• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ranking liceów. Gdzie najefektywniej uczą w Trójmieście?

ws
4 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na pierwszy miejscu znalazło się III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni.

Na pierwszy miejscu znalazło się III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni.

Gdzie najlepiej i najefektywniej uczą licea w Trójmieście? Najlepsza trójka to według wskaźnika EWD III LO w Gdyni, Gdańskie Liceum Autonomiczne i III LO w Gdańsku. Dane dotyczące wskaźnika przyrostu wiedzy w ogólniakach, czyli tzw. Edukacyjnej Wartości Dodanej, w latach 2018-2020 opublikowała Centralna Komisja Edukacyjna. Ranking pokazuje, w których szkołach uczniowie robią największe postępy.



Czy podczas wyboru szkoły kierujesz się rankingami?

EWD to wskaźnik efektywności nauczania w danej szkole, który pozwala zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania. Do jego wyliczenia wykorzystywane są dane egzaminacyjne dla trzech roczników maturzystów - tym razem pod lupę wzięto lata 2018-2020.

Czytaj też: Licea i technika w rankingu "Perspektyw". Kto najlepszy z Trójmiasta?

Wynik to efekt porównania wyników egzaminu maturalnego - czyli wyniku "na wyjściu" ze szkoły - z wynikami z egzaminu gimnazjalnego - czyli wynikami "na wejściu" do szkoły. Wskaźniki EWD służą do porównywania pracy dydaktycznej szkół.

Do publicznej wiadomości podaje się trzyletnie wskaźniki ze względu na większą rzetelność ich oszacowań zależną w dużej mierze od liczby danych. Poza tym wieloletnie wskaźniki egzaminacyjne są mniej narażone na losowe wahania niż jednoroczne i dzięki temu są bardziej rzetelną miarą wyników i efektywności nauczania poszczególnych szkół.

Zobacz zestawienie najlepszych pomorskich liceów i techników 2020 według rankingu Perspektyw



Jak w zestawieniu wypadły trójmiejskie licea?



Na pierwszy miejscu znalazło się III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni. Łącznie w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (matematyka, fizyka, geografia, chemia, biologia, informatyka) jak i humanistycznych (j. polski, historia, WOS) gdyńska "trójka" osiągnęła najwyższe wskaźniki EWD (zarówno w Trójmieście, jak i na Pomorzu.

- Bez wątpienia wartość EWD dla III LO w Gdyni byłaby jeszcze wyższa, gdyby w obliczeniach uwzględniano wyniki egzaminacyjne z języka angielskiego oraz innych języków obcych (w III LO nauczane są poza językiem angielskim także języki: francuski, hiszpański, niemiecki i rosyjski), a przede wszystkim gdyby uwzględniano wyniki matury międzynarodowej, do której przystępuje i znakomicie zdaje 25 proc. wszystkich absolwentów gdyńskiej "trójki" z każdego rocznika. W 2020 r. III LO w Gdyni ukończyło 218 absolwentów, z których 162 zdało wyśmienicie maturę krajową, a 56 znakomicie - maturę międzynarodową - mówi Wiesław Kosakowski - dyrektor III LO w Gdyni.
Na drugim miejscu znalazło się Gdańskie Liceum Autonomiczne, a na końcu podium gdańska "Topolówka", czyli III Liceum Ogólnokształcące.

W skali kraju wskaźnik EWD ma z definicji wartość równą zeru. Wskaźnik EWD dla liceum ogólnokształcącego mówi o tym, na ile wysokie czy niskie wyniki matury uzyskali jego absolwenci w porównaniu do uczniów o analogicznych wynikach na egzaminie gimnazjalnym. Podobnie wskaźnik EWD dla technikum pokazuje, na ile wysokie czy niskie wyniki matury uzyskali jego absolwenci w porównaniu do uczniów techników w Polsce przy statystycznej kontroli wyników na egzaminie gimnazjalnym.

Wartość dodatnia EWD wskazuje na ponadprzeciętną w skali kraju efektywność nauczania, wartość ujemna na niższą niż przeciętna efektywność.
ws

Miejsca

Opinie (107) 4 zablokowane

  • A co oznacza wynik ujemny?

    Jest tam jakieś gdyńskie liceum autorskie co ma -14.
    Że absolwent jest głupszy niż jak przychodził do szkoły?
    Ciekawe co oni tam ćpają w tym liceum :)

    • 25 0

  • Ciekawe czy w IX dalej zaniżają oceny.. (3)

    Pozdrawiam była dyrektor gizele

    • 10 0

    • Pewnie nie tak jak 20 lat temu.

      • 2 0

    • Oceny ocenami ale wyszliśmy na ludzi :)

      • 1 0

    • Chyba Tobie zaniżali

      ja miałem 5,5 w 1997.

      • 0 0

  • (2)

    viii lo musi być kosmicznie załamane tak niskim miejscem patrząc na to, jak bardzo szczycą się wynikami matur na tle Trójmiejskim i wojewódzkim. Może przyszłym maturzystom oszczędzą spotkań na auli i godzinnych prezentacji na tenże temat, niepotrzebnie ich stresując, gdzie poziom nauczania w klasach humanistycznych jest przeciętny, a największa uwaga jest poświęcana profilom biologicznym i matematycznym. Rozszerzony polski to głównie tematy o Żydach :) Pozdro dla pani D.B. od angielskiego, super babka i dużo nas nauczyła jako jedna z nielicznych :))

    • 2 2

    • Akurat faworyzacja profilów matematycznych i biologicznych dzieje się wszędzie. Okropnie to jest krzywdzące dla tych którzy idą

      • 3 0

    • Bzdura,wszyscy uczniowie traktowani są tak samo.

      Przecież klasy humanistyczne są uczone przez tych samych nauczycieli.Po prostu jedni nauczyciele potrafią czegoś nauczyć ,a inni nie.

      • 0 0

  • Topolówka jakie marne noty ma. Ostro zjechała.

    • 13 3

  • Czy to wyliczenie jest miarodajne? (2)

    Być może źle zrozumiałam koncepcję pomiaru, ale moim zdaniem EWD jest liczona w tym wypadku niemiarodajnie.

    Jeśli badane są bowiem wyniki uczniów z egzaminów przed liceum i na ich podstawie ustala się średnią, a potem nakłada się na nią wyniki na maturze, to nie bierze się pod uwagę, że do szkoły X przyszli uczniowie najlepsi, a do Y najgorsi.

    Taki pomiar pokazuje więc jedynie poziom uczniów w danej szkole, a nie ich rozwój (przyrost kompetencji).

    "Sprawiedliwe" badanie EWD byłoby takie, które uzwględni poziom konkretnych uczniów w danej szkole na początku ich edukacji (testem diagnozującym) i na końcu (maturą lub innym testem końcowym).
    Czyli że każda szkoła musiałaby zbadać samodzielnie efekty edukacji swoich uczniów, a nie przyrównywać wyniki matur do całej populacji piszących egzamin gimnazjalny.

    • 16 2

    • Faktycznie,nie rozumiesz czym jest ewd.

      Ewd to możliwie najbardziej obiektywny wskaźnik mierzący jakość pracy szkoły i konkretnych nauczycieli.Jego słabością jest to,ze nie uwzględnia ilości godzin jaka maja uczniowie w poszczególnych szkołach.Przykład:mamy dwoch uczniów,którzy maja identyczny wnik z testu kompetencji po gimnazjum np. Z matematyki.Jeden z nich idzie do klasy biol-chem w szkole x i ma 5 godzin matematyki tygodniowo przez 3 lata,a drugi idzie do biol-chemu w szkole y i ma tam 3 godziny matematyki przez 3 lata.Który z tych uczniów ma większe szanse na lepszy wynik na maturze z matematyki i tym samym wyższe ewd?

      • 2 1

    • Test diagnozujący na początku edukacji to po prostu test po gimnazjum,który jest obiektywny.

      • 2 0

  • III LO ma mniej olimpijczyków (3)

    niż do niego przychodzi ... o czym to świadczy ?

    • 5 4

    • O tym że III LO urządza sobie tylko selekcję, (2)

      aby podbić później wyniki w rankingach.
      Tylko o to chodzi, o efekt marketingowy, selekcja jest ważniejsza niż indywidualny rozwój ucznia.

      • 2 3

      • Jaką selekcję? Masz na myśli rekrutację? (1)

        Do szkoły dostają się co mają odpowiednią ilość punktów. Tak to działa.

        • 4 0

        • I/lub laureaci olimpiad...

          którzy gdyby stanęli do podliczania punktów to często, gęsto by się nie załapali na dobrą klasę. Taka oto prawda i tajemnica poliszynela.

          • 1 0

  • (7)

    Czyli jeżeli dzieciom z prywatnych podstawówek zawyżano oceny na świadectwach, a potem poszły do prwatnego liceum, gdzie dalej w interesie szkoły było zawyżanie ocen - jest ok, bo wszyscy na tym zyskują. Wniosek posyłać dzieci do prywatnych szkół, wtedy dziecko będzie miało lepsze oceny i dostanie się na lepsze studia - obecnie tez bez egzaminów. Wszystkie te rankingi są dla snobów. Nic nie zastąpi po prostu nauki, wkuwania i studiów zagranicznych. W Polsce już nie ma żadnej edukacji. Jest ściąganie i pobłażanie.

    • 19 20

    • Tak jest. Tylko taki ktoś odpadnie ze studiów po pierwszym roku, bo tam wyjdzie brak wiedzy i umiejętności nauki. (1)

      Chyba, że pójdzie na prywatna uczelnię.

      • 7 1

      • Gość

        Teraz największy tłuk kończy studia, niestety

        • 4 2

    • Głupoty piszesz i oszczędzasz na edukacji dzieci.

      Podstawowa różnica to liczba godzin lekcyjnych. W Autonomiku dwa języki obce są od pierwszej klasy a 8 klasie np angielskiego jest 5 godzin lekcyjnych. To robi różnicę. Nie ma zwolnień z lekcji z okazji rekolekcji lub dnia nauczyciela. W prywatnej szkole przeciętny uczeń może się wyciągnąć: zdając do skutku jakiś materiał. Ale zdalna edukacja cofnęła teraz poziom edukacji wszędzie. Teraz nie szkoła uczy a korepetytorzy.

      • 5 2

    • Błędny tok myślenia. O przyjęciu na studia decydują wyniki egzaminu maturalnego, który jest taki sam dla całej Polski. Nie ma znaczenia, czy na świadectwie ukończenia klasy maturalnej widnieją same oceny celujące czy mierne. Liczą się tylko oceny z matury, a tych szkoła nie ma możliwości zawyżyć. Na prestiżowe bezpłatne studia państwowe nie dostanie się osoba ze słabymi wynikami z matury. Nie pomoże jej w tym świadectwo z paskiem ani ukończenie prywatnej szkoły średniej zawyżającej oceny. Dlatego warto wybierać licea, które wysoko plasują się w takich rankingach, gdyż omawiana tu klasyfikacja EWD bazuje właśnie na wynikach egzaminów maturalnych.

      • 11 0

    • A test ósmoklisisty kto za uczniów pisze? O przyjęciu do dobrego liceum w dużej mierze decydują wyniki testów

      • 3 1

    • Bzdury Waść wypisujesz

      Ewidentnie nigdy nie miałeś dzieci w prywatnych szkołach. Ja mam dwójkę. Tak jak oni zasuwają także teraz na zdalnym to sobie nawet nie wyobrażasz. Dla porównania oczywiście mam mnóstwo znajomych ze szkół publicznych i niestety w znakomitej większości jest po prostu łatwiej właśnie w nich nie wspominając o ilości godzin. Szkola prywatna od 8.15 do 15.00 codziennie plus zajęcia dodatkowe szkolne każdego dnia a po nich inne niezwiązane ze szkołą. Po prostu trzeba w dzieci inwestować a nie wracać z etaciku o 16 i sączyć piwko przed telewizorem a jedyne zainteresowanie wynikami pociech wyrażać w pytaniu wszystko w szkole Ok? A potem zamykać dzrzwi saloniku i podglaszac tv.

      • 6 7

    • Nie dostanie się na lepsze studia, bo słabo zda maturę. Nie chrzańcie.

      • 3 0

  • Szkoła im.Chaponia ? nie ma w rankingu?

    nie widze jej

    • 0 0

  • Czy warto chodzić do dobrego liceum? (1)

    Dobre czyli wymagające. Czyli ciężka praca nad sobą przez 4 lata. Po to żeby zdać maturę a przede wszystkim dostać się na studia.
    Nie lepiej przez 3 lata korzystać z młodości, nawiązywać relacje cieszyć się życiem a w czwartej klasie popracować bardzo ciężko i osiągnąć ten sam efekt?

    • 16 12

    • Efekt nie będzie ten sam

      Systematyka również jest umiejętnością której potrzebujemy w dorosłym życiu. Szkoły bardziej wymagające przy okazji sporego materiału wymuszają też rozwój różnego rodzaju umiejętności. Szczególnie teraz dość mocno stawia się na doszkalanie nauczycieli z zakresu atrakcyjności różnych form pracy więc jest ich coraz więcej

      • 8 0

  • Topolówka i gdańska dwójka = porażka

    Topolówka od dawna jedzie na dobrej opinii, co widać jak się zestawi zdawalność matur z progami przyjęcia. Dwójka jeszcze gorzej - próg niby w górę od wielu lat ale zdawalność nie idzie w parze - współczuję tym którzy właśnie rozpoczynają tam naukę. Zawsze mnie bawi to jak bardzo bilingualna klasa odstaje od reszty - od lat wiadomo, że idą tam największe gamonie, julki, seby itd. Ogólnie edukacja w tym kraju leci na łeb na szyję od wielu lat. Ale to co było 10-15 lat temu a to co jest teraz to przepaść w przypadku obu tych szkół.

    • 13 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Targi Rzeczy Ładnych (2 opinie)

(2 opinie)
15 zł
Kup bilet
targi

Wielka Szama na Stadionie - wielkie otwarcie sezonu w Gdańsku! (12 opinii)

(12 opinii)
street food

Kwiat Jabłoni "Nasze ulubione kluby" (11 opinii)

(11 opinii)
pop

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Na jakim instrumencie gra znany trójmiejski artysta Leszek Możdżer?