• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w podejściu do muzyki. Disco polo już tak nie boli młodych

Mateusz Groen
23 listopada 2023, godz. 15:30 
Opinie (119)
Powstał nowy raport na temat konsumowania muzyki przez młodzież. Jak to wygląda? Powstał nowy raport na temat konsumowania muzyki przez młodzież. Jak to wygląda?

Powstał nowy raport pt. Młodzi i Muzyka, w którym badacze postanowili dowiedzieć się, jak obecnie wygląda "konsumowanie" muzyki i styl życia wśród młodych. Przebadane zostały osoby w wieku od 18 do 34 lat, czyli generacja Z oraz milenialsi, stanowiący obecnie ponad 40 proc. populacji. Wnioski mogą niektórych zaskoczyć.




Muzyka oczami milenialsów i zetek



Czy chodzisz na festiwale muzyczne?

Młodzi ludzie "zasysają" popkulturę w sposób bezprecedensowy, zaś muzyka odgrywa ogromną rolę w ich życiu i stanowi istotną część ich każdego dnia. Niezależnie od tego, czy to poprzez słuchawki w trakcie dojazdu do szkoły, czy podczas spotkań ze znajomymi, muzyka jest obecna niemalże na każdym kroku. Nowe badanie jednak pokazuje, że podejście młodych do festiwali, a także do muzyki uległo zmianie.

Dla blisko 59 proc. badanych słuchanie muzyki wywołuje silne emocje (tego zdania istotnie częściej są 18-24-latkowie - 65 proc.), a 35 proc. uważa, że słuchanie muzyki jest dla nich ważniejsze niż oglądanie filmów i seriali lub czytanie książek (tego zdania znacznie częściej są 18-24-latkowie - 40 proc.).

Inflacyjne randki: trend, który pokochali poszukiwacze drugiej połówki Inflacyjne randki: trend, który pokochali poszukiwacze drugiej połówki
Aż 41 proc. osób w młodym wieku nie wyobraża sobie wyjść z domu bez słuchawek i uważają je za integralną część garderoby. Blisko 60 proc. młodych zwraca uwagę na muzykę na mieście np. w kawiarniach, sklepach, na siłowni (tego zdania istotnie częściej są 18-24-latkowie - 68 proc. i większość kobiet - 65 proc.).

  • Badanie "Młodzi i muzyka" przeprowadzone w 2023 r. przez bileterię Biletomat.pl we współpracy z firmą badawczą Ciekawość (na próbie 600 osób w grupie wiekowej 18-24 oraz 25-34 lat).
  • Badanie "Młodzi i muzyka" przeprowadzone w 2023 r. przez bileterię Biletomat.pl we współpracy z firmą badawczą Ciekawość (na próbie 600 osób w grupie wiekowej 18-24 oraz 25-34 lat).
  • Badanie "Młodzi i muzyka" przeprowadzone w 2023 r. przez bileterię Biletomat.pl we współpracy z firmą badawczą Ciekawość (na próbie 600 osób w grupie wiekowej 18-24 oraz 25-34 lat).
Wśród ulubionych gatunków muzycznych w grupie osób 18-34 lat wciąż królują gatunki muzyki mainstreamowej. Młodzi słuchają przede wszystkim popu i rapu, w dużej mierze polskiego. Wśród ich ulubionych artystów najczęściej wymieniani byli: Sanah, Bedoes 2115, Sobel, Young Leosia, Mata, Dawid Podsiadło, The Weekend.

Aż 74 proc. badanych deklaruje, że słucha muzyki minimum kilka razy w ciągu dnia, z czego 46 proc. przyznaje, że robi to kilkanaście razy w ciągu dnia bądź więcej. Spośród wszystkich 10 proc. badanych w wieku 18-24 lata lubi słuchać muzyki z przyjaciółmi, jednak 72 proc. młodych najbardziej lubi jej jednak słuchać samotnie. Podczas badania okazało się, że słuchanie muzyki w samotności ma związek z relaksem, odcięciem się, ale także z napięciami związanymi z słuchaniem muzyki w większym gronie, gdzie gusta muzyczne mogą być różne.

Badani twierdzili, że trudno im znieść mainstreamowe przeboje puszczane na domówkach, a jednocześnie wskazywali, że ich preferencje muzyczne również nie są akceptowane. Niektórzy ze słuchających mainstreamu mówili wprost, że czasami bawią się do disco polo, bo to jest akceptowane przez wszystkich.

W gronie badanych okazało się, że disco polo słucha aż 39 proc. młodych.


Jak znajdują nową muzykę?



Dla osób młodych media społecznościowe są najlepszym źródłem do poszukiwania nowej muzyki
i udostępniania jej znajomym. Media społecznościowe zaczęły się przenikać, tworząc jednocześnie wspólną internetową chmurę powiązań. Zacierają się także podziały między platformami, np. teksty ze Spotify udostępniane są na TikTokach, na Instagramie dodawane są TikToki, memy posiadają odsyłacze do piosenek, które są podkładane pod filmiki. Treści są powielane na różnych platformach i dalej przetwarzane, remiksowane.

W internetowym świecie najpopularniejsze są trzy kanały social media: YouTube (99 proc. z niego korzysta) z uwagi na darmowy dostęp, Facebook (97 proc. osób z niego korzysta) oraz Instagram (82 proc. badanych korzysta z platformy). Badacze pokazali, że w grupie 18-24-latków Instagram i TikTok cieszą się znacznie większą popularnością w porównaniu do starszej grupy badanych. Oprócz tego 69 proc. korzysta z aplikacji Snapchat.

Co ciekawe, niedawno głośno było na temat aplikacji BeReal, która miała odczarować "sztuczność" prezentowanych treści w mediach społecznościowych. Jak się okazuje, aplikacja nie ma aż tak wielu zwolenników, ponieważ tylko 20 proc. badanych z niej korzysta.

Badacze dali respondentom możliwość wyboru więcej niż jednej platformy, co pokazuje, że podobne podejście do mediów społecznościowych ma duża część osób młodych.

  • Badanie "Młodzi i muzyka" przeprowadzone w 2023 r. przez bileterię Biletomat.pl we współpracy z firmą badawczą Ciekawość (na próbie 600 osób w grupie wiekowej 18-24 oraz 25-34 lat).
  • Badanie "Młodzi i muzyka" przeprowadzone w 2023 r. przez bileterię Biletomat.pl we współpracy z firmą badawczą Ciekawość (na próbie 600 osób w grupie wiekowej 18-24 oraz 25-34 lat).
Podejście do muzyki na przestrzeni lat zaczęło się liberalizować. Młodzi są bardziej otwarci na różne gatunki muzyczne, a osoby słuchające bardziej niszowych artystów mniej się z nimi utożsamiają.

Co istotne, TikTok postrzegany jest jako trampolina dla nowych artystów, którzy - jeśli ich utwór stanie się tiktokowym viralem - mają szansę wybić się w ciągu kilku dni. Aplikacja podrzuca młodym zarówno nowe piosenki, jak też jest kopalnią starych hitów, które za sprawą aplikacji wracają do łask, jak np. "Running up that hill" Kate Bush.

Jednak dla słuchaczy niszowych gatunków i niezależnej muzyki fakt, że ich ulubiony artysta pojawił się na TikToku, bywa problematyczny.

IMPREZY I WYDARZENIA Koncerty i festiwale w Trójmieście

maj 12
Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d."
Kup bilet
paź 5
Paweł Stasiak z zespołem PapaD
Kup bilet
lis 7
ADELE - Tribute from London by Stacey Lee
Kup bilet

Koncerty i festiwale - odmienne podejście



Zmienia się podejście do wydarzeń muzycznych. W rozmowach badacze zauważyli dwa skrajnie odmienne podejścia do koncertów i festiwali. Dla jednych jest to zbyt duży wydatek, mnóstwo zamieszania, ale też uczucie dyskomfortu związane z przebywaniem w dużym skupisku ludzi, a dla drugich są to wydarzenia warte każdych pieniędzy i doświadczenie, które pamięta się na długo i do którego w specjalny sposób się szykują.

Młodzi zanim udadzą się na festiwal, często poszukują informacji w internecie. Przed wydarzeniem najczęściej szukają głównie praktycznych porad, jak np. informacji o dojeździe, noclegu, lokalizacji festiwalu.

Badanie "Młodzi i muzyka" przeprowadzone w 2023 r. przez bileterię Biletomat.pl we współpracy z firmą badawczą Ciekawość (na próbie 600 osób w grupie wiekowej 18-24 oraz 25-34 lat). Badanie "Młodzi i muzyka" przeprowadzone w 2023 r. przez bileterię Biletomat.pl we współpracy z firmą badawczą Ciekawość (na próbie 600 osób w grupie wiekowej 18-24 oraz 25-34 lat).
Co jest kluczowe dla młodych przy wyborze wydarzenia? Na pierwszym miejscu są gatunki muzyczne, które są na festiwalu - 75 proc. 75 proc. osób za kluczowe uważa również chęć fajnego spędzenia czasu i atmosferę, dla 71 proc. badanych ważna jest też możliwość spędzenia czasu ze znajomymi oraz dla 69 proc. lokalizacja wydarzenia (pytanie wielokrotnego wyboru - można było wybrać kilka opcji).

Co ciekawe, przy wyborze festiwalu najmniej istotnymi kwestiami dla młodych są: influencerzy, którzy tam będą (43 proc.), zaangażowanie festiwalu w sprawy społeczne (31 proc.), modny festiwal - fajnie pochwalić się nim w social mediach (30 proc.).

Młodzieżowe Słowo Roku: znamy finałową dwudziestkę Młodzieżowe Słowo Roku: znamy finałową dwudziestkę

Internetowe rozmowy. Jak komunikują się ze sobą młodzi?



Młodzież woli komunikatory internetowe. Wśród badanych aż 96 proc. korzysta z Messengera i to właśnie ta aplikacja króluje, a prawie 80 proc. korzysta z niej przynajmniej raz dziennie. 69 proc. używa Whatsapp (pytanie wielokrotnego wyboru - można było wybrać kilka opcji).

Aż 44 proc. jest aktywnych na Discord (komunikator umożliwia rozmowy głosowe podczas gier, ale również wykorzystywany jest w szkołach i na uczelniach), na kolejnych miejscach znaleźli się: Twitch, Telegram i Signal - to aplikacje, które kolejno uzyskały wyniki: 34 proc., 32 proc. oraz 21 proc. badanych w grupie wiekowej 18-34.

Badanie "Młodzi i muzyka" przeprowadzone w 2023 r. przez bileterię Biletomat.pl we współpracy z firmą badawczą Ciekawość (na próbie 600 osób w grupie wiekowej 18-24 oraz 25-34 lat). Badanie "Młodzi i muzyka" przeprowadzone w 2023 r. przez bileterię Biletomat.pl we współpracy z firmą badawczą Ciekawość (na próbie 600 osób w grupie wiekowej 18-24 oraz 25-34 lat).
Metodologia:

Badanie zostało wykonane we współpracy bileteri Biletomat.pl i firmy badawczej Ciekawość. Część jakościowa zawierała 15 wywiadów indywidualnych pogłębionych o długości ok. 2 godzin każdy. Badanie zostało zrealizowane online na platformie MS Teams. Młodzi byli proszeni, aby w trakcie wywiadów mieć przy sobie telefony tak, aby na bieżąco móc wysyłać print screeny z opisywanych social mediów.

Za to część ilościowa zrealizowana została przy wykorzystaniu metody wspomaganych komputerowo wywiadów internetowych - CAWI, na próbie 600 osób, w grupie reprezentatywnej w wieku od 18 do 34 lat. Wykorzystane zostały zarówno pytania jednokrotnego, jak i wielokrotnego wyboru.

O autorze

autor

Mateusz Groen

Dziennikarz piszący głównie o rozrywce, kulturze, kulinariach, a czasami również o zdrowiu. Bliskie mu są wszystkie tematy społeczne, w szczególności kwestie okołopsychologiczne i związane z relacjami. Zawodowo również tancerz i instruktor, a prywatnie "koci ojciec".

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (119)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d." (2 opinie)

(2 opinie)
89 - 129 zł
pop

The Robert Cray Band: Groovin' 50 years! (1 opinia)

(1 opinia)
159 - 249 zł
blues / soul, rock / punk

Paweł Stasiak z zespołem PapaD (1 opinia)

(1 opinia)
120 zł
pop

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Który wykonawca w trakcie festiwalu w Sopocie zerwał bluzkę z towarzyszącej mu na scenie tancerki?