- 1 Juwenalia: Bajm, LemON i strefy z nagrodami (55 opinii)
- 2 Momoa spotkał się z Michalczewskim (60 opinii)
- 3 Trzydniowa kulinarna Feta na stoczni (55 opinii)
- 4 Chowają pieniądze w miejscach publicznych (52 opinie)
- 5 Jason Momoa w gdańskiej restauracji (137 opinii)
- 6 Juwenalia Gdańskie: koncerty i atrakcje (12 opinii)
Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.
Choć przebudowany Węzeł Wzgórze ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.
Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.
Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.
Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.
Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.
Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.
Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.
Opinie (336) ponad 20 zablokowanych
-
2011-02-11 18:02
Apel-prośba !...
panie prezydencie!- za nic już sie nie bieżcie i nic już więcej nie knoćcie! , tylko siedżcie -może pograjcie w karty i w takim stanie dotrwajcie do końca kadencji !!!
- 7 7
-
2011-02-11 17:49
Dworzec :))
Ale chociaż dworzec kolejowy będziemy miele najładniejszy w Polsce :P
- 6 3
-
2011-02-11 07:46
Teresa Horiszna (1)
Może jako mieszkańcy Gdyni złóżmy pismo do Prezydenta o odwołanie tej Pani zanim w centrum postawi nam blokowiska na miarę Przymorza.
- 34 0
-
2011-02-11 17:48
do Hiroszimy z nią
- 2 0
-
2011-02-11 17:01
propozycja (1)
Proponuję zburzyć i na miejsce węzła zbudować rondo - jak w Paryżu, na którym zbiegać się będą Droga Różowa, Al Zwycięstwa, Władka IV, Piłsudskiego, Śląska i Kielecka a jeszcze Górskiego i Świętojańska, Kopernika i Partyzantów - tp będzie nowoczesne rozwiązanie.
- 3 6
-
2011-02-11 17:47
tia i jeszcze tory kolejowe :)
- 3 0
-
2011-02-11 17:46
JAK CHCETA PIĘKNIE...
Jak chcecie ładnie i rekreacyjnie to jedźcie sobie popatrzeć do Wrocławia, Krakowa, Lwowa :)
Gdynia nigdy nie grzeszyła szczególną uroda :) Ale i tak uwielbiam to miasto :P- 5 4
-
2011-02-11 13:12
(3)
no tak bo W Gdańsku to same perełki architelktury.. wyremontowany tunel przy dworcu pkp rodem z XXI wieku. ;]
- 7 4
-
2011-02-11 17:24
ani ten, ani ten
Ani gdański, ani gdyński tunel nie jest wart tytułu "najpiekniejsze przejście podziemne Trójmiasta"
- 2 1
-
2011-02-11 14:25
ten tunel w gdańsku ma 100 lat i ładniej wyglada po małym liftingu niż wasz nowowybudowany węzeł
porażka
- 3 5
-
2011-02-11 13:45
a co kogo obchodzi co w Gdańsku,
- 4 2
-
2011-02-11 17:19
Teren rekreacyjny
"Podoba" mi się tłumaczenie urzędników. To nie jest teren rekreacyjny - czyli pieszym, a szczególnie osobom na lub z wózkiem trzeba jeszcze życie utrudnić i obrzydzić.
- 6 3
-
2011-02-11 10:04
Opinia wyróżniona
Marzyłoby mi się wykończenie z marmuru i podświetlone w nim LED-ami dekoracje z ART. (6)
a że Gdynia potrafi to chyba nie muszę tu nikogo przekonywać. Bo chyba najwyższe oceny za Bulwar i Świętojańska w Polsce same mówią za siebie. Redaktorzy zapominają , że żyjemy w okresie kryzysu, Stocznia rząd zlikwidował i dalsze ograniczenia w MW. Gdynia nie pozyska dofinansowania dla przestrzeni publicznej takiego jak Sopot czy Gdańsk. Wystarczy trochę zwykłej analizy i obiektywizmu.
Osobiście idąc tym tunelem wczorajszym wieczorem też o tym samym rozmyślałem i mógłbym jeszcze bardziej krytycznie sparafrazować, ale pocieszyłem się tym, że jest to tylko jakiś element w całej układance, której na imię zagospodarowanie przestrzeni publicznej od przystanku SKM "Wzgórze" do Nowego Ratusza a z drugiej strony do największego na Pomorzu C.H. i innych.
Tak jak przedstawił to prezydent wieczorem w TM "Droga Gdyńska" była zaczątkiem "Nowego Redłowa" budowania go z całkowicie zaniedbanego na zagospodarowanie w przestrzeń opartą o wiedzę.
Dlatego idąc przez ten tunel późnym wieczorem wyobrażałem już sobie jakie zmiany tam nastąpią i ew. gdzie staną przyszłe obiekty. Do tego gdyby zabudowano ją super a nawet na zasługującą na nagrodę(a była pokazana na filmie w TM) to byłaby w wielkiej sprzeczności z siermiężnym przystankiem SKM i wtedy posypałyby się gromy na Władze jakim prawem wydali pieniądze podatników gdy obok dworzec.......- 8 20
-
2011-02-11 13:32
gdy obok juz jest za chwile remontowany - własnie przetarg wyłania zwycięzce (1)
dlatego kiepska obrona i twoje argumenty
- 0 0
-
2011-02-11 16:47
Za mało policji która łapie, a sąd za mało karze za zaśmiecanie, bazgroły na ścianach i szybach, wulgaryzmy słowne, itd.
ten piękny niegdyś tunel stał się dziś w tym miejscu slumsem, zapomnianym przez władze miasta, służby porządkowe i samych mieszkańców. Tolerancja dla młodocianych sprawców i brak woli do regularnego naprawiania zniszczeń, doprowadziły ten uroczy niegdyś i tak potrzebny do pokonania przejścia pod torami doprowadzono do stanu właściwego metropoliom trzeciego świata. Więc się nie dziwię, że oddany nowy utrzymany jest w podobnej konwencji. Bazgroły na ścianach, skandaliczny brak koszy na śmieci i brudne podjazdy i trawniki to początek długiej listy problemów z którymi się borykamy. Pobłażanie drobnej przestępczości doprowadziło, iż dziś staliśmy się ofiarami kradzieży, wandalizmu i bandytyzmu.
Według tzw. “teorii wybitej szyby” pobłażanie drobnym patologiom bardzo szybko prowadzi do degradacji całego środowiska i społeczności, oraz a właściwie przede wszystkim do wzrostu przestępczości. Dlatego na początku naszej walki o odzyskanie gdyńskich TUNELI należy się skupić na problemach wszechobecnych bazgrołów na ścianach i pozostawianych śmieci przejściach i na trawnikach. Uważam, że systematyczne zamalowywanie bazgrołów na ścianach, które jest dużo mniej pracochłonne niż zbieranie śmieci z trawników, powinno być standardem cywilizacyjnym miasta z morza i marzeń, które już być może za trzy lata chce gościć żeglarzy z całego świata. Te drobne z pozoru działania powinny zmieniać charakter i stan bezpieczeństwa całej dzielnicy. Dbałość o tunele, przystanki, elewację budynków muszą się stać obowiązkiem nie tylko każdego właściciela budynku. budowli, ale i troską nas wszystkich a głównie władzy lokalnej. Brak naszej reakcji na wandalizm, obojętność i tumiwisizm czyni z nas, obok młodocianych wandali, współodpowiedzialnymi za ten stan przestrzeni publicznej. Więc nie rozpisujmy się jak to żle nam zaplanowali i mało estetycznie przejście podziemne, bo my mieszkańcy powinniśmy właściwie wyważyć gdzie tkwi prawda a gdzie szum medialny?
Reasumując dobrze się stało, że Władze miasta nie wywaliły niepotrzebnie pieniędzy na estetyzacje tego miejsca, ona może nastąpić w każdej chwili jeśli sami tego będziemy naprawdę chcieli i o nią zawalczymy, ale w sposób odpowiedzialny. To znaczy sie gdzy kultura naszych dalszych i bliższych sąsiadów będzie już na odpowiednim poziome i bazgroły, śmieci itd będą od razu przykładowo piętnowane i przykładowo karane.- 3 4
-
2011-02-11 14:15
To inwestycja za unijne pieniądze!!! (1)
w przetargu zaoszczędzono połowę wartości z kosztorysu. Tym samym miasto oddało kasę do RPO. Czysta niegospodarność.
- 1 0
-
2011-02-11 14:56
Czy niegospodarność?
powtarzam gdyby Zarząd Miasta zaprojektował węzłowy hicior transportowy to nie tylko nie dostałby żadnych pieniędzy i do tego mógłby spotkać się z zarzutem niegospodarności albo i działania na szkodę publiczną. Niedawno dyskutowaliśmy na temat Przystaniu SKM"Wzgórze" jeszcze w fazie projektu a jakość jego jest dużo gorsza niż tego przejścia i jakość nie widziałem takiego oburzenia malkontentów. To samo było po ujawnieniu od początku wizualizacji tego rozwiązania komunikacyjnego i jakoś nikt nie narzekał na kolory, światła, itd... Pan red.Krzysztof Koprowski też chyba nie pracuje od wczoraj i jakoś nie podnosił tego tematu.
Czyli publiczna konsultacja społeczna się odbyła nie tylko w Radzie Dzielnicy, ale i na forach internetowych, a dziś skąd taki lament?
Ja sobie, jak piszę wytłumaczyłem to, że mogłoby być lepiej, ale nie jest źle jest dobre i eleganckie podłoże dobry monitoring, schody nie są strome, są zjazdy a nawet winda. A kolor taki był w projekcje, więc o co chodzi? Miasto ma większy problem z rozwiązaniem komunikacyjnym przy Dworcu Gdynia Główna, ciekawy jestem jakie będą wtedy Wasze propozycja?- 3 3
-
2011-02-11 10:12
(1)
"Wystarczy trochę zwykłej analizy i obiektywizmu."
Bezstronny i obiektywizm, to tak jak Berlusconi i moralność...- 6 5
-
2011-02-11 10:27
Widzę, że rzucasz cień na moją bezstronność?
- pewnie ja powinienem rzucić na to, że POdpisałeś się "gdynianin". A może żyjesz w oderwaniu od rzeczywistości społeczno-politycznej? Dlatego nie mam zamiaru Cię z niej wyprowadzać.
Powiem Ci, że widziałem najlepiej zagospodarowane estetycznie i artystyczne przejścia podziemne np. w zdecydowanej większości stacje moskiewskiego metra. Mieszkając tam mogłem i chętnie z nich korzystałem oraz wiele wiele innych w świecie.
I to przejście też chwiałbym, aby było zdecydowanie ładniejsze - uwierz mi. W latach 70-tych też powstawały ciekawe przestrzenie i nie wszystko należy potępiać w czambuł. Pożyczka państwowa zagospodarowana była na naprawdę potrzebne inwestycje jak Rafineria, Port Północny, Obwodnica, Stocznie, część Kwiatkowskiego,... a dziś 10x tyle na co?- 4 2
-
2011-02-11 16:30
matko
Mi się podoba węzeł. Są kamery więc graficairze nie mają szans. Zresztą często jestem tam w nocy to jak bym ich zauważył to bym tak splunąłw twarz tym wyrostkom ze nawet moja flegma nie odkeli sie od ich krzywych ryjków przez 20 lat!!!!
- 5 4
-
2011-02-11 09:38
Opinia wyróżniona
Aż trudno uwierzyć!.... (1)
...że na to wydajemy nasze ciężko zarobione pieniądze, toż to gierek z najlepszych czasów świetności. Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Regresu wydawało by się totalnie nieprzemyślanego. Ten słup reklamowy to szok ,że Gdynia daje zgodę na takie coś. Weżcie pierwszego lepszego studenta który zdobył jakąkolwiek nagrodę w przestrzeni miejskiej z Berlina (projekt) a jego koncepcja była by majstersztykiem w porównaniu z tą przepraszam za słowo "popierdółką". Aż chciało by się powiedzieć że gdyby Hitler został na stałe w Gdyni było by z tego więcej architektonicznego porządku niż obecnie. Bo obecnie cofamy się o eony. Pozdrawiam
- 25 4
-
2011-02-11 16:28
smutne ale prawdziwe i prawdziwie smutne
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.