- 1 Skecz o urokach jazdy obwodnicą (35 opinii)
- 2 Afera o kolekcjonerską monsterę (56 opinii)
- 3 Planuj Tydzień: koncerty i wiosenne targi (13 opinii)
- 4 Córka znanego biznesmena w telewizji (327 opinii)
- 5 Mamy to! 24-latek wygrał Ninja Warrior (95 opinii)
- 6 Koniec przygody Hakiela w TzG (49 opinii)
Tego muralu nie da się odtworzyć. Zniknęła jedna z ciekawszych prac w Gdyni
Mural na budynku przy ul. Świętojańskiej 139 w Gdyni, który w 2014 r. wykonał włoski duet Stan Lex, został zamalowany. Powstał z inicjatywy Traffic Design, które od lata działa na rzecz identyfikacji wizualnej w przestrzeni miejskiej
.Najbliższe wystawy w Trójmieście
Mural zdobił budynek znajdujący się na Gdyńskim Szlaku Modernizmu, wybudowany w 1931 r., a zaprojektowany przez Bohdana Lecharta. Co ciekawe, to już druga nieprzyjemna sytuacja związana z pracą Włochów. W 2021 r. malunek został zakryty przez nielegalną reklamę. Kiedy w końcu udało się ją zdjąć, podjęto decyzję o jego zamalowaniu.
- Dopiero co walczyliśmy o odsłonięcie jej spod ogromnego baneru reklamowego i, dzięki Waszemu wsparciu i interwencji Plastyka Miasta oraz mediów, udało się ponownie ją wyeksponować - czytamy na facebookowym profilu Traffic Design.
Budynek przy ul. Świętojańskiej był szykowany do remontu. Przedstawiciele Traffic Design zasugerowali wówczas wspólnocie mieszkaniowej wymycie ściany, co pozwoliłoby zachować mural. Niestety praca została zamalowana i niemożliwe jest jej odtworzenie.
- Z naszych informacji wynika, że na etapie planowania remontu Plastyk Miasta powiedział, aby wspólnota porozmawiała z nami. Odbyliśmy z nimi krótką rozmowę przez telefon - mówią nam ludzie z Traffic Design. - Finalnie w mailu poprosiliśmy, aby mural zachować, uwzględniając jego ewentualne umycie, by odzyskał pierwotne barwy. Wspólnota na tę wiadomość nie odpowiedziała, a zamalowanie muralu zostawili na sam koniec prac, kiedy byliśmy przekonani, że go oszczędzą. Z tego co wiemy, budynek nie był ocieplany, dlatego zamalowanie muralu nie wpływało na jego stan techniczny.
W Traffic Design są przyzwyczajeni do tego, że ich realizacje znikają z przestrzeni publicznej. Jak mówią, zasłaniają je dobudowywane do ślepych ścian budynki albo znikają pod styropianem, a czasem sami je zamalowują, kiedy przestają dobrze działać w mieście.
Jednak w tym przypadku tę wyjątkową pracę można było uratować, tym bardziej że zamalowanie jej nie wpłynęło na polepszenie stanu technicznego budynku. Jak czytamy we wpisie, istnieje ryzyko, że to, co było miejscem sztuki, stanie się powierzchnią reklamową.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-12-08 14:47
U nas nie lubi się plastyki, estetyki, drzew i innych takich (17)
najlepiej zalac betonem i pomalowac na pstrokato. Mentalność wschodnia. Niestety ogładę i smak nabiera się dziesięcioleciami.
- 394 39
-
2022-12-09 10:17
Zawsze się znajdą jacyś ignoranci (1)
To że nie rozumiecie sztuki nie znaczy, że jest zła. A każdemu nie dogodzisz
- 1 1
-
2022-12-12 13:51
Tak samo jak nie każda sztuka jest z automatu dobra i na poziomie.
- 0 0
-
2022-12-08 23:37
wolimy napis dresiarka gdynia
- 3 1
-
2022-12-08 21:18
Dzików, zauważyłem, też się u was nie lubi.
- 3 1
-
2022-12-08 20:12
(1)
wychodzi na to,że same "pantofelki" tam pomieszkują!!
- 7 0
-
2022-12-08 20:57
pokaz mi sciane swojego domu a powiem ci kim jestes....
ide o zaklad, ze na twoim domku nie ma zadnego dziela sztuki i jestes zwyklym pantofelkiem....
- 3 6
-
2022-12-08 20:08
Będzie wisieć duża reklama chwilówek (1)
Bardziej się przyda szaro-biedakom niż jakieś włoskie bajery.
- 20 0
-
2022-12-10 07:32
A co za różnica między jakimiś bazgroła mu które parę os nazywa "designem" a reklama? Ja nie widzę żadnej roznicy
- 0 0
-
2022-12-08 18:28
a co przedstawiał ten mural?
- 3 4
-
2022-12-08 17:58
Bzdury. Namaluj takie bazgroly na swoim domu
W nas pelno takich dziadow co to innym chca mowic co maja miec na scianie namalowane albo co maja ze swoim drzewem robic. Zajmij sie darmozjadzie swoim domem, posadz na swojej dzialce drzewo i przestan innym wchodzic na glowe.
- 5 24
-
2022-12-08 16:26
uzywasz pojęć, których nie rozumiesz - te ropryski czarnej farby to nie była sztuka to było wynaturzenie. (3)
- 5 44
-
2022-12-08 17:47
Na zdjęciu w artykule mural wyglądał rewelacyjnie
Nie wiem, jak wyglądał tuż przed pomalowaniem. Może naprawdę kiepsko. Jeśli nie, to szkoda, że już go nie będzie.
- 17 2
-
2022-12-08 16:52
Wynaturzone (1)
No było. Różniło się od reszty smutnego szaroburego betonu. Wolisz szaro-pastelowe kwadraty i okręgi na elewacjach?
- 26 5
-
2022-12-08 17:06
czarne kleksy to ma byc ta wyzsza forma sztuki?
- 6 23
-
2022-12-08 16:10
Wspólnota pewnie woli zarabiać na reklamie. (1)
Ich budynek i oni decydują.
- 12 8
-
2022-12-10 07:30
Dokladnie.
- 0 0
-
2022-12-08 16:10
U nas sie nie lubi sztuki zdegenerowanej
Takie "sztuki" możecie sobie rysować w Birojbidżanie.
- 3 53
-
2022-12-08 14:32
(31)
Pewnie mieli już go dość i im się nie dziwę. Taki projekt to raczej dla wąskiego i specyficznego grona odbiorców. Stowarzyszenie chyba powinno sobie zdawać sprawę z takich oczywistości planując coś w przestrzeni publicznej. Ukulturalniać ludzi na siłę nie ma sensu.
- 69 348
-
2022-12-10 11:57
Żal
Mieszkam tam i mnie się bardzo podobał, inny i niebanalny.
- 1 0
-
2022-12-09 07:13
Wąski i specyficzny jesteś ty
Tak, że w sumie dla ciebie był ten mural.
- 0 0
-
2022-12-09 00:14
a możesz mi wytłumaczyć
w czym im przeszkadzał i co zyskali?
W moim odczuciu to jakaś zwykła złośliwość- 5 1
-
2022-12-08 19:27
Pewnie wolałbyś Jezuska, Maryjkę, JP II lub Jarozbawa? (2)
Na szczęście miłośników takiej sztuki jest coraz mniej.
- 5 4
-
2022-12-09 00:10
Wiesz, że obrażasz czyjeś uczucia? (1)
- 2 1
-
2022-12-09 08:55
Co to znaczy obrażać uczucia?
Obraziły się? Czy tylko spłakały?
- 1 1
-
2022-12-08 18:17
na tym polega sztuka, jednym się podoba drugim nie. Mi osobiście nie spodobał się praktycznie żaden obraz w Luwrze (1)
i co mam teraz krytykować muzuem, i apelować by je zamknęli ? Nie będę tego robił, ponieważ jest wielu ludzi którzy twierdzą że to wielkie dzieła, i ja to szanuję i nie marnuje czasu żeby to krytykować. Ty jak widać wolisz nude, ale do powiedzienia na temat sztuki to masz dużo, tylko że mało z tego wynika. Wąskie to masz postrzeganie świata i otaczającej rzeczywistości co pięknie uwidacznia Twój komentarz.
- 6 3
-
2022-12-08 20:11
Ale do Luwru poszedłeś z własnej chęci prawda?
- 2 1
-
2022-12-08 16:11
Przecież on był piękny! (4)
Takie dmuchawce.
- 17 1
-
2022-12-08 22:32
Nie widziałam dmuchawców
Widziałam zagmatwanie, splątanie losów i skrzyżowanie dróg.... Dowolna interpretacja... Wielka szkoda tego muralu
- 4 1
-
2022-12-08 16:34
raczej rozchlapana czarna farba (2)
- 2 21
-
2022-12-08 19:27
(1)
Piękno sztuki polega na dowolnej interpretacji dzieła. Sztuka przestaje być sztuką kiedy jest oczywista.
- 8 2
-
2022-12-08 20:08
O sztuce figuratywnej kiedyś słyszałeś?
- 2 0
-
2022-12-08 15:11
(7)
Oj, coś mi wyglądasz na takiego z wąskiego grona specyficznych odbiorców, co nie przepadają za kulturą.
- 17 4
-
2022-12-08 16:07
Tobie się podoba, a jemu nie, więc to na pewno on się nie zna...
- 6 4
-
2022-12-08 15:29
(5)
Przepadam, ale nie za wszystkim jak leci tylko dlatego, że jest kulturą lub dlatego, że ktoś uznał iż warto to umieścić w przestrzeni publicznej.
- 2 18
-
2022-12-08 18:13
skoro 80 % ludzi uważa murale są lepsze niż nudny budynek pomalowany w kolor gaci babci Stasi to wychodzi na to że się mylisz (4)
- 12 1
-
2022-12-09 00:07
Co masz do "babci Stasi"? Napisz lepiej o swoich. To byłaby odwaga.
- 1 1
-
2022-12-08 20:06
Nie 80% ludzi uważa, tylko 80% osób które zagłosowały w ankiecie, a to oczywiście nie jest nawet 80% tych którzy przeczytali ten artykuł.
- 4 2
-
2022-12-08 19:33
Rozumiesz takie proste sprawy, ze to wlasciciel decyduje co ma na swojej scianie? (1)
Domyslam sie, ze na swoim domu masz wymalowane jakies wybitne dzielo sztyki?
- 2 4
-
2022-12-09 12:50
No właśnie nie do końca, chyba, że to sciana w jego s*aczu
A nie od ulicy, która jest przestrzenią wspólną.
W mieszkaniu możesz sobie namalować nawet i portret Hitleara a od ulicy już nie. Proste???- 2 0
-
2022-12-08 14:54
MO tłoch (9)
W tym kraju gdzie hołduje się od wieków hasłom : "wolnoć Tomku w swoim domku" i "o gustach się nie dyskutuje" takie rzeczy na porządku dziennym. Ważne, że grono odbiorców 500+ jest niespecyficzne i im się wszystko zgadza ...
- 31 16
-
2022-12-08 17:11
arogancja typowa dla pracownika budzetowki, znajdz sobie uczciwe zajecie
- 5 8
-
2022-12-08 16:06
(5)
Wyżygałeś się na "motłoch", który śmie mieć inne zdanie niż Ty... Ulżyło Ci, "człowieku kultury"?
- 7 22
-
2022-12-09 12:52
Chyba "wyRZygałeś" jesli już
człowieku bez kultury. Ale pomysł jest dobry, na motłoch wyrzygam się i ja.
- 1 1
-
2022-12-08 19:30
Ma rację. Motłoch, ludzie bez refleksji, myslenia i wyobraźni. (3)
To była praca artystyczna, która powstała z pewnym zamierzenie, w kontekście miejsca. Nikomu nie wadziła, nie szpeciła, a powodowała to, ze wiele osób zastanawiało się nad tą pracą. Budziła pytania, refleksje i zdobiła tę prostą scianę. Żal. Lepsze przecież disko polo niż rock progrrsywny. Słoma z butów 139.
- 16 2
-
2022-12-08 20:58
trzeba byc tepym kołkiem, zeby takie bzdury wypisywac (1)
gdyby wszystkim sie podobala to by jej ktos nie zaslanial a potem nie zamalowal! ile w was milosnikach "kultury" jest chamstwa i pogardy
- 1 6
-
2022-12-09 00:05
Nie ma czegoś takiego, co "podoba się wszystkim".
- 1 0
-
2022-12-08 20:04
"Nikomu nie wadziła" serio wierzysz w to? Nie ma rzeczy które podobają się wszystkim. A już tym bardziej w sztuce, nie mówiąc już o tak specyficznym gatunku twórczości jak murale.
- 1 5
-
2022-12-08 15:01
(1)
Podejście do tematu widzę w gamie kolorystycznej tego muralu.
- 9 6
-
2022-12-08 15:06
i to przed obiecanym umyciem
- 6 5
-
2022-12-08 14:18
Mój budynek....moja ściana (18)
Skoro to budynek wspólnoty, to mogli zrobić co chcieli.... Jak malowano tą szkaradę, to ktoś pytał mieszkańców o zgodę?
- 112 290
-
2022-12-09 12:42
Lol
Wspólnotom się wydaje, że mają nieograniczoną władzę nad wszystkim, bo pobrali kredyciki i kupili po mieszkanku. Tak jak nie mogą sobie na własną rękę dziabnąć na zewnątrz muraliku z, na przykład, wiauszkiem swoich portrecików ani decydować o specjalistycznych zabiegach konserwatorskich, tak nie mogą sobie zamalowywać w przestrzeni publicznej
Wspólnotom się wydaje, że mają nieograniczoną władzę nad wszystkim, bo pobrali kredyciki i kupili po mieszkanku. Tak jak nie mogą sobie na własną rękę dziabnąć na zewnątrz muraliku z, na przykład, wiauszkiem swoich portrecików ani decydować o specjalistycznych zabiegach konserwatorskich, tak nie mogą sobie zamalowywać w przestrzeni publicznej czego chcą. "Swoją ścianę" to mają np w kibelku, mogą sobie tam powiesić lustro aby podziwiać swą urodę w czasie s*ania. Ale już na ulicy jest trochę inaczej.
- 2 3
-
2022-12-08 19:29
urządzili głosowanie we wspólnocie? przed malowaniem zaprosili na spotkanie lokatorów?
"Jak malowano tą" - TĘ
- 5 1
-
2022-12-08 16:37
(1)
Za to o zachowanie szprosów w oknach nikt nie dba i nikogo nie obchodzi estetyka w tym temacie. Polska jest zacofana prawnie i mentalnie pod względem architektury krajobrazu i przestrzeni wspólnej
- 20 2
-
2022-12-09 07:04
Prawda jest taka ze kulturowo nie dorastamy Niestety
- 1 3
-
2022-12-08 16:17
Sądzisz że to samowolka? (12)
Artyści kilkanaście dni działali na elewacji, którą wybrali metodą: na kogo wypadnie... nie pytając o zgodę właścicieli budynku? I wspólnota nie zauważyła, że coś się dzieje, bo tak cicho malowali? Oj mądry, to Ty nie jesteś...
- 48 5
-
2022-12-08 16:33
z jakiegos powodu wspolnota najpierw to paskudztwo zakryla a potem zamalowala - mądry to ty nie jestes..... (11)
- 6 32
-
2022-12-09 06:57
Z powodu głupoty
- 0 0
-
2022-12-08 18:18
skoro wisiała tam reklama, to znaczy że wspólnota chciała przytulić trochę pieniędzy, sherlocku
dzban jesteś i wolno kojarzysz
- 12 1
-
2022-12-08 16:41
(8)
zakryla bo chciala hajsu dostac. Zamalowala, bo ktos lubi szaro-bure nudne ulice rodem z PRLu (w koncu gdynia to taka podroz w czasie do polowy lat 90 lub nawet 80).
- 27 8
-
2022-12-08 17:07
no i? Maja do tego prawo by dysponowac SWOJĄ sciana - moja sciana - moja sprawa :-) (7)
- 13 19
-
2022-12-08 18:20
weź sobie lepiej podysponuj słownikiem, bo kaleczysz ten piękny język (6)
Twoja ściana - Twoja nuda.
- 9 7
-
2022-12-08 21:48
zajmij sie swoja sciana
- 6 1
-
2022-12-08 18:28
No i? Dlaczego chcesz mi mowic co mam miec namalowane na mojej scianie? (4)
Niech se szczurek machnie mural na UM Gdynia
- 11 8
-
2022-12-09 07:02
(3)
Bo twoja ściana nie jest w twoim pokoju a w przestrzeni publicznej. Z tego samego powodu dla którego w tej przestrzeni nie można sobie stawiać co, gdzie i jak się chce.
- 4 7
-
2022-12-09 07:30
ale jesteś ograniczony (2)
Skoro zamalowali to widocznie mogli a jak uważasz inaczej to zaskarż ich do sądu mądralo. Ja przyjdę i na twoim bloku odpie...e jakieś malowidło i nie masz prawa nic z tym zrobić bo to przecież przestrzeń publiczna??? Skąd ty się wziąłeś z takimi teoriami???
- 6 2
-
2022-12-09 09:00
Oczywiście, że można zaskarżyć (1)
Tak samo jak architekt może zaskarżyć montaż reklamy na zaprojektowanym przez siebie budynku, bo ma prawa autorskie do dzieła. A że mało kto to robi bo rozprawa potrwa latami to inna kwestia
- 3 3
-
2022-12-11 14:12
Każda mądra firma w kontrakcie z architektem ma zapis o sprzedaży praw autorskich i możliwości zmian w budowli.
- 0 0
-
2022-12-08 15:34
Szkarada
Szkarada powiedziała Twoja matka jak Ciebie zobaczyła na porodówce
- 46 30
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.