• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku powstanie terminal przeładunkowy olejów, paliw i biokomponentów

VIK
20 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (152)

Za ponad pół miliarda złotych Orlen zbuduje na Martwej Wiśle morski terminal przeładunkowy olejów, paliw i biokomponentów. Inwestycja, która zwiększy możliwości gdańskiej rafinerii, ma być gotowa już w 2025 r.



Nowy terminal na nabrzeżu Rafinerii Gdańskiej ma ruszyć w 2025 r. i umożliwić przeładunek rocznie ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych, paliw żeglugowych i biododatków do paliw.

AKTUALNE CENY PALIW W TRÓJMIEŚCIE



- Projekt terminala obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi statków o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m, rurociągów, stalowych estakad, infrastruktury podziemnej i pomocniczej łączącej terminal z rafinerią w Gdańsku. Terminal zbuduje konsorcjum spółek z Grupy NDI, Biproraf, BPBM "Projmors" i Scherzer GmbH - poinformował PKN Orlen.
Gdzie ma powstać?Mapka Przewidywane położenie to lewy (południowy) brzeg Martwej Wisły, obok istniejącego nabrzeża gdańskiej rafinerii Grupy Lotos, kilka kilometrów od Mostu Wantowego im. Jana Pawła II.

Lotos chce mieć własny terminal. Powrót do planów sprzed lat Lotos chce mieć własny terminal. Powrót do planów sprzed lat

Orlen wskazał, że docelowe moce przeładunkowe morskiego terminala zlokalizowanego na Martwej Wiśle w kolejnych latach mogą wynieść do 2 mln ton produktów rocznie. Realizacja inwestycji ma też poprawić rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela) oraz transportu produktów (olejów bazowych i paliw żeglugowych) powstających w rafinerii.

Nawet ok. 400 statków rocznie ma obsłużyć morski terminal Orlenu Nawet ok. 400 statków rocznie ma obsłużyć morski terminal Orlenu

Terminal ma też odciążyć funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, bo to właśnie tą drogą odbywa się obecnie transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi produktami przeładunkowymi.

Równolegle w Gdańsku powstaje - związana z terminalem - instalacja HBO, czyli tzw. Hydrokrakingowy Blok Olejowy, która poprawi się ekonomika przerobu ropy naftowej. Wartość tego projektu to ponad 1,4 mld zł. Instalacja ta w gdańskiej rafinerii umożliwi produkcję wysokiej jakości olejów. Jej budowa rozpoczęła się pod koniec 2021 roku.

Stacje Lotosu już zmieniają swój szyld Stacje Lotosu już zmieniają swój szyld

- Wprowadzenie na polski rynek oraz rynki zagraniczne najnowocześniejszych olejów bazowych grupy II, które są zupełnie nową kategorią produktów, spowoduje znaczący wzrost konkurencyjności koncernu. Instalacja ma produkować rocznie ponad 400 tys. ton tych olejów oraz kilkadziesiąt tysięcy ton półproduktów paliwowych - poinformowała spółka.
Zaznaczono, że zarówno projekt instalacji HBO, jak również projekt budowy morskiego terminala przeładunkowego przygotowali specjaliści z Grupy Lotos.
VIK

Miejsca

Opinie (152) ponad 20 zablokowanych

  • co to znaczy 'bioodpadów'? (5)

    co nam tu chcecie przywozić???

    • 14 3

    • A może wywozić?

      • 3 5

    • Najświeższe wiadomości do TVPiS XD

      • 5 3

    • Przeciez to jest jakas glupia pomylka - w tekscie jest mowa o biokomponentach :)

      • 3 2

    • JOD w tabletkach

      • 0 1

    • Ziemię z Ukrainy do spalarni Port Service.

      • 0 0

  • Uzu

    Czy to nie za blisko zabudowań mieszkalnych?

    • 10 2

  • W Elblągu powinni to wybudować :) :) :) (2)

    • 9 6

    • (1)

      a to w Elblągu jest rafineria albo PERN?

      • 1 2

      • JOD

        • 0 1

  • Lers (5)

    No to PO znowu ma problem. Polska idzie do przodu a tak nie powinno być.

    • 11 17

    • Sprowadzanie odpadów zza granicy to krok naprzód? (1)

      Chyba tylko dla wyborców PiSuaru.

      • 8 5

      • Bo oni przyzwyczajeni do szamba które TVP dezInfo wylewa z ekranu telewizora.

        • 5 2

    • Do przodu? Z katotalibanem edukacji?

      Nie żartuj

      • 2 3

    • do przodu w odbycie kapitału obcego

      • 1 2

    • Rachon-zawrzyj gebe.

      • 0 1

  • Jaka władza taki import

    • 5 7

  • (2)

    Czyste miasto od lat się zrobiło.....onkologią pęka w szwach

    • 1 10

    • Mam pomysł. (1)

      Onkologia leży, psychiatria dziecięca leży, szpitale zadłużone po uszy, sprzętu medycznego brak, lekarzy brak, pielęgniarek brak.. to może dajmy kolejne 2 700 000 000zł rocznie na szczujnię TVPiS?

      • 3 3

      • Dobry pomysł! Terlecki

        Klej jest okej

        • 0 1

  • mało mamy syfu i raka z tym zwiazanego ? (1)

    • 18 31

    • Ale za to z atestem,tak jak zagraniczny miał węglopodobny z kilkoma atestami.

      • 1 3

  • olo

    won z tym syfem do wawy....wescie se ten smierdzacy lotos...........a co nie chcecie sie truc tylko interesuje was czysta kasa szydy warszawskie!

    • 3 10

  • Zgadza się, Orlen będzie w tym zakresie drugi w Europie:

    "Wprowadzenie na polski rynek oraz rynki zagraniczne najnowocześniejszych olejów bazowych grupy II, które są zupełnie nową kategorią produktów, spowoduje znaczący wzrost konkurencyjności koncernu. Instalacja ma produkować rocznie ponad 400 tys. ton tych olejów oraz kilkadziesiąt tysięcy ton półproduktów paliwowych - poinformowała spółka"

    Jedna sprawa, czytam i czytam i nigdzie indziej prócz tej strony nie widzę wzmianki o bioodpadach...

    • 9 1

  • (4)

    No i wreszcie. Bardzo dobrze. Powinna jeszcze powstać fabryka biododatków w okolicach Gdańska. W Polsce brakuje przede wszystkim eterów dodawanych do benzyn MTBE i ETBE ale i biodiesla też są braki. Gdańsk musi się rozwijać, rafineria też ale tutaj tego malkontenci nie widzą. Przeczytali tylko Orlen i już olaboga!. A redakcji życzę mniej bubli bo tam żadnych bioodpadów nie będzie. To są biokomponenty. A i jeszcze jedno jakbyście nie wiedzieli to zarówno etery jak i biodiesel jest już sprowadzany statkami do Gdańska tylko nie ma odpowiedniej infrastruktury do tego a ten terminal znacznie to ułatwi.

    • 11 2

    • Sprowadzamy bez infrastruktury. (3)

      Dobre

      • 2 4

      • (2)

        Nie ma odpowiedniej infrastruktury. Jest przestarzała na nabrzeżu Siarkopolu, tam gdzie przeładowuje się różne oleje np bazowe, które muszą iść na export w felxitankach. O Porcie gdyńskim się nie wypowiem bo tam to w ogóle jest tragedia, zarówno LPG nabrzeże jak i olejowe. Znacznie to utrudnia import i export naftowych towarów płynnych.

        • 3 1

        • Jaki kraj taka infrastruktura (1)

          • 2 4

          • No tak dlatego trzeba nowej.

            • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Juwenalia Gdańskie 2024 (53 opinie)

(53 opinie)
75 - 290 zł
Kup bilet

Strefa Trojmiasto.pl na Juwenaliach (3 opinie)

(3 opinie)
w plenerze, gry

South Molo Festival - Delfinalia 2024 (5 opinii)

(5 opinii)
105,22 zł
hip-hop, festiwal muzyczny, w plenerze

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się gdańsko-sopocki klub, w którym odbywają się dyskoteki w klimacie weselnym?