Kombi - info, skład, zdjęcia, dyskografia

Kombi

  • rock,
  • pop
6 + / 0 -

Data działalności: 1976 -

O zespole:

Skład zespołu:

obecnie:

Sławomir Łosowski - synth
Tomasz Łosowski - dr
Zbigniew Fil - voc

Kombi - polski zespół muzyczny założony w 1976 roku przez Sławomira Łosowskiego (ur. 1951), grającego na elektrycznych i elektronicznych instrumentach klawiszowych. W 1969 roku Łosowski założył zespół Akcenty, który grał do 1976 roku. Od 1976 aż do rozwiązania w 1992 roku grupa występowała pod nazwą Kombi a jej człon tworzyli Sławomir Łosowski, Grzegorz Skawiński i Waldemar Tkaczyk.

W 2003 roku Grzegorz Skawiński i Waldemar Tkaczyk założyli zespół Kombii, natomiast Sławomir Łosowski od 2004 roku występuje pod nazwą KOMBI Łosowski. Początkowo grupa występowała w składzie pięcioosobowym (instrumenty klawiszowe, gitara, gitara basowa, perkusja, wokal), później skład zmieniał się na cztero- i trzyosobowy. Grupa KOMBI Łosowski gra jako trio (instrumenty klawiszowe, wokal, perkusja).

Zespół Akcenty, założony w 1969, zaczynał od występów w młodzieżowych i studenckich klubach Trójmiasta, grając bluesa i rock, free jazz i experimental (od 1971), pop rock (od 1976) i synth pop (od 1983). Łosowskiego od początku fascynują brzmienia elektroniczne. W poszukiwaniu własnych barw stosuje elektronikę do przetwarzania instrumentów. Początkowo robił to w dużej mierze z konieczności, z braku wystarczającego instrumentarium. Samodzielnie (z wykształcenia jest elektronikiem) i z pomocą przyjaciół elektroników przerabiał instrumenty. Uzyskał kilka układów elektronicznych oraz wykonał urządzenia analogowe. Zaczął eksperymentować z brzmieniem i przez lata stworzył rozpoznawalny styl i brzmienie zespołu.
Od 1971 Akcenty były w nurcie muzyki improwizowanej i eksperymentalnej. Utwory Akcentów stały się kompozycjami instrumentalnymi, często o rozbudowanych formach, zmieniających się podziałach rytmicznych oraz bogatych improwizacjach. Zespół wziął udział w trzech edycjach festiwalu "Młodzieżowej Muzyki Współczesnej" w Kaliszu. Na ostatnim z nich w 1973 zespół w składzie Łosowski, Gągałka, Rucki zdobył pierwszą nagrodę, wykonując kompozycje Łosowskiego: Bumerang, Siódme Żebro i Zapylanie. Akcenty czterokrotnie wystąpiły we Wrocławiu na festiwalu "Jazz nad Odrą"; w 1973 zespół zdobył tam wyróżnienie, a rok później Łosowski główną nagrodę indywidualną. W latach 70. kojarzona była jako sztandarowy zespół Muzyki Młodej Generacji. Grupa nagrała kilka utworów w studiu studenckiego radia SAR Politechniki Gdańskiej. Najpopularniejsze piosenki Kombi to "Słodkiego miłego życia", "Nasze randez-vous", "Black and White", "Kochać cię - za późno", "Nie ma zysku" i "Przytul mnie".
Łosowski, w poszukiwaniu możliwości zastosowania elektroniki do przetwarzania brzmienia instrumentów, uzyskał kilka układów elektronicznych oraz samodzielnie wykonał urządzenia analogowe. Zaczął eksperymentować z brzmieniem; od 1971 Akcenty były w nurcie muzyki improwizowanej i eksperymentalnej. Utwory Akcentów stały się kompozycjami instrumentalnymi, często o rozbudowanych formach, zmieniających się podziałach rytmicznych oraz bogatych improwizacjach. Zespół wziął udział w trzech edycjach festiwalu "Młodzieżowej Muzyki Współczesnej" w Kaliszu. Na ostatnim z nich w 1973 zespół zdobył pierwszą nagrodę, wykonując kompozycje Łosowskiego: Bumerang, Siódme Żebro i Zapylanie. Akcenty czterokrotnie wystąpiły we Wrocławiu na festiwalu "Jazz nad Odrą". Grupa nagrała kilka utworów w studiu studenckiego radia SAR Politechniki Gdańskiej.

Z powodu malejącego zainteresowania muzyką jazzową, Łosowski postanowił zmienić gatunek muzyczny. Pozostali muzycy zespołu chcieli wciąż podążać tą samą drogą muzyczną i Łosowski opuścił zespół. W połowie lat 70. w jednym z trójmiejskich klubów usłyszał perkusistę Jana Plutę (ur. 1953, zm. 2013), grającego w trzyosobowym zespole Horoskop. Pluta grał bardziej rockowo niż perkusista Akcentów i Łosowski zaproponował mu współpracę. W składzie zespołu znalazł się jeszcze śpiewający basista, jednak jego zainteresowania muzyczne skupiały się wyłącznie na bluesie. Wówczas Pluta zarekomendował Waldemara Tkaczyka (ur. 1954), z którym grał wcześniej w Horoskopie. Łosowski chciał rozszerzyć zespół o jeszcze jeden instrument melodyczny; na początku skłaniał ku instrumentowi dętemu. Został mu zarekomendowany gitarzysta Horoskopu, Grzegorz Skawiński (ur. 1954) i wystąpił gościnnie z Akcentami w Hali Olivia, po którym Łosowski zdecydował się na przyjęcie go do zespołu. W konsekwencji cały skład Horoskopu znalazł się w Akcentach[1]. Został ukształtowany nowy skład Akcentów i zespół pracował nad repertuarem oraz koncertował w klubach młodzieżowych i studenckich. Teksty do pierwszych utworów wokalnych zespołu napisała Anna Sawicka.

Nowy repertuar zespołu znalazł większą ilość słuchaczy i większe zainteresowanie. W 1975 Łosowski nawiązał stałą współpracę z Bałtycką Agencją Artystyczną w Sopocie, co dało możliwość grania większej ilości koncertów i lepszej promocji zespołu. Zmiany muzyczne oraz organizacyjne spowodowały, że muzycy postanowili zmienić także nazwę zespołu, bo dotychczasowa była archaiczna. 4 lipca 1976 zespół oficjalnie zmienił nazwę na Kombi.

Pierwszy koncert oficjalnie pod nazwą Kombi muzycy zagrali w sopockiej Operze Leśnej 2 sierpnia 1976.[3] Managerem zespołu został Jacek Sylwin. W 1978 roku Kombi wystąpili podczas koncertu Muzyka Młodej Generacji, obok takich grup jak Exodus, Krzak czy Res Publica[4]. Rok później ukazał się debiutancki singel zespołu z instrumentalną kompozycją "Wspomnienia z pleneru", natomiast rok 1980 przyniósł pierwszy longplay, zatytułowany Kombi, z przebojami "Hotel twoich snów" i "Przytul mnie". Rok później do grupy dołączył perkusista Jerzy Piotrowski (ur. 1950), a zespół wyruszył w duże trasy koncertowe za granicą. Drugi album, pt. Królowie życia, został nagrany na przełomie 1980 i 1981 roku. Zawierał popularny utwór tytułowy oraz kompozycję "Bez ograniczeń", będącą przez wiele lat sygnałem muzycznym audycji telewizyjnej 5-10-15.

Pod koniec 1982 roku powstał pierwszy w pełni utwór elektroniczny zespołu pod tytułem "Inwazja z Plutona", zaś w 1983 roku "Linia życia", zespół równocześnie nagrywał materiał na trzecią płytę, Nowy rozdział. Nagrania te utrzymane były w zupełnie innej stylistyce, nawiązywały do muzyki elektronicznej i synth popu, a wykorzystano w nich syntezator Prophet 5 oraz perkusję elektroniczną Simmons (model SDS V). Album, wydany w roku 1984, okazał się dużym sukcesem i zawierał wielkie przeboje "Słodkiego miłego życia", "Nie ma zysku" i "Kochać cię za późno". Na XXI Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu zespół wielokrotnie bisował z piosenką "Słodkiego miłego życia" i zdobył nagrodę publiczności[5]. Muzycy nawiązali współpracę z londyńską firmą Passion Records, czego efektem był występ na targach muzycznych w Cannes i nagranie anglojęzycznych wersji kilku piosenek, tj. "You Are Wrong" czy "Obsession", które premiery miały wczesną wiosną 1985 roku. W listopadzie tego samego roku wydany został czwarty album, pt. Kombi 4, na którym znalazły się jedne z największych przebojów w dorobku zespołu - "Nasze randez-vous" i "Black and White". Na tym albumie wykorzystano m.in. syntezator Yamaha DX7 i, syntezator dźwiękowy Ensoniq Mirage czy automat perkusyjny Yamaha RX11. Całością sterował komputer Commodore 64 (jako sekwencer MIDI).

W 1986 roku, z okazji 10-lecia istnienia grupy, odbyła się seria kilkudziesięciu koncertów w Polsce, a także za granicą. Rezultatem trasy była koncertowa płyta Live, na której znalazł się zapis występu w Sopocie. Tego samego roku Piotrowski opuścił Kombi i odtąd zespół występował jako trio. Wiosną 1987 odbyło się pierwsze tournée grupy po Ameryce Północnej. W tym samym roku zespół odwiedził z występami Włochy i Niemcy, a w kolejnym m.in. Wielką Brytanię i Grecję. W 1988 roku zespół zarejestrował materiał do piątego LP pod tytułem Tabu, który wydano rok później. Brzmieniowo nie odbiegał od stylistyki dwóch poprzednich płyt. Znalazły się na nim przeboje "Nietykalni - skamieniałe zło", "Pamiętaj mnie" (jedna z pierwszych pozycji albumu upubliczniona jesienią 1988 roku) oraz "Tabu - obcy ląd".
Na rok 1991 przypadło 15-lecie działalności muzycznej Kombi. Wydany został album The Best of Kombi z 16 największymi przebojami w nowych wersjach. W lipcu w Sopocie odbył się legendarny koncert z okazji jubileuszu, który został sfilmowany i wyemitowany przez TVP. Do zespołu jako perkusista dołączył Tomasz Łosowski, syn Sławomira. Na początku 1992 roku grupa wyjechała po raz kolejny do Ameryki - tam jednak Skawiński i Tkaczyk podjęli decyzję o odejściu z grupy. Kombi zagrało jeszcze kilka koncertów, a ostatni z nich został wydany na płycie.

Po powrocie do kraju Sławomir Łosowski próbował kontynuować działalność zespołu, organizując przesłuchania na jego nowych członków, nagrał również razem z Tomaszem album Nowe narodziny, lecz trudna sytuacja rodzinna (choroba żony) spowodowała zawieszenie planów kontynuacji działalności muzycznej.

W roku 2003 trzech byłych członków powołało do życia zespół o nazwie Kombii, jednak bez udziału i wiedzy założyciela - Sławomira Łosowskiego, w związku z czym nie jest on kontynuacją zespołu Kombi. Pod wpływem petycji fanów Sławomir Łosowski reaktywował w 2004 zespół, który został nazwany Kombi Łosowski. Występuje w nim wraz ze swoim synem Tomaszem i wokalistą Zbigniewem Filem.

Opinie (2)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Najczęściej czytane