Wiadomości

stat

O śmierci: na wesoło i na poważnie. Nowe płyty

Dwie płyty gitarowe, obie traktujące o sprawach ostatecznych. Kwestię śmierci podejmują jednak w tak odmienny sposób, jak to tylko możliwe. Nagrobki to dadaistyczna zgrywa i muzyczno-słowny eksperyment dwóch artystów multimedialnych: Macieja Salamona i Adama Witkowskiego. LiPaLi to oczywiście znany doskonale zespół Tomka Lipnickiego, który od 2014 występuje w kwartecie.



Stan prac - Nagrobki
Stan prac - Nagrobki Nagrobki
Nagrobki - Stan Prac
BDTA

Po zawieszeniu działalności zespołu Gówno Maciej SalamonAdam Witkowski nadal eksplorują przestrzenie na pograniczu społecznego tabu. Tym razem, jak sama nazwa wskazuje, artyści postanowili zabawić się z tematem śmierci. Zabawić, bo Nagrobki to zespół pół serio, a Adam Witkowski otwarcie przyznaje, że obaj panowie dopiero uczą się grać na nowych instrumentach (Salamon na gitarze, a Witkowski na perkusji). Punkowa zgrywa duetu opiera się na prostych rytmach i riffach, banalnych, niemal dziecięcych refrenach i kiczowato złowieszczych aranżacjach opartych na brzmieniach gitar i syntezatorów.

W warstwie tekstowej czasami sięgają po dadaistyczny język absurdu ("jesteśmy nagrobki, czarne nagrobki, buźki mamy czarne w sercach mamy zło") albo po obrazoburcze hasła w stylu "dziękuję ci tato, że mnie zrobiłeś, następnym razem weź zastanów się chwilę"). Autor tekstów Maciej Salamon chętnie sięga po cytaty ze znanych szlagierów ("Chciałbym, żeby następna niedziela była już tą ostatnią").

Adam Witkowski nazywa siebie artystą dźwiękowym (zamiast: muzykiem) i podobnie Nagrobki można nazwać dźwiękowym projektem muzycznym (zamiast: zespołem). Z jednej strony mamy tu punkowy banał, z drugiej zaś "poważnych", zawodowych muzyków występujących gościnnie, takich jak Mikołaj Trzaska, Olo Walicki, Tomasz Ziętek czy Michał Bunio Skrok. Jest zabawa formą w oparach absurdu, a jednak sprawa dotyczy śmierci. Śmierci, z którą nie ma żartów.

Nagrobki to w prostej linii kontynuacja pomysłu na zespół Gówno. Z pewnością spodoba się też fanom yassu spod znaku Kur i ich "Polovirusa". Tych, którzy wolą muzykę "na poważnie" zapraszam jednak do recenzji poniżej.



Fasady - LiPaLi
Fasady - LiPaLi mat. prasowe
LiPaLi - Fasady
Presscom

LiPaLi jak morska fala to przybliża się, to oddala stylistycznie od Illusion. Czasem nawet w obrębie jednej piosenki Tomek Lipnicki potrafi wrzucić hard-corowy riff, by zwrotką lub refrenem wywrócić konstrukcje na lewą stronę. Jeśli LiPaLi ma grunge'owe korzenie (a że ma, słychać choćby w nirvanowym intro do "Kumulacji"), to jego gałęzie sięgają dużo dalej. Podobnie jak swego czasu Smashing Pumpkins, zespół wykorzystuje instrumenty akustyczne (banjo na "Kawy dwie"), posępne smugi syntezatorów ("A gdyby tak") czy abstrakcyjne dodatki elektroniczne ("Wolność"). Z pewnością spory wkład w brzmienie nowej płyty miał Roman Bereźnicki z Opola, który dołączył do tria w 2014 roku i jest odpowiedzialny za klawisze, gitarę i chórki. Zespół sięga także po brzmienia popowe, jak w przypadku piosenki "Wschód", gdzie główną rolę grają fortepian i gitara akustyczna.

Tomek Lipnicki w swoich tekstach jak zwykle wyraża swą niezbyt dobrą opinię o rodzaju ludzkim. W skrócie tak: "Sława, blask i blichtr, mrok i morze żądz tuż za rogiem pragną zostać bogiem". Lubi patrzeć na "Krajobraz bez człowieka", pyta "czy człowiek to coś więcej niż zakrwawiona twarz i ciągły bój o byt". A nawet gdy odwraca wzrok od problemów ludzkości, okazuje się, że na poletku prywatnym też niewesoło: "dwoje ludzi, burze dwie, coraz mniej nam się siebie chce".

LiPaLi rozwija skrzydła. Tomek Lipnicki od dawna dawał sygnały, że ma ochotę poszerzyć paletę dźwięków. Najwyraźniej jednak trzyosobowy skład na to nie pozwalał. Dopiero po dokooptowaniu czwartego "do brydża" zespół uzyskał nowe narzędzia i nad wyraz chętnie z nich korzysta. Ciekawie na brzmienie całości wpłynęły chórki nagrane przez wymienionego już Bereźnickiego oraz m.in. Małgorzata Zomerlik z Opola. Choć nadal ton całości nadaje Lipa, zespół przestaje być tylko dopełnieniem lidera, ale bierze udział w tworzeniu przestrzeni dźwiękowej. Z dobrym skutkiem.

Ludzie 1.2 - LiPaLi

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (10)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

30

grudnia

Rewia - lata 20. lata 30. -... Gdynia, Konsulat Kultury

31

grudnia

Sylwester Gdański Gdańsk, Park Oruński, Jar Wilanowski, Targ Węglowy, Molo w Brzeźnie

31

grudnia

Sylwester w Gdyni Gdynia, Skwer Kościuszki

Kultura

Zaistnieć w grupie za wszelką cenę. O musicalu "Chłopcy z Placu Broni"
O musicalu "Chłopcy z Placu Broni"
Nowy dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego
Nowy dyrektor Muzeum Morskiego

Kulinaria

Co zjemy i wypijemy na Jarmarku Bożonarodzeniowym?
Co zjemy na Jarmarku Bożonarodzeniowym?

Planuj z nami tydzień

Planuj tydzień: dużo dobrych koncertów
Planuj tydzień: dużo dobrych koncertów

Wygraj bilety,
sprawdź nasze konkursy

    Najczęściej czytane