Wiadomości

stat

Trzaska: Betoniarka to stan upojenia, kiedy jest ci wszystko jedno

Zwiastun do filmu "Pod Mocnym Aniołem" Wojciecha Smarzowskiego.


- Wojtek Smarzowski rzucił nam na starcie hasło: "betoniarka". Jeśli dużo pijesz, wiesz, o co chodzi. To taki stan upojenia alkoholowego, że jest ci już wszystko jedno, ale wszystko jakoś się kręci. Szukałem tego stanu w muzyce - mówi Mikołaj Trzaska, który dostał nagrodę za najlepszą muzykę na Festiwalu Filmowym w Gdyni za film "Pod Mocnym Aniołem". Pod artykułem, w ramce przedstawiamy listę nagród pozaregulaminowych przyznanych na piątkowej "Małej Gali".



Borys Kossakowski: Od czego zacząłeś pracę przy "Pod Mocnym Aniołem".

Mikołaj Trzaska: Wojtek Smarzowski rzucił nam na starcie hasło: "betoniarka". Jeśli dużo pijesz, wiesz, o co chodzi. To taki stan upojenia alkoholowego, że jest ci już wszystko jedno, ale wszystko jakoś się kręci. To jest z początku atrakcyjne, ale na dłuższą metę wyniszczające, bo jesteś skazany na tę betoniarkę, na pętlę jej obrotów. Szukałem tego stanu w muzyce. Nie używałem tak jak przy "Drogówce" narzędzi typu łańcuchy czy felgi samochodowe. Raczej starałem się znaleźć muzyków, którzy...

...piją?

(śmiech) niekoniecznie. Którzy mają podobny sposób rozumienia. Którym mogłem to wytłumaczyć słowami, zaśpiewać, niekoniecznie zapisywać w nutach. Oczywiście był też leitmotiv, który się przeplata przez film. Pod tym względem mam komfort, bo Smarzowski jest w stanie się dosłuchać melodii nawet tam, gdzie nikt jej nie słyszy. Kocham w nim to, że nie każe mi zagrać czegoś, co jest ładne i podobałoby się w Teatrze Starym.

Z muzyką do "Róży" miałeś sporo perypetii. Pierwszą wersję Smarzowski odrzucił.

Takie ryzyko jest zawsze. Choć żadna praca nie idzie na marne. Robota przy filmie zawsze wygląda tak, że zaczyna się od dużej ilości, a kończy się na minimalnej. Zanim dojdziesz do syntezy, musisz przejść długą drogę. I na to musi być przygotowany reżyser (śmiech).

Jerzy Pilch przed premierą "Pod Mocnym Aniołem" powiedział: jestem "człowiekiem Smarzola". Ty też nim jesteś?

Oczywiście! Jestem człowiekiem Smarzola. Wtedy pomyślałem sobie o Pilchu: "to fajnie, jesteśmy braćmi". Pilch zresztą bał się tego filmu. Ja też się bałem. Praca ze Smarzolem jest niezwykle specyficzna. Musisz być członkiem brygady, musisz czuć zajawkę, musisz być swój, który kuma o co chodzi. Wojtek mówi: "zrób betoniarkę", to ty ją robisz. A on na to: to jeszcze nie jest betoniarka... O, to jest betoniarka. I Wojtek wie, że może to ze mnie wydusić.

Jacy są ludzie Smarzola?

To są koledzy. Smarzol chyba, podobnie jak Stasiuk, ma taką zasadę, że nie koleguje się z ch.... I to jest gwarancja, że jak poznajesz kumpli Smarzola, to wiesz, że to są w porządku ludzie. Liczy się miłość do życia, do ludzi, szacunek do dnia powszedniego. To wszystko są strasznie normalni ludzie. Każdy, kto pracuje dla Smarzola, nawet jeśli stawia toi-toie, jest czlowiekiem Smarzola. I każdy pracuje nie po to, by się popisać, ale po to, by film był jak najlepszy. Sam Smarzol potrafi wyrzucać najlepsze sceny z filmu, które psują kompozycję. Bo to film ma być dobry, a nie Smarzol.

To chyba spełnienie marzeń, pracować z taką ekipą.

Tak. Żyć wśród swoich, którzy cię słuchają, wesprą, jak jest ci źle. Bo co ci w życiu jest potrzebne? Sukces? Daj spokój. Rodzina i przyjaciele!

Wojtek Smarzowski automatycznie ciebie zatrudnia do każdego nowego projektu?

Ja się modlę o to, żeby to zrobił (śmiech).

A jakby zrobił film bez Trzaski?

Pewnie byłoby mi przykro. Ale takie jest życie - "Anioła" przecież zrobił bez Bartka Topy, bo mu nie leżał. Ja jestem też jak aktor, bo muzyka w filmach Smarzola jest charakterem, nie ilustracją. Dlatego do "Wesela" zaproponowałem Tymona, bo ja się nie nadawałem do tej roli.

Jak Smarzol dzwoni, to co czujesz?

Cieszę się.

Nie boisz się?

Też! To jest okropnie ciężka praca, bardzo emocjonalna. Strasznie się boję! Po pracy nad "Różą" usiedliśmy sobie tu na festiwalu razem z Agatą Kuleszą i Marcinem Dorocińskim i wspominaliśmy sobie jak było ciężko, jaka to była depresja. Robota nad Wołyniem to też będzie hardkor. Nigdy nie wiesz czy nie pękniesz. Ale to jest moja praca.

W zwiastunie do filmu "Pod Mocnym Aniołem" pojawia się motyw z Greka Zorby.

To nie moja robota. Często się zdarza, że muzyka w trailerach nie ma nic wspólnego z muzyką autorską używaną w filmie. Widocznie dystrybutor stwierdził, że moja muzyka się nie nadaje. Nie ma charakterystycznej melodii. Zwiastun "Pod Mocnym Aniołem" mówi o czymś zupełnie innym niż film. Ja bym nie poszedł na ten film po tym zwiastunie. Ale większość społeczeństwa pewnie zareagowało na to dobrze.

Może dlatego nie piszesz muzyki do reklam.

Piszę! Też robię mielonkę! Nawet zrobiłem muzykę do reklamy McDonalds. Muszę mieć pieniądze, żeby nagrywać takie płyty jak nagrywam.

Lubisz festiwalowy blichtr i zawieruchę?

Raczej tak. Jedno mnie tylko śmieszy i trochę przeszkadza. Jak robisz film, to jesteś unurzany po pachy w gównie, błocie i deszczu. Rzygasz tym filmem. A tu przychodzi eleganckie towarzystwo w ładnych marynarkach, jakby zupełnie z innego świata.

Oto lista nagród pozaregulaminowych przyznanych podczas tzw. Młodej Gali w piątkowy wieczór.

Złote Kociaki - Nagroda Młodzieżowej Rady Miasta
Jan Komasa - "Miasto 44"

Nagroda Jury Młodych Dla Najlepszego Filmu Konkursu Głównego
Waldemar Krzystek - "Fotograf"

Nagroda Project London
Łukasz Palkowski - "Bogowie"

Wschodząca Gwiazda Elle
Anna Próchniak za rolę w filmie "Miasto 44" Jana Komasy

Kryształowa Gwiazda Elle
Jowita Budnik za rolę w filmie "Jeziorak" Michała Otłowskiego

Gwiazda Gwiazd Elle
Tomasz Kot

Nagroda Festiwali I Przeglądów Filmu Polskiego Za Granicą
Łukasz Palkowski za film "Bogowie"

Złoty Klakier - Nagroda Radia Gdańsk
Łukasz Palkowski za film "Bogowie"

Złoty Kangur
"Obywatel" - reż. Jerzy Stuhr

Don Kichot - Nagroda Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych
Grzegorz Jaroszuk Za Film "Kebab & Horoscope"

Nagroda Sieci Kin Studyjnych I Lokalnych
Grzegorz Jaroszuk Za Film "Kebab & Horoscope"

Nagroda Dziennikarzy
Łukasz Palkowski za film "Bogowie"

Cyfrowa Rewolucja - Stwórz Przepis Na Legalną Kulturę
"(IL)LEGAL Casablanca", Reż. Patrycja Szklarek, Natalia Łukawska

Bursztynowe Lwy
"Jack Strong" reż. Władysław Pasikowski

Nagroda Solidarity Shorts - International Film Contest 2014 W Kategorii: Najlepszy Film Animowany
Julia Proskurina Z Ukrainy Za Film "76/49"

Nagroda Solidarity Shorts - International Film Contest 2014 W Kategorii: Najlepszy Film Dokumentalny
Migue Roth Z Argentyny za dokument Pt. "A Secret To Share"

Nagroda Solidarity Shorts - International Film Contest 2014 W Kategorii: Najlepszy Film Fabularny
Nelson Algomeda Centeno Z Wenezueli za film "A Simple Answer"

Nagroda Internautów Solidarity Shorts - International Film Contest 2014
Nishandh Z Indii za film "Beyond The Hills"

Złota Ryba Multimediaoff - Nagroda Publiczności W Przeglądzie Polskiego Kina Niezależnego W Wysokości 5.000 Pln Ufundowana Przez Multimedia Polska - Partnera Festiwalu I Sponsora Przeglądu Polskiego Kina Niezależnego
"Z Łóżka Powstałeś" reż. Bartek Konopka

Nagroda Szkoły Wajdy
"Źle Nam Z Oczu Patrzy" reż. Arkadiusz Biedrzycki

Konkurs Młodego Kina - Wyróżnienie Nr 1
"Sierpień" reż. Tomek Ślesicki

Konkurs Młodego Kina - Wyróżnienie Nr 2
"Syjamscy" reż. Joaquin Del Paso

Konkurs Młodego Kina - Nagroda Specjalna Im. Ewy Kamirskiej
"Fragmenty" reż. Aga Woszczyńska

Nagroda im. Lucjana Bokińca Za Najlepszy Film W Konkursie Młodego Kina
"Mleczny Brat", Reż. Vahram Mkhitaryan

Opinie (9) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

06

grudnia

Jelonek Gdańsk, Kwadratowa

08

grudnia

Natalia Przybysz - Jak Malo... Gdańsk, Stary Maneż

13

grudnia

SpaceFest 2019 Gdańsk, B90

Kultura

Oryginalne tablice z postulatami Sierpnia '80 mogą zniknąć z ECS
Muzeum Morskie chce tablic z Sierpnia '80
Irena Jarocka i Lech Bądkowski będą mieli swoje pomniki w Oliwie i Głównym Mieście
Dwa nowe pomniki w Gdańsku

Kulinaria

Jemy na mieście: restauracja Deska - smak i duże porcje
Jemy na mieście: Deska - duże porcje
Wykluczeni społecznie poprowadzą food trucka
Food truck, który pomaga wykluczonym

Planuj z nami tydzień

    Najczęściej czytane

    Sprawdź się

    Gdański Teatr Szekspirowski jest organizatorem: