• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych. Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych.

Choć przebudowany Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.



Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę. Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę.
Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską
Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi. Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi.
Gdy dwa lata temu zaczęto wykładać Skwer Kościuszki tzw. betonową kostką bauma, stworzoną do wykonywania podjazdów do garaży, wydawało się, że to wypadek przy pracy. Teraz jednak wykorzystano ją do wykończenia kolejnej przestrzeni w śródmieściu Gdyni. Szkoda.

Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.

Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.

Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.

Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • no i kaska do koleżków za budowę poszła że niby te lampy i ta farba taka droga była.Brawo

    • 6 2

  • (2)

    Czepiacie się pierdół. Mnie nie przeszkadza, że kolorek taki sobie, że oświetlenie niedzisiejsze czy ściana na przeciw wyjścia.
    Mnie wkurza, że z czterech wyjść z tunelu tylko trzy są dostosowane dla osób niepełnosprawnych! To jest parodia!
    Przy SKMce jest ok, są schody i łagodny podjazd. Przy Kopernika jest także łagodny podjazd. Przy Plymouth jest/będzie winda, a na Władysława są schody oraz podjazd, na którym osoba niepełnosprawna może się zabić. Takie podjazdy to się robiło kiedyś, tylko po to żeby były. Teraz to wstyd i poruta.

    Przejście podziemne jest udane w 75%. 25% to wstyd dla Gdyni.

    • 6 7

    • Dlaczego nie szanuje się niepełnosprawnych !

      Także mnie wkurza, że z czterech wyjść z tunelu tylko trzy są dostosowane dla osób niepełnosprawnych! W dodatku schody są zbyt strome! Nie odpowiadają (zbyt duże wysokości stopni i zbyt małe szerokości stopni) przepisom Prawa budowlanego. Czy projekt i odbiór techniczny został należycie wykonany?

      • 1 1

    • Czy świat składa się tylko z niepełnosprawnych?

      Doceńcie wszystko co dostajecie, bo wmówiliście sobie, że świat jest waszym wielkim dłużnikiem. Może i tak jest. Ale więcej wdzięczności.

      • 0 4

  • dla wandali jest tam system nowoczesnych kamer obrotowych

    może na ścianach też coś powstanie, choć na dziś jest brdzo przaśno

    • 1 2

  • Na logikę

    "Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. " - Tu nie ma kwestii dyskusyjnej- ten budulec nie jest reprezentacyjny- bo jak wynika z wypowiedzi, jest na innych chodnikach w mieście.

    • 2 5

  • kostką bauma jest wporzo, bo jest szorstka! Alternatywą jest marmur, który nawet na sucho jest śliski (3)

    A wystarczy tylko jedna mała kropla... Nie, nie płynu do naczyń. Tyciutenienieczka kropileńka, wręcz kropilusia wody. I schody i podłoga, które zamarzyli sobie maruderzy stają się tak śliskie jak w slapstkiwowych komediach. Kto nie złamie sobie od razu karku, będzie leciał na jednej nodze tak szybko, że przebije się na drugą stronę torowiska.

    Zastanówcie się. Chyba, że to boli.

    • 5 6

    • (2)

      Marmur alternatywą dla kostki bauma?
      Chyba w twojej łazience!

      Proponuję nie wypowiadać się na tematy, o których nie ma się pojęcia.

      • 5 2

      • Zakpiłem sobie z tym marmurem. Tak naprawdę myślałem o granicie (1)

        Wystarczy, żeby komuś z kebaba spadła tyciutenienieczka kropileńka, wręcz kropilusia sosu i dosłownie ofiara jak się poślizgnie to wybije dziure w torowisku w kształcie antropomorficznym.

        • 1 2

        • to przejdź się nowym i starym (nieremontowanym) fragmentem tunelu od City Forum w kierunku dworca. Wyremontowany odcinek nie jest wyłozony kostką Bauma i wcale nie jest śliski.

          • 0 1

  • Masakra! A co z prawem budowlanym

    A co z prawem budowlanym? Z tego co pamiętam to chodnik musi mieć 1,5m szerokości, a przy tym słupie (zresztą rozwiązanie z obejściem :) - pogratulować! ) jest maks 0,8m - jak tam ma się matka z wózkiem zmieścić?

    Latarnia to chyba jakiś wyrób własny ślusarzy garażowych - nawet w PRL-u takich nie stawiali.

    Jestem z Gdańska i całe szczeście,że nie muszę tego oglądać, chociaż u nas też jest kilka "perełek".

    • 6 3

  • Regres w myśleniu władz miasta Gdyni zauważyłem dawno

    Gdy zbyt długo piastuje się stanowisko prezydenta miasta ,przewodniczącego rady miasta następuje zmęczenie materiału rutynowe bezmyślne działania.
    Uśmiechy stają się mniej szczere a z czasem zamieniają się w szyderstwo.
    Gdy Guć ze Szczurkiem zamordowali jeden z najlepszych w Polsce ośrodków pomocy dzieciom na Chylonii wiedzialem już , że to patologia samorządowa.
    Współczuję społeczeństwu Gdyni "skazanemu na sukces".

    • 4 5

  • HAHA. Inżyniery po PG. Gratulacje ułomności od studentów kierunków humanistycznych.

    Nawet po akademii muzycznej chyba nikt nie zatwierdził by takich rodzynków!

    • 9 2

  • w normalnych krajach

    ściany w przestrzeni publicznej takie jak tunele czy metro, wykłada się kaflami przemysłowymi, kładzionymi na cement łącznie z fugami. w berlinie ddatkowo często kładzie się płyty ze stali inox.po wszystkich tych materiałach można mazać i błyskawicznie usuwać. kiedy w końcu polak przestanie malować tunele farbkami czy "cekolować".sąsiedzi z zachodu mówią na to polnische wirtschaft i rację mają..

    • 8 1

  • Panie Prezydencie Gdyni

    nie wstyd panu za tę inwestycję?? A Pani Teresa Horiszna za swoją bezczelnośc i ograniczoność powinna stracić posadę. Wszystkie z***ki na forum słusznie sie Wam należą mam nadzieję, że przynajmniej przeczytaliście.

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

South Molo Festival - Delfinalia 2024 (5 opinii)

(5 opinii)
105,22 zł
hip-hop, festiwal muzyczny, w plenerze

Paweł Stasiak z zespołem PapaD (1 opinia)

(1 opinia)
120 zł
Kup bilet
pop

ADELE - Tribute from London by Stacey Lee

148 zł
Kup bilet
pop

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Ramón Artemio Bracho: