• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Muzyka w Zabytkach: Boreas Ensamble

maj 26

niedziela, godz. 17:00

bilety 29 zł
ulgowy 29 zł

29 czerwca - 7 lipca 2024, godz. 20.00

Sopot
bilety 69-239 zł
ulgowy 49-149 zł
przedsprzedaż 49-199 zł
Kup bilet
Salon Gdański

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Koncert kameralny
Boreas Ensamble
Muzyka w Zabytkach Starego Gdańska

Wystąpi:
Boreas Ensamble w składzie:
Alina Ratkowska - klawesyn
Natalia Kasperczyk - wiolonczela, wiolonczela barokowa
Jarosław Wyrzykowski - obój, obój d\'amore
Mirosław Pachowicz - fagot

W programie:
Jean-Baptiste Barriére - Sonata h-moll N. 1 Livre I na wiolonczelę i basso continuo
Adagio - Allegro - Adagio/Andante/Adagio - Allegro / 10 minut
Johann Sebastian Bach - Partita a-moll BWV 1013 na flet solo - wyk. Mirosław Pachowicz (fagot)
Allemande - Corrente - Sarabanda - Bouree Angloise / 11 minut
Johann Sebastian Bach - Organowa Sonata Triowa N. 3 BWV 527
Opracowanie na obój, obój d'amore i wiolonczelę (fagot) - Malcolm Messiter
Andante - Adagio e dolce - Vivace
Jan Dismas Zelenka - V Sonata F-dur ZWV 181 - wyk. Jarosław Wyrzykowski, Ireneusz Stawniak - oboje,
Mirosław Pachowicz - fagot, Natalia Kasperczyk - basso continuo / wiolonczela
Alina Ratkowska - basso continuo / klawesyn
Allegro - Adagio - Allegro / 15 minut
Wolfgang Amadeus Mozart - Cosi fan Tutte - N. 26 Aria "Donne mie, la fate a tanti"
Aranżacja - Malcolm Messiter

-----
BOREAS ENSAMBLE
Nazwa nawiązuje do starożytnego greckiego bóstwa - Boreas był bogiem wiatrów północnych, odpowiedzialnym za przynoszenie chłodnego, zimowego powietrza. Przypisywano mu gwałtowny charakter i wielką siłę. Wszyscy członkowie zespołu są obecnie mieszkańcami Gdańska, gdzie moce północnych wiatrów są wszystkim doskonale znane, stąd też Boreas Ensemble wydaje się być dla nas odpowiednią nazwą. Ponadto wykonanie naszego repertuaru wymagać będzie solidnego zadęcia w instrumenty, tak więc być może przyda nam się taka mitologiczna inspiracja. Zespół powstał z inicjatywy Jarosława Wyrzykowskiego, który od wielu lat przygotowuje dla publiczności "Muzyki w zabytkach starego Gdańska" zróżnicowane projekty kameralistyczne - za każdym razem wprowadzając nowych muzyków, wzbogacając instrumentarium i repertuar.

ALINA RATKOWSKA
Pomysłodawca i dyrektor Festiwalu Goldbergowskiego. Zdobyła I nagrodę (ex aequo) Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardi w Bolonii w 2005 roku. Jest adiunktem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Od roku 2011 jest kierownikiem artystycznym poznańskiego zespołu wokalno-instrumentalnego "Musica Maxima". W 2002 roku uzyskała dyplom Scholi Cantorum Basiliensis - Wyższej Szkoły Muzyki Dawnej w Bazylei w klasie, którą prowadził Andrea Marcon. W 1999 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie, w klasie prof. Leszka Kędrackiego. Jest absolwentką studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej w 2009 roku. W 2009 otrzymała tytuł doktorski Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2009 roku została wyróżniona przez czytelników Gazety Wyborczej nagrodą "Sztorm Roku".

W 2008 otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury i wielu innych zagranicznych fundacji. W 2003 roku uzyskała III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej "Van Vlaanderen" w Brugii (Belgia), z kierowanym przez siebie zespołem Esperanto. Współpracuje z Goldberg Baroque Ensemble, specjalizującym się w wykonawstwie muzyki zachowanej w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN. Z zespołem tym dokumentuje muzykalia w serii "Muzyczne dziedzictwo Miasta Gdańska" (DUX, Sarton). Dużą część działalności poświęca również wykonawstwu współczesnej muzyki pisanej na klawesyn. W 2010 roku ukazała się jej debiutancka solowa płyta z Wariacjami Goldbergowskimi J. S. Bacha (Sarton), która w 2011 otrzymała dwie nominacje do nagrody fonograficznej "Fryderyk". W czerwcu 2012 ukazała się jej płyta z trzema koncertami klawesynowymi Johanna Jeremiasa du Graina, zmarłego w 1756 roku gdańskiego kompozytora i organisty.

NATALIA KASPERCZYK
Naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 12 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I Stopnia im. F.Chopina w Będzinie w klasie mgr K. Maliszewskiej. Od 14 roku życia edukację muzyczną kontynuowała w Państwowej Szkole Muzycznej St. Podstawowego i Licealnego im. F. Chopina w Bytomiu w klasie mgr B. Krzanowskiej. Studiowała w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. K. Sperskiego i ad. T. Samerka oraz w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie wiolonczeli barokowej J. Thiela. Obecnie ma zaszczyt zaliczać się do wąskiego grona studentów wybitnego pedagoga Uniwersität der Künste w Berlinie, Marcusa Möllenbecka. W trakcie całej swojej edukacji muzycznej z powodzeniem brała udział w wielu krajowych oraz międzynarodowych konkursach wiolonczelowych, a także w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych wiolonczelistów jak A. Bauer, T. Strahl, P. Głombik, K. Michalik, N. Schmitd, S. Popow, J. Thiel, M. Möllenbeck, B.Cocset.

Współpracuje z Polską Filharmonią Bałtycką im. F.Chopina w Gdańsku, Państową Operą Bałtycką w Gdańsku, Królewską Orkiestrą Salonową oraz Gdyńską Orkiestrą Kameralną Sinfonia Nordica, gdzie od 2008r. została koncertmistrzem sekcji wiolonczel i kontrabasów. Jest wiolonczelistką kwartetu Gdyńskiej Orkiestry Kameralnej Sinfonia Nordica. Współpracuje również z zagranicznymi zespołami muzyki dawnej. Występuje jako solista z Gdyńską Orkiestrą Kameralną Sinfonia Nordica (2010 i 2011 r.) oraz Orkiestrą Barokową Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (2011 i 2012) wykonując solowe partie koncertów d-moll i g-moll A.Vivaldiego. W 2011 roku wystąpiła w roli solistki u boku gdańskiej pianistki Aleksandry Mozgiel w Filharmonii Bałtyckiej im. F.Chopina w Gdańsku wykonując utwory F. Chopina. Jako solistka i kameralistka brała udział w wielu polskich i międzynarodowych festiwalach
muzycznych.

JAROSŁAW WYRZYKOWSKI
Edukację muzyczną rozpoczynał w Gdyni pod kierunkiem mgr Jolanty Kowalczyk, od początku poświęcając się grze na oboju. W 2003r. ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie prof. Józefa Raatza. Już jako student drugiego roku intensywnie udzielał się w orkiestrze Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, gdzie od 2003 roku jest na stałe zatrudniony jako pierwszy oboista. Wielokrotnie brał udział w nagraniach i transmisjach pod kierownictwem takich sław jak chociażby Sir Neville Marriner, Maxim Vengerov, Jerzy Maksymiuk. Jako solista koncertował między innymi z orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Hanzeatycką Orkiestrą Kameralną, oraz z Polską Filharmonią Kameralną Wojciecha Rajskiego w Sopocie. Wpółpracował i występował ze ścisłą elitą europejskich oboistów - Albrechtem Mayerem, Malcolmem Messiterem i Gregorem Wittem.

Chętnie sięga do repertuaru barokowego i wykorzystuje jedyne w swoim rodzaju aksamitne brzmienie oboju d'amore, którego sam Johann Sebastian Bach chętnie używał w swych największych dziełach. Stale współpracuje z wybitną organistką Hanną Dys i najlepszymi spośród wirtuozów instrumentów smyczkowych w Trójmieście. Oprócz klasycznych kompozycji dedykowanych obojowi tworzy własne aranżacje i opracowania dzieł muzyki klasycznej jak również przebojów muzyki filmowej i rozrywkowej. Śmiało angażuje się także w projekty muzyczne spoza nurtu klasycznego, dzięki czemu dzielił już estradę z artystami takimi jak: Nigel Kennedy, Jean Michel Jarre, Marcus Miller, Trilok Gurtu, Ian Gillam, Grzegorz Turnau, Leszek Możdzer, Henryk Miśkiewicz, Adam Sztaba, Edyta Górniak, Zakopower i wielu innych. Ireneusz Stawniak - obój.

Student I roku studiów drugiego stopnia w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Józefa Raatza i as. Marty Różańskiej-Nowakowskiej Brał udział w IV Międzynarodowym Konkursie Oboistów i Fagocistów w Łodzi w 2011 roku, Konkursie "Etiuda" 2011 oraz w IX Ogólnopolskim Konkursie Zespołów w Warszawie w 2012 roku. Uczestniczył w warsztatach prowadzonych przez prof. Ingo Goritzkiego i prof. Józefa Raatza. Brał udział także w Festiwalu Muzyki Kameralnej w Gdańsku w 2012 roku. Otrzymał wyróżnienie w konkursie "Etiuda 2004". Miał okazję wystąpić z kwartetem smyczkowym Balthus Quartet gdzie zagrał kwartet obojowy W.A. Mozarta oraz kwintet obojowy A. Doratiego. Współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną Wojciecha Rajskiego w Sopocie.


MIROSŁAW PACHOWICZ

Urodzony w 1984 r. w Lublinie, gdzie ukończył Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. T. Szeligowskiego. W latach 2003 - 2008 podejmował studia w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku na Wydziale Instrumentalnym w klasie fagotu prof. zw. Wojciecha Orawca, które ukończył z wyróżnieniem. W ramach programu Socrates-Erasmus obył roczne stypendium w Erasmushogeschool - Koninklijk Conservatorium w Brukseli w klasie fagotu prof. Luca Loubry. Ponadto w latach 2004 - 2011 studiował na Wydziale Dyrygentury, Teorii muzyki i Kompozycji w specjalności teoria muzyki, których zwieńczeniem była wyróżniona praca magisterska na temat "Twórczość orkiestrowa Henri Dutilleux". Jest półfinalistą I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2007) oraz III Międzynarodowego Konkursu Oboistów i Fagocistów w Łodzi (2008). Od końca 2007 jest pierwszym fagocistą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku.

Z orkiestrą tą odbył tournée w ramach projektu "Karol Szymanowski. Muzyka ponad granicami" do Mińska i Kijowa. Dokonał także kilku nagrań (m. in. VII Symfonii L. v. Beethovena, VIII Symfonii K. Pendereckiego, War Requiem B. Brittena czy Vivo XXX P. Mykietyna). Oprócz tego jako muzyk doangażowany pracuje w wielu orkiestrach m.in.: Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie, Filharmonia Lubelska, Filharmonia Gorzowska, Orkiestra Kameralna "Hanseatica", Orkiestra Kameralna "Progress", Capella Gedanensis, Brussels Philharmonic Orchestra, Königl. Harmonie Orkestr Torhout (Belgia; I Nagroda w 5. Jungfrau Music Festival w Interlaken, Szwajcaria). Dzięki szeroko zakrojonej współpracy miał możliwość wykonania wielu prestiżowych koncertów w Polsce (Warszawa, Poznań) jak i Europie (Kolonia, Baden-Baden, Oberhausen, Rostock, Bruksela). Chętnie angażuje się w projekty, w których występuje jako kameralista i solista, wykonując muzykę różnych epok i stylów. Jest również aktywny jako teoretyk muzyki, posiadając na swoim koncie liczne wystąpienia na sesjach naukowych oraz pierwsze publikacje.

Opinie