- 1 Co Jason Momoa robi w Gdańsku? (38 opinii)
- 2 Gdzie gdańszczanie imprezują w weekend? (44 opinie)
- 3 Imprezy rodzinne, za które trzeba płacić (75 opinii)
- 4 Piją piwo na stadionie. Hevelka ruszyła (105 opinii)
- 5 Grzechy gastronomii: kto winny? (206 opinii)
- 6 Politechnika bawiła się na Technikaliach (66 opinii)
Wojewoda: nie ma postępowań wobec nauczycieli po protestach
Po ostatnich protestach ws. obrony praw kobiet do pomorskiego Kuratorium Oświaty wpłynęły skargi na zachowanie nauczycieli zachęcających do udziału w strajku, jednak - jak informuje wojewoda - nie wszczęto w tych sprawach żadnego postępowania dyscyplinarnego. List do szkół ws. udziału młodzieży napisała wcześniej kurator oświaty.
Aktualizacja godz. 18.25
Prezydent Wojciech Szczurek i wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz skierowali do gdyńskich szkół list, w którym wspierają nauczycieli oraz młodzież. To odpowiedź na komentarz Ministerstwa Edukacji Narodowej zapowiadający konsekwencje dla pedagogów biorących udział w protestach lub namawiających do tego swoich uczniów.
- Udział ani poparcie protestów po wyroku TK nie mogą nikogo narażać na konsekwencje - ani nauczycieli, ani uczniów. W razie potrzeby Miasto Gdynia zapewni niezbędną pomoc tym, którzy w związku z podobnymi sytuacjami będą jej potrzebować - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
List prezydenta Gdyni
Po ubiegłotygodniowych wydarzeniach pojawiły się informacje, że niektórzy nauczyciele, popierając protestujących uczniów i wyrażając swoje poglądy na temat protestów, mogą narazić się na postępowanie dyscyplinarne.
Jeden z nauczycieli z Gdyni poinformował w mediach, że będzie musiał stawić się przed komisją dyscyplinarną, jednak - jak sam przyznał - żadnego oficjalnego pisma w tej sprawie nie otrzymał. Kuratorium e-maila wysłało jedynie do dyrekcji szkoły.
Czytaj też: Minister Czarnek zapowiedział konsekwencje dla p.o. rektora UG za dzień rektorski
Kilka powiadomień od rodziców
Jak informuje pomorskie kuratorium oświaty i wojewoda, takich postępowań wobec nauczycieli, które miałyby dot. protestów, jak dotąd nie wszczęto.
- Do kuratorium w Gdańsku wpłynęło kilka powiadomień od rodziców (na piśmie i w rozmowach telefonicznych) o tym, iż w szkołach zachęca się ich dzieci do udziału w protestach. W chwili obecnej te informacje są wyjaśniane z dyrektorami szkół, których dotyczą - poinformowała Beata Wolak, przedstawiciel pomorskiego kuratora oświaty ds. kontaktu z mediami.
Zaznaczyła jednocześnie, że zwierzchnikiem służbowym nauczycieli jest dyrektor szkoły i jeżeli nauczyciele w swojej pracy uchybili godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6 ustawy Karta Nauczyciela, podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej zgodnie z rozdziałem 10 ustawy Karta Nauczyciela. To samo prawo ma zastosowanie wobec dyrektora.
Protesty w obronie praw kobiet w Trójmieście
W sprawach dyscyplinarnych nauczycieli orzekają w pierwszej instancji komisje dyscyplinarne przy wojewodach (art. 77 ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela). Jednak tu również nie wszczęto po protestach jak dotąd żadnych postępowań.
- Do dzisiaj nie wpłynął do rzecznika dyscyplinarnego ds. nauczycieli żaden wniosek dotyczący nauczycieli z Trójmiasta czy województwa ws. protestów - poinformowało biuro prasowe Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Kurator oświaty o protestach
Małgorzata Bielang, pomorska kurator oświaty, ws. protestów napisała w ubiegłym tygodniu dwa listy do dyrektorów szkół i nauczycieli. W pierwszym zagroziła konsekwencjami tym, którzy będą zachęcać młodzież do uczestnictwa w "spacerach".
- Sytuacje, kiedy inicjatywą nauczyciela lub dyrektora jest zachęta uczniów np. do wspólnych (z nauczycielami) "spacerów"- w obecnej sytuacji epidemicznej - są dzisiaj skrajną nieodpowiedzialnością i karygodnym łamaniem prawa, co spotka się każdorazowo z reakcją ze strony pomorskiego kuratora oświaty, jako organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad działalnością przedszkoli, szkół i placówek oświatowych w województwie pomorskim - informowała.
Zwracała też uwagę na "nieuprawnione umieszczanie w przestrzeni szkół i placówek oświatowych znaków graficznych nawiązujących do aktualnych protestów i manifestacji".
W kolejnym, po proteście z udziałem uczniów, pisała, że "nie neguje prawa uczniów do wyrażania swoich poglądów, jednak podkreśla, że powinno odbywać się to we właściwym miejscu z zachowaniem obowiązującego uczniów prawa oraz zasad bezpieczeństwa".
- Jako bezpośredni świadek tych wydarzeń w Gdańsku, po lekturze doniesień medialnych o wydarzeniach w Gdyni, proszę wszystkich państwa odpowiedzialnych za wychowanie młodzieży o właściwe i zdecydowane kroki, w celu przerwania tych skandalicznych zdarzeń - apelowała.
Dyrektor warszawskiego LO odważnie odpowiedział kurator
Udział uczniów w protestach przeciw zaostrzeniu prawa aborcyjnego spotkał się z dużą krytyką ze strony władz oświatowych w wielu miejscach. Również warszawska kurator oświaty zapytała, czy placówki podejmą w tej sprawie działania wychowawcze. Wezwała do "pilnego zdiagnozowania sytuacji w szkole kierowanej przez państwo oraz podjęcie stosownych działań wychowawczych".
Dyrektor XXX Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego w Warszawie opublikował swoją odpowiedź do kurator, w której stwierdził, że będą "oczywiste wyrazy uznania dla inicjatywy" uczniów oraz "pochwały za mądre i odpowiedzialne wzięcie udziału w aktualnych wydarzeniach życia społecznego i obywatelskiego".
Szanowna Pani Kurator, przesłałem mailem do @kuratorium_waw, ale gdyby gdzieś zaginęło w ferworze walki z lewackimi anarchistami, to moją odpowiedź przekazuję również tą drogą. Z wyrazami sympatii. pic.twitter.com/bTGPujAnRN
- MKJ (@MKJaroszewski) October 29, 2020
- Bo na pewno pani nie zaprzeczy, że oddolna inicjatywa uczniów, polegająca na wyrażeniu swoich poglądów i przekonań, stanowi piękny przykład postawy obywatelskiej, a jeśli dodamy do tego fakt, że uczniowie w ten sposób wsparli walkę o godność i prawa człowieka, to również panią, jako mazowieckiego kuratora oświaty, z pewnością rozpiera duma - czyż nie jest to właśnie realizacja celów kształcenia w zakresie wiedzy o społeczeństwie, takich jak: rozumienie zasad i form demokracji oraz konsekwencji ich łamania, rozumienie specyfiki praw i wolności człowieka oraz podstawowych mechanizmów ich ochrony czy też umiejętność interpretacji życia społecznego? Czy można sobie wyobrazić piękniejszy przykład edukacji obywatelskiej w praktyce? - podsumował dyrektor.
Miejsca
Opinie (118) ponad 10 zablokowanych
-
2020-11-05 09:06
Dziwny brak zachorowań pochód/ sklep
Czy zauważyliście, że ani w popularnych sieciach sprzedawcy nie chorują ani osoby po pochodach. Jeśli już nastąpi zakażenie to najczęściej w zamkniętych zakładach pracy a nie kontakt klient/sprzedawca
- 1 5
-
2020-11-05 01:04
Takim bluzgającym "nauczycielom" nie podaje się ręki, żyją z piętnem błyskawicy (3)
- 15 11
-
2020-11-05 02:48
(2)
mylisz się, to pisowskim kanaliom nie podaje się dłoni - niech żyją z piętnem Pisowskiego Zdrajcy Narodu Polskiego. PiS = wrogowie Polski, Polek i Polaków
- 3 5
-
2020-11-05 02:51
(1)
a Kaczyński - z piętnem KAINA, bo ponosi współodpowiedzialność za śmierć brata, w dodatku skorzystał politycznie na jego śmierci.
- 5 4
-
2020-11-05 07:44
A ja myślałem że to Komorowski skorzystał
- 1 0
-
2020-11-05 00:21
Szkoła bez polityki? (1)
Zgadzam się.
Jednak jednym tchem dorzuciłbym również religię.
Szkoła apolityczna i świecka.- 13 8
-
2020-11-05 07:43
Przecież dzieci nie muszą chodzić na religię.
- 1 0
-
2020-11-05 07:29
Szkoła bez polityki. Koniecznie ukarać nauczycieli z pewnego sopockiego liceum za ciągłą agitację polityczną i obyczajową.
- 9 5
-
2020-11-05 07:13
a niby czemu nie ma???
co to jakaś szczególna kasta? tolerancja represywna w praktycznym zastosowaniu....
- 11 1
-
2020-11-05 05:58
Brawo młodzi (1)
W nich jest przyszłość tego kraju.
- 2 11
-
2020-11-05 07:09
źle widzę tą przyszłość
Młodzież roszczeniowa, nie szanująca nawet rodziców a co dopiero tradycji
- 3 1
-
2020-11-04 16:04
Tych nauczycieli wywalić i pozbawić prawa wykonywania zawodu (3)
Nie dla POtoligi
- 103 62
-
2020-11-04 16:49
(1)
Jak wywalisz nauczycieli, to będzie więcej takich przygłupów jak ty
- 23 14
-
2020-11-05 06:54
Są dziesiątki na ich miejsce.
- 1 3
-
2020-11-05 01:24
Tu jest Gdańsk. PISowcom wstęp wzbroniony.
- 10 6
-
2020-11-05 06:52
Skandal. Każdy nauczyciel uczestniczący w tym covidparty powinien być pociągnięty do odpowiedzialności!
- 13 2
-
2020-11-05 03:59
Demokracja -- rzady glupich
Wystarczy kilkoro glupich, zeby zebrali tysiace bardziej glupich aby wyszli na ulice i strajkowali jak te lemingi.
- 12 2
-
2020-11-04 18:14
szkoła musi być apolityczna (3)
Szkoła nie może identyfikować się z żadną opcją światopoglądową i ma obowiązek przeciwdziałać ich demonstrowaniu przez swoich przedstawicieli.
Niedopuszczalne jest wywieranie jakiejkolwiek presji na podporządkowanie się prezentowanym poglądom.
Tacy pracownicy szkolnictwa muszą być usuwani z zawodu.
Jednocześnie szkoła nie może unikać problemu sporu i powinna umożliwiać dyskusję światopoglądową uczniów, prezentowanie Ich poglądów.
Rolą szkoły jest zachowanie neutralności i jakości w prowadzonym dyskursie.
Może to się objawiać w zapraszaniu do przedstawiania poglądu osób z zewnątrz.
Przy doborze takich osób powinna kierować się zasadą równowagi.
Nie powinna ich oceniać z uwagi na kontrowersyjność.
Szkoła nie powinna unikać także takich trudnych kwestii jak protesty.
Zaproszona zachowując neutralność, powinna wspomagać jej organizatorów w sprawach technicznych. Przedstawiać zagrożenia, ale i sugestie skuteczności zachowań.
Niewyobrażalne?
Raczej normalne.- 34 8
-
2020-11-04 18:24
Hahahhaha. W klasach wiszą krzyże (2)
- 2 5
-
2020-11-05 03:38
mam nadzieję, że uczniowie zaczną teraz zdejmować te krzyże.
- 1 1
-
2020-11-04 18:53
to je zdejmij
dawno nie byłem w szkole, wagary
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.