothy Wayne-Wright - kontratenor
Paul Phoenix - tenor
Christopher Bruerton - baryton
Christopher Gabbitas - baryton
Jonathan Howard - bas
W programie pierwszej części koncertu In memoriam Josquin Desprez napisane przez mistrzów renesansu: Jeana Richaforta, Josquina Desprez, Benedictusa Appenzellera, Jacqueta z Mantui i Nicolasa Gomberta.
Jean Richafort - Introitus
Josquin Desprez - Nimphes nappés
Jean Richafort - Kyrie
Jean Richafort - Graduale
Benedictus Appenzeller - Musae Jovis à 4
Jean Richafort - Offertorium
Jacquet of Mantua - Dum vastos Adriae fluctus
Jean Richafort - Sanctus
Jean Richafort - Agnus Dei
Nicolas Gombert - Musae Jovis à 6
Jean Richafort - Communio
Druga część to brawurowe wykonanie Masterpiece Paula Draytona i aranżacje utworów The Beatles.
Niewielu kompozytorów w historii cieszyło się tak powszechnym podziwem ze strony kolejnych pokoleń jak Josquin Desprez. Jest on uważany jest za największego twórcę i innowatora w zakresie komponowania, a jego muzyka po prawie pięciuset latach przetrwała próbę czasu. Współczesne opracowania podkreślają, że był perfekcjonistą. Szwajcarski teoretyk, poeta i humanista Heinrich Glarean w 1547 roku, ponad dwadzieścia lat po śmierci kompozytora pisał, iż Josquin "... publikował swoje utwory po długich przemyśleniach i korektach i nigdy nie wydał danej kompozycji dopóki nie spędziła u niego kilku lat na półce."
Popularność Josquina po jego śmierci w 1521 roku była tak wielka, że inni kompozytorzy starali się naśladować jego styl; później odkrywano, że ich kompozycje były często przypisywane Josquinowi i w ten sposób chcieli oni stać się bardziej cenieni i popularni. W 1540 roku niemiecki wydawca i kompozytor George Forster stwierdził, że "... teraz, gdy Josquin umarł, z pewnością wydaje więcej dzieł, niż gdy żył!".
Program In memoriam Josquin Desprez nie skupia się na dziełach Josquina jako Mistrza, ale kompozycjach, które w hołdzie Mistrzowi tworzyli po jego śmierci jego uczniowie i współpracownicy. Centralnym punktem tego programu jest Missa pro defunctis flamandzkiego kompozytora Jeana Richaforta, który znał Josquina i możliwe, że był jego uczniem. Została ona wydana w 1532 (jedenaście lat po śmierci Josquina) i jest największym pomnikiem poświęconym Mistrzowi. We Mszy zostały wykorzystane dwa pomysły kompozytorskie Despreza: "Circumdederunt" z chorału gregoriańskiego w kanonie z Nimphes nappes Josquina oraz melodia i słowa z C'est douleur non pareille z pieśni Faulte d'argente.
Kolejnym hołdem są Musae Jovis Benedictusa Appenzellera (ok. 1480 - ok. 1558) i utwór pod tym samym tytułem Nicolasa Gomberta (ok. 1495 - ok. 1560). Drugi z wymienionych kompozytorów, jak twierdzi niemiecki teoretyk muzyczny Hermann Finck, był uczniem Josquina. Najbardziej interesujące i z pewnością najmniej znane jest Dum vastos Adriae fluctus francuskiego kompozytora Jacqueta z Mantui (lub Jacquesa Colebaulta, 1483 - 1559), również ucznia Josquina. W pierwszej części motetu Jacquet przywołuje cnoty swego Mistrza, podczas gdy w drugiej (rozpoczynającej się od słów "Iosquini antiquos") zawarł on i na nowo opracował w Josquinowskiej polifonii motywy z pięciu najbardziej popularnych kompozycji Despreza: Praeter rerum seriem, Stabat mater, Inviolata, Salve regina oraz Miserere mei Deus. Ten niezwykły i wyjątkowy utwór nigdy nie został włączony do zbioru zebranych dzieł Jacqueta i właśnie na Gdańskim koncercie będzie miał swoją europejską premierę.