• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych. Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych.

Choć przebudowany Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.



Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę. Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę.
Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską
Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi. Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi.
Gdy dwa lata temu zaczęto wykładać Skwer Kościuszki tzw. betonową kostką bauma, stworzoną do wykonywania podjazdów do garaży, wydawało się, że to wypadek przy pracy. Teraz jednak wykorzystano ją do wykończenia kolejnej przestrzeni w śródmieściu Gdyni. Szkoda.

Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.

Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.

Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.

Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • panie redaktorze! NIE WOLNO krytykować niczego co z Gdyni!!! Zagryzą pana szczurowyznawcy! (5)

    ach jaki piekny węzeł! a jakie cudownie funkcjonalne ustawienie świateł.
    I wcale to nieprawda ze teraz przejeżdza sie przez wezeł dłużej niż przed przebudową.

    • 128 37

    • Ja również ciągle nie pojmuję... (4)

      ... tego fenomenu przyklaskiwania wszystkiemu co w Gdyni - choćby najbardziej nieudane, nieprzemyślane, tandetne i jak najniższym kosztem. Ej Gdynianie obudźcie się, bo niedługo całe Pomorze będzie się z Was śmiało !!

      • 28 6

      • ale kto klaska?? (3)

        chyba 100% gdynian nie ma erekcji na widok tej budowli. wiec nie wiem czemu tak piszecie

        • 10 2

        • Oj Maciuś Maciuś... (1)

          ...jesteś lekko opóźniony, dlatego Ci wyjaśnię: wystarczy poczytać komentarze przy różnych artykułach..

          • 5 5

          • gdynia

            nooo wlasnie wystarczy poczytac pare artykulow wczesniej i sie dowiedziec jak gdanSZCZAnie sie wypisuja i piane z ust sączą...mi sie nie podoba to przejscie i co z tego? chyba od tego jest swietojanska zeby byla reprezentacyjna choc faktycznie we wroclawiu potrafili o przejscie zadobac... za to w gdansku robi sie drogo i powstaje centrum solidarnosci...obiektywnie napiszcice gdanszczanie po co wam to CENTRUM?? i kilka set milionow w bloto?? no po co??

            • 6 11

        • za to 102% mam Słońce Skwerku

          niczym Kim Dzong Il w Korei Płn, im tam też sie wszsytko podoba i jest super.

          • 5 2

  • Zrobić zawody dla graficiarzy!!!

    Mam pomysł aby ten tunel wyglądał o niebo lepiej niż wygląda. Zorganizować zawody dla graficiarzy, przecierz to swego rodzaju też artyści i potrafią zrobić z puszki farby w sprayu miłe dla oka arcydzieła. Mam 44 lata i czasami naprawdę podobają mi się grafiti, przyciągają wzrok i cieszą, nie mówię tu oczywiście o bezsensownych podpisach małolatów którzy w taki sposób psują elewacje różnych budynków. Moim zdaniem byłby to strzał w 10 powierzchni jest tu naprawdę sporo a chętnych napewno by nie zabrakło.

    • 8 1

  • Nasz w Gdańsku (2)

    między przystankiem kolejki Politechnika a ulicami Twarda i Kliniczna jest ZDECYDOWANIE!!!! ładniejszy oraz nowocześniejszy.Zapewne docenią to kibice w trakcie piłkarskich ME.Wszak będzie to jedno z głównych miejsc którym będą przemieszczać się na stadion w Letnicy.

    • 6 2

    • franc a widziałeś zeby go remontowali, ze porównujesz go z główną inwestycją Gdyni jaką była przebudowa węzła?

      skoncz wylewac swoje małomiasteczkowe frustracje (IP masz z Gdyni, wiec nie pisz "nasz w Gdańsku"

      • 0 0

    • hehe no to porażka niestety, tylko budowana ze 30-40 lat temu ....

      • 0 0

  • brzydactwo

    nie podoba mi się!!! sądziłam, że czasy kiedy tylko funkcjonalność (choć i z tym nie było u nas nigdy najlepiej) ma znaczenie skończyły się: błąd!! Obrzydliwe miejsce, obrzydliwe oświetlenie, nieśmiertelna, jak kiedyś wielka płyta kostka bauma, żadnej nowoczesności, polotu, fantazji... Miasto marzeń hahahahhahahahahaha sprzed 40 lat chyba;) ehhhhhh

    • 10 5

  • Koleny przykład w tym stylu

    Pierwszy "genialny" w swej formie przykład działalności inwestycyjnej Gdyni, to przebudowa Placu Kaszubskiego, gdzie wybetonowano kostką plac po którym obecnie tylko wiatr rozwiewa piasek i śmieci. Ani to teren rekreacyjny, ani ładny, ani w końcu funkcjonalny.
    Węzeł Wzgórze kontynuuje te tradycje. Gdynia kiedyś miasto awangardowe, obecnie może się nadal znaleźć w takiej grupie tyle, że jako najbrzydszych i najmniej praktycznych inwestycji miejskich. Prace faktycznie zrobione więc o co chodzi? A no o to, że może warto pomyśleć o tym, że nie tylko rozwiązujemy problemy funkcjonalne, ale również powinno się brać pod uwagę formę i przez to odbiór same inwestycji przez mieszkańców i gości. Przecież to samo centrum miasta! Abstrahuję tu już od niskiej intuicyjności rozwiązań komunikacyjnych, gdyż nawet dla mnie mieszkańca Gdyni nie jest to zbyt czytelne, że droga prowadząca do centrum zwęża się z wielopasmowej i wymaga potem skrętu o 90 stopni pod wiaduktem! Dodatkowo słabe oznakowanie potęguje jeszcze ten efekt. Co do rozwiązań dla pieszych to są dokładnie opisane w artykule. Ktoś sobie narysował przy biurku projekt i potem go zatwierdzono bez żadnej konsultacji i analizy. Miasto powinno brać po uwagę opinie mieszkańców, a nie z uporem bronić swoich koncepcji. Mam wrażenie, że to wychodzi spod tej samej ręki, więc nie oczekujmy prostych, czytelnych rozwiązań, tylko dalej "wynalazków", które prostą drogą doprowadzić mają do celu, ale efekt niestety zawstydza. Czy to zadufanie władz nie jest ich początkiem końca? Szkoda na 85 Miasta urodziny o tym pisać, ale może dlatego powinniśmy właśnie coś zrobić…

    • 20 5

  • Cała ta zabawa nie jest warta wydanych pieniędzy - unijnych i własnych.

    Wjazd na Sląską, Władysaława IV, wylot z Piłsudskeigo w kierunku Gdańska starą i nową drogą - OK. Dostanie się z Różowej lub starą drogą na Świętojańską lub Piłsududskiego - dramat. Ciekaw jestem kto wymyślił zamknięcie pierwszego wjazdu z Aleji w kierunku Kopernika. Cały, dość spory ruch w kierunku Kopernika, Partyzantów, Płyty Redłowskiej przeniósł się dalej w kierunku UM - kompletny bezsens. A generalnie jest "cacy" - jedynie poręcze są przecudnej urody, reszta ..., ech...

    • 9 4

  • a (1)

    W artukule jest napisane, ze przerabiac beda takze skwer Playmouth i ten park (bedzie teren obnizony) wiec pewnie zlikwiduja ta sciane naprzeciw schodow i w przyszlosci bedzie polaczenie z parkiem. I bedzie git. Nie wszystko na raz :]
    Najpierw marudzicie na swiatla (ze trzeba dlugo czekac)i przejscia dla pieszych (ze powinny byc w innym miejscu), potem na korki ktore byly podczas remontu, a teraz zamiast sie cieszyc ze jest fajne polaczenie ulic to narzekacie na kolor, i wystroj tunelu (ktory z reszta i tak zostanie zamazany przez graficiarzy). Wcale sie wladzom Gdyni nie dziwie ze zrobili go takim prostym.
    Pozdro

    • 6 9

    • zrozum wszystko pięknie jak mówisz

      tylko że przez ten węzeł się jedzie dłużej niż kiedyś

      • 1 3

  • W końcu ktoś odważnie to powiedział! (1)

    Ten tunel to jakiś koszmar! A wystarczyło ruch samochodowy skierować pod ziemnię a na powierzchni zrobić piękną zieloną przestrzeń! Dobrze że nie muszę z niego korzytsać bo od samych kolorów się niedobrze robi.

    • 15 7

    • samochody w centrach miast

      to uciążliwy przeżytek, ale myśmy się jeszcze pupowozami nie nacieszyli po prl-u

      • 9 1

  • Pięknie (1)

    Trzeba przyznać ,że pare smaczków architektonicznych tu da się zauważyć. Projektant jakiś leciwy może,POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI, jakby.

    • 6 5

    • Bob

      nie czujesz klimatu, to żebyś sobie młodość przypomniał, łezka w oku się zakręciła a ty marudzisz

      • 0 0

  • Urzędnicze Barany!!! (1)

    Nie wciskajcie ludziom kitu ,że to jest nowe ,nowoczesne ,najpiękniejsze itd. nie ma już granic- ludzie podróżują i widzą jak to się robi i co się buduje u sąsiadów !!! Stwożyliście Bubla którego tak czy inaczej w najbliższym czasie trzeba będzie zbużyć , zlikwidować i pobudować w tym miejscu :-Nowoczesny na miare potrzeb-być może wielopoziomowy ,bezkolizyjny Węzeł komunikacyjny!!! Tu nawet niwidomy się" dopatrzy" Bubla czując jak skacze od świateł do świateł do tego jeszcze rzucany na siedzenie jak kartofel z lewej na prawą stronę !

    • 10 5

    • ortografia

      Proponuję na stare lata się poduczyć - stwoŻycielu

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

South Molo Festival - Delfinalia 2024 (5 opinii)

(5 opinii)
105,22 zł
hip-hop, festiwal muzyczny, w plenerze

Paweł Stasiak z zespołem PapaD (1 opinia)

(1 opinia)
120 zł
Kup bilet
pop

ADELE - Tribute from London by Stacey Lee

148 zł
Kup bilet
pop

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto jest autorem tekstu pt. "A ja wolę moją mamę"?