• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metropolia jest Okey - encyklopedia trójmiejskiej muzyki

Jakub Knera, Łukasz Rudziński
29 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 01:01 (30 grudnia 2011)

Czy Metropolia jest Okey? Zobacz, jak wyglądała tegoroczna edycja.


Piąta edycja festiwalu Metropolia jest Okey okazała się najciekawszą z dotychczasowych. Zadecydował o tym różnorodny program, wyjątkowo sprawna organizacja, a także rozbudowa wydarzeń festiwalowych o ciekawe sekcje.



Olo Walicki Kaszëbë II Olo Walicki Kaszëbë II
Bubble Chamber Bubble Chamber
Enchanted Hunters Enchanted Hunters
Karol Schwarz All Stars Karol Schwarz All Stars
Po Prostu Po Prostu
Gypsy Pill Gypsy Pill
Ostatni tydzień grudnia po raz kolejny udowodnił, że trójmiejska kultura ma się świetnie i dzieje się tu wiele interesujących rzeczy. Tegoroczna Metropolia jest Okey przekonuje, że muzycznie mamy sporo do zaoferowania - wystąpiły zespoły znane, które w koncertowej odsłonie wypadają świetnie, ale także te początkujące, dla których występ na imprezie jest doskonałą okazją do zaprezentowania się szerszemu gronu publiczności. A wszystko to w przyjacielskiej, niemal rodzinnej atmosferze. Nie od dziś bowiem festiwal ten jest doskonałą okazją do spotkania ze znajomymi, którzy między świętami i sylwestrem mają więcej czasu i zjeżdżają się do Trójmiasta.

Tak, jak festiwal odbywa się od pięciu lat, tak jest co najmniej pięć powodów dla których warto uznać tę edycję za udaną. Przede wszystkim trzeba pochwalić decyzję o mniejszej liczbie występów jednego dnia. Opóźnienia jak zwykle miały miejsce, ale w tym roku kompletnie to nie przeszkadzało - występy przebiegały płynnie, a chwilowe problemy sprzętowe nie były przesadnie uciążliwe.

Organizatorzy postawili na większą różnorodność. Obok świetnych koncertów trójmiejskich "wyjadaczy" jak Chlupot Mózgu, Mordy, Loco Star, Po Prostu czy nowej odsłony projektu Kaszëbë Ola Walickiego (jednego z najlepszych koncertów imprezy), można było zobaczyć takie trójmiejskie nowości jak sympatyczne Enchanted Hunters, elektroniczne, przekładające muzykę dubstepową na żywe brzmienie, Bubble Chamber, świetny występ Marli Cinger czy country Wikasa, które zachęciło do tańców publiczność pod sceną.

Dobrym posunięciem było powierzenie dwóch festiwalowych dni wybranym kuratorom. Dzień klubowy, zamykający festiwal, zorganizował Klub Sfinks. W tym samym miejscu dwa dni wcześniej line-up przygotował Karol Schwarz, który nie tylko zaprosił ciekawe muzycznie formacje, ale także doprowadził do występów nietypowych składów. Swoje siły na scenie połączyły takie zespoły jak Popsysze, Towary Zastępcze i Borys Kossakowski Sunday Duo (każdy z nich wypadł świetnie); razem zagrali także Asia i Koty z Karol Schwarz All Stars.

Takie niecodzienne wydarzenia to niewątpliwy atut festiwalu. Można był zobaczyć koncert "Wilkołaka", nowego projektu Jarka Janiszewskiego z Bielizny, muzyczne spotkanie Mazzoll/Information, odsłonę świetnego nowego zespołu Shipyard (w którym grają muzycy Kobiet, Sound of Pixies i Kiev Office) czy osobliwy, trochę ironizujący występ Gypsy Pill w nietypowych strojach, na zakończenie trzeciego dnia imprezy.

Świetnie udała się rozbudowa imprezy o dyskusję nad kondycją trójmiejskich wytwórni płytowych w Klubie Desdemona. Wiele osób pewnie nie ma pojęcia, że w naszej metropolii wydaje się aż tyle płyt, często zupełnie w niezależny sposób. Do tego można było je kupić,a także sprzedać własne egzemplarze.

Na Metropolia jest Okey muzyka wreszcie była ważniejsza niż spotkania towarzyskie. Można było poznać masę świetnych, dla wielu widzów nieznanych dotąd zespołów. Skoro większość wykonawców grała tu po raz pierwszy nie można się temu dziwić.

Ale nie samą muzyką żyje ten festiwal. Wśród pozostałych imprez swoją renomę (i bardzo liczną publiczność) ma wieczór teatru tańca. W tym roku znów przybrał on formę przeglądu. Przedstawieniu Teatru Dada von Bzdülöw - "Fruu" wyraźnie zaszkodziła zmiana aranżacji przestrzeni (przeważnie spektakl grany jest w każdą stronę, tym razem publiczność siedziała tylko z jednej, więc energia i ekspresja tancerzy również była inna).

Nowy projekt teatralny Teatru Amareya - "Pusty dom" to przykład niezwykle dokładnie zaplanowanego i świetnie zatańczonego przez Agnieszkę Kamińską i nieco schowanej w cieniu tej tancerki, Katarzynę Pastuszak. "Pusty dom" finezyjnie, nie wprost mówi o stracie, pustce nie do wypełnienia, która wypala, niszczy, wyjaławia.

W podobny ton, choć w zupełnie innej formie, uderzył też Krzysztof "Leon" Dziemaszkiewicz w spektaklu Teatru Patrz Mi Na Usta - "Złota Rączka, Kwiat Północy, Dzieci Morza". Czego tutaj nie było - Fiona ze "Shreka", bajkowe stwory z innej planety, dziewczyna z dyskoteki w stroju tygryska country i sam Leon z zabawkami w rękach, które wypatroszył i poprzyklejał sobie ich futerka do ciała. Ponadto gry i zabawy dziecięce, skończone ostrym, "nie dziecięcym" finałem... Spektakl stworzony wraz z przyjaciółmi ze Sfinksa jak zwykle w teatrze Dziemaszkiewicza ma budzić emocje. I budzi. Skrajne.

Co dalej? Coraz ciężej będzie dobierać nowy program. Może warto więc skrócić liczbę wykonawców i wydłużyć im koncerty? To na pewno kwestia do przemyślenia. Brakuje też pamiątki po imprezie, a muzyczna składanka z utworami najciekawszych zespołów, wydana w ramach festiwalu, nadawałaby się na nią świetnie. A może jakieś festiwalowe gadżety? To nie tylko dodatkowa okazja do zapoznania się z młodą trójmiejską muzyką, ale nawet świetny prezent na święta (jeśli pojawiłyby się przed festiwalem). W końcu każdy sposób na promocję trójmiejskiej kultury jest dobry!

Miejsca

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (42) ponad 10 zablokowanych

  • Z tego wszystkiego najlepsi byli Kompani w NCK (2)

    Za to późniejsze spektakle w św.Janie - zgroza. Wydmuszka, nawet nie pomalowana.

    • 6 2

    • ale cycki były (1)

      a to samo w sobie cieszy

      • 5 1

      • bez nich nie ma balu

        • 1 0

  • Wilkołak (1)

    Jarek Janiszewski i jego nowy "twór" Wylkołak - totalna porażka. To chyba miało być śmieszne, ale było żenujące.

    • 9 3

    • Prawdę mówisz

      Nie wiadomo, po co to było i dlaczego...

      • 1 1

  • PO PROSTU

    PO PROSTU

    • 6 2

  • DOKTOR W KORAH CHCE TAK JAK ONN!! DOKTOR W KORAH A NIE JAK WYYY!!!

    Chociaż Jarek Janiszewski zna się na muzyce!

    • 4 8

  • do poinformowanych znawców

    czekam aż ktoś z tych niezadowolonych zorganizuje jakieś wydarzenie na które przyjdę i jestem pewien, nikogo nie będę znał - sami ukrywający się skromni geniusze, bez nagród marszałka, po prostu prawdziwi artyści wydobyci na świat przez prawdziwych znawców , doskonałych organizatorów imprez przyszłości. wiem że jesteście skromni i nieśmiali ale ośmielcie się i zróbcie coś jeszcze , bo wasze wypowiedzi są już dobrze znane a tylko wasze działania niewidoczne, co paskudnie wpływa na morale i chociaż chcę nie mogę wam zaufać, a też bym się zabawił .

    • 9 4

  • KONCERT PO PROSTU W SFINKSIE TO BY BYŁO FAJNE SPOTKANIE !!

    • 2 6

  • kultura? szczególnie ten pan w kominiarce który wyglada jak kibol, żenada

    • 2 4

  • jest góra jest dół

    ogólna dezorientacja i wielkie wymagania - bez sensu, przecież tkliwa melodia wiotczeje, gdy podrzucam wielkie wielkie wielkie, bez formalnie przyciętych przeszkód tam gdzie potyka się ta wyższa zasadność - co teraz ? mam jeszcze chwilę więc oddcham, - no niekoniecznie - są tam możliwości, chyba że to nieprawda, że znów oszukani, zmarznięci, niezadowoleni - jak oni to robią ? wszystko wszystkim ale nie dość zanadto, coś tam wnieca posłuszna demonicznym szeptom ho, ho, nie tak zwykła ......

    • 0 3

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d." (1 opinia)

(1 opinia)
89 - 129 zł
Kup bilet
pop

The Robert Cray Band: Groovin' 50 years!

159 - 249 zł
blues / soul, rock / punk

Paweł Stasiak z zespołem PapaD (1 opinia)

(1 opinia)
120 zł
Kup bilet
pop

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Znaną, gdańską pisarką pisarka specjalizująca się w literaturze obyczajowej jest: