- 1 Recenzja filmu "Zielona granica" (995 opinii)
- 2 Udane zamknięcie sezonu na 100czni (61 opinii)
- 3 Kos: Więckiewicz i Braciak odlecieli w kosmos (54 opinie)
- 4 Kreacje z gdyńskiego czerwonego dywanu (42 opinie)
- 5 Złote Lwy dla filmu "Kos" (174 opinie)
- 6 Do niedzieli trwają Dary Ziemi (59 opinii)
Korekta płci u nastolatków. "Potrzeba regulacji procesu"
W Polsce ścieżka, jaką musza pokonać osoby transseksualne chcące dokonać tranzycji płciowej, czyli procesu zmiany sposobu wyrażania swojej płci lub cech płciowych, jest cały czas nieustandaryzowana. Zwłaszcza w przypadku osób niepełnoletnich budzi to obawy dotyczące zbyt pochopnego, lub późnego podejmowania decyzji, a także niewystarczającego poziomu wsparcia. - Przede wszystkim potrzebne jest wypracowanie konkretnych wytycznych/protokołów postępowań w przypadku korekty płci u dzieci/nastolatków - komentuje dr Izabela Łucka.
- "Kluczowe jest wsparcie psychologiczne i psychoedukacja nastolatków z dysforią płci"
- Droga do korekty płci nie jest uregulowana
- "Zawsze sprawdzamy czy pacjent nie jest w kryzysie psychicznym"
- Zagrożenie stanowi zbyt pochopna, ale i zbyt późna decyzja
- Rodzic musi pozwać siebie o złe oznaczenie płci
"Kluczowe jest wsparcie psychologiczne i psychoedukacja nastolatków z dysforią płci"
Niezależnie jednak od języka prawicowych czy lewicowych działaczy, w pierwszej kolejności konieczne są zmiany systemowe, które zagwarantują nie tylko edukację, ale i wsparcie psychologiczne.
- Przede wszystkim potrzebna jest edukacja - zarówno dorosłych, jak i dzieci - w zakresie normatywnego rozwoju psychoseksualnego oraz kształtowania postawy tolerancji i akceptacji wobec sposobów odczuwania i przeżywania swojej seksualności przez ludzi. Dla osoby doświadczającej dysforii płci niezbędna jest rzetelna edukacja, akceptacja, wsparcie i przygotowanie do ujawnienia problemu w rodzinie oraz w środowisku rówieśniczym. Konieczne jest wypracowanie edukacji seksualnej w szkole, rozumienia przez nauczycieli i uczniów trudności doświadczanych przez osoby z dysforią płci. Kluczowe jest wsparcie psychologiczne i psychoedukacja nastolatków z dysforią płci w zakresie trudności z przyjęciem zmiany płci przez otoczenie, obowiązujących procedur, ale i końcowych efektów samej tranzycji - mówi dr Izabela Łucka, z Wojewódzkiego Szpitala Psychiatrycznego im. prof. T. Bilikiewicza w Gdańsku.
Jak podkreśla, przede wszystkim potrzebne jest wypracowanie konkretnych wytycznych postępowań w przypadku korekty płci u dzieci czy nastolatków.

Droga do korekty płci nie jest uregulowana
Niestety droga do korekty płci, a przede wszystkim opieka poprzedzająca ten proces, cały czas pozostają nieuregulowane. Taki krok z pewnością zagwarantowałby wsparcie systemowe i pozwoliłby pokierować nastolatków myślących o tranzycji płciowej, którzy w pierwszej kolejności powinni trafić do specjalistów na konsultacje.
- Kwestia ścieżki postępowania w przypadku tranzycji osób transpłciowych nie jest ustandaryzowana, natomiast istnieją zalecania i wytyczne wskazujące na szeroki proces opiniowania przez psychologów, seksuologów czy psychiatrów. Na pewno nie mówimy o diagnozowaniu transpłciowości, bowiem chodzi o to co dana osoba odczuwa i jak się czuje, zatem tylko osoba może wiedzieć jak odczuwa swoją tożsamość płciową. Z naszego punktu widzenia przede wszystkim analizujemy, czy osoba świadomie chce podjąć taką decyzję, czy są to trwałe odczucia, czy dysforia płciowa nie wynika z innych elementów np. doświadczeń traumatycznych lub poważnych zaburzeń psychicznych - podkreśla Magdalena Nowacka, psycholog z Centrum Seksuologii i Psychoterapii w Sopocie.
Co istotne, coraz więcej psychologów i psychoterapeutów specjalizuje się w zakresie transseksualności, a jeszcze kilka lat temu problem był związany w ogóle ze znalezieniem specjalisty.
"Zawsze sprawdzamy czy pacjent nie jest w kryzysie psychicznym"
Temat korekty płci u nastolatków budzi szczególne kontrowersje, ponieważ są podnoszone głosy dotyczące podejmowania zbyt pochopnych decyzji w tym wieku i pewnej niedojrzałości. Specjaliści podkreślają jednak, że nie jest to decyzja, którą podejmuje się nagle, a proces korekty ma charakter długofalowy. Problemem jest natomiast to, że pacjent jest pozostawiony sam. Dodatkowo, nieodwracalna korekta chirurgiczna stanowi ostatni krok, a wiele osób poprzestaje na etapie hormonalnym.
- Zwykle podnosi się zastrzeżenie, że osoby podejmują samodzielnie decyzję i jest to proces niekontrolowany. Zapomina się, że osoba transpłciowa musi rozmawiać o swojej tożsamości z lekarzami, psychologami i na końcu nawet z sędzią, pomimo tego, że kwestia odczuwania tożsamości płciowej jest sprawą bardzo osobistą. Dodatkowo jako specjaliści zdrowia psychicznego zawsze sprawdzamy czy pacjent nie jest w kryzysie psychicznym, co automatycznie priorytetyzuje w procesie terapię - dodaje Magdalena Nowacka.

Zagrożenie stanowi zbyt pochopna, ale i zbyt późna decyzja
Warto zauważyć, że za każdą taką decyzją jest historią osoby, która boryka się nie tylko z problemami własnej tożsamości, ale także akceptacją społeczną. Psychiatrzy zwracają uwagę, że decyzja o korekcie płci musi być podjęta zawsze w oparciu o dogłębną analizę, która wykluczy inne czynniki.
- W wieku dojrzewania nastolatki poszukują swojej tożsamości, kształtują swoją autonomię, mają potrzebę doświadczania, próbują wyrażać swoją indywidualność na różne sposoby także te, związane z rozwijającą się seksualnością. Nie zawsze jednak jest to kliniczna dysforia płci. Zagrożenie płynące z przeprowadzaniem operacyjnej korekty płci związane jest i ze zbyt pochopnym, i zbyt późnym podjęciem działania. Zbyt pochopne działania zazwyczaj wiążą się z nieprawidłową diagnozą związaną z nieznajomością specyfiki wieku rozwojowego i rozwoju psychoseksualnego młodego człowieka, który ma prawo odczuwać niepewność co do własnej tożsamości płciowej. Zbyt opóźnione działania skutkują pojawieniem się zaburzeń depresyjnych, lękowych, czy odżywiania. Potęgują brak akceptacji samego siebie, swego ciała prowadząc często do zachowań autoagresywnych, samookaleczeń (zwłaszcza miejsc intymnych), prób samobójczych - mówi dr Izabela Łucka.
Bardzo trudno jest również oszacować czy dochodzi do przypadków, kiedy osoby żałują korekty płci. Posiłkujemy się wyłącznie danymi z krajów zachodnich.
- Mamy mało danych o dalszych losach osób po tranzycji. Kiedyś takie osoby w ogóle nie kontaktowały się z ośrodkami, chciały pozostać anonimowe lub było to im zalecane. Mamy informacje z zagranicznych placówek, że osoby, które później podjęły decyzje o odwróceniu procesu tranzycji stanowią od 0,5 do 2 proc. wszystkich pacjentów po tranzycji. Trzeba zwrócić również uwagę, że w wielu tych przypadkach było to uwarunkowane społecznym odrzuceniem. Terapia hormonalna, czy to w przypadku osób dorosłych, czy niepełnoletnich stanowi szansę, aby móc żyć w zgodzie z samym sobą. Niestety dla wielu osób życie przed tranzycją miało charakter traumatyczny. Dobrze jednak, że obecnie osoby młode mówią głośno o swoich uczuciach i problemach i powoli zauważamy zmianę podejścia do tematu transpłciowości również w szkołach - mówi Magdalena Nowacka.
Rodzic musi pozwać siebie o złe oznaczenie płci
Proces korekty płci składa się zawsze z kilku etapów - od momentu zgłoszenia się do specjalisty, przeprowadzenia konsultacji, po decyzję o poddaniu się terapii hormonalnej.
Ostatnim krokiem, na który decyduje się jednak część osób, jest operacja chirurgiczna. W tym przypadku potrzebny jest wyrok sądu, a polskie prawodawstwo nie jest do końca do tego przygotowane. Dlatego osoby chcące poddać się korekcie chirurgicznej muszą korzystać z luki prawnej.
- Osoba, która chce poddać się terapii hormonalnej może to zrobić bez opiniowania, jednak taki proces jest zalecany. W przypadku osób niepełnoletnich wymagana jest zgoda rodzica. W przypadku terapii chirurgicznej potrzebny jest natomiast wyrok sądu. W Polsce nie mamy ustawy dotyczącej prawnego uzgodnienia płci, istnieje jedynie luka, zgodnie z którą osoba pełnoletnia musi pozwać swoich rodziców o złe oznaczenie płci przy urodzeniu. W przypadku osób niepełnoletnich, to rodzice muszą pozwać w imieniu dziecka siebie o taki czyn. Dopiero wyrok sądu skutkuje zmianą dokumentów i możliwością przeprowadzenia zabiegu - dodaje Magdalena Nowacka.
Przeprowadzenie operacji jest jednak niezwykle kosztowne, a osoby decydujące się na ten krok, zazwyczaj wybierają ośrodki warszawskie lub zagraniczne.

Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-05-28 10:22
(12)
Wreszcie rzetelny dobry artykuł na temat tranzycji. Może trochę uświadomi to społeczeństwo, z czym borykają się osoby transpłciowe. Życzę im aby wreszcie w Polsce było normalnie, aby nie musiały przechodzić przez małe piekiełko, aby być sobą.
- 71 361
-
2023-05-28 10:30
(3)
A ja życzę, aby państwo i rodziny oraz inne podmioty dawały młodym ludziom realne wsparcie, zamiast niszczyć ich ciała i psychikę.
- 95 4
-
2023-05-28 10:34
To te same życzenia! (1)
W gruncie rzeczy.
Ciepłe słowa i dużo wsparcia dla osób transpłciowych!- 10 60
-
2023-05-29 11:47
Ok groomerze.
- 1 0
-
2023-05-31 07:16
To co wg ciebie oznacza realne wsparcie??
- 0 0
-
2023-05-28 11:02
a może osoby "tranpłciowe" (2)
uśwadomią sobie, z czym się borykają?
- 48 3
-
2023-05-30 10:19
borykały z męską mamusią i znieiweściałym ojcem - brak wyraźnych silnych wzorców osobowych zaszwe tak samo się kończy
- 3 3
-
2023-05-31 07:17
no z czym ekspercie?
- 0 0
-
2023-05-28 11:52
To może być groźne dla gospodarki.
Jeżeli sporo mężczyzn w wieku 59 lat poczuje, że są kobietami i zmieni płeć pozwoli im to przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a nie 65. To będzie bardzo duże obciążenie dla polskiej gospodarki.
- 45 7
-
2023-05-28 11:56
(2)
Nie wrzucaj do jednego worka osoby które urodziły się z błędem genetycznym i reszty która ma zaburzenia emocjonalne. Przed rozpoczęciem zmiany płci powinni być badani przez genetyków i przez psychologów i psychiatrów. Cały ten śmieszny ruch LPG nie miało i nie ma na celu wsparcia osób homoseksualnych, w tym przypadku chodzi o kasę i politykę. I na
Nie wrzucaj do jednego worka osoby które urodziły się z błędem genetycznym i reszty która ma zaburzenia emocjonalne. Przed rozpoczęciem zmiany płci powinni być badani przez genetyków i przez psychologów i psychiatrów. Cały ten śmieszny ruch LPG nie miało i nie ma na celu wsparcia osób homoseksualnych, w tym przypadku chodzi o kasę i politykę. I na koniec taka propozycja dla osób heteroseksualnych, może załóżmy swój ruch i weźmy tęczowe flagi bo mamy do nich takie samo prawo jak oni. Nie mam pomysłu na skróty ale może warto zrobić paradę równości z heteroseksualnymi, rodzinami i wierzącymi ? Myślę że może zabraknąć miejsca na ulicach jak będziemy szli przez miasto
- 37 10
-
2023-05-28 18:58
już macie takie parady, w tzw Boże Ciało
- 8 20
-
2023-05-28 20:45
Bezdzietny ateista hetero
Czy dla mnie w tej paradzie też znajdzie się miejsce, czy zostanę pogoniony? Bo mam wrażenie, że tacy ludzie jak ja, to nie pasują ani jednym, ani drugim.
- 10 0
-
2023-05-31 16:41
idź
do lekarza ...
- 0 0
-
2023-05-27 14:22
Niech każdy żyje jak chce. (34)
Należy wspierać osoby w kryzysie tożsamości płciowej.
- 62 339
-
2023-05-27 14:27
terapią i wyjaśnieniem, że nie podejmuje się takich decyzji przez modę? (9)
- 74 12
-
2023-05-27 14:32
Korekta płci to nie jest moda. (6)
- 20 77
-
2023-05-27 14:34
To nie jest korekta tylko próba zmiany.
Z góry skazana na klęskę bo biologii nie zmienisz.
- 80 9
-
2023-05-27 21:05
JEST! (4)
- 16 5
-
2023-05-28 10:30
Na uczelniach wyższych facet zgłaszający się jako kobieta przebiera się w szatni z dziewczynami (3)
Tak jest na Politechnice. Masakra
- 33 3
-
2023-05-28 18:33
masakrą jest istnienie szatni w której jesteś zmuszony się rozbierać przy innych, nieważne jakiej płci (1)
najlepsze są szatnie jednopłciowe gdzie po prostu każdy kto potrzebuje może się schować do indywidualnej kabiny
- 11 7
-
2023-05-28 23:11
Może w psychiatryku takie mają
- 11 1
-
2023-05-29 11:48
Naszej gdańskiej politechnice czy masz na myśli jakąś inną?
- 0 0
-
2023-05-27 14:34
właśnie tak (1)
należy tłumaczyć takim osobom w kryzysie, że nie da się zmienić płci
- 67 8
-
2023-05-31 13:12
nie da się zmienic ani płaci ani gatunku. Z kobiety nie zrobisz meżczyzny, z lwa myszy
- 0 1
-
2023-05-27 14:36
Szpilek
Popieram każdy ma prawo wyboru .
- 8 26
-
2023-05-27 15:31
Należy izolować ludzi wmawiających problemy z tożsamością ( jakakolwiek ) od społeczeństwa. To jest psychopatyczny schemat niszczenia społeczeństwa.
- 49 7
-
2023-05-28 08:09
(2)
Masz w 100% rację niech każdy żyje tak jak chce ( z tym że za te życie niech sam płaci )
- 24 0
-
2023-05-30 10:23
Popieram, ponieważ wg powyższej myśli rodzice powinni płacić za utrzymanie swoich dzieci a nie cały naród.
Przed założeniem rodziny zastanów się czy Cię na to stać.
Precz z 500+ !!!- 4 1
-
2023-05-30 15:08
i uważasz, że za kasę
można?
- 0 0
-
2023-05-28 09:16
Jestem białym facetem ale czuję się czarną lesbijką (4)
Chciałbym dostać pieniądze od państwa, żeby mi pomogło poczuć się właściwie we własnym ciele
- 33 8
-
2023-05-28 10:31
A ja żółtym gejem do połowy a od połowy afroamerykańska lezbijka (1)
- 18 2
-
2023-05-28 19:57
Ale od której połowy lezbijką? Górną czy dolną? Prawą czy lewą?
- 3 0
-
2023-05-29 11:11
idz do prezydentki Gdańska , ona daje kasę takim jak ty
- 0 1
-
2023-05-31 13:13
jak bede dochodził 60-tki to zostanę kobietą i bede miał szybciej emeryturę. Na razie to mi się nie widzi
- 0 1
-
2023-05-28 09:34
(1)
Nie właśnie w ogóle nie należy ich wspierać.
- 22 7
-
2023-05-28 10:32
Problem macie obojniaki
To nie nasza sprawa.
- 8 3
-
2023-05-28 10:27
(3)
Kryzys jest skutkiem tej chorej propagandy. Normalny człowiek nie ma takich problemów. Nie pomyślałby o tym gdyby nie ta ideologiczna papka serwowana codziennie.
- 26 9
-
2023-05-28 18:35
gdybyś choć trochę znał historię (2)
to byś wiedział że osoby z problemem płci istniały od setek lat
- 4 11
-
2023-05-28 23:11
Tak jak każda choroba psychiczna
- 12 2
-
2023-05-29 08:07
tak, istnialy
I zawsze jedyna strategia przetwania bylo znalezc sie blisko wlazy... Bo tam mogli znalezc ochrone i "akceptacje" sobie podobnych.
- 2 0
-
2023-05-28 10:31
Ich wybór wpływa na życie innych. Inni ludzie muszą zwracać się do nich wybranym imieniem czy czasem dzielić intymne przestrzenie. Akceptacja prowadzi np. do umieszczania mężczyzn aka trans kobiet w kobiecych więzieniach.
- 18 4
-
2023-05-28 11:46
Tak jest, tak jak w USA gdzie faceci którzy czują się kobietami
Mogą rywalizować i wygrywać z innymi kobietami. Mam nadzieję że na olimpiadzie też tak będzie i w kobiecych konkurencjach będą już tylko same transy
- 4 8
-
2023-05-28 12:48
Najlepszym wsparciem dla takiej osoby było by odcięcie jej od źródła tego kryzysu czyli od telefonu z internetem.
- 23 3
-
2023-05-28 13:30
(1)
Taka operacja zmiany płci to pogłębienie kryzysu tożsamości.
- 12 2
-
2023-05-31 08:56
nie widziałem wrony co myśała że jest słowikiem
- 0 0
-
2023-05-29 11:08
a potem na mównicę sejmową wychodzi takie "coś" jak anna grodzka
- 0 2
-
2023-05-30 23:37
Tak, ale nie znaczy to, że trzeba pozwalać na tranzycie dzieciom.
Prawnie nie maja praw wyborczych, nie mogą spożywać alkoholu, prowadzić pojazdów, do 16 r.z. nie mogą pracować..dlaczego? bo uznajemy, że mogą dokonać błędnej oceny sytuacji. A chcemy im dawać nieodwracalną (tak, w wielu aspektach nieodwracalną) zmianę płci ?
A niektórzy to jeszcze przed okresem dojrzewania chcą, bo dziecko założyło ubranie innej płci, bo się podobało:)
Dorośli- spoko ich sprawa, od małoletnich-wara- 0 0
-
2023-05-31 13:11
jak ktos spojrzy pomiedzy nogi, to już uzyska informacje nt swojej tozsamosci płciowej i temat jest zakończony
- 0 1
-
2023-05-27 21:46
U nastolatków jeszcze za wcześnie. (11)
A o reszcie niech się lekarze wypowiadają lub osoby z takim problemem
- 147 13
-
2023-05-28 13:35
Po okresie dojrzewania już za późno . Masz nikłą wiedzę , ale mimo to chcesz decydować o życiu innych ludzi . (7)
- 4 49
-
2023-05-28 16:51
Decydować ? (3)
A czemu nie mogę ślubu z np.foką ?moją decyzja prawda albo ślub w trójkącie ,moją decyzja .
- 20 2
-
2023-05-28 18:05
Temu nie możesz bo każda foka ma większe IQ od ciebie . I nie jest taka głupia aby brać z tobą ślub !!! (1)
Wyjaśniłem odpowiednio klarownie ?
- 6 28
-
2023-05-28 18:13
A ty wiesz co to jest IQ ?
To nie twój poziom ,wracaj do zagrody.
- 17 2
-
2023-05-31 13:15
chcę, aby państwo sfinansowało operacje mojej foki i przerobienie jej na syrenę
- 1 1
-
2023-05-29 10:49
A ty chcesz decydować nie mając informacji jaki jest długotrwały wpływ podawania blokerów i hormonów w tym wieku? (1)
Nie ma żadnych długoterminowych badań na ten temat. Więc wszystko to jest póki co jednym wielkim eksperymentem. Bo jak inaczej nazwać podawanie preparatów o niezbadanym do końca wpływie?
- 11 1
-
2023-05-29 13:01
wpływ jest dewastujący
Badania można zrobić w kalifornijskich klubach dla/z trans, gdzie pracują głównie Latynosi przerobieni na kobiety. Dzieje się to od ok. 50 lat, więc próba statystyczna jest bogata...
W krajach latynoskich jest to tylko kwestia kasy, co zrobią ze "swoim" ciałem lokalni chirurdzy a do USA przyjeżdża się dla "kariery"...
U nas też się takie "eldorado" marzy medycznej hołocie...- 5 2
-
2023-05-30 23:45
Ty masz nikła wiedzę
W okresie dojrzewania mało kto jest w stanie podjąć świadka decyzje w takich sprawach, ba, w jakichkolwiek. Zwłaszcza, jeśli trafi do banki informacyjnej, którejkolwiek zreszta strony.
Zreszta duża część tych nastolatków to dzieciaki zmagające się z depresją czy dwubiegunowką, które niekoniecznie są skutkiem, a częściej przyczynąi tak sięW okresie dojrzewania mało kto jest w stanie podjąć świadka decyzje w takich sprawach, ba, w jakichkolwiek. Zwłaszcza, jeśli trafi do banki informacyjnej, którejkolwiek zreszta strony.
Zreszta duża część tych nastolatków to dzieciaki zmagające się z depresją czy dwubiegunowką, które niekoniecznie są skutkiem, a częściej przyczynąi tak się składa, że mam kontakt z takimi dziećmi , niewielki, ale jest i większość z nich powinna moim zdaniem być konsultowana przez psychiatrę dziecięcego, a oni maja szczęście jak trafia na lewicującego psychologa- 1 1
-
2023-05-29 14:45
niestety po wkroczeniu w dorosłość 92% ludzi którzy nie utożsamiali się ze swoją płcią już się utożsamia
posiłkuję się tu danymi które przytoczył prof. Zbigniew Lew-Starowicz. Więc może faktycznie lepiej poczekać z tą "korektą" do dorosłości. Pewnych rzeczy odwrócić się już nie da a życie ze świadomością że samemu sobie się to zrobiło jest trudniejsze od tego że winny tutaj był los.
- 15 1
-
2023-05-29 15:27
(1)
ciekawe że pewnie nie jesteś taki pewny swoich poglądów jeśli chodzi np. o choroby tarczycy.
Czy może z leczeniem (hormonalnym!) tarczycy należy również czekać do pełnoletności?- 0 7
-
2023-05-30 08:30
Ciekawe że nic takiego nie napisał. Nieleczona tarczyca to problem endokrynologiczny a nie umysłowy który u większości z wiekiem przechodzi.
- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.