• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Yach Film musi się zmienić

Jakub Knera
11 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Jednymi z laureatów tegorocznego festiwalu byli gdańszczanie Rafał Wojczal i Piotr Kaliński, którzy otrzymali nagrodę w kategorii Debiut za teledysk do utworu "You" Hatti Vatti feat. Cinn.


Gdański festiwal teledysków to impreza ważna na mapie Polski i potrzebna, jednak nie może dłużej istnieć w takiej formie jak obecnie. 20 lat działalności to najlepsza pora żeby przeformułować ją tak, aby zmieniła się w żywe spotkania twórców i widzów teledysków.



Czy znasz nowe polskie teledyski?

Yach Film jest jak dżingiel muzyczny, który co roku go reklamuje - wciąż ten sam. I na tle tego wszystkiego, co dzieje się w polskim przemyśle muzycznym, widać jak bardzo nie dopasowuje się to do bieżącej sytuacji, a nawet zmienia się na gorsze z roku na rok. Bo nie trudno przypomnieć sobie, jak wielką estymą wśród polskich muzyków i twórców wideo cieszył się ten festiwal w latach 90., kiedy gale wręczenia nagród regularnie były transmitowane przez telewizję publiczną - to stopniowo kończyło się na początku minionej dekady.

Jak wygląda Yach Film AD 2011? Jak na festiwal, który otrzymuje aż 200 tys. zł dotacji (najwięcej ze wszystkich zgłoszeń) - niezwykle ubogo. W zasadzie należy spytać na co przeznaczone są te pieniądze? Patrząc na spotkania towarzyszące głównej gali, wydaje się, że najwięcej kosztuje sprzęt i bankiet na zakończenie imprezy. Masa organizatorów trójmiejskich imprez za jedną czwartą tej stawki przygotowuje wydarzenia zdecydowanie bogatsze i ciekawsze.

Specjalnego wrażenia nie robią zapraszani goście - co prawda w tym roku przyjechał do Gdańska Willy Smax, autor wideoklipów m.in. Eurythmics czy Beach Boys, ale oglądając jeden z jego teledysków wszyscy czuli lekkie zażenowanie - ze współczesnymi czasami i tym, jak powstają tego typu produkcje, nie ma on nic wspólnego. Przy takim budżecie organizatorzy spokojnie mogliby zaprosić twórców, którzy w ostatnich latach stworzyli dzieła niezwykłe i przełomowe, jak chociażby Spike Jonze, Chris Cunningham, Vincent Moon, twórca słynnego cyklu "Take Away Shows" czy mniej znanych jak jeden z brytyjskich operatorów, Sam Brown, z którym miałem niedawno okazję rozmawiać - to, jak opowiadał o powstawaniu teledysków, zaciekawiłoby niejedną osobę.

Ale gości nie trzeba szukać daleko - w Trójmieście mamy masę twórców, którzy tworzą świetne teledyski i bez wątpienia mogliby o nich opowiadać na spotkaniach czy nawet prowadzić warsztaty. Wystarczy wymienić kilku: Maciek Chodziński, Katarzyna Łygońska, duet Katarzyna Kijek i Przemysław Adamski (mieszkają w Warszawie, ale Adamski studiował w Gdańsku i co roku ich teledysk jest nominowany w którejś kategorii), Maciek Szupica czy nawet Projekt Trójząb, którego członkowie mogliby opowiedzieć o powstawaniu "Montelansino". Rafał WojczalPiotr Kaliński, którzy zwyciężyli w kategorii "Debiut" udowadniają, że powstaje tu coraz więcej ciekawych dzieł.

Tymczasem na festiwalu czuć brak świeżości - sztywna gala z koncertami zespołów niewiadomoego pochodzenia (poza Mariką i Lovers in Uniforms) mogłaby być z powodzeniem zastąpiona przez żywsze spotkanie nawet w przestrzeni klubowej z najciekawszymi polskimi wykonawcami, albo przynajmniej tymi, którzy zostali w tym roku nominowani.

W czasach kiedy coraz więcej imprez otwiera się na widza i wychodzi w miasto, Yach pozostaje hermetycznym spotkaniem środowiska branżowego. Ale i tak na ogłoszeniu wyników mało było osób z czołówki polskiej sceny artystycznej, całość przyjęła raczej charakter towarzyskiego spotkania. Kilka koncertów przed kinem Neptun to za mało, żeby pokazać mieszkańcom Gdańska, że miasto jest stolicą wideoklipu. Trzy godziny w trakcie jednego dnia to też mało na prezentacje nominowanych teledysków. Kto tak naprawdę pamięta o tym, że jest Yach Film? Chyba tylko media, które bardzo szybko po gali podają nazwiska zwycięzców.

Jedyną rzeczą, która naprawdę cieszy, są teledyski, które co roku utrzymują się na naprawdę wysokim poziomie. Te można jednak oglądać w domu na komputerze, bo - jak zauważył na gali Robert Leszczyński - nie zobaczymy ich ani w MTV ani w telewizji publicznej, tylko w Internecie. Jeśli więc odbywa się festiwal im poświęcony, muszą zyskać dodatkową oprawę, szereg spotkań, warsztatów, projekcji i koncertów, które przyciągnęłyby widzów. Teraz tego nie ma.

Wróćmy jeszcze do gali. Wręczający nagrodę "Mały Jaś", syn twórców festiwalu, Jan Paszkiewicz powiedział, że w najbliższym czasie zamierza przejąć imprezę i przeformułować jej charakter. Coś powiedziane jako żart, powinno zostać wcielone w życie jak najszybciej. Gdańsk potrzebuje imprezy na światowym poziomie, która celebrowałaby tę twórczość. Na razie jest do tego bardzo daleko, a druga dekada działalności i realia, w których żyjemy zobowiązują do tego, aby było o wiele lepiej.

Zwycięzcy XX Yach Film Festival

Grand Prix
"Nie ma cwaniaka na Warszawiaka" - Projekt Warszawiak, realizacja: Krzysztof Skonieczny, Marcin Starzecki

Animacja
"Zabawki" - Bajzel, realizacja i animacja: Monika Kuczyniecka

Debiut Realizatorski
"You" - Hatti Vatti feat. Cian Finn, realizacja: Rafał Wojczal, Piotr Kaliński

Innowacyjność W Wideoklipie
"Biegnę" - Lachowicz And The Pigs, realizacja, Marta Pruska, Filip Przybylski, Jacek Lachowicz

Kreacja Aktorska
"W Pięciu Smakach" - Monika Brodka, realizacja: Katarzyna Kijek, Przemysław Adamski

Mały Jaś
"Oh Girl" - Yellow Umbrella, realizacja: Łukasz Rusinek

Drewniany Yach
"Streets of Freedom" - Kuba Ka, realizacja: Aurelio "Junior" Ocampo

Diamentowy Yach
Willy Smax

Laureaci Grand Prix otrzymali 10 tys. złotych, a laureaci pozostałych kategorii nagrody w wysokości 5 tys. zł.

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (37) 5 zablokowanych

  • Lepiej tego ująć się nie dało... ;)

    • 19 1

  • Yaaack festival

    Pijany w trupa pan Yach, nominacje prezentowane w pełnym czasem kilku dzisięcio minutowym wymiarze, porywająca tłumy przemowa Roberta Leszczyńskiego ( być może za parę tygodni posła na sejm??? ), i nagroda specjalna dla syna kumpla organizatora, który przemawia słabą amerykańszczyzną z ekranu prezentując kloaczny klip. Nie no super. W dechę. Ten festival nie powinien się zmienić. Powinien go zastąpić inny.

    • 41 4

  • zgadzam się

    gala słaba- problemy z odtwarzaniem klipów, złe podpisy, zestresowany jasiu, ignorowanie laureatów podczas przyznawania nagrody(np. za animację) no i nieporozumienie roku - kuba ka. powinien dostać różowego yacha, albo yacha z pomponem - kpina! no i yach dla brodki ??? bardzo lubię jej ostatnią płytę, ale rola brodki na pewno nie zasługiwała na nagrodę. Garlicki powinien to zgarnąć. A gdzie się podziało 100k? na bankieciku - pełna lodówka wódki, piwka, winko i jedzonko- catering kosztuje :)Nasze klipy zasługują na zdecydowanie lepszą ceremonię :)

    • 23 4

  • (1)

    najlepszy był KUBA KA, powinien dostać wszystkie jachy :)))))))

    • 13 15

    • dodam, że przede wszystkim za kreację aktorską.A co do gali Yach Film... 100000 zł na imprezę w kinie zamkniętą... trochę to snobistyczne i egoistyczne. Chociaż niektóre rzeczy to faktycznie wstyd pokazywać szerszej publiczności. Na przykład nagroda dla Brodki (racja, panie Leszczyński, w życiu bym nie zgadła), Yach dla Streets of freedom, czy wideoklipy, które walczyły o Grand Prix (???).

      • 10 2

  • Gala

    Dobry artykuł , rzetelnie streszczający galę , która była na bardzo, ale to bardzo niskim poziomie. Pomyłki prowadzących, problemy ze sprzętem... Większość to była żenada.

    • 43 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d." (2 opinie)

(2 opinie)
89 - 129 zł
Kup bilet
pop

The Robert Cray Band: Groovin' 50 years!

159 - 249 zł
blues / soul, rock / punk

Paweł Stasiak z zespołem PapaD (1 opinia)

(1 opinia)
120 zł
Kup bilet
pop

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku Tina Turner wystąpiła na sopockim hipodromie?