• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto zawinił na skrzyżowaniu we Wrzeszczu?

Maciej Naskręt
8 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wizualizacja sytuacji opisanej przez naszą czytelniczkę. Wizualizacja sytuacji opisanej przez naszą czytelniczkę.

Opisany przez naszą czytelniczkę incydent z rowerzystą, który kopnął w samochód, wywołał sporo kontrowersji. Czytelnicy zastanawiali się, kto w tej sytuacji zawinił. Postanowiliśmy wyjaśnić, który uczestnik ruchu zachował się w tej sytuacji prawidłowo na jezdni. Zapytaliśmy o to policję i egzaminatora z Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.



Jak oceniasz swoją wiedzę na temat przepisów ruchu drogowego?

W czwartek po południu opublikowaliśmy list naszej czytelniczki, w którym opisała ona sporną sytuację na skrzyżowaniu ul. Chopina z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu. Prowadzone przez jej męża auto zablokowało drogę rowerową, co sprowokowało przejeżdżającego rowerzystę do kopnięcia w złości w maskę samochodu.

Czytaj także: Rowerzysta kopnął samochód. "Straciłam zaufanie do ludzi"

Artykuł wywołał ogromne kontrowersje, zebrał ponad 1500 komentarzy. Nie chodziło jednak o ocenę reakcji rowerzysty, bo 63 proc. z 3800 głosujących w ankiecie uznało, że jest ona nie do zaakceptowania. Spór dotyczył tego, kto złamał przepisy Ustawy o ruchu drogowym.

Czy samochód musiał zatrzymać się przy znaku "stop"?

Zacznijmy od kwestii oznakowania skrzyżowania. Auta dojeżdżające do skrzyżowania ulicą Chopina, widzą znak "stop" stojący przed przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerów. Ale związana z tym znakiem linia bezwzględnego zatrzymania znajduje się już za przejściem i przejazdem rowerowym.

Czy w tej sytuacji samochód powinien się zatrzymać na wysokości znaku, czy też mógł przejechać przejście dla pieszych i stanąć przed linią, tuż przed wjazdem na al. Grunwaldzką?

- Kultura jazdy nakazuje w takiej sytuacji zatrzymać się na wysokości znaku stop, następnie upewnić się, że nikt nie chce przejść przez pasy bądź przejechać rowerem przez przejazd i podjechać do linii zatrzymania - tłumaczy Marcin Dzięgielewski, koordynator egzaminatorów w Pomorskim Ośrodku Ruchu Drogowego.
- Nie mógłbym jednak nie zaliczyć egzaminu, gdyby kierowca nie zatrzymał się przed pasami. Zgodnie z literą prawą nie musi tego zrobić - dodaje Dzięgielewski.
Jeśli przy znaku nie ma linii bezwzględnego zatrzymania, to kierowca musi zatrzymać się w miejscu zapewniającym mu dostateczną widoczność przy wjeździe na skrzyżowanie.



Co mówi art. 27 Prawa drogowego

Jest jeszcze art. 27 ustawy Prawo drogowe, który określa relacje między rowerzystami a kierowcami na przejazdach dla rowerzystów.

Jego punkt 1 mówi: "Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe".

Czy rowerzysta był już na przejeździe? Nie widać go przed maską, gdy auto dojeżdża do przejazdu. Można oszacować, że od zatrzymania się samochodu przed przejazdem, do pojawienia się przed maską rowerzysty mijają trzy sekundy. To czas, który pozwala przejechać rowerzyście kilkanaście metrów. Wydaje się więc, że skoro rowerzysta dopiero dojeżdżał do przejścia, to on powinien ustąpić przejeżdżającemu samochodowi.

- Gdy kierujący samochodem widzi wjeżdżającego lub już jadącego przez przejazd rowerzystę powinien umożliwić mu pokonanie jezdni. Ale działa to też w drugą stronę. Gdy rowerzysta zauważy samochód przejeżdżający przez przejazd dla rowerów, nie powinien mu utrudniać opuszczenia przejazdu - mówi mł. asp. Tomasz Latusek z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Co mówi art. 49 Prawa drogowego

To nie jest jednak jedyny przepis, który może mieć tu zastosowanie.

Artykuł 49: "Zabrania się zatrzymania pojazdu: na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem".

Także taryfikator mandatów na 2016 rok kwalifikuje sprawę jednoznacznie: "za zatrzymanie się na przejściu dla pieszych lub na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem, a na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu - także za nimi: od 100 do 300 zł (art.49 ust.1 pkt 2)".

Sęk w tym, że przypadku skrzyżowania we Wrzeszczu nie można tego artykułu zastosować. W punkcie 4 tegoż 49. artykułu, czytamy, że "zakaz zatrzymania lub postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia pojazdu wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego." Oznacza to, że można zatrzymać się przed linią zatrzymania nawet nieco wystając na przejście autem. Wtedy rowerzysta powinien umożliwić zjechanie takiemu autu z przejścia.

Znak "stop" przed skrzyżowaniem ul. Chopina z al. Grunwaldzką. Znak "stop" przed skrzyżowaniem ul. Chopina z al. Grunwaldzką.
Policja: więcej uwagi na drodze

Policjanci podkreślają, że skrzyżowanie, na którym doszło do incydentu, jest bardzo dobrze oznakowane. Stoi tam nawet lustro, dzięki któremu rowerzyści mogą się upewnić, czy z al. Grunwaldzkiej w ul. Chopina nie skręca samochód.

Jednak jak mantrę powtarzają, że dojeżdżając do przejścia dla pieszych czy skrzyżowania należy zachować szczególną ostrożność i praktycznie zawsze zwolnić. Dotyczy to zarówno kierowcy, jak i rowerzysty.

Tak wygląda skrzyżowanie ul. Chopina i al. Grunwaldzkiej okiem kierowcy. Tak wygląda skrzyżowanie ul. Chopina i al. Grunwaldzkiej okiem kierowcy.
Nagranie nie przesądza o winie kierowcy bądź rowerzysty

Policjantom trudno na podstawie materiału z rejestratora w samochodzie stwierdzić, kto w tej sytuacji zawinił - kto dojeżdżał jako pierwszy do przejazdu dla rowerów.

- W takim przypadku równie przydatny może okazać się monitoring wizyjny i zeznania ewentualnych świadków zdarzenia. Może nim być drugi rowerzysta widoczny na filmie - mówi Latusek.
Trzeba uważać, feralne skrzyżowanie

Przejazd rowerowy na skrzyżowaniu ul. Chopina i al. Grunwaldzkiej, jak pokazuje nasze archiwum filmów, jest bardzo niebezpieczny. Widoczność ograniczają tam chociażby nasadzone wzdłuż alei drzewa. Z tego powodu w zeszłym roku doszło tam do potrącenia rowerzysty.

Sytuacje niebezpieczne potęgują tam też zaparkowane w pobliżu samochody. Część kierowców, by zaparkować tam auto korzysta ze ścieżki rowerowej.

Ciąg dalszy nastąpi

Kierowca samochodu zgłosił się na policję, by poinformować o uszkodzeniu auta. Policjanci Wydziału Ruchu Drogowego nie przyjęli od niego zgłoszenia, ponieważ na skrzyżowaniu ostatecznie nie doszło - na szczęście - ani do stłuczki, ani do wypadku.

Zgłoszenie przyjęli natomiast policjanci z Wydziału Kryminalnego, którzy będą prowadzić sprawę o uszkodzenie mienia o znacznej wartości. Bo choć zniszczenie nie jest bardzo poważne, to dotyczy nowego samochodu, w którym szkody są usuwane w ramach auto casco. W takich sytuacjach autoryzowany serwis zamiast naprawić drobną rysę, woli np. wymienić całą maskę. A to kosztuje.


Miejsca

Opinie (1013) ponad 50 zablokowanych

  • Ludzie... (1)

    Artykuł jest tak samo żenujący jak ta cała sprawa...

    • 3 1

    • twój wpis również należy do grupy żenujących

      co konkretnie proponujesz?

      • 0 0

  • Kartuska

    Gratuluję temu kto bezpiecznie włączy się do ruchu na kartuskiej bez zatrzymania się na ścieżce rowerowej.

    • 9 1

  • "będą prowadzić sprawę o uszkodzenie mienia o znacznej wartości "

    Brak słów na określenie kierowcy . Rowerzysta jadąc w takim tempie mając ochraniacze na butach, mógłby uszkodzić w jakiś znaczący sposób auto. Gdyby wykonał zbyt duży ruch tą nogą, to przewróciłby się . A takim ruchem jaki wykonał dał do zrozumienia swoje niezadowolenie , które mogło źle skończyć się z winy kierowcy auta.

    • 5 1

  • Czy jadąc samochodem na wprost ul. Grunwaldzką (2)

    kierujący przy każdym skrzyżowaniu z drogą podporządkowaną zwalnia do 5 km/h by upewnić się czy jakiś kretyn nie będzie miał ochoty zajechać mu drogi ? Tego wymaga się od rowerzysty. Gdyby ścieżki były częścią ulicy a nie chodnika wątpliwości chyba żadnych by nie było kto ma pierwszeństwo. Niestety uszczęśliwiono rowerzystów na siłę i takie są skutki.

    • 10 2

    • a co konkretnie proponujesz? (1)

      • 0 0

      • koństruktywne propozycje

        oddać pieszym cały chodnik, włączając do niego "śmieszkę",
        a kierowcom zabrać jeden pas Grunwaldzkiej, może być szeroki na JEDEN metr

        • 0 0

  • Fobrze (1)

    Dobrze ? Jezdzicie jak banda cimokow! Kiedy na od odcinku wz pomiedzy lostowicka a karczemkami jedzie sie 40-50km/h ocipiec mozna.... gdy jest dozwolona 100km/h...na nie ktorych jeszcze kierowcow patrzac jak jezdza... to istna pomylka ze ktos im dal prawo jazdy :!
    nie wspominajac wieku +70 do gory matko jedyna ostatnio na drodze do 50km/h kobieta jechala nie cale 30 km/h a na skrzyzowaniu spedzila 7 minut sie upewniala czy ma wolny przejazd a za nia i mna mega korek.....

    • 2 1

    • dalem Ci +

      ale juz sie nie bulwersuj :D Opanuj emocje.

      • 1 0

  • Moim zdaniem ruch samochodowy powinien kończyć się na obwodnicy a miasto powinno być dla ludzi a nie blachosmrodów (1)

    Proste prawda !

    • 6 6

    • Jestem za! A nawet przeciw!

      Trojmiasto tylko dla osob z autami: GD, GSP, GA.

      Cala reszta zameldowana u mamusi lub babci w Przemyslu, Bartoszycach albo Goldapi itp pozostawia auta na rogatkach Trojmiasta.

      Brak meldunku=wracaj skad jestes ;)

      • 1 2

  • pedalarze na alejki i do lasu (2)

    • 7 5

    • (1)

      Święte krowy zachowują się jakby cała droga do nich należała. Na spacerowej mają ścieżkę to jadą jezdnią stwarzając zagrożenie a na sopockiej gdzie jest ciemno jak w d...E jadą z jakąś lampką choinkową i widać ich w ostatnim momencie... Bezmuzgi w rajtuzach

      • 2 5

      • Mózg ci chyba szwankuje

        Mózg, a nie "muzg" bezmózgu

        • 2 1

  • (1)

    Ewidentnie zawinił kierowca samochodu! Na załączonym zdjęciu widać gdzie jest znak stóp, a gdzie się zatrzymał.

    • 3 15

    • przepisy

      Moze jednak najpierw do ksiazek a potem do dyskusji.....

      • 3 1

  • Szkoda, ze nie trafiam na takich cwaniakow (1)

    Za takie cos bym mu leb urwal razem z kaskiem

    • 2 7

    • Może się kiedyś spotkamy.

      • 1 0

  • użytkownik (1)

    Wina rowerzysty oczywista jeżeli auto już stało i próbowało włączyć sie do ruchu

    • 8 5

    • włączający się do ruchu powinien ustępować wszystkim innym użytkownikom ulicy

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d." (2 opinie)

(2 opinie)
89 - 129 zł
Kup bilet
pop

Juwenalia Gdańskie 2024 (40 opinii)

(40 opinii)
75 - 290 zł
Kup bilet

The Robert Cray Band: Groovin' 50 years! (1 opinia)

(1 opinia)
159 - 249 zł
blues / soul, rock / punk

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym wieku pojawiły się pierwsze wzmianki o Andrzejkach w Polsce?