Wiadomości

Erotyka na ekranie, czyli sztuka udawania

Scena ze spacerującym po nagiej Katarzynie Figurze Jackiem Chmielnikiem z "Kingsajz" to jeden z najbardziej charakterystycznych kadrów w polskim kinie.
Scena ze spacerującym po nagiej Katarzynie Figurze Jackiem Chmielnikiem z "Kingsajz" to jeden z najbardziej charakterystycznych kadrów w polskim kinie. screen z filmu "Kingsajz" reż. Juliusz Machulski

Sceny erotyczne często wymagają od aktorów większego zaangażowania i poświęcenia niż karkołomne wyczyny kaskaderskie. To, co widzom często podnosi ciśnienie podczas seansu, artystom w dużym stopniu kojarzy się raczej z udręką na planie zdjęciowym. Z przyjemnością ma to więc niewiele wspólnego. Pomimo tego w polskim kinie filmowcy od dziesiątek lat chętnie sięgają po ekranową goliznę. Sprawdziliśmy, jak z tym wyzwaniem w filmach i serialach radzili sobie dotąd trójmiejscy aktorzy.



Bogusław Linda, dla którego na pewnym etapie kariery udział w roznegliżowanych scenach był niemal chlebem powszednim, przyznał w jednym z wywiadów, że nakręcenie paru zabarwionych erotyką ujęć zajmuje nawet pół doby, a i tak zazwyczaj kończy się porażką. Powstanie kilku pikantnych z perspektywy widza minut bardzo często poprzedza wiele godzin gorzkiej, aktorskiej katorgi, na którą nie każdy odtwórca roli jest przygotowany. Nie powinno więc dziwić, że dla wielu przedstawicieli filmowej branży nakręcenie karkołomnych ewolucji bez wspomagania kaskadera jest znacznie łatwiejsze niż zrzucenie ubrań. Goło, w przypadku aktorów, nie zawsze oznacza, że jest wesoło.

Cykl Filmowe Trójmiasto


Wystarczy sobie wyobrazić tłum operatorów, oświetleniowców, asystentów i dźwiękowców wpatrzonych w najbardziej intymne części naszego ciała. Do tego dochodzi presja czasu, konieczność zapamiętania łóżkowej choreografii czy nawiązanie odpowiedniej współpracy z partnerem bądź partnerką. Nie wspominając już nawet o naturalnej ludzkiej nieśmiałości czy wręcz wstydzie, które mogą wywołać niekontrolowane fizjologiczne reakcje. Wszak mówimy przecież o fizycznym kontakcie dwojga osób. Umysł może rozpoznać udawanie, ciało już niekoniecznie.

Zagraniczne filmy kręcone w Trójmieście



"365 dni" według powieści Blanki Lipińskiej to pierwszy tak odważny, erotyczny obraz w polskiej kinematografii, choć już wcześniej nie brakowało filmów, w których nagość odgrywała kluczową rolę.
"365 dni" według powieści Blanki Lipińskiej to pierwszy tak odważny, erotyczny obraz w polskiej kinematografii, choć już wcześniej nie brakowało filmów, w których nagość odgrywała kluczową rolę. mat. prasowe/ Next Film
Dziś realizacja erotycznych scen to już zupełnie inny schemat filmowej pracy niż jeszcze kilka dekad temu. W wielu krajach obowiązuje nawet specjalny protokół dotyczący warunków, w jakich kręcone są ujęcia z udziałem roznegliżowanych aktorów. Na planie może przebywać ledwie kilka osób, a nad komfortem artystów czuwają specjalni "koordynatorzy intymności" (nie mylić z cenzorami). Sami aktorzy, jeszcze przed wejściem na plan, często spisują w umowie bardzo szczegółowe zasady określające sposób eksponowania ciała i granice, jakich muszą przestrzegać twórcy filmu (właśnie tego pilnują wspomniani kontrolerzy).

Powszechnie stosowane są także różnego rodzaju gadżety lub triki maskujące intymne części ciała. Dużą rolę odgrywa już nie tylko kąt ustawienia kamery czy oświetlenie. W masowym użyciu jest różnego rodzaju cielista bielizna czy nawet specjalistyczne ochraniacze. Nieocenione wsparcie wciąż oferują dublerzy, a i spece od komputerowych efektów potrafią nieraz "nakręcić" pikantną scenę nawet bez fizycznej obecności aktora lub aktorki. Pomimo wielu udogodnień realizacja tego typu ujęć to nadal najbardziej krępująca część pracy na planie zdjęciowym.

Zadania nie ułatwiają również coraz śmielsze zapędy filmowców wynikające poniekąd z oczekiwań samej publiczności. Przy okazji premier trzech części "Greya" lub polskiego odpowiednika - "365 dni" - nie brakowało głosów, że szumne zapowiedzi twórców finalnie nie okazały się tak kontrowersyjne na wielkim ekranie. A mowa przecież o bardzo odważnych i obrazowych scenach seksu. Podczas gdy kilkadziesiąt lat temu zgorszenie wywoływał widok kobiety w bieliźnie czy pocałunek trwający dłużej niż trzy sekundy. Dziś twórców nie ogranicza cenzura, a wielu z nich filmową erotykę sprowadza niemal do poziomu pornografii. Wystarczy zapoznać się z dziełami Gaspara Noe czy Larsa von Triera.

Słynni aktorzy z Trójmiasta



W polskim kinie jak dotąd na tak śmiałe zabiegi filmowcy jeszcze się nie decydują, lecz poza permanentnym eksponowaniem golizny dość rzadko można natrafić na nakręcone z finezją, polotem i kreatywnością erotyczne kadry. Zazwyczaj mamy więc dorzucone w gratisie nagie ozdobniki pozbawione czasami i wartości, i większego sensu. Jako że rozbieranie w polskim kinie weszło już w nawyk wielu filmowcom, także wśród trójmiejskich aktorów nie brakuje tych, którym przyszło się zmierzyć z tym wyzwaniem.

Kobiece wdzięki wielokrotnie na wielkim ekranie eksponowała Katarzyna Figura. Mieszkająca od kilku lat w Trójmieście aktorka nie bez powodu w latach 90. uchodziła za polską seksbombę, co znajdowało potwierdzenie na filmowej kliszy. Pierwsza roznegliżowana scena z udziałem Figury to jednak jeszcze lata 80. i film "Ga, Ga. Chwała bohaterom". Później przyszedł "Kingsajz" i jedna z najbardziej pamiętnych scen w polskim kinie, w której po nagim ciele ekranowej Ali przechadza się krasnoludek Olo. Całą sekwencję podzielono na dwa etapy. Najpierw w łódzkim studiu nakręcono leżącą Katarzynę Figurę, a następnie w czechosłowackiej wytwórni nagrano przechadzkę Jacka Chmielnika po styropianowych bloczkach imitujących kształty aktorki. Obie sekwencje nałożono na siebie i w ten sposób powstała jedna z wizytówek "Kingsajzu".

W kolejnych latach Figura jeszcze nie raz i nie dwa angażowała się w erotyczne sceny. W "Pociągu do Hollywood" beztrosko pluskała się topless z Piotrem Siwkiewiczem, a w "Autoportrecie z kochanką" zagrała śmiałe sceny z Waldemarem Błaszczykiem. Były też "momenty" w zagranicznych produkcjach, jak choćby w "Pret-A-porter" Roberta Altmana czy w "Fatal Past".

Aktorzy kojarzeni z Trójmiastem



Eksponowania własnego ciała nie unikała też Anna Przybylska. I trudno się temu dziwić, skoro kamera uwielbiała gdyniankę w pełnej okazałości, a wdziękami nieodżałowanej aktorki zachwycała się nie tylko męska część widowni. Już w swoim debiucie u Radosława Piwowarskiego w "Ciemnej stronie Wenus" Przybylska zagrała nagą scenę. W "Karierze Nikosia Dyzmy" w łóżkowych ujęciach partnerował aktorce Cezary Pazura, a w "Lekcjach Pana Kuki" Łukasz Garlicki. Po drodze była jeszcze "Królowa chmur" i ujęcia Przybylskiej z Wojciechem Malajkatem (oboje w strojach Adama i Ewy na tle łanów zboża).

Kamera, podobnie jak i widzowie, uwielbiała Annę Przybylską, a wdzięki słynnej gdynianki doceniała nie tylko męska część publiczności.
Kamera, podobnie jak i widzowie, uwielbiała Annę Przybylską, a wdzięki słynnej gdynianki doceniała nie tylko męska część publiczności. screen z filmu "Lekcje Pana Kuki"
Również pod koniec zdecydowanie zbyt krótkiej kariery Przybylska angażowała się w roznegliżowane sceny. W "Sępie" rozbieraną sekwencję zagrała wraz z Michałem Żebrowskim, a w swoim ostatnim filmie "Bilet na Księżyc" - z Filipem Pławiakiem. Erotyczną scenę Przybylska zaliczyła także w telewizyjnym serialu "Klub Szalonych Dziewic", gdzie partnerował jej Jakub Wesołowski. Co ciekawe, króciutki rozbierany epizod u boku Dominiki Łakomskiej w tej samej produkcji (w ostatnim odcinku) zagrał też pochodzący z Gdańska Filip Bobek.

Serialowa koleżanka Bobka z "Brzyduli" także miała okazję zaprezentować się widzom w pełnej okazałości. Julia Kamińska, rodowita gdańszczanka i absolwentka germanistyki na UG, w 2009 roku paradowała nago przed kamerą w filmie "Mniejsze zło" Janusza Morgensterna, dla którego był to ostatni film nakręcony przed śmiercią. W scenie, w której golusieńka Kamińska udaje się w kierunku łóżka, oprócz widzów jej wdzięki podziwia ekranowy Kamil, czyli Lesław Żurek.

W 2009 roku Julia Kamińska dała się już poznać całej Polsce jako "Brzydula". W filmie "Mniejsze zło" postanowiła więc nieco ubarwić swój filmowy wizerunek i na potrzeby scenariusza odsłoniła znacznie więcej niż do tej pory.
W 2009 roku Julia Kamińska dała się już poznać całej Polsce jako "Brzydula". W filmie "Mniejsze zło" postanowiła więc nieco ubarwić swój filmowy wizerunek i na potrzeby scenariusza odsłoniła znacznie więcej niż do tej pory. screen z filmu "Mniejsze zło"
Zabarwione erotyzmem sceny zazwyczaj mają po prostu uatrakcyjnić filmową kliszę i podkręcić nieco temperaturę na widowni. Zdarza się, że w przypadku naprawdę kiepskich produkcji to jedyne, co publiczność będzie chciała zapamiętać na dłużej. Podobny mechanizm zadziałał przy niezbyt chwalebnej ekranizacji "Wiedźmina". Widok paskudnie wykreowanego komputerowo smoka częściowo przynajmniej rekompensował nagi biust ekranowej Yennefer. Urodzona w Gdańsku Grażyna Wolszczak, która wcieliła się w postać czarodziejki, znacząco nie zawyżyła niskich notowań produkcji z 2001 roku, ale rozbieranymi scenami z udziałem Michała Żebrowskiego z pewnością osłodziła nieco fanom gorycz spektakularnej porażki filmu i serialu Marka Brodzkiego. W przypadku Wolszczak nie była to pierwsza rozbierana scena w karierze. W 1996 roku w "Grach ulicznych" zagrała kilka gorących ujęć z Redbandem Klynstrą.

Sceny z Grażyną Wolszczak z pewnością były uatrakcyjnieniem kiepskiej ekranizacji słynnej prozy Andrzeja Sapkowskiego.
Sceny z Grażyną Wolszczak z pewnością były uatrakcyjnieniem kiepskiej ekranizacji słynnej prozy Andrzeja Sapkowskiego. screen z filmu "Wiedźmin"
Erotyczne epizody w karierze zaliczyli też pochodzący z Gdańska Dorota StalińskaKrzysztof Kolberger. Aktorkę w rozbieranych scenach można było zobaczyć choćby w "Historii niemoralnej""Krzyku". Kolberger zaś gorące sceny odgrywał między innymi z Krystyną Adamiec w "Końcu babiego lata" czy w telewizyjnym serialu "Kanclerz" u boku Danuty Kowalskiej. Przed kamerą rozbierała się również pochodząca z Kaszub, ale związana w młodości z Gdańskiem Danuta Stenka. Jej wdzięki widzowie dostrzegli chociażby w filmach "Janek", "Chopin. Pragnienie miłości" czy "Cudze szczęście".

Na dość śmiałe sceny w "Zjednoczonych stanach miłości" Tomasza Wasilewskiego decydowała się z kolei Dorota Kolak. Aktorka gdańskiego "Wybrzeża" zagrała Renatę, która w dojrzałym wieku przeżywa fizyczną fascynację znacznie młodszą sąsiadką. Nawiasem mówiąc, reżyserujący obraz Wasilewski "rozebrał" właściwie całą główną obsadę swojego filmu, stawiając trudne zadanie zwłaszcza przed Julią Kijowską i Łukaszem Simlatem. Wracając do Doroty Kolak, gdańszczanka z wyboru półnagi epizod zaliczyła jeszcze w filmie "Ciemno, prawie noc", odgrywając wspólnie z Dawidem Ogrodnikiem jedną z najdziwniejszych scen w tej produkcji (a było takowych dość sporo).

"Reich" to opowieść o męskiej przyjaźni dwóch płatnych zabójców. Każdy z nich właśnie w Trójmieście znajduje miłość, dla której warto porzucić dotychczasowy biznes.
"Reich" to opowieść o męskiej przyjaźni dwóch płatnych zabójców. Każdy z nich właśnie w Trójmieście znajduje miłość, dla której warto porzucić dotychczasowy biznes. screen z filmu "Reich"
Erotyczna scena nie zawsze wymaga od aktorów pozbywania się części garderoby, co w pewnym stopniu częściowo ułatwia sprawę, choć wciąż wymaga od odtwórców ról niemałego zaangażowania. W "Reichu" Władysława Pasikowskiego miłość w ubraniach uprawiają Mirosław Baka oraz debiutująca na wielkim ekranie Julia Rzepecka. Do schadzki zawodowego zabójcy Andre oraz Iwony dochodzi w pokoju hotelowym (prawdopodobnie w Grand Hotelu, choć nie jest to jednoznacznie pokazane w filmie), gdzie następuje zbliżenie. To właśnie pod wpływem uczucia do dziewczyny Andre chce skończyć z szemranymi interesami i zacząć nowe życie.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (59)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Kultura

W tym roku nie Noc, lecz Weekend Muzeów. Co warto zobaczyć?
Weekend Muzeów. Zaplanuj zwiedzanie

Kulinaria

Otwarcie ogródków gastronomicznych już w najbliższą sobotę
Otwarcie ogródków gastronomicznych

    Najczęściej czytane

    Sprawdź się

    10. edycja Gdańskiego Festiwalu Tańca odbyła się w roku: