• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nakręcony w Gdańsku film zdobył główną nagrodę na festiwalu w Nowym Jorku

Tomasz Zacharczuk
20 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Adrian Chudek i jego zwycięski film "Kukukid" - nakręcony w I LO w Gdańsku:

Minutowy film reklamowy dla jednej z trójmiejskich marek pochodzącego z Gdyni Adriana Chudka zdobył główną nagrodę podczas Chelsea Fashion&Film Festival w Nowym Jorku. Amerykańska publiczność i jury mogło przy okazji zobaczyć wnętrza I Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku. To właśnie w tym miejscu pracowała ekipa filmowa.



Chelsea Fashion&Film Festival to festiwal, który łączy filmowców, producentów, projektantów i artystów skupionych wokół branży modowej. Impreza odbyła się w słynnym Holy Apostles Theater na Manhattanie w Nowym Jorku. Organizatorzy poprzez festiwal zwracają uwagę społeczeństwa na problem, jakim jest nielegalny handel dziećmi i z nim walczą.

Twórcy z całego świata zgłaszają swoje filmy, które przechodzą proces selekcji, otrzymując tzw. Official Selection, czyli nominacje. Następnie wybrane filmy prezentowane są podczas Fashion Week, a później jury konkursowe przyznaje nagrody. Jedna z nich, a dokładnie nagroda główna Winner Best Art, została przyznana gdynianinowi - Adrianowi Chudkowi.

Tomasz Zacharczuk: Klimatyczne szkolne korytarze i mnóstwo niesfornych dzieciaków. Przede wszystkim to można zobaczyć w twoim zwycięskim filmie. Skąd wziąłeś pomysł na właśnie taką opowieść i jej formę?

Adrian Chudek: Zostałem zaproszony do produkcji filmu modowego przez trójmiejską markę Kukukid, która zajmuje się projektowaniem ubrań dla dzieci. Wyjściowy pomysł zakładał wykorzystanie szkoły - I LO im. Mikołaja Kopernika w Gdańsku - jako scenerii w kampanii "Classes" na jesień-zima 2018. Niepowtarzalne i niezwykle filmowe wnętrza zainspirowały mnie do pokazania szerszej historii, która miała się rozgrywać w murach tej szkoły.

Najbardziej zależało mi na tym, aby nie był to zwykły film modowy prezentujący nową kampanię, ale coś więcej. Film z historią, gdzie ubrania są tylko elementem charakteryzacji grających w niej młodych bohaterów.

Zobacz także: filmy i seriale kręcone w Trójmieście

- Zdjęcia do filmu modowego trwały dwa dni. Wyzwaniem w tej produkcji okazało się dzielenie planu filmowego z sesją zdjęciową, która odbywała się w tym samym czasie. Musieliśmy działać elastycznie, szybko i kreatywnie, dostosowując się do zmieniających się z każdą minutą warunków - podkreśla autor filmu, Adrian Chudek. - Zdjęcia do filmu modowego trwały dwa dni. Wyzwaniem w tej produkcji okazało się dzielenie planu filmowego z sesją zdjęciową, która odbywała się w tym samym czasie. Musieliśmy działać elastycznie, szybko i kreatywnie, dostosowując się do zmieniających się z każdą minutą warunków - podkreśla autor filmu, Adrian Chudek.
Wspomniałeś już o I LO. Dlaczego akurat ta szkoła? Co zdecydowało, że w jej murach osadziłeś swoją krótką opowieść?

Za wybór lokacji w tym przypadku odpowiadała marka, tematyka kampanii dotyczyła powrotu do szkoły. Szerokie korytarze czy stare sale lekcyjne, które wyglądają, jakby zatrzymał się w nich czas, niezwykle mnie zainspirowały. W końcu nie bez powodu I LO w Gdańsku nazywane jest przez uczniów gdańskim Hogwartem.

Wchodząc do szkoły można mieć wrażenie, że to gotowy plan filmowy z zatrzymaną w czasie scenografią. Każda z sal posiada wiekowe rekwizyty naukowe, które starałem się w filmie odpowiednio wyeksponować. Bardzo podoba mi się taki polski akcent w całym filmie. Może właśnie to zaważyło na tym, że film został tak ciepło przyjęty na arenie międzynarodowej.

Za film otrzymałem również nominację na London Fashion Film Festival w kategorii Best Director 2018 czy Official Selection w Hiszpanii, Portugalii, Bośni i Hercegowinie, a nawet w Republice Dominikańskiej.

Zobacz także: Jubileusz szkoły uczcili własnym filmem. Baśniowa produkcja rodem z Gdyni

Film modowy stworzony przez Adriana Chudka zdobył główną nagrodę podczas Chelsea Fashion & Film Festival w Nowym Jorku. Miejscem kręcenia zdjęć było gdańskie I Liceum Ogólnokształcące. Film modowy stworzony przez Adriana Chudka zdobył główną nagrodę podczas Chelsea Fashion & Film Festival w Nowym Jorku. Miejscem kręcenia zdjęć było gdańskie I Liceum Ogólnokształcące.
Jak przebiegały prace na planie? Ile czasu zajęło nakręcenie filmu?

Zdjęcia do filmu modowego trwały dwa dni. Wyzwaniem w tej produkcji okazało się dzielenie planu filmowego z sesją zdjęciową, która odbywała się w tym samym czasie. Musieliśmy działać elastycznie, szybko i kreatywnie, dostosowując się do zmieniających się z każdą minutą warunków. Pomimo wcześniej stworzonej przeze mnie wizji tej historii, musiałem często improwizować, aby wykrzesać z dzieci pożądane emocje.

A propos dzieci właśnie. Jak się z nimi pracowało? Nie od dziś wielu filmowców twierdzi przecież, że z najmłodszymi na różnego rodzaju planach zdjęciowych pracuje się najciężej.

Do pracy z dziećmi na planie podchodzę zawsze jak do zabawy. Dzieciom w tym wieku ciężko jest wytłumaczyć grę aktorską oraz scenę i emocje, jakie chcemy osiągnąć. Tym bardziej jeśli pracujemy z dziećmi, które nie mają doświadczenia aktorskiego i pracy przy filmie. Szybko się więc rozpraszają, cały czas trzeba utrzymywać ich uwagę. Ja jednak lubię pracę z dziećmi, bo to niekończące się wymyślanie zabaw, a dzięki opowiadaniu im historii, porusza to ich fantazję i pozwala na odegranie przez nich danej roli.

W ujęciu, kiedy wchodzą na drzewo, dzieci tak naprawdę poszukiwały zaginionego, magicznego kamyka, zaś w scenie w bibliotece była to spontaniczna zabawa w berka. Tak naprawdę to ja musiałem dostosowywać się do nich, a nie one do mnie. Takie doświadczenie wyniosłem też z moich innych realizacji.

Zobacz także: Trójmiejscy aktorzy teatralni w popularnych serialach

Reżyserem nagrodzonego w Nowym Jorku filmu jest Adrian Chudek, reżyser urodzony w Gdyni, który podczas prac nad filmami reklamowymi chętnie wraca do Trójmiasta i okolicznych plenerów. Reżyserem nagrodzonego w Nowym Jorku filmu jest Adrian Chudek, reżyser urodzony w Gdyni, który podczas prac nad filmami reklamowymi chętnie wraca do Trójmiasta i okolicznych plenerów.
Film jest twoim debiutem w branży "fashion". Jakimi produkcjami zajmowałeś się do tej pory? Co jest największym wyzwaniem przy tworzeniu filmów reklamowych, a co sprawia największą przyjemność?

Na co dzień jestem reżyserem reprezentowanym przez warszawską agencję HART&Viewfinder i zajmuję się tworzeniem spotów reklamowych dla polskich i zagranicznych marek. Do tej pory tworzyłem m.in. dla Carrefour, Tefal, GPEC czy Lexus. Choć tak naprawdę swoją przygodę z filmem zacząłem w wieku 17 lat, tworząc filmy krótkometrażowe. Jeden z nich - Oniryzm - został nawet zakwalifikowany do konkursu Allegro Short Film na Festiwalu OffPlus Camera 2014, na którym miałem przyjemność osobiście poznać Andrzeja Wajdę.

Wracając do komercji. Największym wyzwaniem przy tego typu projektach jest pogodzenie wizji i ambicji reżyserskiej z wymaganiami agencji i potrzebami klienta. Przyznam, że największą przyjemność stwarza mi sam proces produkcji na planie filmowym oraz współpraca z niesamowicie utalentowanymi ludźmi.

Kino kochamy, na kinie się znamy: przeczytaj nasze recenzje filmowe

Podczas minutowego filmu mali bohaterowie odkrywają zakamarki zabytkowej gdańskiej szkoły. Pomysł doceniło renomowane jury podczas festiwalu w Nowym Jorku. Podczas minutowego filmu mali bohaterowie odkrywają zakamarki zabytkowej gdańskiej szkoły. Pomysł doceniło renomowane jury podczas festiwalu w Nowym Jorku.
Jak często w swojej pracy wykorzystujesz trójmiejskie plenery? Masz jakieś ulubione?

Oj, tak! Uwielbiam Trójmiasto! Dość często pojawia się ono w moich filmach. W spocie reklamowym dla PayLane widzimy molo i Klif Orłowski czy też morze w deszczowym ujęciu na końcu al. Marszałka Piłsudskiego w Gdyni. Natomiast w spocie dla UXPina widzimy niezwykle urokliwą ulicę Mariacką w Gdańsku. Bardzo często w swoich spotach wykorzystuję naturalne plenery, których w Trójmieście nie brakuje. Morze, lasy, plaża, pagórkowatość terenu czy starą zabudowę miasta w Gdańsku, kontrastującą z modernistyczną Gdynią. Wszystko to sprawia, że Trójmiasto jest wymarzonym miejscem dla filmowców.

Jakie filmowe plany na przyszłość? Kolejne filmy branżowe, a może próby w krótkim bądź pełnym metrażu fabularnym?

Z komercji na dzień dzisiejszy nie zamierzam się wypisać. Uwielbiam wyzwania, a komercja mi ich dostarcza. Pęd i dynamizm, które towarzyszą ich tworzeniu powodują, że nigdy się nie nudzę, zaś każdy spot reklamowy to dla mnie możliwość opowiedzenia jakiejś historii, a ja lubię opowiadać historie.

Przyszłość? W przyszłym roku stawiam na powrót do własnych filmów. Na początku roku planuję stworzyć krótkometrażowy film, do którego scenariusz skrzętnie skrywam w szufladzie już od kilku lat. Kto wie, może nawet dostanę się do Cannes? Zaś pod koniec roku na pewno stworzę coś dłuższego. Już nie mogę się doczekać! Myślę, że rok 2019 będzie moim powrotem do korzeni.


"W przyszłym roku stawiam na powrót do własnych filmów. Na początku roku planuję stworzyć krótkometrażowy film, do którego scenariusz skrzętnie skrywam w szufladzie już od kilku lat. Kto wie, może nawet dostanę się do Cannes? Zaś pod koniec roku na pewno stworzę coś dłuższego." "W przyszłym roku stawiam na powrót do własnych filmów. Na początku roku planuję stworzyć krótkometrażowy film, do którego scenariusz skrzętnie skrywam w szufladzie już od kilku lat. Kto wie, może nawet dostanę się do Cannes? Zaś pod koniec roku na pewno stworzę coś dłuższego."

Miejsca

  • I LO Gdańsk, Wały Piastowskie 6

Opinie (27) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • No i fajnie

    • 31 0

  • Koleś z Gdyni, ale kręcić musiał w Gdańsku, bo w Gdyni wstyd ;) (3)

    • 35 23

    • hmmm......

      cymbale!!!!!!! Bo tu jest piękny budynek liceum nr1

      • 9 1

    • Trójmiasto za to jest jedno

      Jedno jedyne na cala polske,po co podzialy,cieszmy sie ze jestesmy 3w1 znajdziesz takie drugie??

      • 5 2

    • Trójmiasto jest jak jeden organizm

      Tak naprawdę to jest jedno miasto z 3 strefami. Tak to traktuj. Gdy jestem za granicą to nie mówię że jestem z Gdańska tylko najpierw mówię że jestem z Trójmiasta.
      Bądźmy z tego dumni.

      • 6 0

  • Adrianna

    Gratulacje dla całej ekipy! :)

    • 21 2

  • (11)

    No fajnie, ale ten film to nic wyjątkowego przecież. Raczej powiedziałbym że mierny bardzo. Bez urazy ale naprawdę widziałem dużo lepsze rzeczy robione przez trójmiejskich speców. Poziom imprezy niski czy film wyjątkowy? Co myślicie?

    • 25 12

    • W NYC wsio co nie błyska i nie szokuje efektami, uspokaja nerwy i wywołuje tym sensację.

      • 7 1

    • (6)

      Jak zwykle na trójmiasto.pl muszą odezwać się hejterzy. Szkoda, że zawsze nie potrafimy cieszyć się z sukcesów innych. Moim zdaniem wyszło fajnie, gratulacje dla twórców oby tak dalej.

      • 16 11

      • (3)

        Kotku, nie jestem hejterem jak piszesz. Wyraziłem opinię że film jest mizerny bo :
        - tak uważam
        - widziałem wiele takich produkcji i ta naprawdę niczym się nie wyróżnia.
        - jestem z branży i coś na ten temat wiem.
        - powtórzę - jest wiele clipów robionych w trójmieście lepszych o głowę od tego "dzieła"
        Więc łaskawie trzymaj opinię typu - hejter dla siebie i nie wypowiadaj się jeśli się nie znasz. A jeśli masz coś do powiedzenia to przypominam że język polski pozwala również na długie, sensowne i rozbudowane zdania, a nie tylko zdawkowe, głupawe odzywki typu hejter. A film jest słaby i tyle. Bye

        • 12 7

        • nie ma to jak (2)

          opinię, krytykę i czyjeś własne zdanie uważać za hejt. Jeżeli wrzuca się coś w publiczną przestrzeń, to naturalne, że znajdą się tacy, którym się nie podoba... Do mnie też to dzieło zupełnie nie trafia. Nie widzę tu nic wyjątkowego. Fajna pamiątka dla dzieci i rodziców. Wszystko i nic poza tym.

          • 6 3

          • Ale to nie tobie ma się podobać (1)

            Tylko określonej grupie. Dla jednych różowa elewacja na domu jest śliczna a dla mnie obrzydliwa. Ale jeśli w śród różowych domów mój sąsiad wygrywa nagrodę za najbardziej różowy dom to mu gratuluję bo to jest jego sukces. Nawet jeśli uważam, że to głupota. Film nie trafia do mnie ale cieszę się że wygrał i gratuluję wszystkim zaangażowanym że odwalili kawał dobrej roboty. Super.
            Przynajmniej mamy reklamę w NY za free.

            • 1 0

            • Ale jakiej dobrej roboty ? O czym Ty mówisz?

              • 0 0

      • Moim zdaniem wyszło tak sobie, ale gratulacje tak czy inaczej.

        • 4 0

      • Ja na filmie modowym i tematyce się nie znam

        Ale film wygrał i bądźmy z tego dumni.
        Gratulacje dla wszystkich zaangażowanych w ten projekt a zwłaszcza dzieci z filmu bo to one zawojowały w NYC.

        • 2 0

    • (1)

      Czym sie tu jarać ? Przecież to tylko reklama. I do tego raczej średnia.

      • 12 8

      • Słaba w pytona czteroliterowego.

        • 0 0

    • pewnie w NYC

      biblioteka to coś nadzwyczajnego i dlatego ich to ruszyło!

      • 8 1

  • Nie sfajdajcie się z tyn Gdańskiem...

    ... reklamówka nagrana i co z tego

    • 3 32

  • Super! No i jaka reklama dla samej marki!

    • 14 1

  • Pozytywnie! Gratulacje :)

    • 16 0

  • Kolejny film (1)

    o niczym, ta dzisiejsza antykultura mnie dobija...

    • 18 12

    • mnie też. Oby niedługo prawdziwi licealiści tak nie biegali po szkołach bawiąc się eksponatami.

      • 2 2

  • Super! Gratulacje!! (1)

    Fajnie że się udało, ale mnie nie ruszyło ani troche. Reklama jak każda innna. Bez fajerwerków.

    • 21 1

    • Mnie też, pewnie nie jesteśmy "targetem"

      • 4 0

  • Pieknie

    Czemu nie nakręcił w Gdyni?Skoro Pan jak mówił w wywiadzie wykorzystuje naturalne plenery to chyba w Gdyni ich nie brakuje?!

    • 0 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Sea You 2024

159 - 209 zł
Kup bilet
festiwal muzyczny

Kwiat Jabłoni "Nasze ulubione kluby" (7 opinii)

(7 opinii)
169 zł
Kup bilet
pop

Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d."

89 - 129 zł
Kup bilet
pop

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile tygodni trwa prawidłowa ciąża?