• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moda, która prześladuje. Skąd młodzi mają na to pieniądze?

Mateusz Groen
14 lutego 2024, godz. 16:00 
Opinie (488)
Skąd młodzi mają pieniądze na tak drogie kurtki? Skąd młodzi mają pieniądze na tak drogie kurtki?

Najpopularniejszym ciuchem ostatnich miesięcy wśród młodych są zimowe kurtki znanych marek, a szczególnie The North Face, z białym logo z przodu i z tyłu na wysokości łopatki. W puchówkach za 1,5 tys. zł chodzi chyba co trzeci nastolatek. Jak to możliwe?




Młodzi marzą o drogich ubraniach



Czy założył(a)byś replikę, gdybyś wiedział(a), że to nie jest oryginał?

Puchowe kurtki to typowy widok na ulicy zimą. Noszą je wszyscy w każdym wieku, a zwłaszcza młodzi. Ci upodobali sobie szczególnie puchówki znanych sportowych marek, m.in. Nike, Adidas i... The North Face. Te ostatnie w tym sezonie są wyjątkowo mocno widoczne, choć kosztują niemało. Skąd zatem pieniądze na nie ma tak wielu nastolatków?

Najłatwiej uznać, że od rodziców, ale - jak wiemy - przekrój finansowy jest bardzo zróżnicowany w społeczeństwie, a wręcz większość żyje w domach z tzw. klasy średniej. W 2020 r. było to ok. 50 proc. społeczeństwa naszego kraju. I choć to bardzo szerokie i mało precyzyjne pojęcie, to zgodnie z klasyfikacją OECD w Polsce klasa średnia to osoby, które zarabiają od 3526,50 zł brutto do 9404 zł brutto.

Niektórzy młodzi też pewnie na nie odłożyli albo zarobili.

IMPREZY I WYDARZENIA Najpopularniejsze wydarzenia w najbliższym czasie

kwi 19
Kaliber 44 XXX-lecie tour
Kup bilet
kwi 13
Zazula - "Pieśni Ludu"
Kup bilet
kwi 11-13
Sea You 2024
Kup bilet
kwi 13
Hanna Banaszak
Kup bilet


Za kurtki marki North Face średnio trzeba zapłacić ok. 850 zł, jeżeli uda nam się znaleźć dobrą promocję. Na oficjalnej stronie sklepu oryginały otrzymamy i za 1,5 tys. zł, natomiast najtańsze oferty na aukcjach zaczynają się już od... 200 zł. Skąd taki rozstrzał cenowy?

Pożądane albo drogie logo to dla wielu podstawa stylizacji. Pożądane albo drogie logo to dla wielu podstawa stylizacji.

Moda wśród młodych: puchowe kurtki znanych marek



The North Face to marka znana z produktów outdoorowych, a jej popularność nieustannie rośnie wśród młodych konsumentów. Dotychczas popularna była wśród raperów i influencerów, których wpływ wywołał szał na te kurtki.

Osobom nieco starszym ta marka może się kojarzyć nie ze stylowym wyglądem, a z funkcjonalnością. Te puchówki zapewniają ciepło nawet w dość wymagających warunkach atmosferycznych. Często środek wypełniony jest puchem, co też jeszcze bardziej podbija cenę.



Szansę na dobry interes zwietrzyli ci, którzy sprowadzają do Polski kurtki ze znanym logo, lecz nie są to oryginały, a... repliki, które sprzedają na internetowych aukcjach po znacznie zaniżonej cenie. I tak kurtka, która w sprawdzonym sklepie kosztowała 1500 zł, nagle na aukcji kosztuje 500 zł.

- Teraz to nie są chamskie podróbki, tylko trudne do odróżnienia repliki, ale uważam, że nie jest to powód, dla którego ludzie powinni kupować takie rzeczy. Jeżeli kogoś nie stać, niech kupi tańsze. Dlatego płaci się więcej za oryginalne buty czy kurtkę, bo nie każdy może to mieć, a ludzie cenią sobie posiadanie czegoś unikatowego. Nie popieram i nie zachęcam, a przestrzegam przed zakupami z drugiej ręki, to nie jest już ten sam rynek co kiedyś. Jest wysyp 15-letnich "biznesmenów", którzy sprzedają wszystko: począwszy od podrobionej elektroniki, po podrobione markowe ubrania. Uważajcie - dodaje Aleksander.
  • Tam, gdzie drogie ubrania i dodatki, tam też ludzie, którzy chcą na tym zarobić.
  • Młodzi chcą być modni i akceptowani przez rówieśników.

Nie "podróba", a replika



Generacja Z coraz częściej zwraca uwagę na aspekty zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnej produkcji, jednak są pewne odchyły od tego trendu w postaci kupowania podróbek czy wspomnianych replik.

Repliki i podróbki drogich marek mogą wydawać się podobne, ale istnieją istotne różnice między nimi.

Repliki zazwyczaj oferują jakość zbliżoną do oryginalnych produktów i trudno rozpoznać oryginał, podczas gdy podróbki często są wykonane z tańszych materiałów i nie spełniają tych samych standardów jakościowych.

Dodatkowo podróbki upodabniane są do produktów znanych marek, ale znaczki na nich są często w dość zabawny sposób przekręcone, jak choćby zamiast: "Nike" to "Hike", "Adidas" na "Adadas" czy "Calvin Klein" na "Candy Kivmin".

"Jestem z Trójmiasta, więc...". Takie problemy widzą młodzi

Kiedyś kupowanie podróbek kojarzone było z czymś, delikatnie mówiąc, mało eleganckim, szczególnie gdy ktoś po wakacjach w Turcji nagle przywoził stosy ubrań z fałszywymi znaczkami "Gucci", "Louis Vuitton" czy "Prada". Dziś może się to spotkać wręcz z konsekwencjami prawnymi.

- Teraz repliki to nie problem. Mam y3 (buty adidas Y-3) i są praktycznie 1:1. Ludzie normalnie przyznają się, że kupują repliki, bo są tańsze. Uważam, że marki windują ceny wyżej, a za taki sam produkt mogę zapłacić połowę mniej. Kupuję raczej na aukcjach z drugiej ręki, ale wiem, że sporo osób ściąga ubrania z chińskich stron - mówi Karol.
Gdy moda uliczna wjeżdża na "wyższy" poziom... Gdy moda uliczna wjeżdża na "wyższy" poziom...
Najwięcej replik znajdziemy w internecie. Istnieją fora, które skupiają ludzi sprzedających zbliżone do oryginału ubrania, są też zagraniczne sklepy internetowe bezpośrednio informujące, że ich produkty nie są oryginalne.

Problem polega na tym, że repliki można również dostać na popularnych aukcjach i aplikacjach modowych, choć kupujący wcale nie muszą być tego świadomi. Warto więc uważać, bo są tam również sprzedawcy, którzy chcą wykorzystać sytuację i sprzedać repliki, zapewniając jednocześnie, że oferują oryginały. A czemu tak tanio? Bo np. według nich kurtka jest używana, ale w doskonałym stanie.

- Moja znajoma kupiła kurtkę popularnej marki na internetowej aukcji, ponoć była lekko używana, ale w bardzo dobrym stanie. Kosztowała niecałe 500 zł, więc 600 zł taniej niż w sklepie w promocji. Okazało się, że to "nówka sztuka" i... replika. Niemal niemożliwe było znalezienie różnicy między oryginałem a repliką. Sprawę zgłosiła na policję - mówi Anna.


Jeśli więc planujesz kupić słynną puchową kurtkę lub cokolwiek, co jest obecnie drogie i bardzo pożądane, zwróć uwagę na miejsce, z którego produkt pochodzi. Repliki ubrań, obuwia i dodatków krążą w sieci i są coraz trudniejsze do odróżnienia.

- Dlaczego wierzysz, że ktoś na aukcji internetowej zrobi ci prezent i sprzeda kurtkę, która kosztuje 1 tys. zł i jej wartość praktycznie nie spada za 300 zł? Dlaczego nie zapala ci się czerwona lampka i wierzysz, że trafiłeś okazję życia, bo sprzedawca nie wiedział, jaką ma perełkę w szafie i za nisko ją wycenił? - trafnie podsumowuje temat replik Jowita.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (488)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Sea You 2024

159 - 209 zł
festiwal muzyczny

Wielka Szama na Stadionie - wielkie otwarcie sezonu w Gdańsku! (11 opinii)

(11 opinii)
street food

Kwiat Jabłoni "Nasze ulubione kluby" (8 opinii)

(8 opinii)
169 zł
Kup bilet
pop

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Pochodząca z Gdańska aktorka i malarka Beata Poźniak od lat mieszka poza granicami kraju. Jest inicjatorką wprowadzenia w USA oficjalnych obchodów: