Muzyczny rytuał Moniki Brodki w Filharmonii

W przestrzeń Filharmonii świetnie wpisał się charakter występu, który przygotowała Brodka z zespołem. Nazwać go wyłącznie koncertem to za mało. Brodka pokazała doskonale zaaranżowane widowisko z pogranicza wydarzenia muzycznego i performansu.
W przestrzeń Filharmonii świetnie wpisał się charakter występu, który przygotowała Brodka z zespołem. Nazwać go wyłącznie koncertem to za mało. Brodka pokazała doskonale zaaranżowane widowisko z pogranicza wydarzenia muzycznego i performansu. fot. Edyta Steć/Trojmiasto.pl

Monika Brodka ma kolejne muzyczne wcielenie i musi się w nim czuć wyjątkowe dobrze - podczas czwartkowego koncertu w Filharmonii Bałtyckiej pokazała, że jest sceniczną perfekcjonistką, która równocześnie potrafi stworzyć pełne szczerości i niepowtarzalnej atmosfery widowisko muzyczne.



O Monice Brodce polska scena muzyczna usłyszała kilkanaście lat temu dzięki jej sukcesom w programie "Idol". Rokowała wtedy na jedną z najbardziej utalentowanych piosenkarek popowych młodego pokolenia. Wydany sześć lat temu album "Granda" dobitnie pokazał, że z dawnym wizerunkiem artystka nie chce mieć wiele wspólnego - wokalistka stworzyła wyjątkową, autorską muzykę z pogranicza awangardowego popu, elektroniki i folkowych inspiracji z rodzinnego południa Polski. Wraz z wydaniem na wiosnę albumu "Clashes" narodziła się ponownie nowa Brodka - poszukująca, eksperymentująca i niezwykle świadoma muzycznie.

Czwartkowy koncert w ramach trasy promującej nowy krążek udowodnił, że w tym wcieleniu trzydziestoletnia wokalistka musi czuć się wyjątkowo dobrze. Występ był z jednej strony dopracowany do ostatniego szczegółu - nic w tym dziwnego, Brodka jeździ z nim po Polsce od kilku miesięcy. Z drugiej - było to niezwykle intymne spotkanie z naturalną i bardzo szczerą w swojej scenicznej ekspresji artystką.

Pewnie spora w tym zasługa kameralnej, skracającej dystans między widzem i artystą przestrzeni Filharmonii Bałtyckiej. Grająca ostatnio na festiwalowych czy halowych scenach wokalistka już na samym początku występu zwróciła na to uwagę. "To jest najbardziej intymna sala na naszej trasie. Bardzo się cieszę, że jesteśmy tak blisko siebie. To jest wspaniałe" - mówiła do widzów, którzy amfiteatralną widownię zajęli do ostatniego miejsca.

W przestrzeń Filharmonii świetnie wpisał się charakter występu, który przygotowała Brodka z zespołem. Nazwać go wyłącznie koncertem to za mało. Brodka pokazała doskonale zaaranżowane widowisko z pograniczna wydarzenia muzycznego i performansu. Swoje dokładnie określone miejsce mieli tu nie tylko muzycy i generowane przez nich dźwięki, ale również światła i lasery, odbijające je i rozpraszające na całą salę lustra, które rozstawiono na scenie czy wreszcie sam wygląd głównej bohaterki, która była ubrana w błyszczące kimono, a na twarzy nosiła zrobiony z połyskujących cekinów makijaż.



Całość tworzyła atmosferę tajemniczego rytuału z pogranicza snu i jawy. Oczywiście wszystko to podporządkowane było muzyce Brodki, która na nowej płycie mocno inspiruje się rockowymi brzmieniami z lat 60. i 70. poprzedniego wieku. Sporo w tym psychodelii i transowości. Gitary są hałaśliwie przesterowane, bębny przestrzenne, a wokal jakby trochę nawiedzony, odrealniony. Rozmachu tym kompozycjom dodają organy i orkiestrowe akcenty - na czwartkowym koncercie z zespołem Brodki można było je usłyszeć na żywo: na scenie wystąpiła zarówno organistka, jak i sekcja dęta i smyczkowa. Łącznie wokalistce akompaniowało aż dziesięciu muzyków.

Ponad trwającego niecałe półtorej godziny koncertu zespół zagrał głównie utwory z nowej płyty, m.in. "Horses", "Up In The Hill", "Santa Muerte", "Can't Wait For War" czy "Holy Holes". Nie zabrakło też perełek - na bis Brodka zagrała m.in. eksperymentalną aranżację "Heart-shaped Box" Nirvany, który widzowie nagrodzili głośnymi brawami, a potem jeszcze długo nie pozwalali artystom zejść ze sceny.

Opinie (41) 2 zablokowane

  • (8)

    Zabawne jest to że wiodące radiowe stacje komercyjne wciąż puszczają tylko przeboje z pierwszej płyty Brodki. Bo te nowsze to pewnie zbyt trudne dla nich targetu :D

    • 51 5

    • ty targetu! (3)

      dla nich targetu czy ich targetu.zaimki zwrotne,ale dla twój targetu pewnie to nieosiągalny poziom,co ?targetu zlapales?

      • 6 20

      • Pisanie na szybko ze smartfona niesie za sobą ryzyko takich pomyłek. Podpowiem ci że jeszcze w podpisie literkę mi zjadło. :)
        Ale co sobie ulżyłeś to twoje.

        • 30 0

      • Specjalisto od pouczania, spójrz na swój tekst. Prawidłowo napisany, prawda? :D :D

        • 11 1

      • czepus

        czepus kolejny

        • 7 0

    • (3)

      Radio Gdańsk puszcza kawałki z nowej.

      • 7 0

      • (2)

        Bo na szczęście nie jest komercyjne i nie ma playlisty ograniczonej do 100 "największych hitów" tak jak te wszystkie rmfozetkoeski :D

        • 10 0

        • Ale czasem i tak puszczają takie smęty (1)

          Że nie da się wytrzymać.

          • 0 4

          • Ale nie ma czegoś takiego jak stacja radiowa podobająca się wszystkim więc czasem muszą pojawić i "smęty" choć co dla ciebie jest złe dla innych może być dobre. Muzycznie Radio Gdańsk jest w ściślej czołówce, a w porównaniu do grających w kółko te same "hity" stacji komercyjnych to jest kosmos. O wielu artystach nawet bym nie usłyszał gdyby nie ta stacja. A w pracy niestety katowany jestem przez komercję bo tam można wygrać duże pieniądze za sms i większość ekipy chce słuchać zet i rmf. Ale w aucie i w domu mam wybór. :)

            • 7 0

  • Problem z nagłośnieniem? (10)

    Byliśmy na koncercie Brodki ale jedno pytanie - czy Waszym zdaniem przez pierwsze kilka utworów zespół był źle naglosniony? Odnieslismy takie wrażenie w sektorze C.

    • 12 2

    • Tak jest, i ja powiem więcej, że przez większość koncertu dźwięk był "płaski". W Filharmonii zawsze dźwięk wbijał w fotel, tu niestety efektu takiego nie było. Co nie zmienia postaci rzeczy, że koncert super.

      • 8 0

    • (2)

      Nagłośnienie to ogólnie problem na wielu koncertach w Polsce, fachowców nie mamy czy co? Obiekty piękne, koncertów do wyboru, do koloru a dźwięk nieraz albo płaski, albo niektórych instrumentów nie słychać.

      • 4 0

      • Akustyka sal koncertowych to trudne zagadnienie, traktowane w Polsce po macoszemu.

        • 3 0

      • U nas niestety często "nagłośnienie" równa się po prostu "daj głośniej bo nie słychać".
        I w efekcie dźwięki poszczególnych instrumentów walczą między sobą i do tego z wokalem, zamiast pięknie współgrać.

        • 1 0

    • (3)

      koncert był wyjątkowo fatalnie nagłośniony - po pierwsze za głośny: głośność na dzień dobry powinna być 20% niższa - sala za mała na taki wykop, dzwięk się odbijał, przekaz był momentami zupełnie nieczytelny, zamiast dźwięków ściana hałasu, odbicia, dystorsje:( (byłem w sektorze A) dla p. Moniki wielkie brawa za energetyczny 2 bis;)

      • 11 0

      • Dźwięk rozczarował, było dokładnie jak napisałeś. Na Podsiadło było znacznie z tym lepiej, widać (slychac) jednak ze się da...

        • 1 0

      • potwierdzam bis nr 2 :D

        • 2 0

      • Naglosnienie

        Dokładnie. 5-6 dB na sumie. EQ 600-1500 Hz potrafiło się przesterować. Po za tym przepysznie :)

        • 3 3

    • Masz rację

      Nagłosnienie nie było prefekcyjne.Siedziałem w sektorze A3 i mam takie same odczucia.Szczegolnie wokal był niewyraźny,tekst gdyby go nie znac z plyty w zasadzie nie do zrozumienia.Potem rzeczywiscie wprowadzono korekty i było nieco lepiej.Ale koncet ogolnie ok,szczegolnie koncowka.

      • 7 0

    • Nagłośnienie

      Absolutnie się zgadzam. Też byłem w sektorze C i dźwięk był hałaśliwy i stanowił taką (jak ktoś to dobrze ujął) ścianę, z której ciężko było wyłowić poszczególne instrumenty. A o smakowaniu się nimi nie ma co mówić. Nie może być tak, że wokalistka o potężnym głosie nie może się przebić przez instrumenty. Trochę się poprawiło po paru utworach, ale tylko trochę.

      • 4 0

  • Panie (1)

    Pan pewnie poszedł sobie po pierwszych bisach.

    • 6 2

    • no ludzi sa glupi. ich strata

      • 4 1

  • :)

    przepięknie, przemuzycznie, przepysznie :)

    • 14 5

  • (1)

    Woow, koncert, na którym grało aż 10 muzyków w filharmonii...

    Oh wait, chyba walnąłem głupotę...

    • 5 9

    • było 12 artystów na scenie

      • 1 0

  • Nie byłem, nie widziałem, nie słyszałem. (1)

    Nie żałuję!

    • 12 34

    • ale się wypowiedziałeś - czyli jak zwykle :D

      • 7 2

  • bo dobre nagłośnienie to mają (1)

    zagraniczne zespoły w uchu.

    • 1 4

    • Ale też nie zawsze, poza tym Ucho to jednak mała sala.

      • 1 0

  • Super

    Monia jak zwykle nie zawiodła.
    Świetny występ. Wszystko spójne, na luzie, z klasą.
    Cudowny BIS!

    • 11 2

  • (1)

    Spodziewałam się dobrego widowiska , ale to było bardzo dobre ! Takiej Brodki chcę słuchać , oglądać . Bisy były wspaniałe ...Warto było klaskać do bólu ;)

    • 13 2

    • dokładnie tak :)

      • 4 2

  • (1)

    Brodka to jeden do jednego kopia st.vincent!
    Nawet gitare sobie taką samą kupiła. dokładnie taką samą. nie można już być sobą tylko kopiować trzeba max?

    • 4 9

    • to straszne :D
      a kto to/co to jest st vincent?

      • 5 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Lao Che - Trasa Pożegnalna - No to Che!
Lao Che - Trasa Pożegnalna - No to Che!
rock
paź 1
piątek, g. 20:00
Gdańsk, Stary Maneż
IRA
IRA
rock
paź 7
czwartek, g. 19:00
Gdańsk, Filharmonia Bałtycka
Pat Metheny - Side Eye
Pat Metheny - Side Eye
jazz
cze'22 3
piątek, g. 20:00
Sopot, Opera Leśna

Nowe Lokale

Sprawdź się

Sprawdź się

W 2017 roku brytyjski książę William i księżna Kate odwiedzili: