• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Damy jazzu i "gotowanie" z Ulą Dudziak. Za nami finał XVI edycji festiwalu Ladies'Jazz

Ewa Palińska
27 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Urszula Dudziak wprawiła w zachwyt publiczność nie tylko swoją muzyką, ale i osobowością. Urszula Dudziak wprawiła w zachwyt publiczność nie tylko swoją muzyką, ale i osobowością.

W niedzielny wieczór na Scenie Kameralnej Teatru Muzycznego odbył się koncert wieńczący XVI. edycję festiwalu Ladies'Jazz. Na żywo zaprezentowali się Dorota Miśkiewicz z Markiem Napiórkowskim oraz Urszula Dudziak, na ekranie publiczność zobaczyła występy Candy Dulfer, Wendy Lands oraz Beth Hart, a po zakończeniu części muzycznej poznaliśmy nazwiska laureatek konkursu o Grand Prix festiwalu - w tym roku równorzędną nagrodę przyznano aż trzem młodym artystkom.



Choć istniało ryzyko, że z powodu pandemii koronawirusa tegoroczną edycję Ladies'Jazz będzie trzeba przenieść na przyszły rok, organizatorzy robili, co w ich mocy, aby - z zachowaniem zasad bezpieczeństwa - ocalić choć część koncertów. To im się udało. Należy jednak podkreślić, że w kwestii programu i organizacji wykazali się ogromną kreatywnością.

Ze względu na COVID-19 i związane z tym niedogodności, liczba miejsc biletowanych była mocno ograniczona. Festiwal ma jednak liczne grono wiernych fanów, którzy byliby niepocieszeni, nie mogąc wziąć udziału w koncertach, dlatego z myślą o nich przygotowano transmisję radiową i internetową na okazjonalnym kanale festiwalowym na YouTube. Dodatkowo, wszystkie koncerty były też transmitowane na festiwalowym profilu FB Ladies'Jazz.

Najbliższe koncerty w Trójmieście


To jeszcze nie koniec pandemicznych innowacji, bo największą było to, że zagraniczne gwiazdy zagrały specjalnie dla festiwalowej publiczności mini koncerty z miejsc, w których aktualnie przebywają. Te prezentacje, wyświetlane na zawieszonym za sceną ekranie, przeplatały się z muzyką wykonywaną na żywo przez polskie damy jazzu.

  • Dorota Miśkiewicz i Marek Napiórkowski
  • Publiczność
  • Publiczność
  • Prowadzący
  • Dorota Miśkiewicz i Marek Napiórkowski
  • Dorota Miśkiewicz i Marek Napiórkowski
  • Dorota Miśkiewicz i Marek Napiórkowski
  • Ladies' Jazz Festival Gdynia 2020
  • Publiczność
  • Dorota Miśkiewicz i Marek Napiórkowski
  • Dorota Miśkiewicz i Marek Napiórkowski
  • Dominika Czajkowska Ptak
  • Dorota Miśkiewicz i Marek Napiórkowski
  • Dorota Miśkiewicz i Marek Napiórkowski
  • Candy Dulfer
  • Candy Dulfer
  • Candy Dulfer
  • Urszula Dudziak
  • Urszula Dudziak
  • Urszula Dudziak
  • Urszula Dudziak
  • Publiczność
  • Urszula Dudziak
  • Publiczność
  • Publiczność
  • Publiczność
  • Publiczność
  • Publiczność
  • Urszula Dudziak
  • Urszula Dudziak
  • Ladies' Jazz Festival Gdynia 2020
  • Publiczność
  • Publiczność
  • Publiczność
  • Dominika Czajkowska Ptak i Kinga Hornik
  • Natalia Cepelik- Muianga
  • Natalia Cepelik- Muianga
  • Laureatki Grand Prix
  • Laureatki Grand Prix
  • Laureatki Grand Prix
  • Wendy Lands
  • Wendy Lands
Koncert finałowy, który odbył się w niedzielny wieczór na Scenie Kameralnej Teatru Muzycznego, rozpoczęli półgodzinnym setem Dorota Miśkiewicz i Marek Napiórkowski, prezentując w większości własne kompozycje. Trudno tu divę stawiać na piedestale (choć miejsce to niewątpliwie jej się należy), a towarzyszącego jej gitarzystę sprowadzać do roli akompaniatora, bo to duet, którego siła tkwi w całkowitej i bezwzględnej synergii. Oboje są w swoim fachu mistrzami, a niesamowita wszechstronność sprawia, że ich możliwości, kiedy wchodzą ze sobą w interakcję, są nieograniczone.

Arsenał środków wyrazu mają potężny, jednak nie bombardują nim słuchaczy. Bardzo starannie wybierają to, co serwują. Ich muzyczna uczta przypomina kolację degustacyjną, podczas której goście delektują się finezyjnymi arcydziełami sztuki kulinarnej, a po zakończeniu czują jednocześnie zachwyt i lekki niedosyt - porcje były genialne, ale niewielkie, więc lekki głód pozostał. Niemniej każdy do nich chętnie wróci, jeśli tylko będzie miał taką okazję, bo takie frykasy zapadają w pamięć.

Urszula Dudziak zaprosiła słuchaczy do swojej muzycznej "kuchni".

To kulinarne skojarzenie jest nieprzypadkowe, bo kolejna artystka, która zaprezentowała się na żywo podczas niedzielnego koncertu, zaprosiła publiczność właśnie do swojej kuchni. Tu warto wyjaśnić, że Urszula Dudziak, bo o niej mowa, kuchnią nazywa swój stolik ze sprzętem, jaki wykorzystuje do tworzenia muzyki. Urszula Dudziak - w odróżnieniu od wielu artystów - nie nagrywa bowiem nic wcześniej - każdą ścieżkę tworzy na oczach słuchaczy i następnie nakłada ją na te, które stworzyła wcześniej. A że - to znowu jej słowa - tworzenie muzyki jest jak gotowanie i nie każda potrawa musi wyjść, to czasem coś - jeśli jest niezjadliwe - należy wyrzucić do kosza i zrobić od nowa. O tym, że nie jest gołosłowna, mieliśmy okazję przekonać się podczas niedzielnego koncertu:

- Nie, zrobię to lepiej! - zakomunikowała Dudziak, przerywając wykonywanie jednej z piosenek, po czym zaczęła nagrywać ścieżki od nowa.

Candy Dulfer zagrała dla festiwalowej publiczności z Amsterdamu. Swój występ rozpoczęła od hitu "Lilly was here".

Występ Urszuli Dudziak bardziej niż koncert przypominał performance. Przez cały czas utrzymywała kontakt z publicznością, choć wcale nie oczekiwała reakcji zwrotnej (miała ją jednak zapewnioną). Wyglądało to tak, jakby faktycznie przyjęła słuchaczy w swojej kuchni i - jak na gospodynię przystało - zabawiała ich rozmową podczas przygotowywania kolejnych potraw. W odróżnieniu od setu Miśkiewicz i Napiórkowskiego, piosenki Dudziak były bardziej syte, bo i kuchnia inna. To typ gospodyni, która nikogo głodnego nie wypuści. Możliwość przyglądania się temu, jak tworzy swoją muzykę i jak wyrafinowane konstrukcje jest w stanie stworzyć wykorzystując jedynie własny głos, to dla publiczności zawsze największa atrakcja. Nie inaczej było tym razem - słuchacze byli pod ogromnym wrażeniem nie tylko umiejętności, ale i nietuzinkowej osobowości Urszuli Dudziak.

Jak zostało wspomniane, oprócz występów na żywo, na zawieszonym nad sceną ekranie prezentowano nagrania krótkich koncertów, przygotowanych przez zagraniczne gwiazdy specjalnie na Ladies'Jazz. I tak, Candy Dulfer zagrała z Amsterdamu (zaczęła swój występ od hitu "Lilly was here"), Wendy Lands z Toronto przypomniała m.in. jedną z piosenek Władysława Szpilmana (artystka ma na swoim koncie całą płytę z jego piosenkami), a Beth Hart uraczyła publiczność solowym recitalem, nagranym w jej kalifornijskim domu. Każda z artystek zapewniała o sympatii, jaką darzy organizatorów i publiczność Ladies'Jazz oraz wyraziła chęć szybkiego powrotu, jeśli tylko byłaby taka możliwość.

Natalia Capelik-Muianga, Kinga Hornik oraz Dominika Czajkowska-Ptak otrzymały trzy równorzędne nagrody Grand Prix Ladies'Jazz. Natalia Capelik-Muianga, Kinga Hornik oraz Dominika Czajkowska-Ptak otrzymały trzy równorzędne nagrody Grand Prix Ladies'Jazz.
Ladies'Jazz nie tylko prezentuje divy, ale i staje się trampoliną do sławy dla utalentowanych, młodych artystek, organizując konkurs o Grand Prix festiwalu. W tym roku poziom był szczególnie wysoki, czego dowodem jest fakt, że przyznano trzy równorzędne nagrody. Otrzymały je Dominika Czajkowska-Ptak, Kinga Hornik oraz Natalia Capelik-Muianga.

Miejsca

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (5)

  • Wspaniała impreza

    Fajnie, że od tylu lat jest organizowana :)

    • 4 3

  • lubię!

    Fajny festiwal i super, że się odbył pomimo covidu!
    Szkoda, że w tym roku nie udalo mi się kupić biletów! za rok!

    • 3 3

  • Dofinansowanie przez samorzad

    Jak biorą kase to każdy mieszkaniec ma prawo zobaczyć i uslyszeć

    • 2 2

  • Jazz

    Szkoda że przez Coronę nie dojechałem do Gdyni.

    • 0 0

  • Szkoda, że w Gdyni

    Szkoda takiego festiwalu na Gdynię

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Sea You 2024

159 - 209 zł
Kup bilet
festiwal muzyczny

Kwiat Jabłoni "Nasze ulubione kluby" (7 opinii)

(7 opinii)
169 zł
Kup bilet
pop

Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d."

89 - 129 zł
Kup bilet
pop

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszy polski festiwal jazzowy odbył się 1956 r. w: