stat
Impreza już się odbyła

Requiem wojenne Benjamina Brittena (1 opinia)

Relacja z imprezy

SOLIDARITY OF ARTS
1 września 2009 r. wtorek, godz. 20.00
Bazylika Mariacka w Gdańsku


BENJAMIN BRITTEN
Requiem wojenne (War Requiem) op. 66
Requiem aeternam, Dies irae, Offertorium, Sanctus, Agnus Dei, Libera me

Wykonawcy:

Sir Neville Marriner - dyrygent
Anna Samuil - sopran
John Daszak - tenor
Artur Ruciński - baryton
The Choir of New College Oxford (prow. Edward Higgnbottom)
Państwowy Chór Filharmonii w Mińsku (prow. Ludmiła Efimowa)
Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku

"Requiem wojenne" Benjamina Brittena to dzieło-protest przeciwko wojnie, przemocy, agresji
i bezsensownej śmierci. Britten dedykował je pamięci czterech żołnierzy poległych na froncie II wojny światowej. Fundamentem libretta są teksty poety-pacyfisty Wilfreda Owena, żołnierza, który poległ pod koniec I wojny światowej. Dopełniają je i nadają kształt "Requiem wojennemu" części łacińskiej mszy za zmarłych. Chór chłopięcy i towarzyszące mu dźwięki organów kreślą świat "czysty", dziecięcy, wolny od wszelkiej przemocy; kierują ku sferze metafizycznej.
Po raz pierwszy "Requiem wojenne" zabrzmiało w Katedrze św. Michała w Coventry 30 mają 1962 roku. Ekumenizm przesłania tego dzieła podkreśla fakt wykonania partii żołnierzy przez Niemca - Dietricha Fischera-Dieskau oraz Anglika - Petera Pearsa, partię sopranu śpiewała Heather Harper, a utworem dyrygowali Meredith Davies i Benjamin Britten.

o wykonawcach:
Sir Neville Marriner
Jest bezsprzecznie jednym z największych dyrygentów naszych czasów. W roku 2009,
w roku 85 urodzin Sir Nevilla Marrinera muzyczny świat składa hołd wybitnemu artyście i jego dokonaniom.

Sir Neville Marriner jest założycielem w roku 1959 słynnego zespołu, Academy of St. Martin in the Fields, który przyczynił się do odrodzenia muzyki barokowej w latach 60.
Z dorobkiem ponad tysiąca wydań płytowych, z repertuarem od muzyki barokowej po współczesność, Academy of St Martin in the Fields jest nie mającym sobie równego co do ilości i jakości nagranych i wydanych płyt. Po studiach muzycznym odbytych w Ameryce pod kierunkiem Mistrza MONTEUX, rozpoczął swoją karierę dyrygencką w roku 1969 gdy założył Los Angeles Chamber Orchestra, w tym samym czasie rozwijając działalność Academy oraz powiększając jej skład i repertuar, a także dyrygując gościnnie orkiestrami na całym świecie. W roku 1979 Sir Neville został mianowany Dyrektorem Muzycznym oraz Pierwszym Dyrygentem Minneapolis Symphony Orchestra oraz Sudwest Deutsche Radio Orchestra w Stuttgarcie. Stanowiska te pełnił aż do późnych lat osiemdziesiątych.
Jednocześnie kontynuował współpracę z czołowymi orkiestrami świata - w Wiedniu, Berlinie, Paryżu, Mediolanie, Atenach, Nowym Jorku, Bostonie San Francisco oraz w Tokio.

W repertuarze ma utwory instrumentalne i wokalno-instrumentalne z różnych epok. Największe uznanie zyskał jako interpretator muzyki klasycyzmu (symfonie, koncerty i serenady W.A. Mozarta, dzieła J. Haydna). W dorobku fonograficznym Marrinera znajdują się sceniczne utwory W. A. Mozarta (Don Giovanni, Le Nozze di Figaro, Die Zauberflőte), G. Rossiniego (Il Barbiere di Seviglia,
La Cenerentola, L'italiana in Algeri), G. Verdiego (Oberto), również dzieła oratoryjne G. F. Haendla (Mesjasz, Coronation Anthems) i J. Haydna (Die Jahrszeiten, Die Schőpfung). Jest autorem ścieżki dźwiękowej do filmu Milosa Formana "Amadeus".

Swój debiut operowy odnotował prowadząc "Wesela Figara" na Festiwalu Aix-en-Provence zaś debiut operowy w USA w Los Angeles z "La Cenerentola", a wkrótce zrealizował w Salzburgu z orkiestrą Salzburg Mozarteum Il "Re Pastore". W Atenach otworzył w roku 2005 nowy budynek operowy wystawiając tam "Czarodziejski flet".

Współpracuje z tak wybitnymi artystami jak skrzypaczki Anne-Sophie Mutter i Victoria Mullova, skrzypek Gidon Kremer czy pianista Alfred Brendel.

Wyjątkowy dorobek artystyczny Sir Neville'a Marrinera został uhonorowny The Canadian Grand Prix oraz nagrodą Edisona. W roku 1979 otrzymał tytuł Komandora Imperium Brytyjskiego (CBE),
w 1985 tytuł szlachecki, a Francja uhonorowała go w roku 1995 Orderem des Arts et des Lettres.

---
Anna Samuil
Kreuje tytułowe role operowe w największych światowych teatrach operowych i festiwalach muzycznych - Deutsche Staatsoper Berlin, podczas Festiwalu w Edynburgu, Teatro alla Scala w Mediolanie, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Salzburg Festival, Norges Opera w Norwegii, Grand Theatre Luxembourg, Festival de Musique de La Reunion, L'Opéra National de Lyon i Staatsoper Hamburg.

Anna Samuil jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów wokalnych, w tym "Franco Corelli" we Włoszech, "Neue Stimmen" w Gütersloh, "Claudia Taev" w Estonii (I nagroda), "Michała Glinki"
(I nagroda), "XII Międzynarodowego Konkursu im. Piotra Czajkowskiego" w Moskwie, "Concorso Riccardo Zandonai"(I nagroda) i "Daphne - Preis" w roku 2008.

Ostatnie zobowiązania obejmują liczne wiodące role w Deutsche Staatsoper Berlin, w Pittsburghu
z Filharmonikami Izraelskimi pod batutą Maestro Zubina Mehty oraz udział w nowej produkcji opery "Don Giovanni" w Glyndebourne. Już wkrótce zaśpiewa rolę Tatiany (Czajkowski, "Eugeniusz Oniegin") w operze w Pittsburghu i zadebiutuje w roli Mimi (Puccini, "La Bohéme") na scenie Izmir Opera ve Balesi w Turcji.

---
John Daszak
Należy do grona najbardziej wszechstronnych brytyjskich tenorów nowej generacji. Dysponujący szerokim repertuarem operowym jest częstym gościem renomowanych teatrów operowych, Gości jako solista na deskach His roles range from Pinkerton, Puccini's Des Grieux and Gustavus III to Enée Les Troyens Adolar Euryanthe and Alwa Lulu as well as several Janáček roles and appearances in new operas by Thomas Ades, David Sawer and Philippe Fénelon.Teatro La Scala, Bayerische Staatsoper, Royal Opera Covent Garden, Netherlands Opera, Welsh National Opera, Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli, Théâtre du Châtelet w Paryżu.

---
Artur Ruciński
Znakomity polski baryton zdobywający rozgłos i uznanie w Europie.

Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F.Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Jerzego Knetiga, umiejętności wokalne doskonalił pod okiem bułgarskiego tenora Kałudi Kałudowa.
Laureat wielu konkursów wokalnych, m.in. "The International Hans Gabor Belvedere Singing Competition" w Wiedniu oraz z Competizione dell'OperawTreviso(Włochy).
Od 2001 roku Artur Ruciński współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, gdzie śpiewa czołowe role barytonowe (opery Mozarta, "Eugeniusz Oniegin" Czajkowskiego, rolę Figara w "Cyruliku Sewilskim" Rossiniego). W 2002 roku zadebiutował na deskach opery Narodowej w Warszawie tytułową rolą w operze "Eugeniusz Oniegin" P. Czajkowskiego, w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Jego doskonały występ w roli Oniegina, uznany przez krytyków za jeden z najlepszych debiutów w sezonie 2001/2002, zaowocował zaproszeniami do kolejnych produkcji w następnych sezonach operowych ("Turandot" Pucciniego, "Carmen" Bizeta, "Dama Pikowa" Czajkowskiego, "Czarodziejski flet" Mozarta, "Madame Butterfly" Pucciniego oraz "Cyrulik sewilski" Rossiniego). W 2007 r. wystąpił w Operze Narodowej w podwójnej roli La Muse i Nicklausse w "Opowieściach Hoffmanna" Offenbacha, a w 2008 r. w roli Walentego w "Fauście" Gounoda. W roku 2008 zaśpiewał partię Jeleckiego w "Damie Pikowej" Czajkowskiego pod batutą Maestro Valerego Giergieva w Teatrze Wielkim Operze Narodowej.

W sezonie 2010/2011 artysta na zaproszenie Maestro Daniela Barenboima wystąpi po raz pierwszy na scenie Staatsoper w Berlinie w tytułowej roli w "Eugeniuszu Onieginie" P.Czajkowskiego. Zadebiutuje także na Festiwalu w Bregenz (Austria) w operze M.Weinberga "The Passenger" rolą Tadeusza. Artur Ruciński współpracuje z wieloma znakomitymi dyrygentami (m.in. Daniel Barenboim, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Jacek Kaspszyk, Gabriel Chmura, Łukasz Borowicz, Will Crutchfield).

W styczniu 2009 r. otrzymał prestiżową nagrodę - Paszport "Polityki".

---
The Choir of New College Oxford

Chór Chłopięcy New College Oxford - jest jedną z chwał dziedzictwa muzycznego Anglii. William z Wykeham, który założył Winchester College i odbudował Zamek Windsor dla Edwarda III, był odpowiedzialny za tworzenie Kolegium i Chóru. Obecnie chór występuje pod kierownictwem Maestro Edwarda Higginbottoma. Zespół tworzy 16 chórzystów, specjalizujących się w muzyce epoki renesansu i baroku i charakteryzującym najwyższym poziomem wykonawczym. Znakomitą rangę potwierdzają nagrania ponad 70 płyt CD dla największych wytwórni płytowych. Chór New College Oxford regularnie występuje podczas największych festiwali muzycznych, m.in. BBC Proms, od lat koncertuje w Australii, Brazylii, Japonii, Francji, Niemczech, Polsce i Czechach.

Państwowy Chór Filharmonii w Mińsku
O popularności zespołu świadczy "topografia" miejsc koncertów - Niemcy, Hiszpania, Włochy, Litwa, Polska, Estonia, Austria, Holandia, Dania, Francja, Belgia, Luksemburg czy Barcelona, gdzie chór brał udział w wydarzeniach kulturalnych związanych z Igrzyskami Olimpijskimi 1992. Zespół śpiewaków charakteryzuje wysoka kultura muzyczna i emocjonalność, bogactwo skali ekspresji, czystość intonacji, wyrazistość oraz autentyczność śpiewu. Od roku 1987 zespół prowadzi Ludmiła Efimowa, przedstawicielka szkoły Sankt Petersburskiej, która wielokrotnie odznaczana była za swoje artystyczne osiągnięcia. W roku 2000 przyznano jej honorowy tytuł Narodowej Artystki Republiki Białorusi.

---
Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku
Orkiestra symfoniczna powstała wraz z filharmonią w roku 1945 roku. Obecnie Filharmonicy Gdańscy należą do grupy wiodących orkiestr w Polsce, a Polska Filharmonia Bałtycka jest dynamicznym ośrodkiem muzycznym i miejscem znaczących wydarzeń w Polsce. Dyrektorami Artystycznymi, którzy przez lata decydowali o kształcie artystycznym orkiestry byli: Zbigniew Turski, Stefan Śledziński, Zygmunt Latoszewski, Kazimierz Wiłkomirski, Zygmunt Latoszewski, Jerzy Katlewicz, Jerzy Procner, Zbigniew Chwedczuk, Zygmunt Rychert, Bogusław Madey, Jerzy Salwarowski, Wojciech Czepiel, Wojciech Rajski, Paweł Przytocki, Janusz Przybylski, Roman Perucki, Michał Nesterowicz, Kai Bumann (od września 2008 roku).

Orkiestra symfoniczna uczestniczyła w wielu krajowych i europejskich festiwalach, m.in. w Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", "Wratislavia Cantans", Festiwalu Pianistyki Polskiej
w Słupsku, Gdańskiej Jesieni Pianistycznej, Gdańskim Festiwalu Muzycznym, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie, Festiwalu Gwiazd w Gdańsku, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Festiwalu "Aspekte" w Salzburgu i w wielu innych.

Tournée koncertowe wiodły Filharmoników Gdańskich do wielu zakątków Europy: Niemiec (Berlin, Frankfurt, Schleswig, Bayreuth), Francji, Włoch, Szwajcarii i Rosji.

Do znaczących wydarzeń artystycznych ostatnich lat można zaliczyć:
- 1987, XI Music Biennale w Berlinie, podczas którego orkiestra symfoniczna pod batutą Wojciecha Michniewskiego zdobyła Nagrodę Krytyki dla Najlepszej Orkiestry za wykonanie I Symfonii
K. Pendereckiego
- 1989, tournée koncertowe z chórem "Cecilien Verein" z Frankfurtu, gdzie orkiestra koncertowała w Filharmonii Monachijskiej, Alte Oper we Frankfurcie i Concertgebouw w Amsterdamie
- 1997, Watykan, oprawa muzyczna uroczystej Mszy Św. w Rzymie celebrowanej przez Ojca Świętego Jana Pawła II, inaugurującej obchody milenijne Gdańska
- 1997, Millenium Gdańska, cykl koncertów współorganizowanych z Fundacją Polsko-Niemiecką, obecni byli Prezydent Niemiec Roman Herzog i Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski
- 2005, Stocznia Gdańska, koncert Jean Michaela Jarre'a z okazji 25.lecia Powstania SOLIDARNOŚCI i Podpisania Porozumień Sierpniowych
- 2006, Stocznia Gdańska, rocznica Sierpnia '80, prawykonanie kantaty Jana A.P.Kaczmarka "Kantata o wolności"

Orkiestra zarejestrowała wiele nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych: stacje telewizyjne
i radiowe w Polsce, Niemczech i Austrii, wytwórnie płytowe VIVART, DUX, POLMUSIC, SOLITON.

Przeczytaj także

Dodaj zdjęcie

Opinie (1)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Najpopularniejsze wydarzenia

  • 3 godz
  • |
  • 12 godz
  • |
  • 3 dni
  • |
  • 7 dni