- 1 Połączyła ich miłość do jedzenia (16 opinii)
- 2 Erotyczna saga tylko dla dorosłych (40 opinii)
- 3 Planuj Tydzień: festiwale, ogród i sport (1 opinia)
- 4 Zmiany w kulinarnym zagłębiu na Elektryków (49 opinii)
- 5 Szykują się do Jarmarku św. Dominika (92 opinie)
- 6 Wstydliwa plaga mediów społecznościowych (104 opinie)
Szczerze? Nie czuję w tym roku atmosfery świąt
Zajączek, jajka, a może baranek czy sałatka jarzynowa? Wielkanocnej atmosfery póki co brak - przynajmniej u mnie oraz wśród moich znajomych. W tym roku mam wrażenie, jakby święta te przyszły zdecydowanie za szybko i pojawiły się... nagle.
Ta nieobecność aury świątecznej w moim przypadku prowadzi do refleksji na temat tego, jak współcześnie podchodzimy do tradycji, religii i świąt innych niż Boże Narodzenie, które chyba wywołuje najwięcej zamieszania i wymaga sporo przygotowań.
Mam wrażenie, że młodsi zaczynają bojkotować święta. Efektem tego jest to, że każdy dzień staje się taki sam, a świąteczny weekend jest jedynie... długim weekendem z dobrym jedzeniem. Wiele osób żyjących w ciągłym pośpiechu chce w tym czasie zwyczajnie odpocząć, a tradycyjne obchody ustępują miejsca szybkim rozwiązaniom, które nawet weszły do domów osób wierzących. Celebracja tego czasu znika.
Wielkanocne cateringi. Zamów jedzenie na święta
To, że zmienia się podejście młodych osób do religii, wiadomo nie od dziś. Jednak Wielkanoc to nie tylko wiara, a też tradycje. Świąteczne jedzenie, malowanie jajek, koszyczek, śmigus-dyngus i prima aprilis.
Wielkanoc, pomimo swoich religijnych korzeni, w wielu domach straciła swój sakralny charakter. Przekształciła się raczej w okazję do spędzenia wolnego czasu z rodziną czy przyjaciółmi bez głębszego zanurzenia w religijne aspekty, ale w duchu jakichś tradycji, lecz nawet one odchodzą w zapomnienie.
Coraz więcej osób na święta nie idzie/jedzie do bliskich z uwagi na m.in. niezdrowe relacje z rodziną, możliwość wyjazdu w tym czasie za granicę lub chęci zatroszczenia się o siebie. Czy jest to złe? Nie. Wiele osób uznaje, że odejście od tych starych sposobów spędzania świąt jest zwyczajnie potrzebne. Jednak po części odrzucając święta, powoli odrzucamy również te pozytywne wspomnienia z naszego dzieciństwa, które mogły powracać właśnie w formie Wielkanocy.
Wielkanoc dla młodych - czy nadal ma znaczenie?
Oczywiście wciąż panuje przekonanie, że to właśnie młode pokolenie, czyli obecni dwudziestolatkowie, nie przykładają wagi do obchodzenia świąt. Warto więc zastanowić się, skąd czerpią swój przykład.
Wiele z tych młodych osób wychowało się w domach obecnych czterdziesto- lub pięćdziesięciolatków, dla których święta nie zawsze były momentem wyjątkowym. To właśnie w rodzinnych domach kształtują się pierwsze doświadczenia związane ze świętami i tam uczymy się, jak je obchodzić. Jeśli więc rodzice nie przykładali dużej wagi do tradycji świątecznych, naturalne jest, że ich dzieci mogą nie czuć silnej potrzeby, by takie były.
Sposób obchodzenia świąt oddaje zmieniające się priorytety społeczeństwa i dostosowuje się do nowych realiów życia. Co istotne, niewykluczone, że obserwujemy tutaj ewolucję, która lepiej odzwierciedli dzisiejsze wartości i przekonania. Tylko dokąd nas to zaprowadzi? Czas pokaże.
Nie wiem jak wy, ale ja jednak tęsknię za świąteczną atmosferą.
Opinie (257) ponad 20 zablokowanych
-
2024-03-28 15:15
Opinia wyróżniona
Fajny artykuł (15)
Ja jako mama czuję potrzebę utrzymywania tradycji świątecznej w takiej formie, jaka nam odpowiada, czyli bez kościoła i bez mycia okien:) Ogólnie nie chcę, aby świąteczny czas był tylko długim weekendem. Robimy co roku pisanki, spotykamy się z rodziną, przygotowujemy świąteczne potrawy. Ma to swój klimat i jest to przyjemne. Ważne jest, aby każdy czuł się dobrze w tej formie, nic na siłę.
- 110 126
-
2024-03-29 16:47
jak nie umyjesz okien to Jezus do Ciebie nie przyjdzie
- 7 7
-
2024-03-29 15:48
popisałaś już... wracaj do garów
Tata
- 10 11
-
2024-03-29 03:10
(4)
Zgadzam się u mnie jest to samo, zawsze były pisanki śniadanko s potem spacery, żadnego siedzenia przy jedzeniu. Albo wyjazd albo spacery. Nie wszystkim kościół jest potrzebny żeby znajdować miłość w życiu i ochotę do działania. Trzeba kochać siebie , bliskich i mieć empatię do wszystkuch wkoło.
- 29 13
-
2024-03-29 21:00
To kochaj siebie a pisanki w sumie możesz też sobie w sierpniu malować
- 10 5
-
2024-03-29 08:33
Jak to ks prof powiedzial"zylas jak bydle to i pochowana pedziesz jak bydle" (2)
- 14 40
-
2024-03-29 15:14
Wolę być pochowane jak bydle (co mnie nie bedzie obchodziło, bo już umrę) niż żyć według zasad chłopaków w sukienkach :)
- 26 13
-
2024-03-29 14:01
Skoro tak wychowałaś/eś swoje dzieci to tak Cię pochowaja
- 14 6
-
2024-03-28 16:28
haha ale sie usmiałem trolu ty zapewne nawet kobieta nie jestes i ten bełkot który wyplułes to nawet mozna sie usmiac (1)
pewnie nawet nie rozumiesz samemu co wypisałes
- 16 14
-
2024-03-29 15:14
Jesusie, jaki przygłupi komentarz rzuciłeś xD
- 8 2
-
2024-03-28 15:21
Akurat okna (5)
Warto umyć przynajmniej raz w roku.
Na wiosnę jak znalazł mieć czyste okna i widzieć budzący się świat.- 35 15
-
2024-03-29 03:14
Owszem jak jest ciepło ma to sens , za cenę zdrowia niekoniecznie .
- 17 1
-
2024-03-28 16:05
A dlaczego akurat na wiosnę ? My myjemy latem i zimą. (3)
- 10 15
-
2024-03-28 16:17
Wiosenne porządki (2)
Mówi ci to coś ?
Zimą to się dywany na śniegu trzepie- 25 14
-
2024-03-28 16:36
(1)
Dywany na śniegu! Współczuję głupoty i śmierdzącego dywanu!
- 10 34
-
2024-03-29 11:12
ty nie wiesz co ty mówisz człowieku po śniegu dywan jest jak z pralni czysty
- 16 4
-
2024-03-28 15:42
Opinia wyróżniona
Święta się zuniwersalizowały... (4)
Coraz rzadziej słyszy się pełną nazwę typu Święta Bożego Narodzenia czy Zmartwychwstania Pańskiego, za to króluje słowo-klucz "święta", jakieś... w sumie to nie wiadomo nawet jakie, może np. 6 króli. Kto by tam wnikał. Ważne, że jest wolne od pracy.
Paradoksalnie jak poprzedni rząd chciał dodać dzień wolny to ówczesna opozycja krzyczała, żeCoraz rzadziej słyszy się pełną nazwę typu Święta Bożego Narodzenia czy Zmartwychwstania Pańskiego, za to króluje słowo-klucz "święta", jakieś... w sumie to nie wiadomo nawet jakie, może np. 6 króli. Kto by tam wnikał. Ważne, że jest wolne od pracy.
Paradoksalnie jak poprzedni rząd chciał dodać dzień wolny to ówczesna opozycja krzyczała, że państwa na to nie stać. Ale jak "święta" to już co innego. Choćby i trwały tydzień.
W korporacjach też już nie ma Christmas/Easter Party, tylko Holiday Party, żeby przypadkiem nikogo nie urazić.
Szkoda, że nie przekazujemy młodym ludziom wartości, tylko co najwyżej pewne fragmenty tradycji.
A przecież jeszcze nie tak dawno gremialnie chodziliśmy na roraty, rekolekcje czy inne nabożeństwa adwentowe czy wielkopostne, a Triduum Paschalne było czasem głębokiej zadumy i faktycznego duchowego wzrostu - integralną częścią Świąt, po którym Niedziela Zmartwychwstania była już "wisienką na torcie".
A teraz głównie żarcie i picie w niedzielę i lanie, żarcie i picie w poniedziałek... ot i całe "nowoczesne święta".
W grudniu podobnie, tylko o dzień dłużej i bez lania, ale z choinką.
Szkoda, że w wielu aspektach życia stajemy się coraz bardziej powierzchowni...- 134 42
-
2024-03-29 15:19
poganskie
jak to jakie swieta???? poganskie przeciez prawie wszystkie swiata katolickie mają korzenie poganskie i nic z chrzescijanstwa nie mają
- 10 8
-
2024-03-29 06:50
(2)
Kraj się laicyzuje. Najwyższa pora.
- 15 15
-
2024-03-29 09:15
Szkoda, że tak się dzieje (1)
U nas święta mają tradycyjny wymiar w pełnym zakresie religijnym. Świętujemy obchody Triduum Paschalnego, święcimy pokarmy, malujemy pisanki (dość nietypowo bo woskiem) przy stole każdy podziwia pisanki innych domowników. Dopiero przed 30-stką zrozumiałam wymiar Wielkanocy. Zawsze z niecierpliwością czekam na uroczystości Triduum Paschalnego. Mają
U nas święta mają tradycyjny wymiar w pełnym zakresie religijnym. Świętujemy obchody Triduum Paschalnego, święcimy pokarmy, malujemy pisanki (dość nietypowo bo woskiem) przy stole każdy podziwia pisanki innych domowników. Dopiero przed 30-stką zrozumiałam wymiar Wielkanocy. Zawsze z niecierpliwością czekam na uroczystości Triduum Paschalnego. Mają one głęboki wymiar duchowy. Polecam odwiedzić kościół dominikanów w Gdańsku. Tam przeżyjecie niesamowitą Ucztę dla ducha. Cudny śpiew chóru, pieśni po łacinie, kanon rzymski.. A dziś cisza.. Do jutrzejszej Wigilii Paschalnej i radosnego Hosanna!! Bardzo poruszające przeżycie.
- 22 12
-
2024-03-29 15:38
Fajnie ze się bawisz ale mnie to nie kręci.
- 8 11
-
2024-03-28 15:06
Opinia wyróżniona
Ja czuję. (43)
Pomogły mi w tym rekolekcje, uczestnictwo co tydzień w Drogach Krzyżowych. A od dzisiaj będę przeżywać Triduum Paschalne - Wielki Czwartek, Wielki Piątek, Wielką Sobotę a potem pierwszy i drugi dzień Świąt Zmartwychwstania Pańskiego.
- 326 95
-
2024-03-29 09:17
Ja też czuję!!
- 16 5
-
2024-03-29 06:28
Pewnie bezrobotny albo emeryt (8)
Normalny człowiek w tym kraju pracujący na utrzymanie rodziny nie ma czasu w ciągu tygodnia na chodzenie do kościoła. A jak przychodzi niedziela czy Święta to całe zmęczenie puszcza i człowiek nie ma sił na myślenie a tym bardziej przeżywanie Wielkanocy.
- 29 52
-
2024-03-29 08:26
Jestem normalny?
Czy nie? Rodzina. Dzieci w wieku szkolnym. Obydwoje tyramy. Mam firmę. A na drogę krzyzową, rekolekcje i Św. Tridum Paschalne jakos zawsze znajdę czas. W Wielki Piątek jest tyle obrzędów że w zasadzie można nie wychodzić ze świątyni. Ale ktos musi pracowac jak inny laza po sklepach. Wesołego Alleluja!
- 43 16
-
2024-03-29 08:09
Jak znajdziesz czas dla Boga (3)
to wszystko ci się lepiej układa. To taka Boża ekonomia. Znam naprawdę wielu lekarzy, prawników,naukowców, przedsiębiorców, którzy są prawdziwymi praktykującymi katolikami. Jedno z drugim nie koliduje. A wręcz przeciwnie .
- 39 17
-
2024-03-29 18:55
Może są praktykującymi chrześcijaninami... (1)
czy jednak tylko katolicy się liczą?
- 1 7
-
2024-03-30 13:15
Ta osoba pisze o konkretnych przypadkach chrześcijan, którzy są akurat też katolikami.
- 2 0
-
2024-03-29 09:31
nonsens, jak się okłamywać to chociaż czymś fajniejszym
- 11 20
-
2024-03-29 08:03
Nieprawda. (2)
Pracująca na etacie menadżerskim kobieta 40+, żona i matka czwórki dzieci.
- 14 3
-
2024-03-30 06:28
Ostatnio pisałeś że matka 5tki
- 0 0
-
2024-03-29 21:03
Wow szacun
- 1 1
-
2024-03-28 21:58
(1)
Kto to spamięta
- 2 13
-
2024-03-29 06:53
Człowiek inteligentny, zapamięta i pamięta.
- 12 2
-
2024-03-28 21:57
No i kurde slusznir
Szacunek, że się nie złamałeś . Na pohybel sloikom i ich korpo czwartkom ;)
- 19 9
-
2024-03-28 21:34
To wspaniale. Czuj dalej.
Doskonale, że mogłeś wszystkim o tym opowiedzieć.
- 14 12
-
2024-03-28 20:19
Zgadzam sie
To sa najwspanialsze swieta, które de facto zaczynaja sie dzis w Wielki Czwartek. Udzial co tydzien w drodze krzyzowej i w Gozkich zalach, a w wielkim tygodniu w Triduum Paschalnym to nadaje atmosfere swiat.
- 40 16
-
2024-03-28 20:16
To jest święto Polaków i katolików (2)
Przyjezdne lewactwo do roboty żeby na niebinarnosc była kasa
- 29 26
-
2024-03-29 05:05
Chyba nie zrozumiałeś (1)
Idź do kościoła i zastanów się co napisałeś, na czym polegają te Święta.
- 16 8
-
2024-03-29 09:19
Każdy jest zaproszony
Każdy.
- 11 0
-
2024-03-28 20:08
Jestem leniwy , nie mam ochoty na obżarstwo i zapiera... (5)
Przed świętami. Z dzieckiem pójdę z koszyczkiem jako tradycja i tyle . Święta to przerost formy nad treścią.
- 12 35
-
2024-03-29 21:04
Sam sobie odpowiadasz to po co tobie koszyczek
- 7 0
-
2024-03-29 12:49
Tradycja to "pójście z koszyczkiem"?
Na grzyby też możesz pójść z koszyczkiem.
- 20 0
-
2024-03-28 20:17
Tak wiemy, będziesz pochowany pod płotem i syn też (2)
- 12 27
-
2024-03-28 21:55
Nikt w Polsce nie jest pochowany pod płotem, jest to kraj demokratyczny , jest większość katolikow to prawda ake ok 60 proc już, reszta to mówi ze niby wierzy ale nie uczęszcza czyli nie opowiada sue wyraźnie z obawy o rodzine sąsiadów, cześć jest już ateistów i agnostyków, cześć innych wyznan . Niech związki wyznaniowe same utrzymuja swoje społeczności
- 15 2
-
2024-03-28 21:49
Ty chyba jesteś 80+
Teraz to się ludzi kremuje.- 7 10
-
2024-03-28 17:44
No i o to chodzi. To są święta religijne, jak może czuć atmosferę zupełnie pomijając ten aspekt. Nie da rady wszystkiego zastąpić tylko szalem zakupów w sklepie
- 54 2
-
2024-03-28 16:34
Amen! Nikogo,to,nie obchodzi!
- 11 43
-
2024-03-28 16:21
tso?
- 3 23
-
2024-03-28 16:08
Najwazniejsze święto. (11)
Zmartwychwstał Pan Jezus. Bóg zszedł na Ziemie, a My go ukrzyżowaliśmy, zabiliśmy. Boże wybacz nam nasze grzechy, amen
- 54 18
-
2024-03-29 12:09
ja Jezusa nie zabiłem i nie ukrzyżowałem. Choć może (czy raczej na pewno) przysporzyłem mu smutku swoimi grzechami (3)
czy nawet cierpienia. Które to grzechy często wynikały ze zła, którym Bóg we mnie uderzał, które dopuszczał, albo mnie "obstawiał" złem, złymi ludźmi, na których "wpadałem".
- 2 8
-
2024-03-29 12:53
Skoro wszyscy dookoła winni to chyba (1)
Nie masz grzechów? Skoro "Bóg to Zło" to gdzie widzisz nadzieję?
- 5 1
-
2024-03-29 22:01
Widzę, że do uczciwych ludzi to ty nie należysz. Gdzie niby ja napisałem o "wszystkich dookoła"?
Gdyby tak było, to z 8 lat nie byłoby mnie wśród żyjących. A może i 9. Resztę twoich wynurzeń o charakterze pseudoteologicznym to może pominę milczeniem.
- 0 2
-
2024-03-29 12:26
Powiem ci tak -
jesteś na dobrej drodze. Skoro czujesz z Nim relację i nawet jeśli się buntujesz. To znaczy, ze wierzysz że istnieje. A to już coś.
- 9 1
-
2024-03-28 20:53
(4)
Przeczytaj lepiej swoją biblię. Bóg to wszystko sobie zaplanował bo jest taki "miłosierny", że nie mógł po prostu wybaczyć tylko musiał kogoś zabić a ofiary przebłagalne z palonych zwierząt "na woń miłą dla Pana" już mu nie wystarczały.
- 7 14
-
2024-03-29 08:28
Nie wiem co czytasz
Ale najwyraźniej nie opanowałeś czytania ze zrozumieniem.
- 4 2
-
2024-03-28 21:56
(2)
A nie pomyślałeś że może chciał nam w ten sposób pokazać jak bardzo nas kocha? Owszem, mógł zrobić pstryk palcami i wszystkich nas zbawić, w końcu jest wszechmogący. Ale pokazał nam, jak bardzo nas kocha, jak bardzo możemy do niego przyjść, prosić o przebaczenie i On nam je da. Podobno jednym z największych grzechów, błędów ludzkiego myślenia jest przekonanie, że jesteśmy zbyt grzeszni żeby zanieść to Bogu i prosić go o przebaczenie. Dla Boga nie ma rzeczy niemożliwych.
- 16 8
-
2024-03-29 09:32
ludzie, w czerwony kapturek też tak wierzycie? to takie bajki
- 5 5
-
2024-03-29 06:45
Lubi widać jak się do niego przychodzi na kolanach i błaga o wybaczenie. To ma w psychologii nawet swoją nazwę.
- 6 8
-
2024-03-28 18:57
A nie najpierw zabilismy a potem zmartwychwstal? (1)
Skad moglismy wiedziec?
- 4 11
-
2024-03-28 20:18
Wasz mesjasz leży w mauzoleum na Placu Czerwonym
Jakoś nie chce z martwych wstać...
- 13 6
-
2024-03-28 15:17
no i super!
witam w klubie:)
- 29 8
-
2024-03-28 15:14
Jeżeli to wszystko po to
Żeby być dobrym człowiekiem, ok.
- 22 4
-
2024-03-28 15:14
I jesteś rycerzem Jadi (1)
- 5 30
-
2024-03-28 20:19
Święto Polaków nie przybłęd przyjezdnych
- 7 6
Wszystkie opinie
-
2024-03-28 15:06
Opinia wyróżniona
Ja czuję. (43)
Pomogły mi w tym rekolekcje, uczestnictwo co tydzień w Drogach Krzyżowych. A od dzisiaj będę przeżywać Triduum Paschalne - Wielki Czwartek, Wielki Piątek, Wielką Sobotę a potem pierwszy i drugi dzień Świąt Zmartwychwstania Pańskiego.
- 326 95
-
2024-03-28 15:14
Jeżeli to wszystko po to
Żeby być dobrym człowiekiem, ok.
- 22 4
-
2024-03-28 15:14
I jesteś rycerzem Jadi (1)
- 5 30
-
2024-03-28 20:19
Święto Polaków nie przybłęd przyjezdnych
- 7 6
-
2024-03-28 15:17
no i super!
witam w klubie:)
- 29 8
-
2024-03-28 16:08
Najwazniejsze święto. (11)
Zmartwychwstał Pan Jezus. Bóg zszedł na Ziemie, a My go ukrzyżowaliśmy, zabiliśmy. Boże wybacz nam nasze grzechy, amen
- 54 18
-
2024-03-28 18:57
A nie najpierw zabilismy a potem zmartwychwstal? (1)
Skad moglismy wiedziec?
- 4 11
-
2024-03-28 20:18
Wasz mesjasz leży w mauzoleum na Placu Czerwonym
Jakoś nie chce z martwych wstać...
- 13 6
-
2024-03-28 20:53
(4)
Przeczytaj lepiej swoją biblię. Bóg to wszystko sobie zaplanował bo jest taki "miłosierny", że nie mógł po prostu wybaczyć tylko musiał kogoś zabić a ofiary przebłagalne z palonych zwierząt "na woń miłą dla Pana" już mu nie wystarczały.
- 7 14
-
2024-03-28 21:56
(2)
A nie pomyślałeś że może chciał nam w ten sposób pokazać jak bardzo nas kocha? Owszem, mógł zrobić pstryk palcami i wszystkich nas zbawić, w końcu jest wszechmogący. Ale pokazał nam, jak bardzo nas kocha, jak bardzo możemy do niego przyjść, prosić o przebaczenie i On nam je da. Podobno jednym z największych grzechów, błędów ludzkiego myślenia jest przekonanie, że jesteśmy zbyt grzeszni żeby zanieść to Bogu i prosić go o przebaczenie. Dla Boga nie ma rzeczy niemożliwych.
- 16 8
-
2024-03-29 06:45
Lubi widać jak się do niego przychodzi na kolanach i błaga o wybaczenie. To ma w psychologii nawet swoją nazwę.
- 6 8
-
2024-03-29 09:32
ludzie, w czerwony kapturek też tak wierzycie? to takie bajki
- 5 5
-
2024-03-29 08:28
Nie wiem co czytasz
Ale najwyraźniej nie opanowałeś czytania ze zrozumieniem.
- 4 2
-
2024-03-29 12:09
ja Jezusa nie zabiłem i nie ukrzyżowałem. Choć może (czy raczej na pewno) przysporzyłem mu smutku swoimi grzechami (3)
czy nawet cierpienia. Które to grzechy często wynikały ze zła, którym Bóg we mnie uderzał, które dopuszczał, albo mnie "obstawiał" złem, złymi ludźmi, na których "wpadałem".
- 2 8
-
2024-03-29 12:26
Powiem ci tak -
jesteś na dobrej drodze. Skoro czujesz z Nim relację i nawet jeśli się buntujesz. To znaczy, ze wierzysz że istnieje. A to już coś.
- 9 1
-
2024-03-29 12:53
Skoro wszyscy dookoła winni to chyba (1)
Nie masz grzechów? Skoro "Bóg to Zło" to gdzie widzisz nadzieję?
- 5 1
-
2024-03-29 22:01
Widzę, że do uczciwych ludzi to ty nie należysz. Gdzie niby ja napisałem o "wszystkich dookoła"?
Gdyby tak było, to z 8 lat nie byłoby mnie wśród żyjących. A może i 9. Resztę twoich wynurzeń o charakterze pseudoteologicznym to może pominę milczeniem.
- 0 2
-
2024-03-28 16:21
tso?
- 3 23
-
2024-03-28 16:34
Amen! Nikogo,to,nie obchodzi!
- 11 43
-
2024-03-28 17:44
No i o to chodzi. To są święta religijne, jak może czuć atmosferę zupełnie pomijając ten aspekt. Nie da rady wszystkiego zastąpić tylko szalem zakupów w sklepie
- 54 2
-
2024-03-28 20:08
Jestem leniwy , nie mam ochoty na obżarstwo i zapiera... (5)
Przed świętami. Z dzieckiem pójdę z koszyczkiem jako tradycja i tyle . Święta to przerost formy nad treścią.
- 12 35
-
2024-03-28 20:17
Tak wiemy, będziesz pochowany pod płotem i syn też (2)
- 12 27
-
2024-03-28 21:49
Ty chyba jesteś 80+
Teraz to się ludzi kremuje.- 7 10
-
2024-03-28 21:55
Nikt w Polsce nie jest pochowany pod płotem, jest to kraj demokratyczny , jest większość katolikow to prawda ake ok 60 proc już, reszta to mówi ze niby wierzy ale nie uczęszcza czyli nie opowiada sue wyraźnie z obawy o rodzine sąsiadów, cześć jest już ateistów i agnostyków, cześć innych wyznan . Niech związki wyznaniowe same utrzymuja swoje społeczności
- 15 2
-
2024-03-29 12:49
Tradycja to "pójście z koszyczkiem"?
Na grzyby też możesz pójść z koszyczkiem.
- 20 0
-
2024-03-29 21:04
Sam sobie odpowiadasz to po co tobie koszyczek
- 7 0
-
2024-03-28 20:16
To jest święto Polaków i katolików (2)
Przyjezdne lewactwo do roboty żeby na niebinarnosc była kasa
- 29 26
-
2024-03-29 05:05
Chyba nie zrozumiałeś (1)
Idź do kościoła i zastanów się co napisałeś, na czym polegają te Święta.
- 16 8
-
2024-03-29 09:19
Każdy jest zaproszony
Każdy.
- 11 0
-
2024-03-28 20:19
Zgadzam sie
To sa najwspanialsze swieta, które de facto zaczynaja sie dzis w Wielki Czwartek. Udzial co tydzien w drodze krzyzowej i w Gozkich zalach, a w wielkim tygodniu w Triduum Paschalnym to nadaje atmosfere swiat.
- 40 16
-
2024-03-28 21:34
To wspaniale. Czuj dalej.
Doskonale, że mogłeś wszystkim o tym opowiedzieć.
- 14 12
-
2024-03-28 21:57
No i kurde slusznir
Szacunek, że się nie złamałeś . Na pohybel sloikom i ich korpo czwartkom ;)
- 19 9
-
2024-03-28 21:58
(1)
Kto to spamięta
- 2 13
-
2024-03-29 06:53
Człowiek inteligentny, zapamięta i pamięta.
- 12 2
-
2024-03-29 06:28
Pewnie bezrobotny albo emeryt (8)
Normalny człowiek w tym kraju pracujący na utrzymanie rodziny nie ma czasu w ciągu tygodnia na chodzenie do kościoła. A jak przychodzi niedziela czy Święta to całe zmęczenie puszcza i człowiek nie ma sił na myślenie a tym bardziej przeżywanie Wielkanocy.
- 29 52
-
2024-03-29 08:03
Nieprawda. (2)
Pracująca na etacie menadżerskim kobieta 40+, żona i matka czwórki dzieci.
- 14 3
-
2024-03-29 21:03
Wow szacun
- 1 1
-
2024-03-30 06:28
Ostatnio pisałeś że matka 5tki
- 0 0
-
2024-03-29 08:09
Jak znajdziesz czas dla Boga (3)
to wszystko ci się lepiej układa. To taka Boża ekonomia. Znam naprawdę wielu lekarzy, prawników,naukowców, przedsiębiorców, którzy są prawdziwymi praktykującymi katolikami. Jedno z drugim nie koliduje. A wręcz przeciwnie .
- 39 17
-
2024-03-29 09:31
nonsens, jak się okłamywać to chociaż czymś fajniejszym
- 11 20
-
2024-03-29 18:55
Może są praktykującymi chrześcijaninami... (1)
czy jednak tylko katolicy się liczą?
- 1 7
-
2024-03-30 13:15
Ta osoba pisze o konkretnych przypadkach chrześcijan, którzy są akurat też katolikami.
- 2 0
-
2024-03-29 08:26
Jestem normalny?
Czy nie? Rodzina. Dzieci w wieku szkolnym. Obydwoje tyramy. Mam firmę. A na drogę krzyzową, rekolekcje i Św. Tridum Paschalne jakos zawsze znajdę czas. W Wielki Piątek jest tyle obrzędów że w zasadzie można nie wychodzić ze świątyni. Ale ktos musi pracowac jak inny laza po sklepach. Wesołego Alleluja!
- 43 16
-
2024-03-29 09:17
Ja też czuję!!
- 16 5
-
2024-03-28 15:07
Sprawa jest prosta, mamy przecież codziennie Uśmiechnietą Polskę! (1)
Na cóż nam jakieś święta?
- 49 14
-
2024-03-28 17:48
Kto uśmiechem wojuje od tego ginie.
Piotr jakoś podobnie widział sprawy i chyba podobnie rozumiał do czasu piania koguta.
- 6 3
-
2024-03-28 15:08
Nie mogę uwierzyć w podpis pod artykułem...
Taki pozytywny szok!
- 11 6
-
2024-03-28 15:12
(5)
Ja bym chętnie spędził Wielkanoc z króliczkiem ze zdjęcia!
- 19 29
-
2024-03-28 15:15
Nie dla psa kiełbasa
- 12 3
-
2024-03-28 16:51
Króliczek ekstra liga. Widać, że nie Polka.
- 7 11
-
2024-03-28 17:20
(1)
Nie widzisz, że to sztuczny króliczek wygenerowany przez AI?
- 13 1
-
2024-03-28 19:49
No właśnie. Takich laseczek nie ma w Polsce.
- 5 6
-
2024-03-28 20:04
nic trudnego jak zaplacisz odpwienio to przyjdzie :)
- 4 3
-
2024-03-28 15:15
Opinia wyróżniona
Fajny artykuł (15)
Ja jako mama czuję potrzebę utrzymywania tradycji świątecznej w takiej formie, jaka nam odpowiada, czyli bez kościoła i bez mycia okien:) Ogólnie nie chcę, aby świąteczny czas był tylko długim weekendem. Robimy co roku pisanki, spotykamy się z rodziną, przygotowujemy świąteczne potrawy. Ma to swój klimat i jest to przyjemne. Ważne jest, aby każdy czuł się dobrze w tej formie, nic na siłę.
- 110 126
-
2024-03-28 15:21
Akurat okna (5)
Warto umyć przynajmniej raz w roku.
Na wiosnę jak znalazł mieć czyste okna i widzieć budzący się świat.- 35 15
-
2024-03-28 16:05
A dlaczego akurat na wiosnę ? My myjemy latem i zimą. (3)
- 10 15
-
2024-03-28 16:17
Wiosenne porządki (2)
Mówi ci to coś ?
Zimą to się dywany na śniegu trzepie- 25 14
-
2024-03-28 16:36
(1)
Dywany na śniegu! Współczuję głupoty i śmierdzącego dywanu!
- 10 34
-
2024-03-29 11:12
ty nie wiesz co ty mówisz człowieku po śniegu dywan jest jak z pralni czysty
- 16 4
-
2024-03-29 03:14
Owszem jak jest ciepło ma to sens , za cenę zdrowia niekoniecznie .
- 17 1
-
2024-03-28 16:28
haha ale sie usmiałem trolu ty zapewne nawet kobieta nie jestes i ten bełkot który wyplułes to nawet mozna sie usmiac (1)
pewnie nawet nie rozumiesz samemu co wypisałes
- 16 14
-
2024-03-29 15:14
Jesusie, jaki przygłupi komentarz rzuciłeś xD
- 8 2
-
2024-03-29 03:10
(4)
Zgadzam się u mnie jest to samo, zawsze były pisanki śniadanko s potem spacery, żadnego siedzenia przy jedzeniu. Albo wyjazd albo spacery. Nie wszystkim kościół jest potrzebny żeby znajdować miłość w życiu i ochotę do działania. Trzeba kochać siebie , bliskich i mieć empatię do wszystkuch wkoło.
- 29 13
-
2024-03-29 08:33
Jak to ks prof powiedzial"zylas jak bydle to i pochowana pedziesz jak bydle" (2)
- 14 40
-
2024-03-29 14:01
Skoro tak wychowałaś/eś swoje dzieci to tak Cię pochowaja
- 14 6
-
2024-03-29 15:14
Wolę być pochowane jak bydle (co mnie nie bedzie obchodziło, bo już umrę) niż żyć według zasad chłopaków w sukienkach :)
- 26 13
-
2024-03-29 21:00
To kochaj siebie a pisanki w sumie możesz też sobie w sierpniu malować
- 10 5
-
2024-03-29 15:48
popisałaś już... wracaj do garów
Tata
- 10 11
-
2024-03-29 16:47
jak nie umyjesz okien to Jezus do Ciebie nie przyjdzie
- 7 7
-
2024-03-28 15:20
(9)
Szanowny panie Mateuszu. Święta Wielkiej Nocy Mają upamiętnić śmierć i zmartwychwstanie Jezusa a nie szukanie jajek w ogrodzie czy bieganie za pannami z wiadrem z wodą albo tak jak pan pisze spędzanie na siłę czasu z rodziną. Atmosfera tych świąt to powinna być zaduma nad śmiercią i potem radość z jej pokonania, jeżeli pan w coś takiego wierzysz, a skoro obchodzisz święta to zakładam że tak.
- 74 25
-
2024-03-28 15:28
Szacuneczek panie Ateisto.
- 19 3
-
2024-03-28 16:24
Wielkanoc ro Zmartwywstanie (1)
Zaduma nad śmiercią to wcześniej w Wielkim Poście.
- 11 1
-
2024-03-28 16:44
Nie do końca - Wielkanoc nie zaczyna się w niedzielę, tylko w czwartek. Triduum Paschalne nie jest już wielkopostnym przygotowaniem do Świąt, ale początkiem ich celebracji. Jeśli ktoś w Święta celebruje samą niedzielną radość, bez wcześniejszej zadumy, to nie do końca pojmuje istotę Wielkanocy. Ale to dość typowe "przeżywanie" Świąt - czyli od niedzieli odpuścić tę wielkopostną, smutną zamułę, nadrobić stracone picie, jedzenie, rozrywki. Taka "radość zmartwychwstania" jest podobnie infantylna, jak spłycanie Bożego Narodzenia do "dziecinki w żłóbeczku".
- 10 2
-
2024-03-28 20:12
Jedni obchodzą katolicką Wielkanoc, inni radują się z nadejscia wiosny :) (1)
Są też Jare Gody i miejsce na szukanie jajek dla tych którzy mają ochotę. Każdy może robić co chce!
- 9 3
-
2024-03-29 09:32
Ja chcę kraś i sprzedawać narkotyki. Mogę?
- 2 1
-
2024-03-29 03:21
Przywłaszczone święta słowiańskie. Po co myślec o śmierci??? Trzeba myślec o życiu, cieszyć ze ze mamy taki wspaniałe niebo nad głowa i bliskich!!! Dlaczego stałe jesteśmy tłamszeni. Stałe na kolanach!!! Wolna myśl wprowadza nas w lepsza przyszłość jest źródłem napędu.
- 2 6
-
2024-03-29 12:30
(1)
W tym kraju to się trzeba umartwiać codziennie... jeszcze mi brakowało dumać nad śmiercią w dzień wolny, ciągle straszą, informacje tylko negatywne, wszystko jakieś takie się zrobiło... już nie wystarczy wyłączyć telewizora, bo w sieci też ciągle tragedie. Ja osobiście jestem zmęczona, nie dziwię się nikomu, kto może wyjechać gdzieś i odpocząć. Rodziny też skłócone, nic przyjemnego nie widzę w tych spotkaniach.
- 3 1
-
2024-03-29 12:58
Odpocznij sobie w święta.
- 1 0
-
2024-03-29 17:23
Popatrz na swoją rodzinę i ochłoń.
Młodych takie drętwe gadanie nie rusza.
NIe wierzysz ?
To sprawdź ile tej młodzieży będzie w święta w kościele. Rozejrzyj się.- 0 0
-
2024-03-28 15:24
Święta wielkanocne? (7)
My już dawno odpuściliśmy. I teraz, po przerwie, nie chcemy już wracać do oglądania pełnych pychy i pogardy mord kleszych czy próbować postawić ten koszyczek dziecka tam, gdzie rozpychają się zdziecinniali starsi, gotowi stratować najmłodszych.
Te obce nam święto bożka z bliskiego wschodu jest absurdalne a stało się symbolem rozpasania Kościoła a tradycje oboczne to zabawa dla dzieci. Może za rok pomaluję jakieś jajka z młodszą córka (starsza z tego wyrosła). Na razie do sukienkowych i do zidiociałych praktykujących czuję wstręt.- 40 77
-
2024-03-28 15:55
Przecież ty nie masz pojęcia
Co się dzieje w kościele. Nie od dziś wiadomo, że najwięcej ludzi przychodzi w Wielką Sobotę poświęcić jajeczka. I to jest ten jedyny raz w roku kiedy są w kościele. Nic dziwnego, że nie wiedzą jak się zachować. Zwłaszcza, że wtedy wystawiony jest Najświętszy Sakrament, któremu należy się szczególny szacunek. Nie wierzą, śmieją się że to zabobony a przyłażą.
- 22 4
-
2024-03-28 16:30
lewaku ty nigdy katolikiem nie byłes wiec co miałes sobie odpuszczać mogłes odpuscic sobie te wypociny (1)
i chwalenie sie głupota zawsze co roku na te swieta ale nie potrafiles
- 20 9
-
2024-03-29 09:13
Odezwał się prawak, santo subito, pierwszy przed świętymi, prawdziwy katolik
- 2 2
-
2024-03-29 06:44
Ale bredzisz
- 1 2
-
2024-03-29 09:41
To jest ta wolność tak? Nie musisz chodzić do kosioła i powinieneś zapiep**ac do pracy w poniedziałek skoro nie jestes
To jest ta wolność tak? Nie musisz chodzić do kosioła i powinieneś zapiep**ac do pracy w poniedziałek skoro nie jestes katolikiem i nie obchodzisz świąt. Proste i logiczne
- 0 4
-
2024-03-29 20:21
(1)
Ciekawe jak będziesz umierał, czy nie polecisz do tych sukienkowych jak ich nazywasz
- 0 2
-
2024-03-29 20:34
Chyba wtedy nie będzie w stanie
Prędzej rodzina poleci. Do pogrzebu naprawdę nie jest potrzebny ksiądz
- 2 0
-
2024-03-28 15:25
(8)
Tyle innych rzeczy się dzieje że nikt już prawienie zwraca uwagi na święta Kościół sam zawinił że wielu odeszli od Kościoła Jedzenie tak zwane świąteczne można kupić na codzien Jedyne co dają nowoczesnemu społeczeństwu święta to dni wolne ale jak Unia zlikwiduje świeta to i to przepadnie
- 53 103
-
2024-03-28 16:04
Symbolika tych świąt jest pogańska- to obraża Boga (4)
- 2 22
-
2024-03-28 18:28
(3)
Myślę, że Bóg nie jest taki obrażalski...
- 12 1
-
2024-03-28 20:56
(2)
Przeczytaj lepiej swoją biblię. Bóg karze śmiercią i straszliwymi cierpieniami za najmniejsze przewinienia. Nawet te niezamierzone. Mało tego. Nie karze tylko tych co zawinili ale także ich dzieci. Niemowlęta nawet. Taki "miłosierny" jest bóg.
I tak - symbolika jest zaczerpnięta z tradycji pogańskich. I tak - Bóg za takie rzeczy się gniewa i karze śmiercią.- 4 7
-
2024-03-28 21:59
Dziewczyno, serio?
Czytasz? Co czytasz? Fora i grupy na necie? Też jestem na różnych i co? I nie chcę żeby internetowi mądrale mieszali mi w głowie. To bzdury. Za zło na ziemi odpowiedzialny jest człowiek ze swoim wolnym wyborem.
- 4 2
-
2024-03-28 22:01
Masz problemy
Zgłoś się do HR w twoim korpo. W tej mojej biblii jest napisane. Dla Ciebie -stoi napisane- że to jest przygotowanie do życia wiecznego.
Tak to jest gdy lewak się wypowiada, a nawet nie chciało mu się genezy czytac- 3 4
-
2024-03-28 17:57
Najlepsza reklamę kościołowi robi Rydzyk z tym swoim bogactwem i biznesami. Dodatkowo ta pedofilia a tak szczerze od zawsze dużo księży miało kochanki na boku lub dzieci i nie ma co zaprzeczać to jest brutalna prawda.
Ludzie w przestrzeni publicznej gadają że drogo a w sklepach zakupy jak by tydzień sklepy były zamknięte. Sami napędzają statystykę sklepom.
Święta od dawna stały się komercją.- 8 10
-
2024-03-28 21:59
Ehhh
Jak cię lekarz pierwszy nie uleczył to idziesz do drugiego. Dlaczego jednego księdza nazywasz kościołem. Zwykła kolejna ściema lewakaa i leniwca. Niech zgadnę mogę wszystko, nic nie muszę ? Korpo wafelek za 1200euro ?
- 2 5
-
2024-03-29 04:33
"dni wolne" - dla większości ludzi, którzy pracują na stawce godzinowej to jest urlop bezpłatny.
Także żadna atrakcja, dni wolne, ale bez pieniędzy.
Wolałbym takie wolne brać kiedy potrzebuję, a nie akurat kiedy kościół wyznaczy :D- 1 1
-
2024-03-28 15:28
co to znaczy nie czuję atmosfery (1)
Wiesz w ogóle jakie to są święta? Zmartwychwstania Pańskiego i zaczynają się już dzisiaj. Tu nie ma żadnej atmosfery do odczuwania, jest to przeżycie religijne a jego głębokość zależy od ciebie samego. Zachęcam do udziału w Triduum Paschalnym, do lektury Pisma Świętego, są też koncerty w ramach festiwalu Actus Humanus Resurrectio 2024 . I "atmosfera świąt" gotowa
- 68 19
-
2024-03-29 16:56
Wielkanoc
Nie wszyscy bawią się w obrzędy religijne.
Nie mniej jednak czy dla kogoś uczestnictwo w rytuałach religijnych, czy malowanie pisanek, czy po prostu spotkanie się z rodziną jest tym miłym spędzeniem czasu, nie jest takie ważne. Ważne jest, żeby spędzić ten czas dobrze.- 3 3
-
2024-03-28 15:30
z roku na rok coraz słabiej czuje święta i coraz bardziej podchodzę do nich obojętnie (4)
ze starymi przy stolę będę siedział, najem się jak co roku, pobawię się z psem, będę próbował udawać, że jest git
- 26 43
-
2024-03-28 17:52
A co przekażesz młodszym? (3)
Też będziesz udawał czy poprawisz trochę te święta?
- 14 6
-
2024-03-29 06:57
(1)
On przekaże tik toka i patostreamerów.
- 6 2
-
2024-03-29 07:39
Lepsze to niż kiła od księdza.
- 7 2
-
2024-03-29 15:06
jakim młodszym?
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.