• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Teatr Szekspirowski otwiera się na niezależną muzykę

Łukasz Stafiej
1 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
The Soft Moon występował w Gdańsku na festiwalu Soundrive w 2013 roku. W GTS artyści zagrają 24 marca. The Soft Moon występował w Gdańsku na festiwalu Soundrive w 2013 roku. W GTS artyści zagrają 24 marca.

Coraz więcej koncertów muzyki alternatywnej można zobaczyć na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego zobacz na mapie Gdańska. - Niemal każdy ma wśród znajomych muzycznego maniaka, do którego może śmiało udać się z prośbą o rekomendację. Taką też funkcję ma pełnić nasz cykl - mówi kurator projektu Scena Odkryć.



Dla bywalców koncertów Gdański Teatr Szekspirowski staje się coraz ważniejszym obiektem, który bez kompleksów może konkurować z dużymi klubami w Trójmieście. Dość wspomnień organizowane w ciągu ostatnich miesięcy występy takich artystów, jak Nosowska, Bokka czy Smolik, które - pomimo nieoczywistej przestrzeni koncertowej - przez widzów zostały przyjęte świetnie.

Jednak oprócz artystów o ugruntowanej na polskiej scenie pozycji, GTS z powodzeniem rozwija również koncertowy projekt Scena Odkryć, podczas którego prezentowana jest mniej znana muzyka niezależna. Dotąd na scenie teatru wystąpili m.in. Squarepusher, Sleep Party People, Nosaj Thing czy Blondes.

Tricot to japońskie trio grające melodyjnego rocka. Artystki dadzą koncert w GTS 28 marca. Tricot to japońskie trio grające melodyjnego rocka. Artystki dadzą koncert w GTS 28 marca.
- Scena Odkryć to cykl koncertowy prezentujący w Trójmieście muzykę artystów, którzy goszczą u nas po raz pierwszy lub mniej znanych weteranów muzycznych, których wkład w historię muzyki jest tak ogromny, że warto o nich przypominać - mówi kurator Janek Rezner z GTS. - Niemal każdy ma wśród znajomych muzycznego maniaka, do którego może śmiało udać się z prośbą o rekomendację. Taką też funkcję ma pełnić nasz cykl. Choć staramy się pokazywać artystów prezentujących różne gatunki muzyczne, to zależy nam na tym, aby utrzymać tak wysoką jakość, żeby widzowie mogli bez obaw chodzić na nasze koncerty "w ciemno".
W Polsce to wciąż rzadkość, ale prezentowanie muzyki w teatrach impresaryjnych w zachodnioeuropejskich krajach jest powszechną praktyką. Rezner kuratorskie szlify w tej dziedzinie zdobywał podczas kilkuletniego pobytu w Wielkiej Brytanii, gdzie pracował w filharmonii oraz teatrze, gdzie koncerty odbywały się równie często, co produkcje teatralne.

- Teatr Szekspirowski nadaje się do takich działań wyjątkowo dobrze. Dzięki modularnemu systemowi zapadni oraz łatwej możliwości demontażu foteli jesteśmy w stanie dostosować pojemność sali również do mniejszych produkcji z widownią do pięciuset osób. Takie spotkania z artystami mają charakter znacznie bardziej intymny niż przy standardowym ustawieniu widowni na tysiąc osób - tłumaczy Rezner.
Szczególna pod względem architektonicznym, masywna i mroczna bryła obiektu oraz możliwości aranżacyjne sali to również jeden z aspektów, który przyciąga w to miejsce samych artystów.

Show w wykonaniu Sleep Party People - jeden z koncertów, który odbył się w GTS. Show w wykonaniu Sleep Party People - jeden z koncertów, który odbył się w GTS.
- Dzień po koncercie Mulatu Astatke, który występował w ubiegły weekend, otrzymałem wiadomość od jego agenta. Artysta w rozmowie telefonicznej zdradził, że był to jeden z najbardziej udanych koncertów w jego karierze. A grał ich przecież setki i to w dodatku na całym świecie. Na takie reakcje wpływa nie tylko samo miejsce, ale i odbiór publiczności - opowiada Rezner. - Podobna sytuacja miała miejsce po koncercie Sleep Party People w ubiegłym roku. Ci duńscy artyści występują w maskach i nigdy dotąd w swojej karierze po zakończeniu koncertu i ich zdjęciu nie wrócili na scenę. Okazało się jednak, że w GTS nie odmawia się widzom i zespół zagrał bez masek na bis.
Kolejni artyści, którzy przyjadą do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego w ramach Sceny Odkryć, to The Soft Moon (24 marca, bilety: 40 zł/50 zł) oraz Tricot (28 marca, bilety: 35 zł). Pierwszy z nich to projekt amerykańskiego producenta Luisa Vasqueza, który tradycję zimnej fali i muzyki post-punkowej łączy z alternatywną elektroniką. Z kolei drugim zespołem jest kobiece trio z Japonii, grające melodyjny rock. Kolejne koncerty zaplanowano na wiosnę.

Wydarzenia

The Soft Moon (3 opinie)

(3 opinie)
50 zł
muzyka alternatywna, rock / punk

Tricot, Gentleman! (2 opinie)

(2 opinie)
35 zł
muzyka alternatywna, rock / punk

Miejsca

Zobacz także

Opinie (51) 1 zablokowana

  • wow (4)

    Dzięki takim miejscom i inicjatywom Gdańsk zaczyna doganiać europejskie stolice kultury. CHWAŁA !

    • 34 8

    • (1)

      Po co?

      • 1 8

      • po co masz kija w d*pie?

        • 0 0

    • Nudzisz się? Zajmuj się załozeniem rodziny, dziecmi, domem

      • 1 2

    • Mulatu

      Byłem na Mulatu, cały teatr wypełniony falującym tłumem, co to była za energia !

      • 12 1

  • GTS (16)

    gniot, który powstał zupełnie niepotrzebnie
    żeby go utrzymać, niedługo zaczną tam się odbywać targi

    • 38 52

    • gratuluje inteligencji (13)

      Bardzo konstruktywna krytyka. właśnie potrzeba nam w Gdańsku więcej osób z takim nastawieniem. Wszyscy dziękujemy za wkład. miłego dnia.

      • 20 14

      • (12)

        Uważasz, że nie ma racji? co ma Szekspir do muzyki alternatywnej?

        • 9 13

        • na lotnisku wałęsy powinien latać tyko wałęsa a instytut adama mickiewicza ma tylko promować pana tadeusza

          • 0 0

        • oczywiście sam Szekspir niewiele ma wspólnego (4)

          z muzą alternatywną. Rzecz w tym, że Teatr Szekspirowski nie jest zawodową sceną aktorską a instytucją kultury, teatrem impresaryjnym. W związku z tym nie wystawia na okrągło samego Szekspira a organizuje różne, w tym muzyczne, imprezy.

          • 9 1

          • Dokładnie! (3)

            A w tekście jest napisane ze robią to na wzór teatrów impresaryjnych za granicą. Dlaczego jak tylko ktoś chce coś porobić inaczej w Polsce i jest płacz i zgrzytanie.

            • 4 1

            • Dlatego (2)

              że zbudowano publiczny teatr, który realnie zamienia się w luksusowy dom kultury/klub muzyczny, odbierając kasę prywatnym instytucjom. Super koncerty i super zespoły. Tyle że powinny grać w np. B90, Parlamancie...

              • 4 7

              • (1)

                a ty z której z tych prywatnych instytucji jesteś? po co monopol w jednym miejscu ma być? b90 i parlament robią inne koncerty. nikt na tym nie cierpi raczej.

                • 3 1

              • z żadnej

                Nie widzę po prostu powodu, żeby wydawać społeczne pieniądze na coś, co jest w pełni ogarnialne przez działalność komercyjną. Słowa złego bym nie powiedział, gdyby tam stworzoną faktyczne centrum szekspirowskie na wysokim poziomie. Równie dobrze możemy zbudować muzeum, a potem postawić tam automat do gry i Biedronkę.

                • 0 0

        • Szekspir nie żyje. (4)

          Więcej nic nowego nie napisze. A teatr stoi i trzeba go wykorzystać.

          • 11 0

          • za późno Dyndało (1)

            Trzeba było myśleć PRZED wydaniem publicznej kasy.

            • 4 4

            • Oczywiście, ze tak

              Ktoś kiedyś zdecydował, że Ten Teatr ma powstać, no i jest. Skoro już jest, trzeba go wykorzystać, żeby się nie marnował. Jeśli decyzja o powstaniu teatru była szkodliwa społecznie, należy ukarać winnych, ale nie wolno marnować tego, co powstało.

              Z założenia miało to być miejsce poświęcone sztuce, a nie rozrywce. Cieszę się, że nie jest to miejsce na biesiady wódczane przy disco polo i promowana jest tam twórczość artystyczna, a nie plebejska.

              • 7 1

          • (1)

            jak tobie stanie coś niepotrzebnie to też zaczynasz się zastanawiać co z tym zrobić?

            • 0 2

            • pytanie jest tendencyjne

              BIPP!!!

              • 0 0

        • ale twoim zdaniem powinien być TYLKO szekspir skoro ma w nazwie szekspirowski? Z tego co wiem to mają tam i festiwal szekspirowski i urodziny też obchodzili a teraz co chwilę tam też grają wesołe kumoszki.

          • 8 1

    • Studniówki..

      bale maturalne, chrzciny i komunie. I co tam jeszcze się napatoczy :)

      • 5 6

    • dalej

      Otwórzcie się wreszcie na hurtownię skarpet. Potrzebujemy tego

      • 7 7

  • mam nadzieję, że w TS nie będzie występował Pietrzak albo inny Pospieszalski (1)

    • 4 3

    • kimkolwiek...

      kimkolwiek jesteś, już Cię lubię...dodałbym jeszcze Rewińskiego, Makowskiego/ten rudy przechrzta z OTTO/ i Marcina Wolskiego...tacy zdolni artyści, a tak się zbiesili...a ten pisior Pospieszalski, to grał nawet w Czerwonych Gitarach...i patrzcie, jak to się można stoczyć...

      • 0 0

  • a co z Opera Baltycka ? (2)

    Opera Baltycka otrzymuje najwieksze pieniadze ze wszystkich teatrow w Trojmiescie, miliony zlotych, a daje najmniejsza ilosc przedstawien, tam sie niewiele dzieje, czy ktos jest za to odpowiedzialny ?

    • 3 0

    • (1)

      15 milionow 400 tysiecy zlotych w 2016 roku

      • 1 0

      • to sa publiczne pieniadze z kieszeni podatnikow

        • 1 0

  • ciekawe rzeczy w tym Gdańsku (2)

    teatr za publiczne pieniądze, w nim jakaś urzędowa placówka ds kultury utrzymywana a jakże - z podatków i jeszcze robią konkurencję prywatnemu biznesowi czyli klubom w Śródmieściu imprezami nie związanymi ze sztuką teatralną.
    naprawdę myślicie, że to jest dobra droga ?

    • 18 23

    • Masz racje.Kto płaci wykonawcom?

      • 0 0

    • no dobra to

      Jak "być powinno"?

      • 1 1

  • Kazik&KPF (3)

    Dlaczego nie napisaliście o ostatnim występie Kazika? Zero relacji. Dlatego, że poruszył niewygodne temat islamu? To jeden z najbardziej naturalnie zachowujących się artystów Polski, oderwany od układów tu panujących, 30 lat na scenie i pełen luz, a Wy piszecie o trzech piszczących Japonkach.

    • 7 4

    • może bo (2)

      To jest artykuł o cyklu koncertów muzyki mało znanej a koncert Kazika się do tego cyklu nie zaliczał chyba? gościa znają wszyscy.

      • 4 0

      • (1)

        chodziło mi o to, że w ogóle nic nie napisali na tym portaliku

        • 0 0

        • no ale im pewnie trzeba zapłącić żeby napisali. koncert był super.

          • 1 0

  • dlatego i sport i kultura i sztuka powinny być regulowane rynkiem, a nie decyzjami urzędników (1)

    • 6 10

    • nie bardzo to widzę

      Sztuka tworzy wzorce, które po uproszczeniu trafiają czasem na rynek. Regulacje w tym zakresie powinny być ustawowe, a urzędnicy są od tego, by pilnować realizacji ustaw.

      • 0 2

  • polecam koncerty w GTS! (1)

    byłam na kilku i było świetnie :)
    teraz wybieram się na The Soft Moon i UNKLE.
    dla fanów alternatywnego grania to miejsce jest naprawdę super.

    • 34 5

    • Prawda, znakomity pomysł

      Może jeszcze oprócz muzyki fajne byłyby też niszowe projekty teatralne, nie tylko Shakespeare.

      • 4 0

  • MEGA miejsce, cudowne spektakle i koncerty!

    teatr Szekspirowski jest unikalny. A hejterzy niech kiedyś się tam wybiorą, a nie plują takimi opinami na próżno

    • 16 0

  • Teatr szekspirowski w swoich zalążkach był rewolucyjny; ustanowił podwaliny nowej KULTURY (czyt. rozrywki) MASOWEJ. Przypomnę tylko, że przedstawienia oglądali przede wszystkim przedstawiciele niższych klas, a podczas spektakli zgromadzona publiczność spożywała posiłki, popijała i żywo reagowała na oglądane treści.
    Proszę, nie snobujcie się, bo odnoszę wrażenie, że do teatru ma wstęp tylko kasta wybrańców. A to nieprawda.

    • 5 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d."

89 - 129 zł
Kup bilet
pop

The Robert Cray Band: Groovin' 50 years!

159 - 249 zł
blues / soul, rock / punk

Paweł Stasiak z zespołem PapaD (1 opinia)

(1 opinia)
120 zł
Kup bilet
pop

Konkursy

Konkursy KWINTesencje

KWINTesencje

3 podwójne zaproszenia

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie odbyła się ostatnia jesienna edycja Festiwalu Roślin?