Wiadomości

stat

Jak nakręcić dobry film?

Krótkometrażowy film "Gośka", który kręcił i montował Michał Giorew, prowadzący warsztaty Filmowe ABC.


Na pozór kręcenie filmów wygląda zupełnie prosto. O tym jak pozory mylą, przekonał się nie jeden widz amatorskiego filmu. Początkujących filmowców, a także amatorów kinematografii na cykl wykładów i warsztatów "Filmowe ABC" zaprasza w środę Akademickie Centrum Kultury UG "Alternator".



Julia "BrzydUla" Kamińska - zdjęcie z planu filmu "Swing" w reż. Abelarda Gizy, którego współautorem zdjęć jest Michał Giorew.
Julia "BrzydUla" Kamińska - zdjęcie z planu filmu "Swing" w reż. Abelarda Gizy, którego współautorem zdjęć jest Michał Giorew. fot. Piotr Pędziszewski/trojmiasto.pl
Nie każdy musi zostać laureatem Oscarów, nie wszyscy też załapią się na Gdynia Film Festival. Ale każdy może zrobić miłą niespodziankę znajomym, sobie samemu, a może także kilku nieznajomym ciekawą i dobrze zrobioną produkcją wideo. Wiedzą oraz praktycznymi umiejętnościami dotyczącymi tworzenia filmu będzie się dzielił Michał Giorew z Grupy Impact.

- Wykłady zaczynamy od preprodukcji - mówi Michał Giorew. - Mówi się, że poświęcając jedną godzinę na preprodukcji zaoszczędzamy jeden dzień na produkcji i tydzień na postprodukcji. Ten etap jest ignorowany przez większość amatorów, a to duży błąd. Warto się zastanowić, co by się chciało samemu zobaczyć w filmie, a czego zdecydowanie nie. Przekleństwem amatorskich filmów są na przykład dłużyzny.

Amatorskie filmy wideo:

kręcę chętnie przy każdej okazji

40%

to przekleństwo - nie znoszę oglądać pseudoprodukcji rodzinnych

16%

byłyby ciekawsze, gdyby autorzy wybrali się na warsztaty

25%

to dla mnie rzecz zupełnie nieznana

19%
Pre-produkcja to m.in. pisanie scenariusza, przygotowanie produkcji (scenopisu, storyboardów, terminarza) i przygotowanie aktorów (castingu, prób). Drugi wykład będzie dotyczył samej produkcji filmu. Słuchacze poznają tajniki organizacji planu zdjęciowego, pracy ze światłem (sztucznym i naturalnym), poznają zasady komponowania kadru, a także dowiedzą się co nieco o ewolucji kamer. Wbrew pozorom, dobra kamera nie jest warunkiem ani wystarczającym, ani nawet koniecznym, żeby zrobić dobry film. Wszystko zależy od założeń filmu.

- To nie aparat czy kamera robi zdjęcia, tylko człowiek, który za nią stoi - mówi Giorew. - Profesjonalista zrobi lepsze zdjęcie telefonem, niż niejeden posiadacz cyfrowej lustrzanki, który nie ma pojęcia, co trzyma w rękach. Na wykładach będziemy uczyć się przede wszystkim myślenia. Na przykład o tym, jak kreatywnie wykorzystać to, co mamy na planie, jak prosto wykonać soft-box i tak dalej.

Trzeci wykład poświęcony będzie post-produkcji, czyli obróbce zdjęć. Oprócz podstawowych spraw, takich jak montaż obrazu i dźwięku, omówione zostaną także bardziej zaawansowane techniki, takie jak np. blue-screen czy "tworzenie" mieczy świetlnych.

- Dobry montaż, to taki, którego nie widać - kontynuuje Giorew. - Jeśli widz może skupić się na fabule i grze aktorskiej, to oznacza, że montażysta wykonał dobrą robotę. Montaż w dużej mierze zależy od wyczucia i potrzeba wielu godzin praktyki, żeby zdobyć niezbędne doświadczenie. Na wykładach opowiemy o kilku podstawowych zasadach, np. żeby nie ciąć dźwięku i obrazu w jednym miejscu. Niestety - magia kina nieco blednie, gdy człowiek wie, że w scenie z świetlnymi mieczami aktorzy przed kamerą machali kolorowymi kijami, a efekty zostały nałożone dopiero w komputerze.

Wykłady przeznaczone są przede wszystkim dla młodych filmowców, pragnących spróbować swoich sił w filmie fabularnym. Dużo ciekawych uwag znajdą tu także ci, którzy kręcą filmy pamiątkowe (np. z wycieczki) i chcieliby, żeby wyglądały (prawie jak) na National Geographic lub Travel Planet. Organizatorzy gorąco zapraszają także amatorów kina, którzy chcieliby zajrzeć za kulisy i dowiedzieć się, jak wygląda produkcja filmu w praktyce, by potem móc błyszczeć.

Wykłady odbędą się 18 i 25 kwietnia oraz 9 maja (środy), o godz. 17 na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Warsztaty odbędą się zaś 21-22 kwietnia i 12-13 maja w godz. 10-15. Spotkanie przed budynkiem ACK UG, ul. Wita Stwosza 58. Koszt warsztatów - 150 zł (4 dni).

Opinie (23) 6 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

01

maja

Zjednoczeni w Różnorodności... Gdańsk, Sopot, Ergo Arena

02

maja

dEUS Gdańsk, B90

08

maja

Technikalia 2019 Gdańsk, Politechnika Gdańska - CSA

Kultura

Zwierzaki to nie pluszaki - wywiad z Pauliną Reglińską
Zwierzaki to nie pluszaki
Arcydzieła Jana Sebastiana Bacha na Actus Humanus
Bachowskie arcydzieła na Actus Humanus

Kulinaria

Nowy wygląd plażowych barów w Gdańsku
Nowy wygląd plażowych barów w Gdańsku
Jesteś mieszkańcem? Zjesz taniej w niektórych restauracjach
Zjesz taniej w niektórych restauracjach

Planuj z nami tydzień

Wygraj bilety,
sprawdź nasze konkursy

    Najczęściej czytane

    Sprawdź się

    Gdański Teatr Szekspirowski jest organizatorem: