Wiadomości

stat

Bomsori Kim podbiła serca słuchaczy w Filharmonii

Bomsori Kim skradła serca słuchaczy emocjonalną interpretacją Koncertu d-moll Henryka Wieniawskiego.
Bomsori Kim skradła serca słuchaczy emocjonalną interpretacją Koncertu d-moll Henryka Wieniawskiego. Lucyna Pęsik/Trojmiasto.pl

W piątkowy wieczór w Filharmonii Bałtyckiej, a nie w Bazylice św. Brygidy, jak pierwotnie planowano, odbył się koncert symfoniczny poprzedzający poświęcenie Bursztynowego Ołtarza. Gwiazdą wieczoru była koreańska skrzypaczka Bomsori Kim, która zachwyciła słuchaczy zarówno biegłością techniczną i muzykalnością, jak i orientalną urodą.



Piątkowy koncert rozpoczął uroczystości związane z poświęceniem Bursztynowego Ołtarza Ojczyzny w Bazylice św. Brygidy. Tam zresztą pierwotnie miał się odbyć, jednak w dzień koncertu, podczas przedpołudniowej próby, zapadła decyzja o przeniesieniu go do Filharmonii Bałtyckiej.

Zobacz też: Bursztynowy ołtarz w bazylice św. Brygidy: odsłonięcie w sobotę

Organizatorzy swoją decyzję motywowali "dbałością o zachowanie komfortu melomanów". Muzycy zdradzili jednak prawdziwy powód przeniesienia koncertu:

- Od dłuższego czasu obawialiśmy się grania tego koncertu w Bazylice św. Brygidy, bo o tej porze roku jest tam po prostu za zimno. Zapewniano nas jednak, że nasze obawy są bezpodstawne i o komfort pracy możemy być spokojni - zdradził jeden z instrumentalistów Orkiestry PFB. - Niestety, podczas dzisiejszej, przedpołudniowej próby okazało się, że nie jesteśmy w stanie tam zagrać, bo jest tam zdecydowanie za zimno, a musimy troszczyć się nie tylko o siebie, ale i o nasze instrumenty. Chwilę przed południem zapadła decyzja, że koncert zostanie przeniesiony.
Mając na uwadze, że koncert odbędzie się za kilka godzin przez co nie uda się poinformować o zmianie miejsca wszystkich zainteresowanych, filharmonia zapewniła słuchaczom transport autokarami spod kościoła na Ołowiankę. Transfer się najwyraźniej powiódł, ponieważ w chwili rozpoczęcia koncertu na widowni znajdowało się ok. 350 słuchaczy, zapełniając salę w ok. 1/3.

Piątkowy koncert był jednym z lepszych, jaki Orkiestra PFB zagrała w ostatnim czasie, dlatego gromkie brawa i owacje na stojąco były w pełni uzasadnione.
Piątkowy koncert był jednym z lepszych, jaki Orkiestra PFB zagrała w ostatnim czasie, dlatego gromkie brawa i owacje na stojąco były w pełni uzasadnione. Lucyna Pęsik/Trojmiasto.pl
Na program, który w piątkowy wieczór zaprezentowała Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej prowadzona przez Łukasza Borowicza, złożyły się dzieła współczesnych kompozytorów polskich : "Musique scintillante" Krzysztofa Meyera, "Hymne papal" Piotra Mossa i "Sinfonia Sacra" Andrzeja Panufnika. Melomani szczególnie wyczekiwali jednak innego wielkiego dzieła - Koncertu skrzypcowego d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego. To w pełni zrozumiałe, ponieważ wykonanie partii solowej powierzono Bomsori Kim - zdobywczyni (ex aequo z Seiji Okamoto) II miejsca na ubiegłorocznym Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego.

Ekscytacja słuchaczy była tym większa, że choć już wcześniej w Filharmonii Bałtyckiej występowali laureaci tego konkursu, ze zwyciężczynią Weriko Czumburidze włącznie, jeśli chodzi o Koncert d-moll Wieniawskiego to właśnie interpretację koreańskiej skrzypaczki krytycy w większości uznali za najlepszą.

Zobacz też: Finaliści konkursu Wieniawskiego oczarowali publiczność

Organizatorzy piątkowego wydarzenia na szczęście nie kazali nam długo czekać na Koncert d-moll Wieniawskiego i inaczej niż to jest w zwyczaju, największy rarytas rozpoczął, a nie zakończył koncert. Łukasz Borowicz prowadził to wykonanie bez wyraźnych przerw, dzięki czemu mogliśmy całkowicie zatracić się w muzyce. Koreanka w jednej chwili zachwycała pięknym frazowaniem, melodyjnością, a chwilę później czarowała wirtuozerią. Jej interpretacja była niezwykle emocjonalna, ale nie przesadzona. Nawet najbardziej skomplikowane przebiegi grała subtelnie i lekko, koncentrując się na warstwie muzycznej, a nie ostentacyjnym manifestowaniu swoich ponadprzeciętnych umiejętności. Znakomicie partnerowała jej w tym Orkiestra PFB, precyzyjnie prowadzona przez Borowicza.

Kilka godzin przed koncertem podjęto decyzję o zmianie lokalizacji, jednak mimo tego na widowni PFB zasiadło ok. 350 słuchaczy.
Kilka godzin przed koncertem podjęto decyzję o zmianie lokalizacji, jednak mimo tego na widowni PFB zasiadło ok. 350 słuchaczy. Lucyna Pęsik/Trojmiasto.pl
Kompozycje wykonane w dalszej części koncertu nie bardzo pasowały mi do wcześniejszego Wieniawskiego, choć atrakcyjności odmówić im nie można. Utwór Meyera, napisany na mały skład, miał tak ciekawą formę, że słuchało się go z wielkim zainteresowaniem i gdyby jeden z muzyków nie krzywił się za każdym razem, kiedy któryś z jego kolegów popełniał błąd, te drobne niedociągnięcia pozostałyby niezauważone. Atrakcyjności nie można odmówić również utworom Mossa i Panufnika, które robiły wrażenie przede wszystkim rozbudowanym aparatem wykonawczym i pompatycznością. A że publiczność lubi jak jest głośno, to Borowicz potężnego fortissimo nie żałował - tym, którzy z muzyką symfoniczną na co dzień kontaktu nie mają, aż dzwoniło w uszach.

- Największa frajdę miały nasze dzieci - zdradziła jedna ze słuchaczek. - Nasz dziewięcioletni syn w pewnym momencie aż podskoczył z wrażenia, a córka zapowiedziała, że jeśli tak fajnie jest w filharmonii to musimy ją zabierać ze sobą częściej. To rozbudowane instrumentarium robiło wrażenie również na nas - rodzicach, bo jako że jesteśmy fanami Mozarta z reguły chodzimy na koncerty z jego muzyką. A jak wiadomo, Mozart pisał na zdecydowanie mniejszy skład.
Program zaprezentowany podczas piątkowego koncertu był jednym z ciekawszych, jakie przygotowano w Filharmonii Bałtyckiej w ostatnim czasie. Moim zdaniem był jednak zupełnie nieadekwatny do uroczystości, którą miał uświetnić i niepasujący do publiczności, która w takich wydarzeniach z reguły bierze udział. Powiedzmy sobie szczerze - gdyby ten koncert odbył się, jak pierwotnie planowano, w Bazylice św. Brygidy, efekt byłby mizerny. Jest to bowiem muzyka, której winno słuchać się w skupieniu, w warunkach filharmonicznych.

Szkoda również Bomsori Kim i melomanów, którzy o jej koncercie nawet nie wiedzieli, ponieważ wydarzenie reklamowano jako "Muzykę zatopioną w bursztynie" i inaugurację Odsłonięcia Bursztynowego Ołtarza, a nie koncert światowej sławy skrzypaczki. Być może dlatego, choć wstęp był darmowy, widownia była wypełniona raptem w 1/3. A szkoda, bo był to jeden z najlepszych koncertów zagranych przez Orkiestrę Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w ostatnim czasie.

Warto również nadmienić, że koncert poprzedził wykład rektora gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych - prof. Krzysztofa Polkowskiego, dotyczący współczesnej historii Bazyliki św. Brygidy oraz idei powstania Bursztynowego Ołtarza.
Główne uroczystości związane z Poświęceniem Bursztynowego Ołtarza Pokoju odbędą się jutro, o czym informujemy w naszym kalendarzu imprez >>>

Opinie (22) 5 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

25

maja

Kino Samochodowe Gdynia Gdynia, Gdynia Arena

02

czerwca

Karaś / Rogucki Gdańsk, Stary Maneż

Kultura

Teatr online: atrakcyjne propozycje na weekend
Teatr online: atrakcyjne propozycje
Najbardziej dziwne i niepokojące eksponaty w trójmiejskich muzeach
Najbardziej dziwne eksponaty w muzeach

Kulinaria

Dobry po imprezie oraz na duży głód. Kebab - gdzie najlepszy?
Kebab - gdzie najlepszy w Trójmieście?
Trójmiejskie lokale gotowe na przyjęcie gości
Trójmiejskie lokale gotowe na gości

    Najczęściej czytane

    Sprawdź się

    Na sopockim hipodromie ścigają się :