• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Nie głosujesz? Nie idę z tobą do łóżka". O modzie na wybory

Aleksandra Wrona
11 października 2023, godz. 17:00 
Opinie (274)
Najnowszy artykuł na ten temat Czym zajmują się w Sejmie pomorscy posłowie?
Pojawia się coraz więcej akcji, które mają zachęcić młodych do udziału w wyborach. W poprzedni weekend odbyła się impreza biegowa pod hasłem: "Gdańsk Biega - Na Wybory!" Pojawia się coraz więcej akcji, które mają zachęcić młodych do udziału w wyborach. W poprzedni weekend odbyła się impreza biegowa pod hasłem: "Gdańsk Biega - Na Wybory!"

"Nie czytasz? Nie idę z tobą do łóżka" głosiło popularnie niegdyś w internecie hasło, mające popularyzować czytelnictwo. Dziś można by to sparafrazować na "Nie głosujesz? Nie idę z tobą do łóżka". Modę na głosowanie próbują rozkręcić nie tylko politycy, ale też celebryci i influencerzy.



Wybory Parlamentarne 2023: sprawdź nasz serwis wyborczy




Żeby młodzi poszli na wybory



Czy kampanie profrekwencyjne przekonały cię do pójścia na wybory?

W poprzednich wyborach parlamentarnych wzięło udział 61,74 proc. uprawnionych do głosowania. Według sondaży exit poll frekwencja wyborcza wśród osób w wieku 18-29 lat wyniosła 46,4 proc., co oznacza, że ponad połowa uprawnionych do głosowania młodych ludzi nie zdecydowała się na udział w wyborach. W świetle tych danych walka o głosy najmłodszej grupy wyborców wydaje się być jak najbardziej uzasadniona.

Internetowi celebryci do tematu podchodzą różnie. Jedni stawiają na treści edukacyjne, tłumacząc swoim obserwatorom, jak zmienić miejsce głosowania, dopisać się do okręgu wyborczego czy poprawnie wypełnić kartę do głosowania. Inni przybliżają program poszczególnych partii, pokazując młodym wyborcom, na jakie kwestie będzie miał wpływ ich głos. Jeszcze inni po prostu pokazują głosowanie jako coś, co jest teraz w modzie. Można by pokusić się o stwierdzenie, że w tej grze wszystkie chwyty są dozwolone - jednak czy skuteczne?

Kto jest na listach wyborczych? Krótka ściąga Kto jest na listach wyborczych? Krótka ściąga

Trójmiejscy twórcy, artyści i influencerzy zachęcają do wyborów


Wystarczy szybki rzut oka na telefon, żeby zobaczyć, że twórcy z Trójmiasta również angażują się w zachęcanie młodych do głosowania. Magda Cygan nagrała na ten temat rolkę, Antonina Kolo (znana jako tochabrocha) przypomina swoim obserwatorom o upływającym terminie chęci zgłoszenia zmiany miejsca do głosowania. Zapewne w dniu wyborów Instagram zapełni się zdjęciami osób udających się do lokali wyborczych.

W zeszłym tygodniu pisaliśmy też o profrekwencyjnej akcji gwiazd młodego pokolenia, w której wzięli udział również przedstawiciele Trójmiasta - raper Szczyl, muzyk i aktor Tomasz Ziętek oraz aktorki Lena GóraMarianna Zydek.

Znani trójmiejscy artyści zachęcają młodych do głosowania Znani trójmiejscy artyści zachęcają młodych do głosowania
Do młodych wyborców zwróciła się też 100cznia, w specjalnej przedwyborczej publikacji, którą można znaleźć można w różnych punktach Gdańska oraz w internecie.

- Im bliżej wyborów, tym większy szum wokół nich. Coraz łatwiej się pogubić w chaosie medialnych doniesień, deklaracjach polityków i polityczek oraz wyborczych faktach i mitach. Z tej okazji przygotowaliśmy zine, który pomoże przeprowadzić nas przez tę wyborczą kakofonię. Wytłumaczymy, jak liczone są głosy oddane 15 października, wyjaśnimy, o co chodzi z referendum, i przyjrzymy się temu, jak polityka wpływa na różne aspekty naszego życia - bo o ile łatwo powiedzieć: "nie interesuję się polityką", ona interesuje się nami wszystkimi - pisze Monika Chaka-Domańska we wstępie do magazynu.
  • Tosia Kolo przypomina swoim obserwatorom o możliwości zgłoszenia zmiany miejsca głosowania.
  • 100cznia wydała specjalną publikację, w której porusza tematy związane z wyborami.

Młodzi szukają wiedzy w internecie



Czy nam się to uśmiecha, czy nie, młodzi ludzie wiedzę czerpią głównie z internetu. I nie są to bynajmniej serwisy informacyjne. Nie dalej jak kilka dni temu mój 20-letni kuzyn zapytał mnie, "czy słyszałam, że będzie jakieś referendum". Dowiedział się o nim, gdy jeden z influencerów udostępnił grafikę z instrukcją, jak nie wziąć w nim udziału. I choć owszem, o wyborach wiedział, to ta kwestia była dla niego zupełnie niezrozumiała.

Pozostaje pytanie: ilu młodych wyborców o referendum dowie się dopiero w lokalu wyborczym?

Polityka dawno już przestała być dla młodych atrakcyjna (a może nigdy taka nie była...?). Oglądanie serwisów informacyjnych to domena ich rodziców i dziadków. Wielu moich znajomych telewizora używa jedynie do obsługi serwisów streamingowych. Młodzi wiedzę o polityce czerpią z memów, a to i tak optymistyczny wariant, bo profile dotyczące tej tematyki obserwują głównie 30-latkowie. I choć z trudem przechodzi mi to przez gardło, to w influencerach nadzieja, że uda im się zachęcić najmłodsze pokolenie wyborców do głosowania.


Właśnie dlatego, choć czekam z utęsknieniem na koniec tego przedwyborczego szału, cieszę się, gdy internetowi twórcy podejmują temat wyborów. Czy moda na wybory ma szansę się przyjąć? Cóż, brzmi mniej atrakcyjnie niż moda na bubble tea, szerokie spodnie czy wakacje na Bali. Widzę ją bardziej jako społeczną presję niż prawdziwy trend.

W internecie wstyd się przyznać, że nie ma się zamiaru brać udziału w wyborach. Ale czy nie jest to przekonywanie już przekonanych? Wszak pod każdym tego typu materiałem pojawia się chór głosów poparcia. Okaże się 15 października.

Miejsca

  • 100cznia Gdańsk, ks. Jerzego Popiełuszki 5

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (274)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d." (2 opinie)

(2 opinie)
89 - 129 zł
Kup bilet
pop

The Robert Cray Band: Groovin' 50 years! (1 opinia)

(1 opinia)
159 - 249 zł
blues / soul, rock / punk

Paweł Stasiak z zespołem PapaD (1 opinia)

(1 opinia)
120 zł
Kup bilet
pop

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbyły się pierwsze gdyńskie CudaWianki?