- 1 Techno balkon otworzył sezon (20 opinii)
- 2 Juwenalia: Bajm, LemON i strefy z nagrodami (59 opinii)
- 3 Momoa spotkał się z Michalczewskim (60 opinii)
- 4 Trzydniowa kulinarna Feta na stoczni (56 opinii)
- 5 Chowają pieniądze w miejscach publicznych (52 opinie)
- 6 Jason Momoa w gdańskiej restauracji (137 opinii)
Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.
Choć przebudowany Węzeł Wzgórze ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.
Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.
Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.
Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.
Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.
Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.
Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.
Opinie (336) ponad 20 zablokowanych
-
2011-02-11 20:18
no i kaska do koleżków za budowę poszła że niby te lampy i ta farba taka droga była.Brawo
- 6 2
-
2011-02-11 20:15
BRAWO PANIE HIRSCH I SPÓŁKA PIERSI DO KRYTKI A TU TAKIE G...O! BRAWO!!!!!!!!
- 3 3
-
2011-02-11 20:12
Gdynia - ŻĘNADA
To jest żenada lepiej jak by w tym tunelu zrobili boksy i handlarzom miejscca pracy a nie kolejny niewypał.
- 2 6
-
2011-02-11 20:03
no i gites majonez! cieszta sie ze w ogole macie a nie jeszcze sie modszyc potraficie!
- 4 1
-
2011-02-11 09:36
(1)
oj nie lubicie Gdyni!!! No cóż macie czego zazdrościć mieszkając na jej wschodnich przedmieściach
- 5 15
-
2011-02-11 19:13
Wiesz co jest na wschód od Gdyni - woda, Zatoka Gdańska - półgłówku!
- 2 1
-
2011-02-11 15:03
śmiech na sali (2)
z tym słupem reklamowym to żałosne jest co za durnie to projektują?
- 14 3
-
2011-02-11 19:07
A ta ściana to bliżej schodów powinna być
Tak żeby pani Terasa jak się potknie na ostatnim schodku to mogła wyrżnąć w nią z bani.
- 6 0
-
2011-02-11 17:20
Słup reklamowy
Czy ktoś próbował to ominąć wózkiem?
- 4 0
-
2011-02-11 19:06
Z tym billboardem przesadzili , jak tam k...a można w centrum miasta.
- 10 2
-
2011-02-11 19:03
Pani Horiszna kłamie ,albo sie nie zna ....
Wyglad słupów nic nie ma ze zdolnoscia przenoszenia obciażen trakcji , po prostu jak sie tnie koszty o połowe to stosuje sie tez najtansze słupy a wzgledy wytrzymałosciowe nic wspolnego z wygladem nie maja wide słupy na ulicy świetojańskiej tez trzymaja trakcje i oswietlenie ale ich koszt jest 2 a moze 2i poł raza wiekszy niz betonowych lecz sa ładne i nadaja ulicy estetyki. Fakt jest jeden ze betonowych nie trzeba malować.
PS a na odcinku świetojańskiej przy Skwerze Plymouth pozostały słupy z poprzedniego wieku hahahah i to sie bardzo komponuje Nowoczesnoc lata 70 i stare słupy
ale coz wymagac jakie wytyczne takie wykonanie- 7 2
-
2011-02-11 18:47
Czy ktoś ma zdjęcia tegoż Węzła zanim rozpoczęła się modernizacja?
Ja, jak ten głupi, kupiłem cyfrówkę na półtora roku przed pracami. I nie cyknąłem nic z tego miejsca. A mijałem to jadąc trajtkami całe życie. Jakby świat mi się trochę przepoczwarzył. A nie można ulepszyć ideału.
- 2 2
-
2011-02-11 07:08
zarobki lata 70...tunel to samo (4)
- 124 6
-
2011-02-11 09:28
Znowu narzekanie... (3)
Dlaczego na zarobki narzekają Ci co mało robią?
Weź się do roboty, pracuj wydajniej niż inni to zarobisz więcej niż przeciętniak.
Albo załóż firmę, zostań prezesem i zatrudnij ludzi ze europejską pensję.
Jak już założysz to daj znać, bo wielu forumowiczów pewnie się będzie chciało u Ciebie zatrudnić.
A jak jesteś leniwy, to nie narzekaj tylko dalej kop rowy i nie oczekuj, że ktoś będzie chciał za to zapłacić Ci tyle co inżynierowi.- 6 16
-
2011-02-11 09:33
tak sie składa (2)
panie madralinski ze jestem inzynierem. i po 10 latach zmienilem firme w ktorej praktycznie mialem przez caly okres pracy te same zarobkii nie leżałem wentylem do góry tylko uczciwie pracowałem. wiec nie szekaj mi tu o kopaniu rowów tylko śmigaj na druga lekcje zajęć praktyczno technicznych bo mama za uszy wytarmosi
- 18 3
-
2011-02-11 18:03
ojejku jejku
A ja jestem po tym tak wyśmiewanym kierunku jak zarządzanie i jakoś nie narzekam na małe zarobki, no chyba prawie 8 na rękę (ale na działalność, więc z niedużym zusem) to nie jest źle... I to całkowicie bez znajomości czy pieniążków od bogatych rodziców (bo takich nie miałem).
(Tym którzy będą się zaraz naśmiewać że to tylko 8 tys, a że oni mają 20 albo 100, a tak naprawdę zamiatają ulicę - dziękujemy, darujcie sobie komentarze).- 5 1
-
2011-02-11 15:58
Weź się w garść. Prawdziwy inżynier nie marudzi i nie żali się jak baba na forum.
- 5 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.