- 1 Juwenalia: Bajm, LemON i strefy z nagrodami (52 opinie)
- 2 Trzydniowa kulinarna Feta na stoczni (52 opinie)
- 3 Momoa spotkał się z Michalczewskim (58 opinii)
- 4 Chowają pieniądze w miejscach publicznych (52 opinie)
- 5 Jason Momoa w gdańskiej restauracji (137 opinii)
- 6 Juwenalia Gdańskie: koncerty i atrakcje (12 opinii)
SS Sołdek ma już 70 lat
Prawdziwa legenda polskiej żeglugi - pierwszy statek zbudowany całkowicie w Polsce po II wojnie światowej - SS Sołdek obchodził dziś jubileusz 70 lat swojego istnienia. Z tej okazji Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku wraz z Towarzystwem Przyjaciół Statku-Muzeum "Sołdek" zorganizowało mały jubileusz.
"Sołdek" to pierwszy zbudowany przez polski przemysł stoczniowy statek pełnomorski. Projekt wstępny statku opracował zespół polskich konstruktorów pod kierunkiem mgr inż. Henryka Giełdzika. Opracowanie dokumentacji warsztatowej do budowy statku zlecono francuskiej stoczni Augustin Normand w Hawrze. Budową statku w utworzonej 19 października 1947 roku Stoczni Gdańskiej kierował inż. Jerzy Doerffer (późniejszy profesor i rektor Politechniki Gdańskiej).
Przeczytaj także: Sztuka na statku
Stępkę pod prototypowy rudowęglowiec typu B-30 położono 3 kwietnia 1948 roku na pochylni A2. Po oficjalnych przemówieniach miejsce budowy poświęcił proboszcz parafii św. Jakuba w Gdańsku, po czym pierwszy nit w elementy konstrukcyjne wbił ówczesny minister żeglugi - Adam Rapacki. W ciągu tygodnia pracy montowano przeciętnie 45 ton elementów ze stali okrętowej. Do budowy rudowęglowca zużyto około 300 tys. nitów, ich ciężar wyniósł około 6 proc. ciężaru całego kadłuba.
Statek zwodowano 6 listopada 1948 roku. Zgodnie z wcześniejszymi decyzjami jednostka miała nosić nazwisko przodującego stoczniowca. Był nim traser Stanisław Sołdek. Matką chrzestną została jego żona Helena.
Przeczytaj także: DDo muzeum za darmo? Kiedy i jak korzystać z darmowych wstępów
22 października 1949 roku "Sołdek" pod dowództwem kpt. ż.w. Zbigniewa Rybiańskiego udał się w swój pierwszy rejs do Szczecina, gdzie 25 października 1949 roku miało miejsce uroczyste podniesienie bandery. Do 2 stycznia 1981 roku "Sołdek" odbył 1479 podróży morskich. W ciągu 31 lat eksploatacji statek przewiózł ponad 3,5 miliona ton ładunku i zawinął do ponad 60 portów.
Sołdka wycofano ze służby 30 grudnia 1980 roku. 28 kwietnia 1981 roku jednostkę przekazano Centralnemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku (obecne Narodowe Muzeum Morskie). Po wykonaniu niezbędnych prac adaptacyjnych swoje drugie życie, jako statek-muzeum, "Sołdek" rozpoczął przy nabrzeżu gdańskiej Ołowianki 17 lipca 1985 r.
Przeczytaj także: Przybiliśmy mokrą piątkę "Sołdkowi"
Już przeszło 23 lata rudowęglowiec jest jednym z gdańskich oddziałów Muzeum Morskiego oraz turystycznym magnesem i stałym elementem krajobrazu wyspy Ołowianki.
Mało kto wie, że "Sołdek" ma też za sobą karierę filmową. W grudniu 2014 r. statek użyty został w filmie "Persona Non Grata" w roli statku japońskiego, wiozącego w 1941 r. żydowskich uchodźców z Litwy i Polski przez Władywostok do Japonii.
Przeczytaj także: Niepełnosprawni w muzeach. Co czeka osoby niepełnosprawne w instytucjach kultury?
Statek-muzeum zacumowany przy Ołowiance 9-13 można zwiedzać w tym roku tylko do końca października, od wtorku do niedzieli w godzinach 10-16. Bilety wstępu na jednostkę kosztują 8 zł (normalny) i 5 zł (ulgowy). Można też wykupić karnet do trzech obiektów w Gdańsku: Spichlerze, "Sołdek", Żuraw wraz z przeprawą promem "Motława" w obie strony kosztuje 18 zł (bilet normalny) i 10 zł (ulgowy).
Miejsca
Opinie (95) ponad 10 zablokowanych
-
2018-10-21 13:18
keptn soudek weź ty ić jusz spać co
- 1 0
-
2018-10-20 23:51
SS Sołdek (3)
Ten statek-muzeum przypomina że kiedyś mielismy flotę.Jest symbolem PZM-Szczecin który pomimo wielu zawirowań politycznych nadal istnieje.Szkoda że tylko tramping nam został.Nigdy nie było po 1980r programu rozwoju i odbudowy naszej floty.Ministerstwo Gospodarki Morskiej to grupa nieudaczników pomimo że byli tam też Kpt ż.w.
- 7 0
-
2018-10-21 12:44
gdzie logo GSR
Muszę sprawdzić czy .. Logo Remontowa Holding ..????? dalej firmuje Piotra.??
- 0 0
-
2018-10-21 12:38
temu głóarczykowi
myli się miara produkcji stoczniowej .. np. dwt z masą ..
- 0 0
-
2018-10-21 02:08
Lepsza grupa nieudaczników jak jeden
- 0 0
-
2018-10-19 23:07
(1)
Tylko czemu nie mozna juz teraz zmienic napisu Szczecin na Gdansk, skoro i tak juz nie plywa.
- 2 8
-
2018-10-21 00:03
Poniewaz jest muzeum z portem macierzystym firmy ktora miesci sie do tej pory w Szczecinie.
- 1 0
-
2018-10-19 21:29
(3)
Czy już nie czas na stocznię złomową?
- 8 14
-
2018-10-21 00:00
Może Muzeum Morskie też zezłomować.Jak już coś piszesz to pomyśl troche.
- 1 0
-
2018-10-20 10:37
Czy już nie czas na lobotomię?
- 1 1
-
2018-10-20 00:14
W Polsce nie ma takiej.
A zezlomowanie go jest dwa razy drozsze od jego wartosci.
- 1 4
-
2018-10-20 11:57
(1)
Zmienić nazwę na m/s ......
- 1 5
-
2018-10-20 23:55
Dlaczego SS przeczytaj sobie w histori tego parowca.
- 1 0
-
2018-10-19 22:20
Ile lat tam stoi? (2)
- 1 4
-
2018-10-20 08:52
ze 30 sci (1)
z przerwami na remonty
- 1 0
-
2018-10-20 17:18
może 30 eści
albo 30 ydześci
w ogóle pisz zawsze 30- rzydześci, żeby być zrozumianym.- 3 0
-
2018-10-20 16:29
Czemu mają służyć. Święcenia?
Skoro jesteśmy krajem wolnym wyznaniowo i laickim to powinien być zakaz zapraszania księży na jakiekolwiek państwowe i samorządowe uroczystości.
Jak ktoś jest danego wyznania to niech sobie zaprasza księdza i kropi wszystko co ma.- 9 5
-
2018-10-20 15:02
Jedynie słuszne rozwiązanie (1)
W ramach dekomunizacji nazwę "Sołdek" można zmienić na M/S Alik.Tatuś przechrzty może osobiście się zjawi na wiosnę.
- 1 4
-
2018-10-20 16:18
Zmiana nazw statkow moze byc dokonana tylko i
wylacznie gdy statek jest w sluzbie a nie jako muzeum. Sołdek byl uznana postacia tamtych czasow tak samo jak Pstrowski i Stachanow. Takie byly czasy w tamtej historii. A jej nie mozna zmieniac.
- 1 0
-
2018-10-20 09:58
na złom z tym komunistycznym wrakiem (2)
my polacy lubimy tylko wspominać jakieś beznadziejne gnioty z przeszłości, swiat idzie do przodu a my tylko w przeszłość patrzymy, oi biedni my
- 3 20
-
2018-10-20 11:50
Coś w tym jest (1)
Nitowany zamiast spawany. Silnik parowy zamiast diesla
- 1 1
-
2018-10-20 16:12
Od czegos trzeba bylo zaczac.
Polska nie budowala zadnych statkow wczesniej. Przed wojna stocznie byly w rekach niemieckich. I tak wielki skok zrobilismy biorac pod uwage fakt ze sami wczesniej nie mielismy doswiadczenia.
- 4 1
-
2018-10-20 11:52
Warto. Zobaczyc
Byłam z dzieckiem. Warto zobaczyć.
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.