• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warsztaty tradycyjnej muzyki i tańca

mat. prasowe
17 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

W programie tegorocznego festiwalu Dźwięki Północy prócz koncertów i pokazów filmowych, znajdą się warsztaty muzyki tradycyjnej. W programie m.in. nauka podstaw polskich tańców tradycyjnych, nauka gry melodii norweskich i skandynawskich oraz nauka tradycyjnych tańców norweskich. Dodatkową atrakcją będzie Potańcówka Trójwiejska z Kapelą Przewłockiego oraz Noc Tańca - całonocna zabawa przy muzyce tradycyjnej granej na żywo, otwarta dla szerokiej publiczności.



Warsztaty przeznaczone są dla wszystkich chętnych (młodzież od l. 14, dorośli b/o wieku), nie trzeba przychodzić parami (ale warto), ani mieć wcześniejszych doświadczeń tanecznych, czy muzycznych, ale nie pożałują i ci, którzy już coś potrafią. Warto pamiętać o wygodnych butach!

Warsztaty poprowadzą wybitni artyści: Marta Domachowska, Mateusz Kowalski, Róża Mościcka, Marianne Dahl i Vegar Vårdal.

Zapisy do 15 lipca 2014 r. lub do wyczerpania miejsc. Formularz zgłoszeniowy na stronie www.dzwiekipolnocy.pl.

***


WARSZTATY MUZYKI TRADYCYJNEJ
w ramach 32. Festiwalu Dźwięki Północy
16 - 20 lipca 2014, Gdańsk

WARSZTATY POLSKICH TAŃCÓW TRADYCYJNYCH
środa 16 lipca - piątek 18 lipca 2014, godz.16.00-19.00
sobota 19 lipca 2014, godz. 14.00-17.00
W programie warsztatów znajdzie się nauka podstaw polskich tańców o rytmice mazurkowej. Z pomocą energetyzującej pracy fizycznej, zabaw rytmicznych oraz kilku dziecinnie prostych sztuczek można będzie nabyć umiejętności, które pomogą uczestnikom zyskać na swobodzie ruchu i czerpać radość z zabawy na parkietach wiejskich i miejskich zabaw, potańcówek i wesel. Wprowadzeniem do zajęć będą ćwiczenia wspierające świadomość ciała i kontakt z partnerem i grupą. Warsztaty będą także okazją do zapoznania się z kontekstami muzykowania na wsi i zachowaniami towarzyszącymi sytuacjom tanecznym oraz niektórymi zasadami wiejskiego savoir-vivre'u. Warsztaty przeznaczone są dla wszystkich chętnych (młodzież od l. 14, dorośli b/o wieku), nie trzeba przychodzić parami (ale warto), ani mieć wcześniejszych doświadczeń tanecznych, ale nie pożałują i ci, którzy już coś potrafią. Warto pamiętać o wygodnych butach.
Prowadzenie:
Marta Domachowska - etnolog, badaczka polskiej kultury ludowej, uczennica wiejskich Opowiadaczy, Tancerzy i Muzykantów. Współzałożycielka toruńskiej grupy "n obrotów" oraz Forum Muzyki Tradycyjnej. Od ponad dekady zgłębia, praktykuje i popularyzuje polskie tradycje muzyczne m.in. organizując potańcówki, koncerty i warsztaty. Na co dzień zajmuje się edukacją grup i osób w różnych kategoriach wiekowych w Muzeum Etnograficznym im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu. Lubi jak jest do rymu i do taktu.

Mateusz Kowalski - skrzypce, śpiew, akordeon. Pochodzi z Ostrołęki (Kurpie Zielone), praktykuje kurpiowski repertuar wokalny oraz uczy się tradycyjnej muzyki skrzypcowej Radomszczyzny. Jest uczniem znakomitego muzykanta Jana Gacy. Ostatnio odwiedza także Kielecczyznę, gra tamtejsze melodie na akordeonie, głównie z przekazu i repertuaru braci Witkowskich. Bierze udział w wielu projektach muzycznych - jest członkiem kapeli Kowalski/Maziarz/Murzynowska, Tęgie Chłopy oraz Wielka Orkiestra Gaców; współpracuje m.in. z Adamem Strugiem, Monodią Polską, Maciejem Filipczukiem i Heńkiem Małolepszym. Zagrał na deskach Teatru Dramatycznego (Młody Stalin), Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Szpilmana (Muzyczna Scena Tradycji), Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (Nowa Tradycja) oraz Filharmonii Łódzkiej (koncert muzyki kameralnej z cyklu "Kolor non stop").

Róża Mościcka - bęben obręczowy, baraban, śpiew. Pochodzi z Warszawy. Jest fizjoterapeutką. Swoją muzyczną pasję zawdzięcza rodzinie oraz nauczycielom: Adamowi Strugowi, Agacie Harz, Bartoszowi Niedźwiedzkiemu, a także wiejskim śpiewakom i muzykantom spotkanym podczas festiwali, warsztatów oraz podróży na wieś. Jej zainteresowania koncentrują się wokół instrumentalnej i śpiewanej tradycyjnej muzyki kurpiowszczyzny i radomszczyzny, jak również folkloru miejskiego starej Warszawy. Współpracowała z Heńkiem Małolepszym (Bal na Gnojnej), Bartoszem Niedźwiedzkim (Kapela Mazowiecka), Piotrem Kaznowskim, Marcinem Drabikiem (Poszukiwacze Zaginionego Rulonu) oraz Paulą Kinaszewską (Parura).

WARSZTATY INSTRUMENTALNE - MELODIE NORWESKIE I SKANDYNAWSKIE

środa 17 lipca - piątek 18 lipca 2014, godz.16.00-19.00
sobota 19 lipca 2014, godz. 10.00-13.00
Warsztaty poprowadzi znakomity skrzypek i pedagog Vegar Vårdal. Uczestnicy zajęć w ciągu kilku dni opanują melodie taneczne Norwegii w stopniu umożliwiającym im zagranie do tańca na Nocy Tańca. W trakcie warsztatów uczestnicy zapoznają się z melodiami norweskimi. Na pierwszym spotkaniu Vegar zaprezentuje hallinga, stare melodie norweskie na 2/4 i 6/8. Na kolejnym warsztacie uczestnicy zapoznają się ze springarem, springleikem i springerem, starymi melodiami na 3/4., a także melodiami do tańca w parach.

Vegar Vårdal - muzyk folkowy i tancerz pochodzący z miejscowości Vågå w dolinie Gudbrandsdal. Zajmuje się grą na skrzypcach norweskich (hardingfiddle) oraz skrzypcach klasycznych jak również tańcem tradycyjnym. Absolwent Norweskiej Państwowej Akademii Muzycznej w Oslo oraz programu tańca na NTNU w Trondheim. Vegar jest muzykiem energetycznym, wszechstronnym i lubiącym zabawę, a jego praca obejmuje szeroki wachlarz gatunków. W maju 2014 wydał album "Østfold"
poświęcony muzyce tradycyjnej z regionu o tej samej nazwie. Zeszłego lata zdobył pierwsze miejsce w krajowym konkursie tańca tradycyjnego, a jako skrzypek uznawany jest za jednego z najwyższej klasy muzyków folkowych w Norwegii. Vegar zapraszany jest również do współpracy w charakterze muzyka współczesnego ze względu na swoje umiejętności improwizatorskie i zdolność formowania własnej muzyki.

WARSZTATY TANECZNE NORWESKIE

sobota 19 lipca 2014, godz. 10.00-13.00
Warsztaty poprowadzi norweska tancerka i pedagożka Marianne Dahl. Uczestnicy zajęć nauczą się kilku najstarszych tańczonych w parach tańców z Norwegii, w tym słynnego energetyzującego Springara oraz spokojnego i hipnotyzującego Rull'a. Norwegia posiada nieprzerwaną tradycję tańców w parach, którą poszczycić może się niewiele państw w Europie i z dumą ich was nauczymy. Poza dwoma wspomnianymi powyżej tańcami, Marianne pokaże, lub jeśli czas pozwoli - nauczy kilku innych tańców, które dadzą uczestnikom pojęcie o skomplikowanej norweskiej tradycji.

Marianne Dahl - norweska tancerka i nauczycielka. Z wykształcenia jest pedagogiem i zajmuje się nauczaniem w szkole średniej. Od wielu lat jest też instruktorką norweskiego tańca tradycyjnego, prowadzi zajęcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Naucza wszystkich rodzajów norweskiego tańca, zarówno tych opartych na figurach, jak i tańcu w parach. Od ponad dziesięciu lat jest członkinią zespołu "Fant og fente". Grupa zorganizowała serię pokazów opartych na tradycyjnym tańcu norweskim i występowała na festiwalach we wszystkich państwach skandynawskich. Marianne opracowała choreografię do wielu projektów tanecznych i podróżowała z różnymi grupami do wielu państw europejskich i USA. W 2010 r. reprezentowała Norwegię podczas Wystawy Światowej w Szanghaju.

POTAŃCÓWKA, NOC TAŃCA

Warsztatom towarzyszyć będą dwie imprezy taneczne: Potańcówka Trójwiejska z Kapelą Przewłockiego na dobry początek warsztatów, pozwoli na integrację uczestników oraz zapoznanie się z naturalną sytuacją taneczną.

Środa 16 lipca 2014, godz. 20.00 -23.00
plac przed Nadbałtyckim Centrum Kultury, ul. Korzenna 33/35
STOWARZYSZENIE "TRÓJWIEJSKA" skupia środowisko działające na rzecz popularyzacji polskiej muzyki tradycyjnej. Z naszej inicjatywy odbywają się potańcówki, warsztaty tańca, śpiewu białego oraz warsztaty skrzypcowe w Trójmieście. Od trzech lat odbywa się też Kurpiogranie - letnie warsztaty tradycji na Kurpiach.
www.facebook.com/groups/Trojwiejska/
www.trojwiejska.pl

KAPELA PRZEWŁOCKIEGO - istnieje od 2011. roku. Łączy niepowtarzalny charakter polskiej muzyki tradycyjnej ze współczesnym brzmieniem, jednocześnie zachowując jej pierwotną naturę. Repertuar stanowią utwory zaczerpnięte z bezpośredniego przekazu od wiejskich muzykantów oraz z nagrań archiwalnych, pochodzące z różnych regionów Polski, m. in. Mazowsza, Małopolski Północnej, Suwalszczyzny, czy Wileńszczyzny. Należą do nich: mazurki, oberki, polki, chodzone, wiwaty, kujawiaki, walczyki, a także różnego rodzaju zabawy oraz pieśni tradycyjne. Są one elementem wykonawczym podczas różnego rodzaju imprez okolicznościowych, ale też warsztatowym - nauka tańca, gry na instrumentach oraz śpiewu białego, dla dorosłych i dzieci.

Kapelę Przewłockiego doceniono na wielu konkursach ogólnopolskich i regionalnych: Festiwalu Polskiego Radia "Nowa Tradycja", "Stara Tradycja" na Festiwalu "Wszystkie Mazurki Świata" (3. miejsce), konkurs Kapel i Śpiewaków Ludowych "Powiślaki" (3. miejsce), konkurs Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym (1. miejsce).
Marek Przewłocki - skrzypce, cymbały wileńskie;
Joanna Gostkowska-Białek - basy;
Justyna Mazurkiewicz - bębenek obręczowy.

NOC TAŃCA

sobota 19 lipca godz. 20.00-24.00,
Centrum Świętego Jana, ul. Świętojańska 50
Finałem warsztatów będzie Noc Tańca - zabawa przy muzyce tradycyjnej granej na żywo, otwarta dla szerokiej publiczności. Impreza będzie wyjątkową okazją, aby doświadczyć bogactwa muzyki tradycyjnej Polski i Norwegii. Do tańca grać będą uczestnicy warsztatów wraz z Vegarem Vårdalem oraz kapelą Tęgie Chłopy. Tańce polskie animować będzie Marta Domachowska, zaś tańce norweskie Marianne Dahl.

Tęgie Chłopy wystąpią w Gdańsku składzie:
Mateusz Kowalski - akordeon
Maniucha Bikont - tuba, śpiew
Michał Żak - klarnet
Emmanuel Levy - trąbka
Ewa Grochowska - skrzypce, śpiew
Michał Maziarz - skrzypce
Marcin Żytomirski - skrzypce
Dorota Murzynowska - baraban

KAPELA TĘGIE CHŁOPY - kontynuuje tradycje muzyki tanecznej Kielecczyzny w jej autentycznej i niestylizowanej formie. Repertuarem i instrumentarium nawiązuje do najlepszych wzorów - tradycyjnych kapel, ogrywających dawniej wesela i wiejskie zabawy w okolicach Łagowa i Opatowa, kapeli braci Witkowskich z Orłowin, Krakowiaków ze Zbelutki, Antoniego Witkowskiego z Cisowa i wielu innych. Nazwa zespołu jest muzyczną deklaracją: Chłopy grają przede wszystkim kieleckie "chłopy" - trójmiarowe, śpiewne melodie typowe dla wschodniej Kielecczyzny, zwane także "światówkami" lub "śpiwami". Tęgie Chłopy chcą grać do tańca tak, żeby "sufit się podnosił" - jak to się ponoć zdarzało na zabawach ogrywanych przez słynną kapelę braci Witkowskich. W podnoszeniu sufitu wydatnie pomaga obecność mocnej sekcji dętej - trąbki, klarnetu.

Kapelę tworzą muzycy zaangażowani w organizację Kieleckiego Taboru Domu Tańca w Sędku koło Łagowa (2013). Większość z nich współtworzy wiele cenionych muzycznych projektów i działań animacyjnych w świecie polskiej muzyki tradycyjnej. Starając się dotrzeć do najstarszego repertuaru Kielecczyzny, członkowie kapeli przejechali wspólnie setki kilometrów w poszukiwaniu muzykantów i śpiewaczek tego regionu. Wspólnie też spędzali czas na nauce miejscowych melodii, goszcząc zwykle u klarnecisty Stanisława Witkowskiego. Wreszcie - razem grali do tańca na wieczornych zabawach podczas Taboru Kieleckiego. Do Tęgich Chłopów należy również wnuk Stanisława Witkowskiego, młody trębacz Damian Janda, który kontynuuje tym samym rodzinne tradycje muzyczne. Kapela występuje w różnych konfiguracjach i rozmiarach, zależnie od sytuacji na parkiecie.
mat. prasowe

Wydarzenia

Dźwięki Północy (16 opinii)

(16 opinii)
folk / reggae / world, festiwal muzyczny

Miejsca

  • NCK Gdańsk, Korzenna 33/35

Zobacz także

Opinie (1)

  • Bardzo dobra idea. Szacunek.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Targi Rzeczy Ładnych

15 zł
Kup bilet
targi

Wielka Szama na Stadionie - wielkie otwarcie sezonu w Gdańsku! (12 opinii)

(12 opinii)
street food

Kwiat Jabłoni "Nasze ulubione kluby" (8 opinii)

(8 opinii)
pop

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Największym koncertem w historii Trójmiasta było widowisko w Stoczni Gdańskiej w 2005 roku z udziałem Jean-Michel Jarre'a. Ile biletów sprzedano?