Wiadomości

Teatr Szekspirowski otwiera się na niezależną muzykę

The Soft Moon występował w Gdańsku na festiwalu Soundrive w 2013 roku. W GTS artyści zagrają 24 marca.
The Soft Moon występował w Gdańsku na festiwalu Soundrive w 2013 roku. W GTS artyści zagrają 24 marca. fot. Dominik Staniszewski/Trojmiasto.pl

Coraz więcej koncertów muzyki alternatywnej można zobaczyć na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego zobacz na mapie Gdańska. - Niemal każdy ma wśród znajomych muzycznego maniaka, do którego może śmiało udać się z prośbą o rekomendację. Taką też funkcję ma pełnić nasz cykl - mówi kurator projektu Scena Odkryć.



Dla bywalców koncertów Gdański Teatr Szekspirowski staje się coraz ważniejszym obiektem, który bez kompleksów może konkurować z dużymi klubami w Trójmieście. Dość wspomnień organizowane w ciągu ostatnich miesięcy występy takich artystów, jak Nosowska, Bokka czy Smolik, które - pomimo nieoczywistej przestrzeni koncertowej - przez widzów zostały przyjęte świetnie.

Jednak oprócz artystów o ugruntowanej na polskiej scenie pozycji, GTS z powodzeniem rozwija również koncertowy projekt Scena Odkryć, podczas którego prezentowana jest mniej znana muzyka niezależna. Dotąd na scenie teatru wystąpili m.in. Squarepusher, Sleep Party People, Nosaj Thing czy Blondes.

Tricot to japońskie trio grające melodyjnego rocka. Artystki dadzą koncert w GTS 28 marca.
Tricot to japońskie trio grające melodyjnego rocka. Artystki dadzą koncert w GTS 28 marca. mat. prasowe
- Scena Odkryć to cykl koncertowy prezentujący w Trójmieście muzykę artystów, którzy goszczą u nas po raz pierwszy lub mniej znanych weteranów muzycznych, których wkład w historię muzyki jest tak ogromny, że warto o nich przypominać - mówi kurator Janek Rezner z GTS. - Niemal każdy ma wśród znajomych muzycznego maniaka, do którego może śmiało udać się z prośbą o rekomendację. Taką też funkcję ma pełnić nasz cykl. Choć staramy się pokazywać artystów prezentujących różne gatunki muzyczne, to zależy nam na tym, aby utrzymać tak wysoką jakość, żeby widzowie mogli bez obaw chodzić na nasze koncerty "w ciemno".
W Polsce to wciąż rzadkość, ale prezentowanie muzyki w teatrach impresaryjnych w zachodnioeuropejskich krajach jest powszechną praktyką. Rezner kuratorskie szlify w tej dziedzinie zdobywał podczas kilkuletniego pobytu w Wielkiej Brytanii, gdzie pracował w filharmonii oraz teatrze, gdzie koncerty odbywały się równie często, co produkcje teatralne.

- Teatr Szekspirowski nadaje się do takich działań wyjątkowo dobrze. Dzięki modularnemu systemowi zapadni oraz łatwej możliwości demontażu foteli jesteśmy w stanie dostosować pojemność sali również do mniejszych produkcji z widownią do pięciuset osób. Takie spotkania z artystami mają charakter znacznie bardziej intymny niż przy standardowym ustawieniu widowni na tysiąc osób - tłumaczy Rezner.
Szczególna pod względem architektonicznym, masywna i mroczna bryła obiektu oraz możliwości aranżacyjne sali to również jeden z aspektów, który przyciąga w to miejsce samych artystów.

Show w wykonaniu Sleep Party People - jeden z koncertów, który odbył się w GTS.
Show w wykonaniu Sleep Party People - jeden z koncertów, który odbył się w GTS. mat. prasowe
- Dzień po koncercie Mulatu Astatke, który występował w ubiegły weekend, otrzymałem wiadomość od jego agenta. Artysta w rozmowie telefonicznej zdradził, że był to jeden z najbardziej udanych koncertów w jego karierze. A grał ich przecież setki i to w dodatku na całym świecie. Na takie reakcje wpływa nie tylko samo miejsce, ale i odbiór publiczności - opowiada Rezner. - Podobna sytuacja miała miejsce po koncercie Sleep Party People w ubiegłym roku. Ci duńscy artyści występują w maskach i nigdy dotąd w swojej karierze po zakończeniu koncertu i ich zdjęciu nie wrócili na scenę. Okazało się jednak, że w GTS nie odmawia się widzom i zespół zagrał bez masek na bis.
Kolejni artyści, którzy przyjadą do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego w ramach Sceny Odkryć, to The Soft Moon (24 marca, bilety: 40 zł/50 zł) oraz Tricot (28 marca, bilety: 35 zł). Pierwszy z nich to projekt amerykańskiego producenta Luisa Vasqueza, który tradycję zimnej fali i muzyki post-punkowej łączy z alternatywną elektroniką. Z kolei drugim zespołem jest kobiece trio z Japonii, grające melodyjny rock. Kolejne koncerty zaplanowano na wiosnę.

Opinie (51) 1 zablokowana

  • GTS (16)

    gniot, który powstał zupełnie niepotrzebnie
    żeby go utrzymać, niedługo zaczną tam się odbywać targi

    • 38 52

    • gratuluje inteligencji (13)

      Bardzo konstruktywna krytyka. właśnie potrzeba nam w Gdańsku więcej osób z takim nastawieniem. Wszyscy dziękujemy za wkład. miłego dnia.

      • 20 14

      • (12)

        Uważasz, że nie ma racji? co ma Szekspir do muzyki alternatywnej?

        • 9 13

        • ale twoim zdaniem powinien być TYLKO szekspir skoro ma w nazwie szekspirowski? Z tego co wiem to mają tam i festiwal szekspirowski i urodziny też obchodzili a teraz co chwilę tam też grają wesołe kumoszki.

          • 8 1

        • Szekspir nie żyje. (4)

          Więcej nic nowego nie napisze. A teatr stoi i trzeba go wykorzystać.

          • 11 0

          • (1)

            jak tobie stanie coś niepotrzebnie to też zaczynasz się zastanawiać co z tym zrobić?

            • 0 2

            • pytanie jest tendencyjne

              BIPP!!!

              • 0 0

          • za późno Dyndało (1)

            Trzeba było myśleć PRZED wydaniem publicznej kasy.

            • 4 4

            • Oczywiście, ze tak

              Ktoś kiedyś zdecydował, że Ten Teatr ma powstać, no i jest. Skoro już jest, trzeba go wykorzystać, żeby się nie marnował. Jeśli decyzja o powstaniu teatru była szkodliwa społecznie, należy ukarać winnych, ale nie wolno marnować tego, co powstało.

              Z założenia miało to być miejsce poświęcone sztuce, a nie rozrywce. Cieszę się, że nie jest to miejsce na biesiady wódczane przy disco polo i promowana jest tam twórczość artystyczna, a nie plebejska.

              • 7 1

        • oczywiście sam Szekspir niewiele ma wspólnego (4)

          z muzą alternatywną. Rzecz w tym, że Teatr Szekspirowski nie jest zawodową sceną aktorską a instytucją kultury, teatrem impresaryjnym. W związku z tym nie wystawia na okrągło samego Szekspira a organizuje różne, w tym muzyczne, imprezy.

          • 9 1

          • Dokładnie! (3)

            A w tekście jest napisane ze robią to na wzór teatrów impresaryjnych za granicą. Dlaczego jak tylko ktoś chce coś porobić inaczej w Polsce i jest płacz i zgrzytanie.

            • 4 1

            • Dlatego (2)

              że zbudowano publiczny teatr, który realnie zamienia się w luksusowy dom kultury/klub muzyczny, odbierając kasę prywatnym instytucjom. Super koncerty i super zespoły. Tyle że powinny grać w np. B90, Parlamancie...

              • 4 7

              • (1)

                a ty z której z tych prywatnych instytucji jesteś? po co monopol w jednym miejscu ma być? b90 i parlament robią inne koncerty. nikt na tym nie cierpi raczej.

                • 3 1

              • z żadnej

                Nie widzę po prostu powodu, żeby wydawać społeczne pieniądze na coś, co jest w pełni ogarnialne przez działalność komercyjną. Słowa złego bym nie powiedział, gdyby tam stworzoną faktyczne centrum szekspirowskie na wysokim poziomie. Równie dobrze możemy zbudować muzeum, a potem postawić tam automat do gry i Biedronkę.

                • 0 0

        • na lotnisku wałęsy powinien latać tyko wałęsa a instytut adama mickiewicza ma tylko promować pana tadeusza

          • 0 0

    • dalej

      Otwórzcie się wreszcie na hurtownię skarpet. Potrzebujemy tego

      • 7 7

    • Studniówki..

      bale maturalne, chrzciny i komunie. I co tam jeszcze się napatoczy :)

      • 5 6

  • polecam koncerty w GTS! (1)

    byłam na kilku i było świetnie :)
    teraz wybieram się na The Soft Moon i UNKLE.
    dla fanów alternatywnego grania to miejsce jest naprawdę super.

    • 34 5

    • Prawda, znakomity pomysł

      Może jeszcze oprócz muzyki fajne byłyby też niszowe projekty teatralne, nie tylko Shakespeare.

      • 4 0

  • Tego brakowało !!

    Do tej pory był tylko Soundrive raz w roku i tez od niedawna. wszędzie indziej tylko polskie zespoły grają i ciągle to samo. Szkoda że w Gdyni nic i trzeba do Gdańska cisnąć.

    • 22 2

  • wow (4)

    Dzięki takim miejscom i inicjatywom Gdańsk zaczyna doganiać europejskie stolice kultury. CHWAŁA !

    • 34 8

    • Mulatu

      Byłem na Mulatu, cały teatr wypełniony falującym tłumem, co to była za energia !

      • 12 1

    • (1)

      Po co?

      • 1 8

      • po co masz kija w d*pie?

        • 0 0

    • Nudzisz się? Zajmuj się załozeniem rodziny, dziecmi, domem

      • 1 2

  • Fajnie - niefajnie. (2)

    Fajnie że taka muzyka może zabrzmieć coraz częściej. Muzyki nigdy za wiele. Niefajnie, że ten teatr postawiony za ogromne pieniądze najzwyczajniej chałturzy - mam nadzieję, że nigdy nie będzie tam wahadełek do gwiazd i targów ślub i wesele itp. Moim zdaniem nie ma pomysłów (i możliwości) na właściwe wykorzystanie ani tego teatru (jako teatru), ani stadionu. A szkoda.

    • 21 22

    • ok. (1)

      A ECS? dobrze wykorzystują? tam to dopiero się nic dla ludzi nie dzieje.

      • 7 5

      • ECS planuje Pierwszy Światowy Festiwal Discopolo.Podobno już nie ma biletów.

        • 1 1

  • Wierzę,że jako miejsce koncertów to czarne pudło się sprawdza. Pasuje wystrój, pasują niewygodne siedziska, słaba widoczność ,nawet nędzna akustyka przy większym nagłośnieniu przestaje przeszkadzać. Natomiast jako teatr to porażka , za którą Limon powinien przepraszać każdego kupującego bilet.

    • 14 22

  • ciekawe rzeczy w tym Gdańsku (2)

    teatr za publiczne pieniądze, w nim jakaś urzędowa placówka ds kultury utrzymywana a jakże - z podatków i jeszcze robią konkurencję prywatnemu biznesowi czyli klubom w Śródmieściu imprezami nie związanymi ze sztuką teatralną.
    naprawdę myślicie, że to jest dobra droga ?

    • 18 23

    • no dobra to

      Jak "być powinno"?

      • 1 1

    • Masz racje.Kto płaci wykonawcom?

      • 0 0

  • Wybudowali Teatr za dziesiątki milionów by robić teraz niszowe koncerty (1)

    Super. Miasto ma gest. Alternatywa ma luksusową miejscówkę w końcu. Kto by się spodziewał. Trzeba jeszcze ECS przeflancować na alternatywne miejsce koncertowe i będziemy mekką tego gatunku na całym świecie za publiczne pieniądze. I tak trzymać. W końcu ktoś docenił alternatywny świat.

    • 21 18

    • sztuka

      Rzeczy, które wymagają osiągnięcia mistrzostwa, w celu ich wykonania, są zbyt drogie, by znalazły nabywców masowych. Są przez to narażone na wyginięcie. Cywilizowane społeczeństwo otacza je opieką, żeby mieć dobre wzorce do naśladowania, a nie taplać się w kółko we własnym gnoju. Cywilizacja to postęp.

      • 6 1

  • ..coz, dobrze, ze kombinuja tam jak sciagnac ludzi i sprzedac jakies bilety.. troche na sile, ale lepsze to niz nic.

    • 12 6

  • dlatego i sport i kultura i sztuka powinny być regulowane rynkiem, a nie decyzjami urzędników (1)

    • 6 10

    • nie bardzo to widzę

      Sztuka tworzy wzorce, które po uproszczeniu trafiają czasem na rynek. Regulacje w tym zakresie powinny być ustawowe, a urzędnicy są od tego, by pilnować realizacji ustaw.

      • 0 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

22

września

23. Festiwal Jazz Jantar Gdańsk, Klub ŻAK

25

września

04

października

Maleńczuk + Rhythm Section ... Gdańsk, Stary Maneż

Kultura

Stąpając po gwiazdach - o muralach na chodniku przy Operze Leśnej
Stąpając po gwiazdach w Sopocie
Przeboje Dire Straits w Parku Kolibki
Wieczór przebojów Dire Straits

Kulinaria

Kocham polską wódkę. Degustacja owocowych specjałów
Kocham polską wódkę. Degustacja w Ducha 66
Smacznie i pięknie. Lokale z widokiem na wodę w Trójmieście
Lokale z widokiem na wodę

    Najczęściej czytane

    Sprawdź się

    Festiwal jazzowy, który odbywa się co roku w Sopocie, nosi nazwę: