Wiadomości

stat

Dwa dni z filmami wybitnego reżysera. "Podwójne życie Kieślowskiego" w ECS

W ramach wydarzenia pod hasłem "Podwójne życie Kieślowskiego" widzowie zobaczą wybrane dokumenty i najsłynniejsze filmy fabularne reżysera. Będzie też okazja do posłuchania zaproszonych gości, którzy opowiedzą o relacjach z Kieślowskim i o tym, jak powstawały najbardziej znane tytuły. Na zdjęciu: Krzysztof Kieślowski podczas VI Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
W ramach wydarzenia pod hasłem "Podwójne życie Kieślowskiego" widzowie zobaczą wybrane dokumenty i najsłynniejsze filmy fabularne reżysera. Będzie też okazja do posłuchania zaproszonych gości, którzy opowiedzą o relacjach z Kieślowskim i o tym, jak powstawały najbardziej znane tytuły. Na zdjęciu: Krzysztof Kieślowski podczas VI Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. fot. Zbigniew Kosycarz/KFP

Tegoroczna edycja Solidarity of Arts to nie tylko widowiskowe koncerty muzyczne, ale też ukłon organizatorów w stronę sztuki filmowej. W środę i czwartek za darmo w Europejskim Centrum Solidarności z okazji 20. rocznicy śmierci Krzysztofa Kieślowskiego zobaczymy dokumentalne początki i słynne fabularne produkcje reżysera.



Nazwisko Krzysztofa Kieślowskiego już na stałe zapisało się na kartach polskiej kinematografii, a on sam uznawany jest za jednego z najwybitniejszych rodzimych filmowców. Nic dziwnego więc, że jego dzieła wciąż są wysoko cenione nie tylko przez krytyków, ale też publiczność. Przypadająca w tym roku 20. rocznica śmierci i jednocześnie 50. rocznica debiutu urodzonego w Warszawie reżysera jest świetną okazją do odświeżenia znakomitych tytułów, które mimo upływu lat nic nie tracą ze swojej wielkości i uniwersalnego przekazu.

Dokumentalna środa

"Podwójne życie Kieślowskiego" jest ilustracją pewnego rozdwojenia w twórczości reżysera. Absolwent łódzkiej "filmówki" rozpoczynał przecież od dokumentów, konsekwentnie i stopniowo angażując się w formy fabularne. Stąd też pierwszy blok filmów Kieślowskiego nawiązuje do początkowego etapu kariery reżyserskiej. Zobaczymy "Pierwszą miłość" z 1974 roku, czyli inscenizowany dokument o młodej parze wchodzącej w dorosły świat. Przez 55 minut podglądamy na ekranie Romka i Jadzię, którzy mimo niewielkiego doświadczenia, muszą przygotować się do roli rodziców i małżonków.

Zgoła odmienne emocje będą towarzyszyły podczas seansu filmu "Z punktu widzenia nocnego portiera". W 1976 roku Kieślowski nakręcił krótkometrażowy dokument o fabrycznym strażniku, Marianie Osuchu, fanatycznie wręcz zdyscyplinowanym pracowniku, dla którego drobiazgowy porządek jest wyznacznikiem społecznego i zawodowego spełnienia. Tytułowy bohater nie tylko rzetelnie kontroluje, co jest wnoszone i wynoszone z zakładu, ale po godzinach z równie skrupulatną dokładnością sprawdza wędkarzy łowiących bez karty wędkarskiej i kontroluje wagarującą młodzież. Zarówno zawodowo, jak i prywatnie wierny jest sztywnej zasadzie, według której "Regulamin jest ważniejszy jak człowiek".

W "Przypadku" jedną z pierwszych poważnych ról w swojej karierze zagrał Bogusław Linda. Był to również szczególny film dla Kieślowskiego, który symbolicznie w "Przypadku" przechodził od kina dokumentalnego do filmu fabularnego.
W "Przypadku" jedną z pierwszych poważnych ról w swojej karierze zagrał Bogusław Linda. Był to również szczególny film dla Kieślowskiego, który symbolicznie w "Przypadku" przechodził od kina dokumentalnego do filmu fabularnego. fot. kadr z filmu (FilmPolski)/ Reż. Krzysztof Kieślowski
Podczas środowych projekcji widzowie zobaczą jeszcze "Szpital" z 1977 roku, w którym Kieślowski rewiduje środowisko warszawskich chirurgów i nakreśla obraz podupadającej służby zdrowia. W repertuarze znajdziemy ponadto jeden z najbardziej znanych dokumentów reżysera - "Gadające głowy" - w którym Kieślowski przypadkowym osobom zadaje pytania natury egzystencjalnej. Zwieńczeniem bloku filmów dokumentalnych będzie produkcja stricte fabularna, ale czerpiąca w dużej mierze z wcześniejszych dokonań filmowca, czyli "Przypadek". Kieślowski rysuje na ekranie trzy alternatywne życiorysy młodego chłopaka (Bogusław Linda), którego losy zależą od tego, czy zdąży na odjeżdżający pociąg.

W przerwie pomiędzy projekcją "Gadających głów" a "Przypadkiem" zaplanowano spotkania z bliskimi współpracownikami Kieślowskiego. O swoich doświadczeniach i przeżyciach opowiedzą wieloletni asystent reżysera, Krzysztof Wierzbicki, jeden z najbardziej cenionych polskich dokumentalistów, Marcel Łoziński oraz Witold Stok, autor zdjęć do takich filmów Kieślowskiego jak "Dworzec", "Personel" czy "Siedem kobiet w różnym wieku".

Fabularny czwartek

Tytułowe podwójne życie reżysera nawiązuje też do natury pełnometrażowych fabularnych opowieści Kieślowskiego, który stopniowo przechodził od rodzimych, osadzonych w realiach PRL produkcji aż do międzynarodowych dzieł o metafizycznym zabarwieniu. Stąd też czwartkowe pokazy w ESC nacechowane będą różnorodnością.

Fabularny blok filmów Kieślowskiego rozpocznie słynne "Podwójne życie Weroniki", w którym reżyser portretuje dwie identyczne kobiety (w podwójnej roli Irene Jacob), mieszkające w Polsce i we Francji, które mimo że nie wiedzą o swoim współistnieniu, to czują niewidzialną więź. Po seansie będzie okazja porozmawiać ze współscenarzystą filmu, Krzysztofem Piesiewiczem.

Kolejną propozycją fabularną będzie "Krótki film o zabijaniu" z 1987 roku - nagrodzona m.in. Złotym Lwem na festiwalu w Gdyni opowieść o młodym chłopaku skazanym na karę śmierci za morderstwo taksówkarza. Po napisach końcowych zaplanowano spotkanie z odtwórcą głównej roli, Mirosławem Baką, któremu towarzyszyć będą Krzysztof ZanussiJacek Szumlas.

Na koniec dwudniowego przeglądu twórczości Krzysztofa Kieślowskiego widzowie zobaczą jeden z najbardziej cenionych i nagradzanych filmów reżysera, "Trzy kolory: Czerwony" z niezapomnianą rolą Irene Jacob.
Na koniec dwudniowego przeglądu twórczości Krzysztofa Kieślowskiego widzowie zobaczą jeden z najbardziej cenionych i nagradzanych filmów reżysera, "Trzy kolory: Czerwony" z niezapomnianą rolą Irene Jacob. Kadr z filmu (FilmPolski)/reż. Krzysztof Kieślowski
Zwieńczeniem czwartkowych seansów będzie pokaz ostatniej części trylogii "Trzy kolory". W "Czerwonym" Kieślowski ilustrował zjawisko samotności na przykładzie modelki, która poznaje emerytowanego sędziego zajmującego się podsłuchiwaniem rozmów telefonicznych. Film nagrodzono trzema nominacjami do Oscarów, a także nominacją do Złotych Globów i Złotej Palmy w Cannes.

Blok dokumentalny filmów Krzysztofa Kieślowskiego rozpocznie się o 16:00 w środę w Europejskim Centrum Solidarności. Czwartkowe projekcje fabularne wystartują z kolei o 15:00 w tym samym miejscu. Wstęp na wszystkie filmy jest darmowy.

Opinie (21) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

29

lutego

Wiosenna wystawa makiet kol... Gdańsk, Galeria Metropolia

01

marca

Anita Lipnicka - Intymnie Gdańsk, Teatr Szekspirowski

02

marca

Queen Machine Gdynia, Gdynia Arena

Kultura

Aleksander R. Michalak: Pewnym przywilejem jest tu mieszkać
"Pewnym przywilejem jest tu mieszkać"
Spektakle gościnne w marcu i kwietniu
Spektakle gościnne w marcu i kwietniu

Kulinaria

Okiem dietetyka: żelazo w diecie dzieci i dorosłych
Okiem dietetyka: żelazo w diecie

Planuj z nami tydzień

    Najczęściej czytane

    Sprawdź się

    Festiwal Polskich Filmów Fabularnych organizowany jest w Gdyni od roku: