Wiadomości

stat

Teatr Szekspirowski otwiera się na niezależną muzykę

The Soft Moon występował w Gdańsku na festiwalu Soundrive w 2013 roku. W GTS artyści zagrają 24 marca.
The Soft Moon występował w Gdańsku na festiwalu Soundrive w 2013 roku. W GTS artyści zagrają 24 marca. fot. Dominik Staniszewski/Trojmiasto.pl

Coraz więcej koncertów muzyki alternatywnej można zobaczyć na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego zobacz na mapie Gdańska. - Niemal każdy ma wśród znajomych muzycznego maniaka, do którego może śmiało udać się z prośbą o rekomendację. Taką też funkcję ma pełnić nasz cykl - mówi kurator projektu Scena Odkryć.



Dla bywalców koncertów Gdański Teatr Szekspirowski staje się coraz ważniejszym obiektem, który bez kompleksów może konkurować z dużymi klubami w Trójmieście. Dość wspomnień organizowane w ciągu ostatnich miesięcy występy takich artystów, jak Nosowska, Bokka czy Smolik, które - pomimo nieoczywistej przestrzeni koncertowej - przez widzów zostały przyjęte świetnie.

Jednak oprócz artystów o ugruntowanej na polskiej scenie pozycji, GTS z powodzeniem rozwija również koncertowy projekt Scena Odkryć, podczas którego prezentowana jest mniej znana muzyka niezależna. Dotąd na scenie teatru wystąpili m.in. Squarepusher, Sleep Party People, Nosaj Thing czy Blondes.

Tricot to japońskie trio grające melodyjnego rocka. Artystki dadzą koncert w GTS 28 marca.
Tricot to japońskie trio grające melodyjnego rocka. Artystki dadzą koncert w GTS 28 marca. mat. prasowe
- Scena Odkryć to cykl koncertowy prezentujący w Trójmieście muzykę artystów, którzy goszczą u nas po raz pierwszy lub mniej znanych weteranów muzycznych, których wkład w historię muzyki jest tak ogromny, że warto o nich przypominać - mówi kurator Janek Rezner z GTS. - Niemal każdy ma wśród znajomych muzycznego maniaka, do którego może śmiało udać się z prośbą o rekomendację. Taką też funkcję ma pełnić nasz cykl. Choć staramy się pokazywać artystów prezentujących różne gatunki muzyczne, to zależy nam na tym, aby utrzymać tak wysoką jakość, żeby widzowie mogli bez obaw chodzić na nasze koncerty "w ciemno".
W Polsce to wciąż rzadkość, ale prezentowanie muzyki w teatrach impresaryjnych w zachodnioeuropejskich krajach jest powszechną praktyką. Rezner kuratorskie szlify w tej dziedzinie zdobywał podczas kilkuletniego pobytu w Wielkiej Brytanii, gdzie pracował w filharmonii oraz teatrze, gdzie koncerty odbywały się równie często, co produkcje teatralne.

- Teatr Szekspirowski nadaje się do takich działań wyjątkowo dobrze. Dzięki modularnemu systemowi zapadni oraz łatwej możliwości demontażu foteli jesteśmy w stanie dostosować pojemność sali również do mniejszych produkcji z widownią do pięciuset osób. Takie spotkania z artystami mają charakter znacznie bardziej intymny niż przy standardowym ustawieniu widowni na tysiąc osób - tłumaczy Rezner.
Szczególna pod względem architektonicznym, masywna i mroczna bryła obiektu oraz możliwości aranżacyjne sali to również jeden z aspektów, który przyciąga w to miejsce samych artystów.

Show w wykonaniu Sleep Party People - jeden z koncertów, który odbył się w GTS.
Show w wykonaniu Sleep Party People - jeden z koncertów, który odbył się w GTS. mat. prasowe
- Dzień po koncercie Mulatu Astatke, który występował w ubiegły weekend, otrzymałem wiadomość od jego agenta. Artysta w rozmowie telefonicznej zdradził, że był to jeden z najbardziej udanych koncertów w jego karierze. A grał ich przecież setki i to w dodatku na całym świecie. Na takie reakcje wpływa nie tylko samo miejsce, ale i odbiór publiczności - opowiada Rezner. - Podobna sytuacja miała miejsce po koncercie Sleep Party People w ubiegłym roku. Ci duńscy artyści występują w maskach i nigdy dotąd w swojej karierze po zakończeniu koncertu i ich zdjęciu nie wrócili na scenę. Okazało się jednak, że w GTS nie odmawia się widzom i zespół zagrał bez masek na bis.
Kolejni artyści, którzy przyjadą do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego w ramach Sceny Odkryć, to The Soft Moon (24 marca, bilety: 40 zł/50 zł) oraz Tricot (28 marca, bilety: 35 zł). Pierwszy z nich to projekt amerykańskiego producenta Luisa Vasqueza, który tradycję zimnej fali i muzyki post-punkowej łączy z alternatywną elektroniką. Z kolei drugim zespołem jest kobiece trio z Japonii, grające melodyjny rock. Kolejne koncerty zaplanowano na wiosnę.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (51)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

30

stycznia

9. Dni Muzyki Nowej Gdańsk, Klub ŻAK

31

stycznia

Waglewski Fisz Emade Gdańsk, Stary Maneż

03

lutego

Tango Show Gdańsk, Filharmonia Bałtycka

Kultura

Dzwony Katarzyny pożegnają prezydenta Adamowicza
Dzwony Katarzyny dla prezydenta
To ta piosenka wybrzmiała na Długim Targu podczas wiecu
Pieśn-hymn żałoby na Długim Targu

Kulinaria

Jemy na mieście: Ram Ram Ji to smaczne klasyki z Indii
Jemy na mieście: indyjski bar Ram Ram Ji

Planuj z nami tydzień

Planuj Tydzień: czas smutku i zadumy
Planuj Tydzień: czas smutku i zadumy

Wygraj bilety,
sprawdź nasze konkursy

    Najczęściej czytane