• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niewykorzystany potencjał gdańskiego stadionu. Gdzie leży problem?

Patryk Gochniewski
24 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Polsat Plus Arena Gdańsk Mapka. Stadion Gdańsk. Czy Baltic Arena - jak na początku nazywano gdański stadion zbudowany na potrzeby Euro 2012. Wydawało się, że w końcu na północy powstał obiekt, który pozwoli organizować tu ogromne wydarzenia pozasportowe, głównie koncerty światowych gwiazd. Dziś, ponad dekadę po oddaniu budowli, wciąż są one sporadyczne, a trybuny częściej świecą pustkami, niż wypełnione są publicznością. Gdzie leży problem?



Najbliższe koncerty w Trójmieście



Czy uważasz, że na stadionie w Letnicy powinno odbywać więcej dużych koncertów?

Na początku trzeba zaznaczyć, że porównywanie stadionu do hali widowiskowej, którą jest Ergo Arena Mapka nie ma sensu. Wiele osób to robi, ale to spory błąd. Oczywiście, trzeba oddać, że hala przy Placu Dwóch Miast od samego początku jest bardzo dobrze zarządzana i dzieje się tam mnóstwo wydarzeń. Zarówno sportowych, jak i rozrywkowych czy kulturalnych. Tyle że to hala - to jest słowo klucz. Jest to obiekt całoroczny. Nie ma też kosztownej murawy, którą trzeba odpowiednio zabezpieczyć albo później wymienić - łatwiej jest na pewno przygotować zróżnicowany program w zamkniętej przestrzeni niż na futbolowej arenie.

Skupmy się więc na gdańskim "bursztynku". Bezsprzecznie jest to najładniejszy stadion w Polsce i jeden z najładniejszych w Europie. Dodatkowo stromo wybudowane trybuny zapewniają dobrą widoczność nawet z najwyższych rzędów. Akustyka również nie jest najgorsza. Do tego Gdańsk jako świetnie skomunikowane z Europą miasto. Są to niewątpliwe atuty, którymi stadion powinien grać, walcząc o największe gwiazdy światowej muzyki. Dlaczego więc tego nie robi? I tak, teraz, po zmianie sponsora, widać, że ktoś chce ożywić obiekt, ale co z tego wyjdzie w dłuższej perspektywie? Trudno wyrokować, naprawdę.

  • Polsat Plus Arena Gdańsk to najpiękniejszy stadion w Polsce i jeden z najpiękniejszych w Europie. Jego trybuny pozwalają komfortowo oglądać koncert nawet z najwyższych rzędów. Akustyka również przemawia na jego korzyść. Są to karty przetargowe, które należy wykorzystać, aby stać się ważnym graczem na koncertowej mapie Polski.
  •  Koncert Bon Jovi na gdańskim stadionie odbył się rok po przyjeździe Jennifer Lopez. Wówczas wydawało się, że regularne, coroczne wizyty światowych gwiazd muzyki będą w Letnicy czymś oczywistym. Rzeczywistość jednak szybko zweryfikowała te nadzieje.
  • Guns N' Roses
  • Jennifer Lopez
  • Jennifer Lopez
  • Koncert Avicii
  • Koncert Avicii

Gdański stadion w porównaniu z innymi arenami Euro2012



Gdańsk, Warszawa, Poznań, Wrocław. Te cztery miasta wybudowały stadiony na potrzeby Euro2012. Wielu mówiło, że to niepotrzebne wydatki, że aglomeracji nie stać na utrzymanie takich molochów. Zapewniano jednak, że obiekty na siebie zarobią. Jak jest rzeczywistość - każdy widzi. To głównie - poza stołecznym Stadionem Narodowym - areny ekstraklasowych spotkań, które nie przyciągają tłumów. Wyjątkiem jest Poznań, gdzie dość regularnie na mecze "Kolejorza" przychodzi około 20 tys. sympatyków. Gdańsk i Wrocław? Średniorocznie frekwencja oscyluje w okolicach 10 tys. kibiców - ledwo jedna czwarta kubatury. A i tak wpływy z biletów meczowych idą do kas klubów, a nie stadionu.

Stadion Lechii lepszy od obiektów Juventusu, Arsenalu i Manchesteru United



Zatem jeśli stadion chce generować przychody, nie mówiąc o zyskach, musi robić coś więcej, niż wynajmować swoją przestrzeń klubom piłkarskim. Najlepszą opcją są - poza meczami międzypaństwowymi - koncerty wielkich gwiazd.

Koncert Jennifer Lopez we wrześniu 2012 roku był pierwszym tego typu wydarzeniem na stadionie w Letnicy. Koncert Jennifer Lopez we wrześniu 2012 roku był pierwszym tego typu wydarzeniem na stadionie w Letnicy.
Jak to wygląda w liczbach? Tak naprawdę tylko Warszawa ma się czym pochwalić. Spójrzmy:

  • Polsat Plus Arena Gdańsk. Od otwarcia w 2011 zorganizowano tu raptem pięć koncertów wielkich gwiazd: Jennifer Lopez, Bon Jovi, Justin Timberlake, Avicii i Guns'N'Roses. Frekwencja? 163 542 widzów. No szału nie ma.
  • Tarczyński Arena Wrocław. Tu już ciut lepiej - osiem dużych imprez. Wystąpili chociażby Linkin Park, Kings of Leon, Iron Maiden, George Michael, Queen z Adamem Lambertem, Limp Bizkit czy Rammstein. Nie znamy oficjalnej frekwencji, ale należy mówić o około 250 tysiącach osób, ponieważ cztery koncerty były w pełni wyprzedane.
  • Stadion Poznań. W stolicy Wielkopolski również bez koncertowego szału. Raptem pięć wydarzeń, z czego największym był koncert Stinga, który zgromadził 30 tys. widzów. Ponadto inne wielkie nazwy, które pojawiły się na poznańskim obiekcie, to Iron Maiden, Alicia Keys i Andrea Bocelli. Do tego koncert polskich gwiazd z okazji 100-lecia Powstania Wielkopolskiego. Można mówić o łącznej frekwencji na poziomie 140 tys. widzów.
  • Stadion Narodowy. Największy stadion w Polsce. Jedyny z zamykanym dachem, co jest jego ogromnym atutem i pozwala organizować duże wydarzenia rozrywkowe zimą. Dom reprezentacji Polski w piłce nożnej. A przy okazji najprężniej koncertowo działający tego typu obiekt w kraju. Od jego otwarcia zorganizowano aż 33 (!) koncerty. Wśród gwiazd Metallica, Ed Sheeran, Madonna, Beyonce, Coldplay, Kings of Leon, Paul McCartney, AC/DC, Rihanna, Depeche Mode, The Rolling Stones, Bon Jovi, Pink czy Phill Collins. Frekwencja? Nawet nie warto porównywać z pozostałymi obiektami. Same koncerty Eda Sheerana zgromadziły niemal 105 tys. ludzi.



Gdzie leży problem?



Tak naprawdę trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wiele zależy też od tour managera gwiazdy. To on ustala trasę tak, aby można było łatwo się przemieścić i ruszyć w dalszą podróż. Tyle że jeśli ktoś gra w Berlinie lub Moskwie, to do wszystkich czterech miast ma praktycznie taką samą drogę. Mało tego - z każdego z tych miast można łatwo wyruszyć dalej.

Brak obecności wielkich gwiazd na gdańskim stadionie dziwi zwłaszcza wtedy, gdy ktoś ma trasę po Skandynawii i przyjeżdża do Warszawy czy Krakowa. Oczywiście są jeszcze organizatorzy koncertów, którzy współpracują z gwiazdami, ale też z obiektami. Oznacza to, że gdańska arena do tej pory mało zabiegała o to, aby być miejscem muzycznego widowiska.

Przykład? Koncert Justina Timberlake'a, który organizowała agencja Prestige MJM. Management Amerykanina naciskał na Warszawę. Organizatorzy jednak powiedzieli - a może Gdańsk? Piękny stadion, piękne miasto. Wysłano zdjęcia obiektu, a świta Timberlake'a powiedziała, że nie chce wizualizacji, a prawdziwe fotki. Kiedy powiedziano im, że to nie są wizualizacje, nie mieli wątpliwości - gdański stadion jest wspaniały i wybór nie podlegał dyskusji.

Można zatem mieć odczucie, że dotychczas zarządcy stadionu nie za bardzo starali się o organizację dużych imprez muzycznych. Jasne - to duże przedsięwzięcie logistyczne, problemy z zabezpieczeniem murawy. Ale też ogromne wpływy do kasy. A biorąc pod uwagę, ile kosztuje utrzymanie takiego molocha, jednak należy myśleć bardziej przedsiębiorczo i po prostu namawiać organizatorów do współpracy.

Trzeba grać kartą przetargową, którą jest piękno tego obiektu, ale też wygoda dotarcia na lotnisko. Dobra infrastruktura nie tylko samego stadionu, ale i miasta. Nie rozumiem - podobnie jak wielu mieszkańców Gdańska - dlaczego stadion jest tak mało eksploatowany.

Być może teraz, kiedy nowy sponsor obiektu, czyli grupa Polsat, wyłożyła niemal 20 milionów złotych na to, aby ich logo było na stadionie, coś się zacznie ruszać. Już widać lepszą komunikację w mediach społecznościowych i próbę zwiększania świadomości nie tylko mieszkańców regionu, że mamy naprawdę prawdziwą perełkę. I warto ją odpowiednio wykorzystać.

Know-how oraz czynnik ludzki



Inna sprawa, że naprawdę warto zastanowić się, czy w strukturach obiektu znajdują się osoby o właściwym stopniu zaangażowania w wykorzystanie jego potencjału. Nie da się ukryć, że to one głównie odpowiadają za to, jak stadion jest postrzegany i czy jest atrakcyjny dla organizatorów imprez pozasportowych. Musi być dobry manager, znający specyfikę zarówno sportu, jak i rozrywki. Musi być know-how. Musi być to obiekt także przyjazny dla biznesu i dużych nadawców telewizyjnych. To jest potencjał na około 60 tys. widzów podczas imprez pozasportowych. Nie można tego nie wykorzystać.

Wspominamy wielkie koncerty na gdańskim stadionie



Tym bardziej że mieszkańcy Gdańska od 2011 roku, kiedy to oddano stadion do użytku, czują, że jego potencjał jest niewykorzystany. Marnowany wręcz. Za to do oporu wykorzystuje się inny potencjał - skarbonki bez dna. Miasto ma naprawdę wiele wydatków. Dokładanie gigantycznych milionów - rokrocznie - do obiektu, który przede wszystkim jest miejscem rozgrywek jednej z najsłabszych lig piłki nożnej w Europie, jest bezsensowne. W 2020 roku miasto było stratne już 19 milionów złotych - oznacza to, że w ciągu dziewięciu lat średnio w ciągu roku dokładano ponad 2 miliony do utrzymania obiektu.

Tu trzeba pomysłu, ludzi, restrukturyzacji. Być może - zostawiając obiekt w rękach miasta - nie ma tu już więcej opcji. Niestety. Władze powinny pomyśleć o outsourcingu zarządzania. Oznacza to, że stadion wciąż pozostałby miejski, ale za jego prowadzenie odpowiadałyby osoby, które się po prostu na tym znają. Zbyt wiele okazji już przeszło koło nosa. Szkoda, aby ta sytuacja trwała dalej.

Miejsca

Opinie (122) 5 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    myślę, że to jest dokładnie ten sam problem co z lotniskiem (5)

    czyli wspomniany brak aktywności i zaangażowania

    w przypadku lotniska dobrze jest porównać to z Krakowa, które jeszcze nie tak dawno temu miało prawie tyle samo pasażerów, ale oni starali się o nowe linie, robili reklamę i współpracowali marketingowo choćby z tanimi liniami

    a nawet tak bardzo jak Trójmiasto tego nie potrzebowali, bo Kraków od czasu PRL zawsze był promowany przez wszystkich jako cel turystyczny numer jeden (nawet bardziej niż Warszawa)

    a teraz właśnie zbierają owoce wysiłku - odskoczyli znacząco nie tylko liczbą pasażerów, ale przede wszystkim atrakcyjnymi połaczeniami

    • 19 5

    • To prawda

      Organizatorzy,czy zarządający nie potrafią nic zaaranżować.Wystarczy obejrzeć programy sportowe ile ciekawych imprez można zaaranżować,czy Redbulla czy lekkoatletykę.

      • 5 0

    • Prezes za prezesem sie zmieniają (1)

      A i tak się nic nie zmienia. Obecna ekipa to porażka. Nepotyzm przechodzi największe oczekiwania. Pilnowanie stołków nie wystarczy. Panowie prezesowie może się niech wypowiedzą czym są tak zajęci na stadionie, że nie mają czasu zrobić na tym obiekcie czegoś dla mieszkańców, którzy płacą na jego utrzymanie co roku ogromne pieniądze

      • 2 0

      • A mieszkańcy coraz biedniejsi,stadion oprócz prestiżu miał przynosić dochód.A wyszło jak zwykle.Megalomania......

        • 0 0

    • Współpraca z tanimi liniami zawsze oznacza dotowanie ich działalności. (1)

      Więc albo kogoś stać, albo nie.

      • 0 1

      • każde miasto z lotniskiem stać

        także dlatego, że na turystach się zarabia

        • 1 0

  • Dokładnie

    Inne miasta na swoich stadionach organizują różne rzeczy, byłam na koncercie P!nk w Warszawie, czemu u nas nie można zrobić takich koncertów światowych gwiazd? Przecież ten stadion jak nie gra Lechia to ciągle stoi pusty.

    • 2 0

  • Gdańsk nie potrafi na siebie zarabiać

    Gdyby zorganizować koncert jakiejś gwiazdy światowej, przyjechały by tłumy ludzi. Gdańsk jest ładnym miastem więc napewno część z tych ludzi by została w mieście, by zostawili swoje pieniądze( nocleg, jedzenie, pamiątki, zwiedzanie), ale u nas nikt się nie interesuje tym stadionem, wiecznie pusty stoi

    • 2 0

  • Na tym stadionie nic sie nie dzieje. Wywalic zarzadzajacych i zatrudnic takich co potrafia dzialac

    • 3 2

  • moje subiektywne przymyślenia są następujące (3)

    1. ludzie: skoro dzieje się niewiele, to znaczy że ludzie zarządzającym tym interesem, nie potrafią tego robić- być może to przypadkowe osoby z nadania, tego nie wiem. Nie ma biznesplanu, nie ma planów rozwoju, po prostu toczy się z dnia na dzień. Jeśli jest tak jak piszą inni, że kasa idzie niezależnie od tego czy na stadionie jest 100 tyś ludzi czy hula wiatr, to coś jest ewidentnie nie tak
    2. Lechia powinna wrócić na Smoluchowskiego. Frekwencja kibicowska poza derbami i Legią jest słaba, rejestracje parkujących aut głównie z okolicznych kaszubskich wiosek, gdzie wyjazd na weekendowy mecz jest jedną z niewielu atrakcji. Poziom ligi jest bardzo słaby i tak piękny obiekt oddany na tego typu uciechy to jak wygrana w totolotka przez bezdomnego, i tak przepali te pieniądze do cna
    3. Imprezy kulturalne- każda gwiazda mniejszego lub wiekszego formatu niemal od Łodzi na południe przyjeżdża. Aglomeracja trójmiejska jest spora i z pewnością przyjazd np. Metallicy czy ACDC zapełniłby ten stadion do ostatniego miejsca, a także bliskość fanów ze skandynawii. Koncert Bon Jovi czy Guns n Roses raz na ruski rok tego nie zmieni. Z kolei mi osobiście nie chce się ani też nie mam za bardzo czasu jeździć do Spodka na jakiś koncert.
    4. było powiedziane że managment Timberlake myślał że fotka to wizualizacja. to tylko dowód na to jak potencjał tego obiektu jest mocno niewykorzystany.
    5. Oczywiście wydarzenia wydarzeniami, ale jeśli ktoś wpadłby na pomysł organizowania pikników disco polo, to takiej rubasznej alternatywy też bym nie chciał- niech tego typu imprezy się odbywają na rynkach głównych Nowego Targu, Płocka czy Grudziądza itp. ale nie Gdańska z innymi aspiracjami
    6. reasumując, zwolnić całą obecną ekipę zarządzającą do 4 pokolenia wstecz, podziękować potędze Europy Lechii ( na Smoluchowskiego będzie im lepiej ), zatrudnić ludzi którzy się na tym znają i mają doświadczenie w prowadzeniu podobnych projektów
    7. zrobić to natychmiast po wydaniu tego artykułu póki jeszcze ciepły

    • 8 2

    • Mysle ze istotna sprawa jest tez cena biletow potencjalnych koncertow :(

      • 1 1

    • Lechia jak już to na Traugutta

      • 3 0

    • 2. Po pierwsze to Traugutta a nie Smoluchowskiego.
      Po drugie ludzie zarządzający marketingiem Lechii są jeszcze gorsi od tych od stadionu. Była 'moda' na Lechię, była dobra frekwencja kilka lat temu. I co? Zmieniono całą ekipę od marketingu, obcięto środki i efekty mamy, jakie wszyscy widzą.

      • 1 0

  • Popierwsze miasto doklada do tego stadionu nie 2 ale 15milionów rocznie bo finansują go spólki miejskie!

    A spólki miejskie to pieniadze miasta.Bajki o najładniejszym stadionie kolejne wyzssane z palca samo zachwyt!
    Stadionem zarzadzxają Kolesie po znajomosci POlitycznej miasta zagarniajacy 2 miliony rocznie za to ze nic nie robią!
    Wszystkie koncerty na tym stadionie przyniosły straty!!Tak jak koncert Madonny w warszawie gdzie trzeba było 2 miliony dołozyc bo takie są koncerty organizowane przez urzedników z PO!!A juz TOtalna głupota było rezygnacją ze zamykanego dachu bo taki był w projekcie!

    • 5 1

  • Haha tyle powiem.

    • 3 0

  • Problem leży w tym samym w czym rozsądni ludzie mówili od początku - po co taki kolos. (1)

    Ale ludzie podjarani wtedy budyniową propagandą sukcesu byli ślepi i głusi na rozsądne argumenty i swoim zwyczajem wyzywali przeciwników tej budowy rozmaitymi epitetami.
    Po latach wyszło kto miał rację ale co z tego, pusty kolos stoi a kredyt trzeba spłacać,

    • 20 3

    • ojoj, to proste. stadion jest duży bo na małym można mało ukraść. a na dużym więcej.

      • 1 0

  • W czym leży problem? (1)

    Jaki problem? Jest zarządzany jak wszystko w Gdańsku Przez to samo towarzystwo. Tak było, jest i pewno w najbliższych wyborach, głosami słoików, zostanie.

    • 4 2

    • W czym lezy problem? Odpowiedz masz w komentarzu powyzej.

      • 1 0

  • Dlaczego mecze (1)

    Naszej reprezentacji w przeważającej ilości odbywają się tylko w Warszawie?Bo co?Dlaczeo nie Gdańsk,Wrocław czy Poznań?

    • 2 0

    • Wszystkie mecze o punkty są rozgrywane w Warszawie decyzją PZPN. I... nie jest to tak naprawdę nic dziwnego. Ale tu trzeba walczyć o spotkania towarzyskie oraz inne imprezy piłkarskie (i nie tylko) mniejszej rangi.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d." (2 opinie)

(2 opinie)
89 - 129 zł
Kup bilet
pop

Juwenalia Gdańskie 2024 (40 opinii)

(40 opinii)
75 - 290 zł
Kup bilet

The Robert Cray Band: Groovin' 50 years! (1 opinia)

(1 opinia)
159 - 249 zł
blues / soul, rock / punk

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Przyznawana podczas FPFF nagroda za dorobek życia i osiągnięcia artystyczne, to: