• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych. Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych.

Choć przebudowany Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.



Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę. Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę.
Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską
Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi. Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi.
Gdy dwa lata temu zaczęto wykładać Skwer Kościuszki tzw. betonową kostką bauma, stworzoną do wykonywania podjazdów do garaży, wydawało się, że to wypadek przy pracy. Teraz jednak wykorzystano ją do wykończenia kolejnej przestrzeni w śródmieściu Gdyni. Szkoda.

Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.

Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.

Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.

Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • no i kaska do koleżków za budowę poszła że niby te lampy i ta farba taka droga była.Brawo

    • 6 2

  • BRAWO PANIE HIRSCH I SPÓŁKA PIERSI DO KRYTKI A TU TAKIE G...O! BRAWO!!!!!!!!

    • 3 3

  • Gdynia - ŻĘNADA

    To jest żenada lepiej jak by w tym tunelu zrobili boksy i handlarzom miejscca pracy a nie kolejny niewypał.

    • 2 6

  • no i gites majonez! cieszta sie ze w ogole macie a nie jeszcze sie modszyc potraficie!

    • 4 1

  • (1)

    oj nie lubicie Gdyni!!! No cóż macie czego zazdrościć mieszkając na jej wschodnich przedmieściach

    • 5 15

    • Wiesz co jest na wschód od Gdyni - woda, Zatoka Gdańska - półgłówku!

      • 2 1

  • śmiech na sali (2)

    z tym słupem reklamowym to żałosne jest co za durnie to projektują?

    • 14 3

    • A ta ściana to bliżej schodów powinna być

      Tak żeby pani Terasa jak się potknie na ostatnim schodku to mogła wyrżnąć w nią z bani.

      • 6 0

    • Słup reklamowy

      Czy ktoś próbował to ominąć wózkiem?

      • 4 0

  • Z tym billboardem przesadzili , jak tam k...a można w centrum miasta.

    • 10 2

  • Pani Horiszna kłamie ,albo sie nie zna ....

    Wyglad słupów nic nie ma ze zdolnoscia przenoszenia obciażen trakcji , po prostu jak sie tnie koszty o połowe to stosuje sie tez najtansze słupy a wzgledy wytrzymałosciowe nic wspolnego z wygladem nie maja wide słupy na ulicy świetojańskiej tez trzymaja trakcje i oswietlenie ale ich koszt jest 2 a moze 2i poł raza wiekszy niz betonowych lecz sa ładne i nadaja ulicy estetyki. Fakt jest jeden ze betonowych nie trzeba malować.
    PS a na odcinku świetojańskiej przy Skwerze Plymouth pozostały słupy z poprzedniego wieku hahahah i to sie bardzo komponuje Nowoczesnoc lata 70 i stare słupy
    ale coz wymagac jakie wytyczne takie wykonanie

    • 7 2

  • Czy ktoś ma zdjęcia tegoż Węzła zanim rozpoczęła się modernizacja?

    Ja, jak ten głupi, kupiłem cyfrówkę na półtora roku przed pracami. I nie cyknąłem nic z tego miejsca. A mijałem to jadąc trajtkami całe życie. Jakby świat mi się trochę przepoczwarzył. A nie można ulepszyć ideału.

    • 2 2

  • zarobki lata 70...tunel to samo (4)

    • 124 6

    • Znowu narzekanie... (3)

      Dlaczego na zarobki narzekają Ci co mało robią?
      Weź się do roboty, pracuj wydajniej niż inni to zarobisz więcej niż przeciętniak.

      Albo załóż firmę, zostań prezesem i zatrudnij ludzi ze europejską pensję.
      Jak już założysz to daj znać, bo wielu forumowiczów pewnie się będzie chciało u Ciebie zatrudnić.

      A jak jesteś leniwy, to nie narzekaj tylko dalej kop rowy i nie oczekuj, że ktoś będzie chciał za to zapłacić Ci tyle co inżynierowi.

      • 6 16

      • tak sie składa (2)

        panie madralinski ze jestem inzynierem. i po 10 latach zmienilem firme w ktorej praktycznie mialem przez caly okres pracy te same zarobkii nie leżałem wentylem do góry tylko uczciwie pracowałem. wiec nie szekaj mi tu o kopaniu rowów tylko śmigaj na druga lekcje zajęć praktyczno technicznych bo mama za uszy wytarmosi

        • 18 3

        • ojejku jejku

          A ja jestem po tym tak wyśmiewanym kierunku jak zarządzanie i jakoś nie narzekam na małe zarobki, no chyba prawie 8 na rękę (ale na działalność, więc z niedużym zusem) to nie jest źle... I to całkowicie bez znajomości czy pieniążków od bogatych rodziców (bo takich nie miałem).

          (Tym którzy będą się zaraz naśmiewać że to tylko 8 tys, a że oni mają 20 albo 100, a tak naprawdę zamiatają ulicę - dziękujemy, darujcie sobie komentarze).

          • 5 1

        • Weź się w garść. Prawdziwy inżynier nie marudzi i nie żali się jak baba na forum.

          • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

South Molo Festival - Delfinalia 2024 (5 opinii)

(5 opinii)
105,22 zł
hip-hop, festiwal muzyczny, w plenerze

Paweł Stasiak z zespołem PapaD (1 opinia)

(1 opinia)
120 zł
Kup bilet
pop

ADELE - Tribute from London by Stacey Lee

148 zł
Kup bilet
pop

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Zespół Golden Life nagrał utwór pod tytułem: