• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na podciętych skrzydłach. Recenzja filmu "X-Men: Mroczna Phoenix"

Tomasz Zacharczuk
8 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Nawet wyposażonym w nieludzkie umiejętności mutantom mogłoby zabraknąć mocy, by udźwignąć "Mroczną Phoenix" spod sterty zardzewiałych już schematów, ociężałej akcji i wybrakowanej fabuły. Z odsieczą podczas seansu niestety nikt nie przybędzie, a uczucia znużenia nie wyprze całkowicie nawet sentymentalny ton pożegnań. Zapoczątkowana przed 19 laty seria X-Men bowiem dobiega końca w dotychczasowej formule i koniecznie potrzebuje tego, by odrodzić się na nowo z popiołów niczym tytułowy feniks.



Blisko dwie dekady, które filmowi X-Meni spędzili pod opieką producentów z 20th Century Fox, stanowiły dość burzliwy okres okraszony zarówno spektakularnymi sukcesami ("Pierwsza klasa", "Logan"), jak i przygnębiającymi porażkami ("Ostatni bastion", "Wolverine: Geneza"). Komiksowi mutanci podróżowali w czasie i przestrzeni, przechodzili reorganizację i niezliczone przegrupowania, zaliczyli dziesiątki misji, ponosili niepowetowane straty. Po prawie 20 latach cała seria przypomina toczącego już ostatni pojedynek i odchodzącego na sportową emeryturę boksera - pokiereszowanego, umęczonego i wyraźnie już znudzonego czempiona, którego co prawda nikt z ringu nie zbiera na noszach, ale któremu przyda się już pomoc, by doczłapać się do szatni.

Moment na zmianę warty i przekazanie franczyzy w ręce Disneya wydaje się już na tyle adekwatny, że po samych aktorach widać ewidentne zmęczenie postaciami, w które wcielają się przecież od lat. Rozglądający się obojętnym wzrokiem po ekranie Michael Fassbender i silący się na sztuczne grymasy James McAvoy ilustrują to w "Mrocznej Phoenix" aż nazbyt przekonująco. Wybitni w swoim fachu artyści zwyczajnie męczą się, próbując bezskutecznie wzbudzić w sobie dawną ekscytację rolami Magneta i Profesora Xaviera. Nie mając oparcia w choćby porządnym scenariuszu, Fassbender i McAvoy postawą na planie idealnie oddają kondycję całej serii X-Men, która już w "Apocalypse" zaczęła łapać solidną zadyszkę.

Jean Grey (Sophie Turner) przypadkowo potęguje swoje moce za sprawą pewnej kosmicznej energii. Wielka siła wyzwala w niej mroczne żądze, które pozaziemscy najeźdźcy chcą wykorzystać do likwidacji życia na planecie. Jean Grey (Sophie Turner) przypadkowo potęguje swoje moce za sprawą pewnej kosmicznej energii. Wielka siła wyzwala w niej mroczne żądze, które pozaziemscy najeźdźcy chcą wykorzystać do likwidacji życia na planecie.
Weteranów komiksowego uniwersum w filmie Simona Kinberga wyręczyć miała Jean Grey - obdarzona telekinetycznymi zdolnościami i umiejętnością zaglądania w umysły mutantka, której moce zostają spotęgowane w wyniku przypadkowego napromieniowania tajemniczą, kosmiczną energią. Wypadek podczas jednej z misji nie tylko pobudza mroczną część osobowości dziewczyny, ale jednocześnie ściąga na Ziemię agresywnych najeźdźców, którzy chcą wykorzystać Jean i jej nowe supermoce do unicestwienia planety.

Problem w tym, że wcielająca się w Grey Sophie Turner aktorsko nie dorasta nawet do pięt Fassbendera i McAvoya. I nie jest to bynajmniej złośliwość pod adresem gwiazdy "Gry o Tron", a zwyczajne stwierdzenie faktu. Jedna serialowa rola nijak ma się do osiągnięć obu panów. Aktorce wielką krzywdę wyrządza jednak przede wszystkim autor scenariusza, który ani jej postaci należycie widzowi nie przybliżył w poprzedniej części, ani tym razem nie pozwolił poznać jej na tyle dobrze, by wzbudzić choć odrobinę empatii. Efekt? Filmowej Jean brakuje jakiejkolwiek charyzmy, a nieopierzonej Turner pozostaje biegać po planie z jedną zafrasowaną miną i paroma płaczliwymi kwestiami. Trzeba wykazać się ponadprzeciętną naiwnością, by uwierzyć, że postać zagubionej i podatnej na manipulacje nastolatki można ograć na ekranie za pomocą tak ubogiego arsenału środków.

Widowiskowe efekty specjalne są z pewnością jednym z nielicznych plusów "Mrocznej Phoenix". Szkoda, że możemy przekonać się o tym tak rzadko, bo twórcy filmu często unikają bezpośredniej konfrontacji bohaterów. Pod tym kątem jest to bodaj najnudniejsza część serii X-Men od lat. Widowiskowe efekty specjalne są z pewnością jednym z nielicznych plusów "Mrocznej Phoenix". Szkoda, że możemy przekonać się o tym tak rzadko, bo twórcy filmu często unikają bezpośredniej konfrontacji bohaterów. Pod tym kątem jest to bodaj najnudniejsza część serii X-Men od lat.
Grzechów na koncie scenarzysty i zarazem reżysera jest znacznie więcej. Drugoligowi dotychczas X-Meni (Storm, Cyklop, Nightcrawler) nie potrafią w "Mrocznej Phoenix" wybić się na pierwszy plan, a na dodatek błyskotliwego Quicksilvera, któremu zdarzyło się nawet przyćmić Magneta i Xaviera, nie wiedzieć dlaczego postanowiono odesłać do tylnego szeregu. Postać przywódczyni kosmicznych agresorów napisano w tak pokraczny sposób, iż grająca ją Jessica Chastain, o zgrozo, ociera się momentami o autoparodię, paradując przez cały film w szpilkach i korporacyjnym uniformie. Nie licząc nieźle prezentującego się Nicholasa Houlta, któremu również nie wiedzieć czemu w pewnym momencie twórcy "odcięli prąd", gdy jego Bestia wyraźnie się już rozkręcała, cały ciężar znów spada na barki Magneta i Profesora Xaviera. Błędne koło się zamyka.

Archaiczny już mechanizm w postaci kolejnej, napędzanej sztucznie konfrontacji obu bohaterów właściwie przekreśla to, o co zabiegali twórcy poprzednich części. To młodzież miała przejmować pałeczkę od swoich profesorów. Tymczasem wyraźnie już zmęczeni sobą antagoniści jeszcze raz muszą wymienić się wrogimi spojrzeniami, by wzniecić iskrę w wygaszanym stopniowo ognisku. "Mroczna Phoenix" powiela doskonale znane już w serii schematy, nic nie jest nas w stanie zaskoczyć, zaś zwroty akcji są na tyle wykalkulowane i przewidywalne, że określanie ich mianem "zwrotów" wydaje się być równie bezsensowne, co doszukiwanie się w filmie elementów humorystycznych czy choćby relaksujących.

Ciężki, niemal zwalisty klimat niepokoju i destrukcji, jaki unosi się nad produkcją Kinberga, nie pozostawia miejsca ani na swobodną improwizację aktorów, ani na odpowiednią dynamikę akcji. Scen, w których dochodzi do bezpośredniej konfrontacji, jest ledwie kilka. Tym bardziej szkoda świetnych efektów specjalnych i znakomitej muzyki Hansa Zimmera, która i tak dostatecznie nas pobudza, ale w połączeniu z lepszą inscenizacją mogłaby dosłownie wbijać w fotel. Małą namiastkę tego można poczuć podczas walki w pociągu, a przede wszystkim w finałowej sekwencji. Takich momentów jest jednak w filmie zbyt mało. Bądź niekończących się dokrętek i zmian w scenariuszu było za dużo.

Jedną z głównych bolączek "Mrocznej Phoenix" jest powielanie doskonale już ogranych na ekranie schematów całej serii i brak świeżych pomysłów, szczególnie na młodszą część ekipy X-Men. W pewnym momencie znów do akcji musi wkroczyć duet Profesor Xavier - Magneto, choć ciężko oprzeć się wrażeniu, że obaj aktorzy wcielający się w te role są wyraźnie zmęczeni swoimi postaciami. Jedną z głównych bolączek "Mrocznej Phoenix" jest powielanie doskonale już ogranych na ekranie schematów całej serii i brak świeżych pomysłów, szczególnie na młodszą część ekipy X-Men. W pewnym momencie znów do akcji musi wkroczyć duet Profesor Xavier - Magneto, choć ciężko oprzeć się wrażeniu, że obaj aktorzy wcielający się w te role są wyraźnie zmęczeni swoimi postaciami.
Odpowiednie tonowanie napięcia pozwala dotrwać do napisów końcowych, a w połączeniu z kunsztem technicznym i paroma znanymi nazwiskami w obsadzie, powinno zadowolić tych, którzy z serią X-Men nie są szczególnie zaznajomieni. Tylko wówczas fabularną niekonsekwencję w stosunku do poprzednich części i komiksowego oryginału da się jakoś przełknąć. Im większe oczekiwania, tym szybciej rosnące rozczarowanie i znużenie.

I nie zmieni tego sympatyczna, skądinąd, scena symbolicznego pożegnania kultowych dla całego uniwersum postaci. Na kogo postawi Disney? Jak X-Meni wkomponują się w świat Marvela? Szczegółów na razie nie znamy. Opierając się jednak na renomie marki można mieć niemal pewność, że będzie to odrodzony z popiołów feniks, a nie rozgrzebujący resztki po X-Menach sęp. Mutanci zasługują na to, by znów pofrunąć wysoko. "Mrocznej Phoenix" skrzydła przycięto jeszcze przed startem.

OCENA: 5/10

Film

7.8
5 ocen

X-Men: Mroczna Phoenix (1 opinia)

(1 opinia)
akcja

Opinie (34) 7 zablokowanych

  • Seria x-men zakończyła się (3)

    Na pierwszych 3 filmach.. Reszta to komercha napędzana typowo na rynek Amerykański.

    • 24 3

    • (2)

      Zgadzam się, z kolejnych produkcji tylko "Przeszłość, która nadejdzie" daje radę, poza tym jeszcze tutaj zjechany "Wolverine.Geneza". "Logan" mi nie pasuje, jest całkiem odmienny, depresyjny, bez akcji i poczucia humoru pierwszych części. "Pierwsza klasa" to bez wątpienia najgorszy film serii (dobra, nie liczę przygód Wolverine'a w Japonii, nie dałam rady tego obejrzeć w całości...). Trzy pierwsze filmy to był majstersztyk, dalej tylko dno i dwa metry mułu.

      • 2 4

      • (1)

        First class I Logan są zdecydowanie najlepsze. I nie tylko jako poważne potraktować ie materiału źródłowego, ale ogólnie jako filmy. Pierwsze 3 części zestatzaly się okrutnie. Ale rozumiem, że podobnie jak Singer nie gustujesz w żółtym spandeksie:-)

        • 3 2

        • Logan - arcydzieło ! skierowany do bardziej dojrzałego i myślącego widza. totalnie inny od marvel i DC papki dla siusiumajtków . poczekaj kilka lat , przeżyj cos i wróć do tego filmu . daj mu druga szanse

          • 1 1

  • Kto takie badziewie ogląda i jeszcze za to płaci? (5)

    • 22 9

    • Sam się zastanawiam ;)

      Dziw nad dziwy

      • 0 0

    • Miliony ludzi na całym świecie, którzy chcą zobaczyć coś więcej niż tylko swoją własną smutną rzeczywistość.

      • 3 5

    • Ktoś kto lubi MCU

      • 0 0

    • Polaki z 500plusa (1)

      Te bydło wszystko łyknie jak leci

      • 0 3

      • Jeśli chodzi o połykanie to jest inna partia.

        • 0 0

  • X

    Fajny artykuł , szkoda że film mierny

    • 11 1

  • Film moze słaby ale napewno milion razy wole jego niz ten TVNnowską szmirę dla bezmózgowców za którą jestem zmuszony zaplacic (4)

    Bo władze Gdańska za mieszkańców zdecydowały ze z kasy mieszkańców zapłacą TVNowi ze te produkcje! a za ten amerykański to ja decyduje czy za niego zapłacę czynie!!

    • 31 19

    • (3)

      Władze Polski za obywateli decydują, że z ich kasy ufundują całą szmirę lecącą na TVP, więc jak już jęczysz jak rozkapryszony dzieciak, to jęcz chociaż nie tak stronniczo.

      • 12 7

      • własnie dobrze ze jest tvp,bo pokazuje jakie wałki były krecone za czasow PO (2)

        • 1 13

        • to zwyczajna propaganda

          gdyby były jakieś wałki to byłyby wyroki, a że nie ma więc się opowiada do znudzenia te same ...

          • 6 1

        • Dla TVP i PIS dobrze, ze jesteś ty. Popiera, nie przeszkadza. Abonamentu pewnie nie płaci. 500 przytuli. Zakupy w polskiej biedronce robi. Autem polskim jeździ, na pewno zza Odry, 20letni, bo dba o środowisko.

          • 4 1

  • Nuda (1)

    Zasnęłam.

    • 5 3

    • Trzeba było isc na romanse to cos dla ciebie:)

      • 0 0

  • (2)

    co miesiąc kolejne gó.o ...za dużo tego marvela ,DC , filmów o superbohaterach mutantach i innych bzdurach ! filmy ustanawiają rekordy otwarcia , zarabiają krocie i to świadczy tylko o stanie ludzkosci w XXI wieku! czekam na nowy film Tarantino ! byle do 9 sierpnia - cofamy się do końca lat 60 - świat bez silikonow , iphonow a w zamian wolna miłość :)

    • 9 6

    • Już go widziałem powiem niestety słabiutki (1)

      • 0 1

      • byłeś w Cannes? fajnie masz ;)

        • 1 0

  • Czy az tak źle? (3)

    Pan autor najwyraźniej zapomniał o najważniejszej kwestii pisząc swoją tendencją recenzję. Ten film to lolejny raz adaptacja a nie przeniesienie komiksu 1:1 i z takim nastawieniem powinno się obejrzeć go. Rezyser ma swoją wizję tej sagi i jesli sie na to nie godzimy, należy wrócić do komiksu. Zgadzam sie z opinia ze film nie powala z nóg ale to również nie jest totalne rozczarowanie. Prywatnie odebralem tę ekranizację pozytywnie, chociaz jestem ogromnym fanem komiksu a w szczególności tej wlasnie sagi. Cała posiadam w wersji polskiej, przetlumaczonej i wydanej w Polsce przez wydawnictwo TM-semic. Pamietam czas, gdy jako dziecko kupowalem kolejne części Dark Phoenix i z zapartym tchem czytalem każda stronę - to bylo ogromne przeżycie. Dlatego poszedlem do kina aby zobaczyc jak ktos inny opowie tę historie. Nie zawiodlem się, bo rezyser skupil się na bardzo ważnych sprawach, ktore komiks zawsze starał sie przekazac, czyli akceptacja innosci, znalezienie bliskich, gdy jestesmy obiektem ostracyzmu i przekraczanie swoich barier, bardzo czesto tych, w naszych glowach.
    Mam nadzieję, ze ktoś również wyszedł z kina z podobną refleksją
    Pozdrawiam

    • 14 5

    • Dobrze to opisałeś.

      Twoja recenzja jest lepsza ,niż ta powyżej. Serio. Pozdrawiam.

      • 3 0

    • Problem w tym iż już raz swoją adaptację pokazał w Last Stand gdzie napisał scenariusz. Tym razem znów postawił na swoją wizję i co szokujące znów wyszła klapa.

      • 0 0

    • Jest Pan bardzo kulturalnym czlowiekiem :)

      • 0 0

  • Jak można z uporem maniaka komentować non-stop komiksowe szmiry... (3)

    Ciągle recenzje najgłupszych filmów przeznaczonych dla najmniej wymagającego widza, lub dzieci. Wiem ze typowy Polak to i**ota,ale są także nowości dla paru procent wymagających pewnego poziomu.

    • 7 6

    • byc moze autor ma 12 lat i nie wpuszczaja na inne seanse

      • 4 1

    • To stwórz coś pod swój poziom

      • 1 3

    • dla ciebie leming poziom to TVN :)

      • 0 2

  • Te filmy przestały mieć sens po trzecim Spider-Manie

    teraz to jest syf, nudne badziewie, co film to to samo.

    • 4 3

  • Zakładam że większość z was ma powyżej 30-40 lat Gadacie takie głupoty jak się komuś nie podoba to niech nie ogląda i tyle

    • 8 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wielka Szama na Stadionie - wielkie otwarcie sezonu w Gdańsku! (12 opinii)

(12 opinii)
street food

Kwiat Jabłoni "Nasze ulubione kluby" (8 opinii)

(8 opinii)
pop

Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d."

89 - 129 zł
Kup bilet
pop

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Whitney Houston wystąpiła w Sopocie w roku: