Wiadomości

Dwa dni z filmami wybitnego reżysera. "Podwójne życie Kieślowskiego" w ECS

W ramach wydarzenia pod hasłem "Podwójne życie Kieślowskiego" widzowie zobaczą wybrane dokumenty i najsłynniejsze filmy fabularne reżysera. Będzie też okazja do posłuchania zaproszonych gości, którzy opowiedzą o relacjach z Kieślowskim i o tym, jak powstawały najbardziej znane tytuły. Na zdjęciu: Krzysztof Kieślowski podczas VI Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
W ramach wydarzenia pod hasłem "Podwójne życie Kieślowskiego" widzowie zobaczą wybrane dokumenty i najsłynniejsze filmy fabularne reżysera. Będzie też okazja do posłuchania zaproszonych gości, którzy opowiedzą o relacjach z Kieślowskim i o tym, jak powstawały najbardziej znane tytuły. Na zdjęciu: Krzysztof Kieślowski podczas VI Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. fot. Zbigniew Kosycarz/KFP

Tegoroczna edycja Solidarity of Arts to nie tylko widowiskowe koncerty muzyczne, ale też ukłon organizatorów w stronę sztuki filmowej. W środę i czwartek za darmo w Europejskim Centrum Solidarności z okazji 20. rocznicy śmierci Krzysztofa Kieślowskiego zobaczymy dokumentalne początki i słynne fabularne produkcje reżysera.



Nazwisko Krzysztofa Kieślowskiego już na stałe zapisało się na kartach polskiej kinematografii, a on sam uznawany jest za jednego z najwybitniejszych rodzimych filmowców. Nic dziwnego więc, że jego dzieła wciąż są wysoko cenione nie tylko przez krytyków, ale też publiczność. Przypadająca w tym roku 20. rocznica śmierci i jednocześnie 50. rocznica debiutu urodzonego w Warszawie reżysera jest świetną okazją do odświeżenia znakomitych tytułów, które mimo upływu lat nic nie tracą ze swojej wielkości i uniwersalnego przekazu.

Dokumentalna środa

"Podwójne życie Kieślowskiego" jest ilustracją pewnego rozdwojenia w twórczości reżysera. Absolwent łódzkiej "filmówki" rozpoczynał przecież od dokumentów, konsekwentnie i stopniowo angażując się w formy fabularne. Stąd też pierwszy blok filmów Kieślowskiego nawiązuje do początkowego etapu kariery reżyserskiej. Zobaczymy "Pierwszą miłość" z 1974 roku, czyli inscenizowany dokument o młodej parze wchodzącej w dorosły świat. Przez 55 minut podglądamy na ekranie Romka i Jadzię, którzy mimo niewielkiego doświadczenia, muszą przygotować się do roli rodziców i małżonków.

Zgoła odmienne emocje będą towarzyszyły podczas seansu filmu "Z punktu widzenia nocnego portiera". W 1976 roku Kieślowski nakręcił krótkometrażowy dokument o fabrycznym strażniku, Marianie Osuchu, fanatycznie wręcz zdyscyplinowanym pracowniku, dla którego drobiazgowy porządek jest wyznacznikiem społecznego i zawodowego spełnienia. Tytułowy bohater nie tylko rzetelnie kontroluje, co jest wnoszone i wynoszone z zakładu, ale po godzinach z równie skrupulatną dokładnością sprawdza wędkarzy łowiących bez karty wędkarskiej i kontroluje wagarującą młodzież. Zarówno zawodowo, jak i prywatnie wierny jest sztywnej zasadzie, według której "Regulamin jest ważniejszy jak człowiek".

W "Przypadku" jedną z pierwszych poważnych ról w swojej karierze zagrał Bogusław Linda. Był to również szczególny film dla Kieślowskiego, który symbolicznie w "Przypadku" przechodził od kina dokumentalnego do filmu fabularnego.
W "Przypadku" jedną z pierwszych poważnych ról w swojej karierze zagrał Bogusław Linda. Był to również szczególny film dla Kieślowskiego, który symbolicznie w "Przypadku" przechodził od kina dokumentalnego do filmu fabularnego. fot. kadr z filmu (FilmPolski)/ Reż. Krzysztof Kieślowski
Podczas środowych projekcji widzowie zobaczą jeszcze "Szpital" z 1977 roku, w którym Kieślowski rewiduje środowisko warszawskich chirurgów i nakreśla obraz podupadającej służby zdrowia. W repertuarze znajdziemy ponadto jeden z najbardziej znanych dokumentów reżysera - "Gadające głowy" - w którym Kieślowski przypadkowym osobom zadaje pytania natury egzystencjalnej. Zwieńczeniem bloku filmów dokumentalnych będzie produkcja stricte fabularna, ale czerpiąca w dużej mierze z wcześniejszych dokonań filmowca, czyli "Przypadek". Kieślowski rysuje na ekranie trzy alternatywne życiorysy młodego chłopaka (Bogusław Linda), którego losy zależą od tego, czy zdąży na odjeżdżający pociąg.

W przerwie pomiędzy projekcją "Gadających głów" a "Przypadkiem" zaplanowano spotkania z bliskimi współpracownikami Kieślowskiego. O swoich doświadczeniach i przeżyciach opowiedzą wieloletni asystent reżysera, Krzysztof Wierzbicki, jeden z najbardziej cenionych polskich dokumentalistów, Marcel Łoziński oraz Witold Stok, autor zdjęć do takich filmów Kieślowskiego jak "Dworzec", "Personel" czy "Siedem kobiet w różnym wieku".

Fabularny czwartek

Tytułowe podwójne życie reżysera nawiązuje też do natury pełnometrażowych fabularnych opowieści Kieślowskiego, który stopniowo przechodził od rodzimych, osadzonych w realiach PRL produkcji aż do międzynarodowych dzieł o metafizycznym zabarwieniu. Stąd też czwartkowe pokazy w ESC nacechowane będą różnorodnością.

Fabularny blok filmów Kieślowskiego rozpocznie słynne "Podwójne życie Weroniki", w którym reżyser portretuje dwie identyczne kobiety (w podwójnej roli Irene Jacob), mieszkające w Polsce i we Francji, które mimo że nie wiedzą o swoim współistnieniu, to czują niewidzialną więź. Po seansie będzie okazja porozmawiać ze współscenarzystą filmu, Krzysztofem Piesiewiczem.

Kolejną propozycją fabularną będzie "Krótki film o zabijaniu" z 1987 roku - nagrodzona m.in. Złotym Lwem na festiwalu w Gdyni opowieść o młodym chłopaku skazanym na karę śmierci za morderstwo taksówkarza. Po napisach końcowych zaplanowano spotkanie z odtwórcą głównej roli, Mirosławem Baką, któremu towarzyszyć będą Krzysztof ZanussiJacek Szumlas.

Na koniec dwudniowego przeglądu twórczości Krzysztofa Kieślowskiego widzowie zobaczą jeden z najbardziej cenionych i nagradzanych filmów reżysera, "Trzy kolory: Czerwony" z niezapomnianą rolą Irene Jacob.
Na koniec dwudniowego przeglądu twórczości Krzysztofa Kieślowskiego widzowie zobaczą jeden z najbardziej cenionych i nagradzanych filmów reżysera, "Trzy kolory: Czerwony" z niezapomnianą rolą Irene Jacob. Kadr z filmu (FilmPolski)/reż. Krzysztof Kieślowski
Zwieńczeniem czwartkowych seansów będzie pokaz ostatniej części trylogii "Trzy kolory". W "Czerwonym" Kieślowski ilustrował zjawisko samotności na przykładzie modelki, która poznaje emerytowanego sędziego zajmującego się podsłuchiwaniem rozmów telefonicznych. Film nagrodzono trzema nominacjami do Oscarów, a także nominacją do Złotych Globów i Złotej Palmy w Cannes.

Blok dokumentalny filmów Krzysztofa Kieślowskiego rozpocznie się o 16:00 w środę w Europejskim Centrum Solidarności. Czwartkowe projekcje fabularne wystartują z kolei o 15:00 w tym samym miejscu. Wstęp na wszystkie filmy jest darmowy.

Opinie (21) 1 zablokowana

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Dodając opinię akceptujesz regulamin dodawania opinii.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Trojmiasto.pl Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

12

sierpnia

12

sierpnia

Kino na Szekspirowskim Gdańsk, Teatr Szekspirowski

19

sierpnia

Nowe idzie od morza do Wrze... Gdańsk - Wrzeszcz,

Kultura

Muzeum Gdańska kupiło 330-letnie bursztynowe szachy za ok. 2,4 mln zł
Bursztynowe szachy za 2,4 mln zł
Pełen niespodzianek koncert Kwiatu Jabłoni
Kwiat Jabłoni zagrał w Operze Leśnej

Kulinaria

Nowe lokale: kuchnia włoska, lody i... Zanzibar
Nowe lokale: kuchnia włoska, wege i lody
Michał Konkel: moja praprababka była szeptuchą
"Moja praprababka była szeptuchą"

    Najczęściej czytane

    Sprawdź się

    ORP "Błyskawica" przycumowany jest do nabrzeża w: