• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych. Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych.

Choć przebudowany Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.



Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę. Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę.
Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską
Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi. Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi.
Gdy dwa lata temu zaczęto wykładać Skwer Kościuszki tzw. betonową kostką bauma, stworzoną do wykonywania podjazdów do garaży, wydawało się, że to wypadek przy pracy. Teraz jednak wykorzystano ją do wykończenia kolejnej przestrzeni w śródmieściu Gdyni. Szkoda.

Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.

Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.

Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.

Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • "Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym." Że co?!!

    Pani z UM jest albo bezczelna, albo pozbawiona wyobraźni. Miasto jest dla ludzi, czy dla mamutów i blaszaków? Do licha może samochody są żywymi organizmami. Już samo sprowadzenie ludzi do tunelów jest kretynizmem.

    • 13 5

  • NIE BYŁO

    Było źle. Jest ,także żle. A marudzą ci co w domu mają odrapane tynki.

    • 6 12

  • Mnie cieszy już jedno, że wpisów tutaj już jest 5 razy więcej, niż pod artykułem "Nagrody na gdyński jubileusz"

    Według mnie, to dobitnie świadczy o tym co gryzie mieszkańców Gdyni, a w jakim świecie żyje władza.

    • 15 4

  • problem powstał kilka lat temu - gdy Świętojańska nie została przebudowana na deptak

    z dopuszczeniem ruchu trajtków i rowerów

    Po raz pierwszy od dawna na tym portalu czytam tekst pokazujący nieprzytomne drogie rozwiązania drogowe wynikające z patrzenia na miasto głównie z perspektywy kierowców samochodów, ale z punktu widzenia potrzeb i ograniczeń niezmotoryzowanych: w tym przypadku pieszych.

    Te kilkadziesiąt milionów wydanych na "poprawę systemu komunikacyjnego" będzie znakomitym argumentem na potwierdzenie tezy, że poszerzanie ulic korków nie likwiduje tylko przesuwa je gdzie indziej, przy okazji pogarszając warunki ruchu pieszych i klientów transportu zbiorowego (pasażerów SKM), o rowerzystach nie wspominając, bo nie wszyscy wyobrażają sobie jazdę zimą mimo tego, że w Skandynawii nie jest to niczym nadzwyczajnym.

    Za te kilkadziesiąt milionów można było dawno wykonać dużo więcej elementów infrastruktury leczącej (trój)miasto z samochodozy.

    Ciekawe, czy zarząd Gdyni wyciągnie jakieś wnioski z tej ciekawej, choć zbyt nasyconej agresją dyskusji. Dotąd myślałem, że agresywni są głównie zwolennicy szybkiej jazdy samochodem po mieście i gdzie indziej, okazuje się, że wśród korzystających z innych form poruszania się po mieście jest wielu niewyżytych krytyków polityki rozwoju infrastruktury w Gdyni.

    Może redaktor Koprowski zorganizuje jakąś debatę?

    • 12 3

  • paranoja

    SZCZUR WYLEZIE... BEZ PROBLEMU. SZCZUREK DOJEDZIE SOBIE SAMOCHODEM URZĘDU MIASTA BEZ PŁACENIA ZA PARKING.
    A LUDZIE... NO CÓŻ, ONI JUŻ ODDALI SWÓJ GŁOS W WYBORACH... I CO ????
    ... NASTĘPNYM SUPER WYDARZENIEM BĘDZIE DWORZEC PKP GDYNIA GŁÓWNA

    85 LAT GDYNI... 85 LAT URZĘDOWANIA PREZYDENTA SZCZURKA ;-) POMYSŁY PANA PREZYDENTA I JEGO EKIPY SĄ DO ...

    • 11 6

  • dlaczego wiecznie marudzicie ? (2)

    wieczni malkontencji,
    najpierw , że przebudowa i korki,
    potem , że przebudowa i ciagle korki.
    teraz jak wszystko ukończono w terminie to marudzenie, zę .... estetyka się nie podoba.
    Polacy to cholerni malkontenci. Wiecznie źłe i wiecznie niedobrze.
    porażka, co za naród ponuraków.

    • 7 16

    • GDY-GDY...miasto z morza i marzeń!..i 100% optymizm młodość...

      Polacy to cholerni malkontenci. Wiecznie źłe i wiecznie niedobrze.
      porażka, co za naród ponuraków.==RACJA!,,same marudy!--nie cieszą sie,,ze cos zbudowano--teraz jest kryzys,,bezrobocie--i tak cud,,ze sie udało!==OLAĆ MARUDÓW!

      • 4 8

    • Jak idziesz chodnikiem i widzisz "psie dzieło", to krzyczysz - czekolada!?
      Wybacz, ale jak ludzie widzą tandetę, to wyrażają swoje opinie...
      Bubel to bubel.

      • 6 3

  • (1)

    Świetny artykuł. Wygląda na to, że to następna flagowa gdyńska inwestycja publiczna, która okazała się megabublem.
    Tłumaczenia naczelniczki wydziału inwestycji UM, że w Śródmieściu "nie musi być ładnie, bo to nie teren rekreacyjny" powinny być wydrukowane na jakimś banerze i powieszone na owej ślepej ścianie tunelu; koniecznie bez komentarza, bo jakikolwiek komentarz jest tu zbyteczny.

    • 19 3

    • przecież to chyba jakaś idiotka-jeśli nie przekręcili jej słów

      • 8 0

  • W Gdyni i Gdańśku komunikacja miejska zachęca do korzystania z samochodu. (3)

    Węzeł się przyda wszystkim zmotoryzowanym.

    • 11 8

    • Komunikacja miejska sux (1)

      Dokładnie!
      Mam 3km do pracy i przesiadłem się na autobus 172, jednak po tygodniu jeżdzenia okazalo się, że tylko jeden dzien w tygodniu autobus byl punktualnie.
      Teraz jeżdże autem i mam w czterech literach beznadziejnie dzialajaca komunikacje miejska w Gdyni!

      • 2 3

      • jak dojeżdżasz z odległosci mniejszej niż 3 km

        rozważ wariant roweru

        to Ci poprawi humor i wyobraźnię

        • 2 0

    • z węzła

      korzysta też komunikacja miejska, do której miasto dokłada kilkaset milionów złotych abyś mógł swoje cztery litery wozić za "półdarmo".

      • 1 2

  • Tunel jak tunel (1)

    Ciekawe jaki kolor odstrasza graficiarzy? Proponuje przemalowac go na jaskrawy roz w zielone kolka - na pewno wszyscy byliby zadowoleni bo taka awangarda. Takie obiekty powinny byc praktyczne i koniec. Nie mowiac o tym, ze akurat ta stylistyka pasuje do architektury Gdyni.

    • 8 4

    • tylko graficiarze mogą uratować tę estetyczną kupę

      • 0 1

  • absolutnie się zgadzam

    fakt - uzmysłowia nam to, że faktycznie brakuje koncepcji na stworzenie przyjaznej dla ludzi przstrzeni śródmiejskiej; mieszkam w gdyni od dziecka i martwi mnie to, że nie rozwija się ona jako miasto - staje się....prowincjonalna :((

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

South Molo Festival - Delfinalia 2024 (5 opinii)

(5 opinii)
105,22 zł
hip-hop, festiwal muzyczny, w plenerze

Paweł Stasiak z zespołem PapaD (1 opinia)

(1 opinia)
120 zł
Kup bilet
pop

ADELE - Tribute from London by Stacey Lee

148 zł
Kup bilet
pop

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Który znany tenor zaśpiewał w Trójmieście w asyście Akademickiego Chóru Uniwersytetu Morskiego w Gdyni?