• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór w Operze Bałtyckiej: pracownicy zabierają głos

łs
8 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Ciąg dalszy sporu w Operze. Tym razem głos zabierają przedstawiciele skonfliktowanych z dyrektorem pracowników. Ciąg dalszy sporu w Operze. Tym razem głos zabierają przedstawiciele skonfliktowanych z dyrektorem pracowników.

Przedstawiciele związków zawodowych z Opery Bałtyckiej przysłali do naszej redakcji polemikę z opublikowanym kilka dni temu oświadczeniem dyrektora Warcisława Kunca ws. trwającego od kilkunastu miesięcy sporu na linii dyrekcja-pracownicy.



W swojej polemice przedstawiciele pracowników komentują wybrane cytaty z oświadczenia dyrektora Kunca. Przedstawiamy wybrane fragmenty. Pełna wersja dostępna w pliku PDF.

Spór w Operze Bałtyckiej - zobacz wszystkie artykuły


"Dotacja za niska choć najwyższa" - czyli liczby nie kłamią



Dotacja dla Opery Bałtyckiej w postaci 15,4 mln zł utrzymuje się od kilku lat na tym samym poziomie. W tej chwili została zwiększona o dodatkowe 400 tys. zł. Za tę samą kwotę poprzedni dyrektor nie tylko nie zwalniał artystów, ale zatrudniał bardziej znanych solistów i wystawiał znacznie większą ilość premier w ciągu roku.

Pan Warcisław Kunc znał wysokość dotacji startując konkursie na dyrektora Opery Bałtyckiej i zadeklarował, iż w tym budżecie jest w stanie prowadzić instytucję bez redukcji zatrudnienia. Ponadto utrzymywał, że wynagrodzenia nie ulegną zmniejszeniu.

"Za co wyprodukować premierę?" - czyli wysoki koszt nie oznacza wysokiego poziomu oraz jak zmanipulować fakty



Pan dyrektor Kunc usprawiedliwia wysokie koszty tegorocznych premier porównując je z takimi produkcjami Opery Bałtyckiej jak "Ubu Rex", "Czarodziejski Flet" czy "Carmen". Wybór przedstawień jest tutaj nieprzypadkowy, są to najdroższe przedstawienia wyprodukowane w ciągu 8 lat pracy dyrektora Marka Weissa. W praktyce średni koszt premiery w trakcie dwóch kadencji poprzedniego dyrektora to niecałe 350 tys. zł.

Zarówno w naszej, ocenie jak i przede wszystkim ocenie krytyków - przedstawienia realizowane za czasów dyrekcji pana Marka Weissa były zdecydowanie na wyższym poziomie artystycznym.

Nie jest więc zasadą, że wysoki poziom artystyczny idzie w parze z wydanymi pieniędzmi, gdyż sztukę tworzą ludzie - artyści.

Poniżej zamieszczamy tabelę, z której jasno wynika, jak wielkim nadużyciem jest też twierdzenie, że w sezonie artystycznym 2016/2017 ilość spektakli wzrosła względem lat poprzednich. Wszystko bowiem rozbija się o semantykę - spektakl jest spektaklowi nierówny. Obecnie mianem "spektaklu" Pan Dyrektor określa w zasadzie wszystkie wydarzenia. Dla nas i dla znacznej części widzów natomiast spektakl to przedstawienie z udziałem orkiestry, chóru, solistów bądź balet z pełną scenografią i kostiumami.

"Łamanie praw pracowniczych!" - z wykrzyknikiem, a nie znakiem zapytania



Przykładów łamania praw pracowniczych, na które została zwrócona uwaga w czasie dwóch kontroli jest cała lista, m.in.:

- stosowanie tzw. "umów śmieciowych" zamiast umów o pracę;
- brak umów o pracę przed przystąpieniem do pracy (wypadek tancerki);
- dokonywanie zmian w planach prób i przedstawieniach niezgodnie z Regulaminem Pracy, co zupełnie dezorganizuje pracownikom życie;
- naruszanie zasad współżycia społecznego;
- przekraczanie tygodniowego limitu 48 godzin pracy;
- przestrzeganie przepisów o przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy;
- brak rekompensaty za przekroczenie 5-dniowego tygodnia pracy (nieoddawanie tzw. dni wolnych);
- brak podjęcia działań, mających na celu wyeliminowanie zachowań, które mogłyby być traktowane jako mobbingowe.

Część z tych punktów była zupełnie zlekceważona przez dyrektora po pierwszej kontroli PIP w grudniu 2016 roku i pojawiła się ponownie w kontroli z maja 2017 roku, co jest mówiąc kolokwialnie recydywą. Ponadto latem 2017 roku zapadł już pierwszy wyrok nakazowy w sądzie pierwszej instancji, a dyrektor Kunc przyjął mandat za liczne uchybienia, czym w oczywisty sposób przyznał się do winy.

"Relacje ze związkami" - brak jakiejkolwiek relacji



Pan dyrektor pisze: "W operze działają 4 organizacje związkowe, za chwilę będzie ich 5, gdyż powstaje kolejny związek zawodowy." - tego zdania nie sposób nazwać inaczej niż perfidią. Rzeczony "5 związek zawodowy", który za chwilę ma powstać został założony przez bezpośredniego podwładnego dyrektora, liczy obecnie 10 osób i jego działalność bez wątpienia ma na celu blokowanie zastrzeżeń pozostałych organizacji związkowych do niekorzystnych zapisów regulaminu pracy, tak aby ostateczną decyzję bez konsultacji z pracownikami mógł podjąć dyrektor.

"Dialog" - czyli monolog w formie pisemnej



Dialogu w Operze Bałtyckiej nie ma. Należy to powiedzieć jasno i wyraźnie - na życzenie pana dyrektora Kunca. Zamiast rzeczowej rozmowy, pracownicy zasypywani są niezliczoną liczbą okólników, zarządzeń i pism, od których ewentualnie mogą się odwoływać również na piśmie. Doskonałym przykładem "dialogu" w wykonaniu dyrektora jest ostatnia akcja strajkowa, gdzie pierwszy, jakikolwiek kontakt w tej sprawie ze strony dyrekcji nastąpił 22 listopada, czyli prawie miesiąc od rozpoczęcia akcji strajkowej.

W ramach tego dialogu pracownicy, którzy odmówili artystycznej współpracy z dyrektorem Warcisławem Kuncem (blisko 80 osób) z powodu zupełnej utraty zaufania, otrzymali niemające żadnego umocowania w prawie indywidualne pisma mające na celu zastraszenie, złamanie oporu i jedności, a ich nazwiska zawisły na tablicy ogłoszeń.

"Zwalnianie pracowników" - inaczej dewastacja instytucji i paraliż wykonawczy



Oczywiście każdy dyrektor ma prawo zwalniać i zatrudniać pracowników, jednak w przypadku opery wymagane są pewne minimalne ilości artystów, aby mogła ona wystawiać spektakle na co najmniej zadowalającym poziomie. Wszyscy znani nam dyrektorzy oper oraz filharmonii w Polsce mają tego świadomość i szukając środków finansowych, nie sięgają po nie w najprostszy i najgłupszy z możliwych sposobów - zwalniając doświadczonych pracowników.

Dla porównania przedstawiamy wielkość zespołów w Operze Bałtyckiej (po zapowiedzianych przez pana dyrektora zmianach) i podobnych ośrodkach w Polsce.

Dokonywana przez obecnego dyrektora redukcja etatów jest rozłożona w czasie, tak aby nie można jej było potraktować jako zwolnień grupowych (powyżej 10 proc. pracowników w ciągu jednego miesiąca). W efekcie osoby zwalniane pozbawiane są możliwości ewentualnego powrotu do pracy w pierwszej kolejności, jak również nie mają zastosowania inne istotne dla pracowników zapisy, takie jak zakaz zwalniania małżeństw czy wyłącznych żywicieli rodziny, co w obecnej chwili ma niestety miejsce.

"Co może zrobić dyrektor dzisiaj?" - to proste, czas na refleksję



Jedynym przedstawionym problemem przez pana dyrektora są finanse, tak jakby żaden inny, w tym zupełna utrata zaufania do jego osoby przez pracowników, nie istniały. Jedynym zaś pomysłem na rozwiązanie tego problemu jest w tej chwili zniszczenie zespołów orkiestry, chóru oraz techniki.

Według nas taka postawa jedynie zaostrza konflikt oraz sytuację kryzysową. Jesteśmy przekonani, że jedynie głęboka refleksja ze strony pana dyrektora nad własnym postępowaniem oraz sposobem, w jaki traktuje podwładnych, jak również zmiana krzywdzących, prowadzących do wyniszczenia instytucji decyzji, w tym przede wszystkim zwolnień, może uzdrowić sytuację.

"Krok ku przyszłości" - czyli czego oczekujemy



Opera dzisiaj potrzebuje nowego rozdania, nowego otwarcia, nowej nadziei i nowej wizji, kogoś, kto będzie potrafił wyleczyć nie tylko o finanse czy gmach, ale przede wszystkim mocno poranionych przez ostatnie półtora roku ludzi - artystów. Sztuka musi być pasją, bo tylko wtedy jest prawdziwa, dzisiaj zaś o pasję naprawdę trudno, gdy na korytarzach, scenie, czy w orkiestronie zamiast pozytywnych emocji wyczuwa się strach i niepewność.

Tli się w nas jednak iskierka nadziei, że jeszcze można to wszystko posklejać i dlatego bardzo liczymy na wsparcie ze strony Marszałka Mieczysława Struka - na wsparcie i reakcję, którą nam obiecał.
łs

Miejsca

Opinie (285) 9 zablokowanych

  • Do lodzi

    Muzycy przeniescie sie do zwiazkowego Teatru Wielkiego..

    • 4 9

  • A co ma z tego wszystkiego widz, klient? (1)

    Ano muzyków co nie podnoszę du... do braw, jak mają focha to opóźniają rozpoczęcie spektaklu, muzyków co sabotuja KAŻDEGO dyrektora. Dodam , że niejeden z nich udziela się na 2im miejscu pracy, uczy w szkole czy też pokątnie muzyki, robi fuchy i tam ani ponadnormatywny czas pracy, ani warunki, ani dyrektor nie przeszkadzają.
    Przypomnę, że dzieki tej postawie OB traci sponsorów/mecenasów np.Lotos, który pomimo zapewnień o ograniczeniu sponsoringu jednak dał pieniądze na Tydzień Węgierski kolejnemu asowi - Teatrowi Szakspirowskiemu.
    Właściciel , Marszałek daje pieniądze...i ma kłopot, wrzoda na du... od KILKU lat . Czy to wina obecnego dyrektora?
    Co każdy z nas na jego miejscu zrobiłby?
    Ja bym zamknął to w pis..du a . I najwięcej głosów było za tym w poprzednim artykule o OB. Można sprawdzić jak Kowalskiemu zależy na wyrzucaniu pieniędzy podatników.

    • 11 28

    • Żaden widz nie wypowiada się na takim poziomie jak ty pacanie
      Twoje wypociny są żałosne i daruj sobie te wywody

      • 6 3

  • To nie jest pismo pracownikow. To jest pismo zwiazkowcow. Nie wszyscy pracownicy naleza do zwiazkow zawodowych. Chcemy pracowac, nie strajkowac! Koniec tego sporu

    • 12 33

  • Właśnie leci kabarecik.

    Teraz z Opery Bałtyckiej.

    • 5 19

  • Związki

    Zwolnić związkowców i zatrudnić dobrych artystów

    • 8 22

  • kilka liczb (4)

    5 związków zawodowych
    243 osoby załogi
    15,960 mln dotacji
    12,600 wynagrodzenia załogi
    780 godzin na 1864 godzin możliwych do przepracowania w sezonie pracuje muzyk
    ech...

    • 8 26

    • Jednak nie czytałeś i się wypowiadasz...

      • 10 2

    • (2)

      Co za bzdury piszesz!!!
      A nie wiesz że orkiestra to nie taśma w fabryce kartonu! Tu przychodzisz na próbę i musisz być przygotowany! Nie ma bata siedzisz naście godzin w domu i uczysz się partytury!
      A może uważasz że muzyk lub dyrygent przychodzi na próbę i pierwszy raz widzi nuty i ....
      Może jak nie masz bladego pojęcia na czym polega praca muzyka to nie bij piany i się nie ośmieszaj!

      • 12 2

      • fakty

        fakty artysto, fakty...

        • 0 5

      • każdy przygotowuje się do pracy

        Ten przygotowuje i uczy się prezentacji, tamten poprawia klasówki i przygotowuje do wykładu , lekarz dokształca, ksiądz pisze kazanie a sprzedawca gwoździ czyta o nowym produkcie...
        Wreszcie masz codziennie 1 lub 2 próby. Płatne.

        • 2 3

  • Szanowni koledzy i koleżanki z Opery (1)

    Dlaczego zawężacie dramat poranionych pracowników tylko do artystów?, a zapominacie o reszcie ludzi których Kunc mocno skrzywdził? administracja, zespół gospodarczy, technika. Tam też byli ludzie kompetentni i z długoletnim stażem. Dlaczego jesteście egoistami? pamiętajcie, że Opera to nie tylko artyści.

    • 30 5

    • Urażony przeczytaj dokładnie pismo, o technice, administracji też tam jest... Póki jednak co redukcja najbardziej dotknie zespoły artystyczne.

      • 10 2

  • (1)

    To prawda
    Ludzie opery jednoczcie się i walczcie o swoje,nie pozwólcie się poniżać
    Tak naprawdę ludzie opery walczą o nią dla nas,widzów

    • 25 4

    • Taki

      widz, to pic.

      • 0 9

  • a w księgowości dalej tłok (7)

    • 17 3

    • (5)

      I to jaki, ale księgowość ma dobry PR i musi mieć czas na szukanie first minut w biurze podróży na kolejny urlop więc ktoś musi pracować

      • 14 0

      • dobry wpis powyżej :) (4)

        cała prawda o wyniosłej i nadentej, mówią głównej księgowej

        • 8 0

        • Czy to jest ta co ciągle krzyczy (3)

          • 6 0

          • ta co krzyczy to jej zastępca

            • 8 1

          • ta co krzyczy to jest od brudnej roboty (1)

            i chce to wykrzyczeć, bo już nie daje rady psychicznie

            • 5 2

            • psychicznie to jej podwładne już nie dają rady

              • 5 0

    • Bo to jest towarzystwo wzajemnej adoracji

      • 8 1

  • Po co to

    Po co to zlikwidować!

    • 0 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Targi Rzeczy Ładnych (2 opinie)

(2 opinie)
15 zł
Kup bilet
targi

Wielka Szama na Stadionie - wielkie otwarcie sezonu w Gdańsku! (12 opinii)

(12 opinii)
street food

Kwiat Jabłoni "Nasze ulubione kluby" (11 opinii)

(11 opinii)
pop

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Który z muzyków współtworzył zespół Kury?