- 1 Pchli Targ w Oliwie rozpoczął sezon (45 opinii)
- 2 Oto najpiękniejsze kobiety Pomorza (114 opinii)
- 3 100cznia otworzyła sezon (52 opinie)
- 4 Recenzja "Challengers": intensywne kino (47 opinii)
- 5 Majówka: pomysły na jednodniowe wycieczki (44 opinie)
- 6 Tysiące osób odwiedziło Twierdzę Wisłoujście (57 opinii)
Park rozrywki Majaland budzi sprzeciw mieszkańców Osowej
Wydanie pozwolenia na budowę parku rozrywki Majaland w Osowej, na wysokości węzła Owczarnia, stało się powodem protestów sporej grupy mieszkańców dzielnicy. Lokalna społeczność ma sporo argumentów przeciwko tej inwestycji. Emocje w tej sprawie są ogromne. Miasto odpiera zarzuty mieszkańców i zapowiada, że zorganizuje spotkanie, na którym "wyjaśni nieporozumienia".
Mieszkańcy dzielnicy Osowa, w której stanie atrakcja, nie szczędzą jej krytyki i mają wiele obaw, że dla nich będzie się ona wiązała m.in. z katastrofą komunikacyjną.
Inwestycja ma już pozwolenie na budowę. Ale mieszkańcy zaczęli licznie wyrażać swoje obawy wobec niej na lokalnych forach internetowych, a także na facebookowym koncie prezydent Gdańska.
Majaland ma mieć powierzchnię ok. 5 ha, z czego 1 ha zajmie budynek, a kolejne hektary przeznaczone będą na strefę atrakcji na świeżym powietrzu.
Mieszkańcy protestujący przeciwko tej inwestycji wskazują m.in., że:
- budowa i działalność parku rozrywki spotęgują korki, które i tak są już duże, i zablokują obwodnicę, przez co będą ogromne problemy, by dostać się do domu i by się wydostać z dzielnicy;
- nie było odpowiednich konsultacji w tej sprawie, "rozegrano ją po cichu";
- wyłożenie planu zagospodarowania przestrzennego do wglądu i dyskusja publiczna w tym temacie nie były w ogóle nagłośnione, czego dowodem jest fakt, że nikt z mieszkańców nie wziął w tym udziału;
- park spowoduje duży hałas w okolicy i mieszkanie w Osowej stanie się udręką;
- brak będzie odpowiedniej infrastruktury drogowej, która odciąży węzeł Owczarnia;
- inwestycje towarzyszące, do których inwestor jest zobowiązany, to zmiany kosmetyczne, za małe względem realnych potrzeb.
Majaland działa w Kownatach. Podobny powstanie w Gdańsku
- Jestem mieszkanką Osowej i dopiero teraz dotarły do mnie przerażające wieści, że ma tu powstać ogromny park rozrywki. Osowa jest bardzo zakorkowana, nawet w weekend mamy problem ze zjazdem do Oliwy. Teraz ten park to będzie już istna katastrofa. Gdyby wiadomość była podana do publicznej informacji wcześniej i bardziej nagłośniona, myślę, że spotkałaby się od razu z dużym sprzeciwem - napisała pani Agnieszka, dodając, że w dzielnicy trudno znaleźć osobę zadowoloną z faktu budowy parku rozrywki. - Energylandia i inne parki są budowane poza granicami dużych miast. W Osowej mieszka kilkanaście tysięcy ludzi. Wielu z nas wybrało tę lokalizację ze względu na obecną tu ciszę i spokój. Hałas oraz ruch samochodowy będzie tak ogromny, że mieszkanie w tej dzielnicy będzie istnym koszmarem.
Inna mieszkanka, pani Małgorzata, dodaje:
- Mieszkam w Osowej od urodzenia. I pierwszy raz w życiu powiem, że czas się wyprowadzić. Główna ulica jest w okropnym stanie. To już jest wielki rollercoaster. Korki korkami, tylko szkoda, że nikt nie zapytał nas, mieszkańców, o zdanie.
Prezydent: "Konsultacje były nagłośnione. Nikt nie przyszedł"
Prezydent Gdańska twierdzi tymczasem, że "konsultacje były odpowiednio nagłośnione", a o planach budowy parku rozrywki wiadomo od marca ubiegłego roku.
I faktycznie, 23 marca 2020 r. jako pierwsi napisaliśmy o tym projekcie w Trojmiasto.pl. Artykuł Belgowie chcą zbudować park rozrywki przy obwodnicy w Gdańsku przeczytano prawie 80 tys. razy, zgromadził też 340 komentarzy.
Być może jednak ze względu na to, że właśnie rozpoczynał się pierwszy lockdown związany z pandemią, mało kto potraktował te doniesienia serio.
- Ileż to ja już inwestycji nie przeżyłem, a to aquapark w Brzeźnie, a to oceanarium w Letnicy i kolejny temat, o którym za 3 lata nikt nie będzie pamiętał, zwłaszcza że na skutek obecnej sytuacji z wirusem firmy mogą szybko zmienić plany inwestycyjne - napisał wówczas jeden z naszych czytelników.
- Projekt planu był wykładany do publicznego wglądu w dniach od 17.08.2020 do 14.09.2020 r. Na dyskusję publiczną zorganizowaną w Sali Akwen budynku NSZZ Solidarność 3.09.2020 r. poza projektantami nikt nie przybył. Do projektu planu wpłynęła jedna uwaga. Majaland dostał pozwolenie na budowę. Park inspirowany pszczółką Mają będzie jednym z największych tego typu obiektów na Pomorzu - poinformowała na Facebooku prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
Dokąd na plac zabaw w Trójmieście? Lista miejsc
Mieszkańcy odpowiadają, że o dyskusji publicznej nikt ich nie informował, a duży park rozrywki w dzielnicy mieszkalnej to fatalny pomysł.
- Ogłoszenie o wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu ukazało się w lokalnej prasie, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Gdańsku, na stronie www.gdansk.pl, www.brg.gda.pl oraz na stronie FB Biura Rozwoju Gdańska. Dodatkowo każda osoba zainteresowana procedowaniem planu mogła zapisać się na newsletter i otrzymywać informacje na prywatny adres e-mail - przypomina Izabela Kozicka-Prus z gdańskiego magistratu. - Zainteresowanie planem było duże, wielu mieszkańców kontaktowało się z projektantami telefonicznie. Rada Dzielnicy Osowa była też standardowo informowana o postępach w procedurze planu i brała czynny udział w jego powstawaniu.
"Zagrożenie utrudnieniami w ruchu minimalne"
Jak podkreśla urzędniczka, inwestycja umiejscowiona jest tuż przy Centrum Renk, są to tereny przeznaczone pod zabudowę usługowo-przemysłową.
- W najbliższej okolicy nie ma domów mieszkalnych. Sam park zajmuje powierzchnię około 5 ha - obrazując: jest to teren o 1,5 ha większy niż plac Zebrań Ludowych. Teren jest obsługiwany z ul. Meteorytowej, która będzie rozbudowana plus przebudowa ronda i części drogi przez Majaland. Dojazd z obwodnicy zapewnia węzeł Owczarnia - odnosi się do zastrzeżeń mieszkańców urzędniczka. - Park rozrywki dla dzieci jest miejscem, które odwiedza się głównie w weekendy. Okolica przy parku to zabudowa typowo handlowo-usługowo-przemysłowa, czyli zagrożenie związane z utrudnieniami w ruchu jest minimalne - twierdzi.
W nieoficjalnych rozmowach urzędnicy natomiast nie kryją, że na wieść o protestach mieszkańców poczuli... rozgoryczenie. Bo inwestycja ich zdaniem świetnie się sprawdzi, jest robiona z myślą o dzieciach i nie powinna nikomu przeszkadzać.
Radny dzielnicy: Z taką falą sprzeciwu dawno się nie spotkałem
Jak mówi nam Bartosz Stefański, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Osowa, choć protestów społecznych w dzielnicy było dotychczas sporo (m.in. ws. Trasy Kaszubskiej czy kładki nad obwodnicą), to ten ws. Majalandu jest jednym z największych.
- Z taką falą sprzeciwu i krytyki dawno się nie spotkałem. Emocji jest dużo - przyznaje Stefański. - Obawy mieszkańców są uzasadnione. My też zostaliśmy zaskoczeni faktem ogłoszenia decyzji o pozwoleniu na budowę i tym, że przy tak istotnej i dużej inwestycji, która zdecydowanie wpłynie na jakość życia w dzielnicy, miasto kompletnie pominęło rozmowy z mieszkańcami w tej sprawie.
Rady Dzielnicy Osowa twierdzi, że o szczegółach inwestycji urzędnicy jej nie informowali. W 2018 r., gdy zmieniano plan zagospodarowania dla działki, na której ma powstać park rozrywki, nie mówiło się, że taka atrakcja tam powstanie. Mowa była raczej o funkcjach produkcyjnych.
- Dlatego jeszcze w poprzedniej kadencji Rada Dzielnicy nie przypuszczała, że pojawi się tam coś innego niż np. jakaś hala produkcyjna czy magazyn. O koncepcji parku rozrywki dowiedzieliśmy się w ubiegłym roku, z mediów. Zostaliśmy tym pomysłem zaskoczeni, podobnie jak faktem pominięcia rozmów z mieszkańcami - przyznaje Stefański.
Jak wskazuje radny, już teraz dzielnica zmaga się z poważnymi problemami komunikacyjnymi. Przykładów daleko szukać nie trzeba.
- Chociażby 1 czerwca, gdy mieszkańcy i turyści z okolicznych miejscowości jadą do zoo ul. Spacerową, to ta ulica stoi w korku, autobusy jeżdżą niezgodnie z rozkładami, a my nie mamy jak się wydostać z dzielnicy. Teraz z drugiej strony ma się pojawić park rozrywki, który 1 czerwca, ale nie tylko, będzie nam blokować drugi węzeł, i z Osowej naprawdę nie będzie się jak wydostać - wskazuje Stefański.
Czytaj też:
Obwodnica to już droga śródmiejska?
Z zapewnień inwestora, jakie dotarły do Rady Dzielnicy, wynika, że Majaland będzie otwarty w takich godzinach, by nie potęgować korków. Czyli np. nie od godz. 7 czy 8, a od np. godz. 10.
- Inwestor uważa też, że jego ruch będzie głównie w weekendy. Ale to nie zmienia faktu, że np. w wakacje, czyli 2-3 miesiące w roku, ten ruch do parku rozrywki będzie na pewno duży. Tymczasem odcinek między ul. Słowackiego a Spacerową, który będzie tam drogą dojazdową, jest w top 3 najbardziej użytkowanych dróg w Polsce. Mamy tu ponad 100 tys. aut na dobę. W wakacje obwodnica na wys. Osowej co roku stoi - mówi Stefański.
Inwestycja za ok. 90 mln zł, z tego tylko 1 mln zł na infrastrukturę drogową
Z informacji publicznej udostępnionej przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wynika, że inwestor parku rozrywki w Osowej na prace drogowe związane z dojazdem do atrakcji wyda 1,09 mln zł brutto.
Zakres robót drogowych:
- przebudowa wlotu ul. Meteorytowej do ronda przy ul. Wodnika z wyspą dzielącą i chodnikiem oraz przebudową skrzyżowania z ronda jednopasowego na rondo turbinowe,
- budowa odcinka chodnika o długości ok. 250 m.b.,
- przebudowa odcinka ul. Meteorytowej,
- budowa odcinka ul. Galaktycznej o długości ok. 130 m.b.,
- budowa i uruchomienie oświetlenia wraz z docelowym zasilaniem zgodnie z warunkami wydanymi przez GZDiZ,
- budowa odwodnienia,
- usunięcie wszelkich kolizji z infrastrukturą techniczną wynikających z prowadzonych robót,
- odtworzenie i urządzenie zieleni,
- tymczasowa organizacja ruchu na czas prowadzenia robót,
- docelowa organizacja ruchu.
- Milion złotych na inwestycje drogowe, w skali 90 mln zł przeznaczonych na budowę parku, to jest procent. To jest nic. Powiedziałbym wręcz, że wygląda to absurdalnie "biednie" w stosunku do tego, jakie negatywne efekty przyniesie ze sobą Majaland. Ta inwestycja nie przyniesie nam żadnych rozwiązań infrastrukturalnych, nie rozwiąże problemów korków, nie przyniesie poszerzenia obwodnicy do trzech pasów. A my oczekujemy rozbudowy obwodnicy, bo już nie dajemy rady. Potrzeb komunikacyjnych mamy wiele - ubolewa Stefański.
Będzie spotkanie z władzami miasta
RD Osowa chce spotkać się z władzami miasta i porozmawiać o planowanej inwestycji. Na razie zbiera informacje na jej temat na własną rękę.
- Wiemy, że będzie ciężko cokolwiek wynegocjować. Podpisanie zgody na budowę oznacza, że inwestor może wejść i zacząć budować nawet jutro. Stoimy więc na straconej pozycji, ale podejmiemy rozmowy i z władzami miasta, i z inwestorem. Rada Dzielnicy chce być i jest głosem mieszkańców i ma pełne prawo wyrazić swoje oczekiwania w momencie wprowadzania takich zmian w życiu mieszkańców dzielnicy - mówi Stefański.
24 czerwca przedstawiciele władz miasta mają zaplanowane spotkanie z mieszkańcami w Osowej w ramach "dzielnicowych wizyt" w różnych częściach Gdańska. Mieszkańcy dzielnicy liczą, że wtedy uda się im poruszyć temat parku rozrywki i uzyskać odpowiedzi na wszelkie pytania.
Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent ds. inwestycji, zapowiedział we wtorek, że zorganizuje oddzielne spotkanie w urzędzie w tej sprawie, na które zostaną zaproszeni przedstawiciele wszystkich zainteresowanych stron.
- Zawsze jesteśmy otwarci na rozmowę z mieszkańcami i ich przedstawicielami. W przyszłym tygodniu zorganizujemy spotkanie z Radą Dzielnicy w celu wyjaśnienia wszelkich nieścisłości i nieporozumień, jakie narosły wokół tej inwestycji - potwierdza Izabela Kozicka-Prus.
Miejsca
Opinie (1063) ponad 20 zablokowanych
-
2021-06-16 07:07
(7)
Marudzą jak dziadki. Nic tak nie ma, korków nie ma, Owczarnia stoi pusta, w zasadzie najlepszy zjazd i wjazd na obwodnicę. I co tam jest tylko RENK i Biedronka. A dookoła pusto. Moim skromnym zdaniem marudzą.
- 116 54
-
2021-06-16 07:32
Gd (2)
Przyjedź na ten zjazd miedzy 7 a 9 lub 15.30 a 17... zrozumiesz marudzenie
- 19 20
-
2021-06-16 07:39
(1)
I do parku rozrywki tłumy walą w dni robocze 7-9 i 15.30-17?
- 27 8
-
2021-06-17 07:38
Teraz będzie korek 7-11 i 15-20, dzieciaku.
- 2 0
-
2021-06-16 07:49
podobne na Oruni tylko lidl i biedronka. na Chełmie tylko lidl i biedronka. na Suchaninie tylko lidl i biedronka. mam pisać dalej? czy zrozumiałeś
- 8 2
-
2021-06-16 08:12
masz pojecie
- 3 5
-
2021-06-16 12:38
Dlaczego kłamiesz?
- 1 3
-
2021-06-17 07:37
Teraz jeszcze napisz to po polsku
- 1 0
-
2021-06-16 07:08
Mieszkańcy Osowej wiecznie niezadowoleni (5)
Każda inwestycja w dzielnicy Osowa lub obok niej powoduje że mieszkańcy protestują. Wieczni maruderzy.
- 120 47
-
2021-06-16 08:17
sprawdź w słowniku co znaczy maruder
- 17 3
-
2021-06-16 21:57
Zbuduj sobie obok siebie ten park
- 1 3
-
2021-06-16 22:35
Tak marudza (1)
W szczególności o remont Kielnienskiej, który miasto obiecuje od lat.
- 1 4
-
2021-06-17 08:36
Właśnie. Słowo klucz "obiecują" od lat.
- 0 0
-
2021-06-17 07:39
Tutaj piszą tylko entuzjaści.
- 0 0
-
2021-06-16 07:09
Konsultacje się odbyły, bo rozmawiałam z Grzelakiem czy zamówił huśtawki z niemieckim atestem (1)
PO...30 tysia za szt
- 62 29
-
2021-06-17 07:43
Kurczę, o konsultacjach pierwszy raz słyszę.
Może o to chodzi, żeby nikt o nich nie wiedział. Artykuł na Trójmiasto.pl, na początku pandemii, kiedy połowa ludzi myślała, że koniec świata się zbliża, a druga część podobnie i to cała informacja. Czemu nie poinformowano rady dzielnicy? Wtedy można by mówić o niefrasobliwości, a tak - nie!
- 0 0
-
2021-06-16 07:09
Wieczne narzekanie (2)
I niechęć do zmian to zaszłości ludzi z poprzedniego ustroju.
Najlepiej maraz i aby wszystko było jak w Naddniestrzu- 59 43
-
2021-06-16 07:15
To jest genius loci Osowej (1)
Udupili Trasę Kaszubską, a teraz narzekają, że Kielnieńska zakorkowana.
Tam wszystko budzi sprzeciw.- 26 6
-
2021-06-16 12:39
Utopili Trasę Kaszubską? Kiedy? Przecież jest budowana, trollu!
- 3 2
-
2021-06-16 07:09
Osowa to stan umysłu (5)
pamiętam jak kiedyś blokowali kładkę.
- 101 31
-
2021-06-16 08:42
(3)
Z tym akurat się zgodzę. Tylko z tego co pamiętam to nie Osowianie tylko kilku mieszkańców okolicznych domów - twierdząc że będą mieli za duży ruch pieszy przed domem. Cała dzielnica ubolewa teraz na brak dojścia pieszego do Galerii. Podobno na tym polega demokracja...
- 24 2
-
2021-06-16 09:00
(1)
Mozna zrzucac na osowian ale wladza co wtedy robila? Polozyla uszy po sobie i kladki, ktora by sie przydala calej dzielnicy nie ma. A moze o to wlasnie chodzi? Oglosic zamiar zeby nie bylo, ze nic nie robimy ale przy pierwszych protestach odpuscic zeby nie wydac kasy?
- 11 7
-
2021-06-16 13:09
No nie wykręcaj kota ogonem :) Ci "mieszkańcy okolicznych domów" to właśnie Osowianie, a reszta Osowian albo ich popierała, albo cicho siedziała. Więc: miało być, ale lokalsi zaprotestowali. To co - na siłę im mieli tą kładkę budować, a może wręcz przekupywać? Przecież to są koszty - nie będzie kładki tu, to będzie kawałek ulicy tam, albo parę chodników gdzie indziej, proszę bardzo, nic na siłę ;)
- 5 3
-
2021-06-16 11:11
Demokracja nie polega na liberum veto
- 6 1
-
2021-06-17 05:43
Czy to nie osowa kiedyś chciała się odłączyć od Gdańska aby być osobnym miastem?? Ogrodzili by się murem i żyli w ciszy i spokoju!!
- 3 1
-
2021-06-16 07:10
Jak trójmiasto ma się rozwijać, gdy ciągle komuś coś nie pasuje. (5)
Najlepiej nic nie budować i niech nie będzie niczego...
- 84 39
-
2021-06-16 07:46
A po co ma sie miasto rozwijać? (2)
To tylko kłopoty dla rdzennych mieszkańców.
- 6 9
-
2021-06-16 08:21
(1)
Taa, rdzennych- napływowych z mazur i podlasia, którzy przyjechali do trójmiasta 20 lat temu...
- 8 4
-
2021-06-16 08:38
Przyjeżdzają ciągle
Tylko dlatego, że miasto sie rozwija.
- 8 2
-
2021-06-16 22:36
A może wybudować wreszcie
Kielnienska
- 1 0
-
2021-06-17 08:39
Budować, ale z głową!
- 0 0
-
2021-06-16 07:10
Mozna to zrobic w jakis pszczólkach (3)
pruszczu itd nie trza sie pchac do osowy te ludzie juz nikaj nie wyjada z doma
- 69 54
-
2021-06-16 07:15
Ok, ale wtedy z zakazem wjazdu tych z Osowy.
- 22 12
-
2021-06-16 09:24
No pewnie, że tak! Zawsze będzie okazja coś przy tym zarobić, postawić gastronomię, parking, może nawet pensjonacik, jakiś sklep, a jak ruch się zwiększy, to puszczą częściej autobus, drogę wyremontują. Tylko z Osowy będą wtedy protesty, że "czemu nie u nas" - czemu nie budują dróg (bo protestowaliście przeciw nim), czemu nie ma autobusu (bo nie ma dróg przecież, bo protestowaliście)
- 10 3
-
2021-06-17 05:45
Pisz normalnie!a nie rżniesz glupa!!!!!
- 0 1
-
2021-06-16 07:10
(3)
Zreszta wydzielenie buspasa rozwiazuje automatycznie wszystkie problemy z korkami. Wtedy dotarcie do i z dzielnicy to chwila moment. Znikna problemy dojazdow i stania w korku
- 30 30
-
2021-06-16 07:15
Wystarczy od Szczurka pożyczyć farbę!
- 7 6
-
2021-06-16 09:26
a skąd on się weżmie ten buspas? na Spacerowej?
- 8 0
-
2021-06-30 00:08
Bus pas
Przecież tam nie ma miejsca na wydzielenie buspasa
- 0 0
-
2021-06-16 07:11
Łomujborze budujo
Standardowe dziamgolenie. Rada dzielnicy przespała, mieszkańcy mają w duszy informacje z miasta i oczekują że przyjdzie do nich goniec z listem na czerwonej poduszce.
I to jeszcze na Owczarni - normalnie wizyty w Selgrosie staną się nie do zniesienia. Koszmar- 76 28
-
2021-06-16 07:12
(2)
A mieszkańcy strefy prestiżu,zwyczajowo na NIE!!!! Cmentarz niech otworzą,będzie cicho i spoojnie.
- 87 21
-
2021-06-16 07:14
(1)
Niee bo korki będą a i procesje pogrzebowe za głośne i spać nie dadzą...
- 29 3
-
2021-06-16 12:53
no nie
Bo to będzie otwarty cmentarz, ale już zamknięty dla nowych klientów - wiec tylko odwiedzający raz do roku :D
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.