• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nagłośnienie dużych koncertów. Problem nie do przeskoczenia?

Borys Kossakowski
5 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nagłośnienie na trójmiejskich arenach często jest powodem wielu dyskusji. Na zdjęciu scena podczas koncertu Bon Jovi na PGE Arenie (obecnie Stadion Energa Gdańsk). Nagłośnienie na trójmiejskich arenach często jest powodem wielu dyskusji. Na zdjęciu scena podczas koncertu Bon Jovi na PGE Arenie (obecnie Stadion Energa Gdańsk).

Nagłośnienie na koncertach to temat niekończących się dyskusji publiczności koncertowej. Ile zależy od akustyki sali? Ile od umiejętności realizatora i techników? Co się "da ukręcić", a czego nie da?



Najlepiej przystosowana do koncertów jest:

Na stadionach nie powinno się grać koncertów, tak jak w filharmoniach nie organizuje się meczów - napisał ktoś po koncercie Justina Timberlake'a na ówczesnej PGE Arenie, dziś Stadion Energa Gdańsk.

- To zgrabny bon-mot, ale nie do końca prawdziwy - śmieje się jeden z trójmiejskich realizatorów, który pragnie zachować anonimowość. - Jako asystent realizatora brałem udział w trasie koncertowej Bruce'a Springsteena w Wielkiej Brytanii. Graliśmy też na Wembley. Nagłośnienie było podzielone na strefy i wszystko brzmiało perfekcyjnie. Niedawno zaś zespół TOTO nagrał koncertowe dvd w fatalnej pod kątem akustyki Atlas Arenie w Łodzi. Oczywiście - złej baletnicy przeszkadza wszystko. Najłatwiej więc spartaczyć robotę i zwalić na kiepskie warunki techniczne.

Od początku istnienia Ergo Areny publiczność dziwią duże połacie gołego betonu straszącego na ścianach po obu stronach hali. O kwestiach estetycznych dyskutować nie będziemy, ale z fizyki jasno wynika, że beton odbija dźwięk, a to żadnej hali nie pomaga w walce z pogłosem.

W Ergo Arenie straszą betonowe słupy, które z pewnością nie pomagają warunkom akustycznym panującym w hali. W Ergo Arenie straszą betonowe słupy, które z pewnością nie pomagają warunkom akustycznym panującym w hali.
- Przygotowanie sali pod kątem akustycznym to sztuka sama w sobie - mówi architekt prof. Andrzej KulowskiPolitechniki Gdańskiej. - Teoretycznie nawet w takich miejscach zupełnie niezwiązanych z muzyką niezwykle ważne jest tłumienie pogłosu. W miejscach, gdzie gromadzi się duża liczba osób instaluje się tak zwane Dźwiękowe Systemy Ostrzegawcze, czyli głośniki, które w razie pożaru lub innego zagrożenia kierują ewakuacją. Głos emitowany przez DSO musi być czytelny. Gdy oddawano nowe lotnisko w Warszawie, największy problem był właśnie z brakiem czytelności sygnału DSO.

Pogłos nie zawsze jest wrogiem muzyki. Muzyce chóralnej pogłos sprzyja, bo dopełnia dźwięk, który wydobywa się z ust śpiewaków i słuchaczom wydaje się, że słyszą "więcej".

- Nie zgodzę się, że każdy koncert da się wszędzie dobrze nagłośnić - mówi Jan Mróz, realizator dźwięku. - Im szybsze tempa grane przez zespół, tym bardziej przeszkadza pogłos. I nie da się tego przeskoczyć. Koncerty typu Iron Maiden nie nadają się na duże hale, bo pogłos zabija dźwięk. Tego rodzaju muzyka powinna być grana na otwartym powietrzu lub w halach o krótkim pogłosie.

Kluczowym parametrem dla akustyki wnętrza jest czas pogłosu. Bywa on różny dla różnych częstotliwości, co oznacza, że w tej samej hali wysokie tony mogą być tłumione szybciej niż basy. Najlepsze hale na świecie mają pogłosy rzędu 0,8-2 sekundy. Takimi parametrami podobno może się pochwalić Gdynia Arena. Według dokumentacji przygotowanej przez dr. Piotra Kozłowskiego, warunki akustyczne w Gdynia Arena są porównywalne z tymi w Royal Albert Hall, która uważana jest za jedną z najlepszych na świecie. Pogłos na Ergo Arenie sięga nawet 5 sekund (Aktualizacja: zarządca hali i niezależny akustyk zapewniają, że przed otwarciem obiektu pogłos w Ergo Arenie wynosił 2 sekundy. Pomiary wykonano w 27 charakterystycznych punktach pomiarowych na boisku i na trybunach areny. Operator hali zainwestował także w materiał, wygłuszając w jednym z najbardziej newralgicznych miejsc - ściany na widowni A-3. Do tego betonowe pylone "opakowane" są grafikami Gdańska i Sopotu, które oprócz walorów estetycznych, wpływają na akustykę obiektu. W grudniu ubiegłego roku dwóch studentów Politechniki Gdańskiej w ramach pracy dyplomowej wykonało pomiary odpowiedzi impulsowych na płycie areny - jest to parametr akustyczny również związany z pogłosem. Uśredniona wartość pogłosu dla wszystkich pasm wynosi T20=2,14s.)

Gdy ekipa B90 po raz pierwszy wkroczyła do hali, gdzie znajduje się klub, pogłos wynosił... 8 sekund. Adaptacja akustyczna pomieszczenia pochłania dużo środków i często inwestorzy na niej oszczędzają. Kontrowersyjny system kotar i zasłon w Gdynia Arena kosztował ponad milion złotych, a był tylko częścią adaptacji akustycznej.

Kotary w Gdynia Arena


- Odnoszę wrażenie, że podczas projektowania PGE Areny nikt nie pomyślał o akustyce - podsumowuje jeden z trójmiejskich realizatorów. - Gdzie indziej nie jest lepiej, na przykład w Warszawie na Stadionie Narodowym pewne rozwiązania są pozorne. Widziałem panele akustyczne pomalowane farbą. To zupełne nieporozumienie. Ale dobry realizator wie, gdzie rozstawić głośniki, potrafi zamaskować niedociągnięcia konstrukcyjne sali. Takie rzeczy też trzeba umieć zbadać i rozpoznać, żeby uzyskać poprawny rezultat. To trochę jak z bolidem formuły 1. Nie każdy wsiądzie i pojedzie jak kiedyś Kubica.

Miejsca

Opinie (53) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    A na koncertach Disco-Polo zawsze wszystko ładnie gra.

    • 9 0

    • Hahaha

      Bo tam nic nie gra na zywo? :D

      • 5 1

  • Jestem rozczarowany

    Widząc autora tego artykułu liczyłem na solidną dawkę humoru, jakiej dostarczyć potrafi tylko Borys. Nie będę wymieniał konkretów, ale każdy kto czytał jakikolwiek felieton naszego trójmiejskiego mistrza pióra, z pewnością wie o czym mówię... A tu się okazało, że artykuł składa się w ogromnej mierze z cytatów, a Borys ograniczył się ledwie do kilku zdań. Dzięki temu artykuł ma nawet jakiś sens i może uchodzić za poważny, ale przecież nikt z nas na to nie liczy czytając twórczość Borysa.

    • 14 1

  • Judas Priest w Ergo Arena. (2)

    Fantastyczne brzmienie.
    Szkoda że pan akustyk Mróz tego nie słyszał.

    • 14 1

    • (1)

      Fantastyczne, bo niewyprzedane sektory (a byłą ich większość) zostały zasłonięte. Gdyby nie to, pewnie znowu byłaby kaszana..

      • 3 0

      • Akurat im więcej ludzi na widowni, tym bardziej poprawia się akustyka takich obiektów

        • 1 0

  • W Gdańsku Letniewie jest firma profesjonalistów od akustyki ale ...... (5)

    ale, jak zawsze oszczędza się na czym się da. Firma ta to są specjaliści, mają wszelkie narzędzia służące do ogarnięcia akustyki ale za takie działanie jak za każdą usługę trzeba zapłacić, co kole w oczy organizatorów, więc odwalają chałturę za chałturą. Niestety jeśli chodzi o stadion w Letniewie to pod względem nagłośnienia to totalna klapa, bo inwestor jak zawsze oszczędził na tej części projektu. Tak samo jest w hali Ergo Arena, gdzie nie tylko zaoszczędzono a w zasadzie zrobiono "partaninkę" z akustyką jak też z systemem ekranów oraz źródeł sygnału do wyświetlania. W chwili gdy na wymienionych obiektach dochodzi do realizacji koncertów dochodzi do schizoferenii dźwiękowej. W przypadku występu jednej ze znanych piosenkarek rockowych w Ergo Arenie nie dość, że akustyka opierała się na soobwoferach, które waliły dźwiękiem po trybunach co powodowało, że ludzie nie wytrzymywali takiego bardzo niskotonowego hałasu i wychodzili, to pan akustyk siedział na samym dole chyba w pełnym samozadowoleniu, co sam widziałem z trybuny tuż nad nim i jedyne o co dbał to o to by wskaźniki wysterowania były cały czas na czerwonym polu. Natomiast system wyświetlania oparty jest o zaprzeszłą technologię analogowego sygnału video composite, czyli jak to było kiedyś w magnetowidach VHS. Nie muszę dużo tłumaczyć ale to jest jakość całkowicie nieakceptowalna do takich obiektów. Etap realizacji takich rozwiązań to kompletny brak profesjonalizmu zarówno projektanta jak i wykonawcy, który w okresie cyfrowego sterowania ekranami instaluje analogową technologię z lamusa. Nie wspomnę, że ekrany też są z epoki "kamienia łupanego" ale jak zawsze brak rzeczywistej kalkulacji inwestycji pożarł wszystkie pieniądze.

    • 3 6

    • skąd jesteś

      Nie masz pojęcia o czym piszesz!

      • 4 0

    • moje spostrzeżenia są podobne,

      tzn wg mnie wszystko rozbija się o koszty,
      niby nowe obiekty i wiadomo że będą służyły do różnych celów (bo inaczej na siebie nie zarobią),
      ale dopracowanie całego obiektu dla celów prawidłowej akustyki/nagłośnienia to dodatkowe koszty budowlane,
      a skoro obecnie jedynym słusznym procesem jest proces przetargowy, gdzie najważniejszym kryterium są właśnie koszty, to co się dziwić że mamy to co mamy,
      oczywiście są miejsca gdzie lepiej słychać, w innych gorzej, a w niektórych beznadziejnie,
      ale kogo to obchodzi na etapie projektowania i akceptacji obiektu? lepiej mniej wydać, bo przecież i tak koncerty się tam odbędą, i tak ludzie przyjdą, a to że ktoś będzie narzekał na pogłos... kogo to obchodzi, ważne że kasa zaoszczędzona

      • 3 0

    • W Ergo Arenie sygnał na ekrany led przesyłany jest w formacie SD/HD-SDI poprzez światłowody. Można również przesłać sygnał Composite, jak firma robiąca realizacje video przyjedzie z zabytkowym sprzętem pracującym w tym formacie. A to z czym i po jak niskiej cenie przywiezie firma nagłaśniająca zależy tylko od przycinania budżetu przez organizatora, a nie od akustyki obiektu, którą jak pokazał ostatni koncert Bocellego można perfekcyjnie ogarnąć. Natomiast od realizatora artysty zależy jaki będzie odbiór końcowy - jak półgłuchy realizator gra tak głośno, jakby to był plener, zamykając limitery na końcówkach i kompresory na każdym kanale konsolety to będzie sieczka, fizyki i elektroniki się nie oszuka

      • 9 0

    • (1)

      Takie coś znalazłem po wpisaniu w szukajkę "letniewo + nagłośnienie" http://ogloszenia.com/gdansk/oferta/wynajem-naglosnienia-stx-1-6kw-gdansk-naglosnienie-250zl-doba-107028.html
      Fakt, jak zwykle wszystko rozbija sie o pieniądze ...

      • 3 0

      • taki (lub lepszy) sprzęt to mają w akademikach ;)

        STX jakoś nie kojarzy mi się z jakością a Behringer parę razy zawiódł. T-Amp brzmi nawet dobrze w porównaniu z resztą. Tak poza tym to z klasy D tylko Powersoft.

        • 2 0

  • co realizator ma do rozstawiania głośników? (5)

    Realizator jest od ukręcenia zespołu, od doboru sprzętu, rozlokowania głośników, ustawiania kątów, obliczania opóźnień jest inżynier systemu! A prawda jest taka, że każde miejsce poza studnią ( dosłownie studnią ) da się świetnie nagłośnić, kwestia DOBORU odpowiedniego sprzętu, ADEKWATNEJ ilości aby uzyskać sukces, wiedzy i doświadczenia... a za to ktoś musi zapłacić! Tak jak np teraz Slipknot poszedł po taniości i nawet opóźnienia nie zawiesił tak wpada taki Disney on Ice i wszystko tnie na strefy - i jest miodzio. Na Bocellim też napchano dźwięku i brzmiało bajecznie. Ale to jest KASA. Za nagłośnienie tej samej imprezy możesz zapłacić fakturę 10 000 po taniości a możesz dać i 60 000 złotych i więcej. I to tej samej imprezy na Ergo, kwestia kto przyjedzie i z czym przyjedzie.

    • 17 2

    • Sciema (3)

      Kazde miejsce da sie dobrze naglosnic? Chyba malo wiesz o akustyce... Mozna to zrobic lepiej przy uzyciu stref itp ale jak jest miejsce slabe to i tak idealnie nie zrobisz

      • 0 2

      • idealnie się nie da (1)

        ale tak, żeby przeciętny odbiorca słyszał wyraźnie - już tak.
        Idealny odbiór możesz mieć w komorze bezechowej z kolumnami referencyjnymi, o ile się owiniesz gąbką akustyczną. Poza tym wiele obiektów można dostosować za pomocą mat akustycznych, ale nie zawsze jest to opłacalne - a czasem strażacy się na to po prostu nie zgodzą.

        • 1 1

        • totalne nieporozumienie

          mała lekcja: komora bezechowa jest urządzeniem służącym do pomiarów promienników dźwięku w warunkach całkowitego pochłaniania odbić co stanowi niezbędny warunek poprawności pomiaru sygnału bezpośredniego.Jest to pomieszczenie pozbawione "AKUSTYKI" rozumianej jako interakcja pomieszczenia
          ze źródłem sygnału.Bez tak zwanej "akustyki" czyli aury akustycznej, która tworzy się poprzez multiplikację odbić fal akustycznych w pomieszczeniu nie ma możliwości poprawnej percepcji audycji.Co do zastosowania gąbki akustycznej polecam owinięcie sobie szczelnie głowy w celu uniknięcia bólu przed koncertem na stadionie w Letniewie

          • 0 0

      • Prawie każde miejsce można dobrze nagłośnić, pokazują to koncerty odbywające się w kościołach, halach fabrycznych czy nawet kopalniach. Oczywiście wymaga to bardzo dużej wiedzy przy doborze i rozstawianiu sprzętu, ale jest to możliwe do zrobienia.

        • 2 0

    • lekcja nr 2

      " co realizator ma do rozstawiania głośników"
      Używając amatorskiego żargonu pojęciowego do bardzo złożonego zagadnienia jakim jest produkcja dźwięku w obiektach wielkokubaturowych wprowadzasz bałagan pojęciowy i mnożysz nieporozumienia i mity.
      Pan reżyser dźwięku zwany inżynierem dźwięku, w prawdziwie zawodowych ekipach jest szefem zespołu technicznego zajmującego się produkcja dźwięku dla przedsięwzięcia artystycznego (muzycznego) i w hierarchii kompetencyjnej w ekipie jest najważniejszy po artyście (gwieździe).inżynier systemu i pozostali pracownicy teamu są absolutnie podporządkowani .Celem jest możliwie najlepsza realizacja koncertu i wszyscy pracują dla artysty. Tak być powinno! A jak jest pokazuje ta dyskusja.Więcej pokory panowie jesteśmy tylko serwisem czyli SŁUGAMI !!!

      • 0 0

  • Rammstein w Ergo Arenie

    Nagłośnienie było bardzo dobre

    • 9 5

  • Uważam tak (1)

    Ekipa dźwiękowców się liczy nie akustyka pomieszczenia. Hala zawsze będzie lepsza od stadionu.

    "W fatalnej pod kątem akustyki Atlas Arenie w Łodzi" ???
    Bardzo ciekawe!

    • 1 0

    • uważam tak

      Atlas Arena posiada najgorsze pomiarowe parametry akustyczne z wymienianych w dyskusji obiektów podstawowy parametr pogłosu dla 40Hz wynosi 5,8sek ; dla 4kHz
      wynosi 2,6sek. przy pustej sali.Z punktu widzenia realizatora są to warunki fatalne . Trochę ratuje sytuację geometria sali (brak równoległych dużych płaszczyzn) oraz ekrany pochłaniające(słabo), zawieszone pod stropem.Przy wypełnionej widowni warunki te poprawiają się o około 30-35%,ale nadal pozostają bardzo trudne.Tak więc wiedza,sprzęt i przygotowanie fachowe(talent realizatorów) ekipy realizującej koncert decydują o tym że jeden koncert wypada znakomicie, a drugi fatalnie

      • 0 0

  • Byłem w Atlas Arenie na Roger Waters The Wall

    Nagłośnienie było na 5+
    Wydaje mi się, że ta krytyka jest lekko na wyrost.

    • 0 0

  • jak sobie chcecie posluchac muzyki w dobrej jakosci to polecem tzw CD i dobre glosniki stereo w zaciszu domowym :) ewentualnie jak ktos lubi to jest jeszcze cos takiego jak filharmonia:) Oczywscie dobrze tez brzmia koncerty na otwartym powietrzu, ale nie w halach czy stadionach :)

    • 0 0

  • Złej baletnicy... (1)

    Byłem w Ergo Arenie na koncercie Iron Maiden, nagłośnienie porażka, ale...
    przedtem byłem na Rammstein - było perfekcyjnie. Także, da się to naprawde dobrze zrobić, tylko trzeba być dobrym w tym co się robi.

    • 10 0

    • niestety, wielu realizatorów to ludzie wzięci z klubów dla karków, którzy jakimś cudem zdobyli papiery

      ale na żywo pokazują swoje preferencje

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d." (2 opinie)

(2 opinie)
89 - 129 zł
Kup bilet
pop

Juwenalia Gdańskie 2024 (40 opinii)

(40 opinii)
75 - 290 zł
Kup bilet

The Robert Cray Band: Groovin' 50 years! (1 opinia)

(1 opinia)
159 - 249 zł
blues / soul, rock / punk

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie w Gdyni odbywają się koncerty podczas Cudawianków?