• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych. Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych.

Choć przebudowany Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.



Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę. Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę.
Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską
Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi. Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi.
Gdy dwa lata temu zaczęto wykładać Skwer Kościuszki tzw. betonową kostką bauma, stworzoną do wykonywania podjazdów do garaży, wydawało się, że to wypadek przy pracy. Teraz jednak wykorzystano ją do wykończenia kolejnej przestrzeni w śródmieściu Gdyni. Szkoda.

Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.

Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.

Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.

Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • sama prawda niestety. symbolicznym obrazem stosunku naszej polskiej komercyjno urzedniczej rzeczywistosci do czlowieka jest ten (2)

    stojacy posrodku chodnika slup reklamowy. komercja, tandeta, chaos, i brzydota. a ludzi najchetniej zamknac w podziemnych tunelach. na gorze miejce tylko dla marketow, samochodow i parkingow. szkoda, ze wywalajac taka kase na inwestycje mozna ja poprostu popsuc. a to centrum miasta a nie wezel autostradowy na przedmiesciach.

    • 50 4

    • tylko... (1)

      inwestycje miejskie są finansowane z podatków. Chcesz ładniejsze miasto, to idź pod urząd, zapal parę opon i żadaj PODWYŻSZENIA PODATKÓW, aby wszystkim żyło się lepiej, ale znając mieszkańców to za coś takiego Cię zlinczują.

      Po drugie za kilka tygodni przyjdą chłopaki ze spayami i świat będie bardziej kolorowy ;)

      • 2 1

      • A inne polskie miasta mogą zadbać o estetykę, np Wrocław, Poznań, Katowice i nie potraeba tam pikiet pod urząd żeby zwiększyli podatki. Tu chodzi po prostu o małomiasteczkową mentalność naszych urzedników, nic wiecej.

        • 8 0

  • ostatnie zdjecie

    rewelacja, w weekend chyba sie sie tam przejade

    • 12 4

  • W Gdyni i Gdańśku komunikacja miejska zachęca do korzystania z samochodu. (3)

    Węzeł się przyda wszystkim zmotoryzowanym.

    • 11 8

    • Komunikacja miejska sux (1)

      Dokładnie!
      Mam 3km do pracy i przesiadłem się na autobus 172, jednak po tygodniu jeżdzenia okazalo się, że tylko jeden dzien w tygodniu autobus byl punktualnie.
      Teraz jeżdże autem i mam w czterech literach beznadziejnie dzialajaca komunikacje miejska w Gdyni!

      • 2 3

      • jak dojeżdżasz z odległosci mniejszej niż 3 km

        rozważ wariant roweru

        to Ci poprawi humor i wyobraźnię

        • 2 0

    • z węzła

      korzysta też komunikacja miejska, do której miasto dokłada kilkaset milionów złotych abyś mógł swoje cztery litery wozić za "półdarmo".

      • 1 2

  • Co to dużo mówić - to jest syf przykładny

    Porażka estetyki, porażka miasta, zwycięstwo urzędników pozbawionych gustu i elementarnego poczucia estetyki i ich protegowanych z firmy projektowej (ciekawe jak się te cudaki nazywają - jak ktoś wie niech napisze będzie ostrzeżenie na przyszłość).

    • 49 5

  • Ważne, aby było praktyczne (11)

    Faktem jest,że to obejście słupa reklamowego to nawet śmieszne jest dosyć, ale np brak oświetlenia pod wiaduktem kolejowym to zwykłe niedopatrzenie. Przypuszczam,że nie nastawiano się tam na duży ruch pieszy i stąd taka"oszczędność". Łatwo to pogodzić instalując oświetlenie na czujki ruchu.
    Kolejna sprawa to kolor tunelu. Nie sądzę, żeby jakikolwiek kolor "odpychał" graficiarzy. Monitoring może w tym pomóc.
    Na Skwerku Plymounth też lepiej zawrócić o 180 stopni i wejść na Świętojańską, niż robić dłuższy spacer. Na tej ścianie z pewnością pojawi się bilbord więc nie będzie tak "szaro".
    Design a'la późny Gierek? Wspaniale komponuje się z resztą miasta. Trzeba zwrócić uwage na późniejsze utrzymanie tego obiektu. Dziś piękne udziwnienia, jutro kłopotliwy serwis. Dla mnie inwestycja ma 9/10 pkt. Mam kilka zastrzeżeń z perspektywy kierowcy, ale jako pieszy, ani jednej.
    Wcześniej dostać sie do koraba nie było lekko, a teraz bez stresu, bez czekania na zmiane świateł,z suchszą głową, bez ryzyka potrącenia (patrz powrót z koraba ;)) spotkam się z przyjaciółmi już 19.02 wiemy dlaczego ;)

    Pożywka dla narzekaczy: miałem 3 vw, duże czarne paliwożerne audi,nie chodzę w dresach i kibicuje Areczce.

    • 25 39

    • Pozywka (6)

      "miałem 3 vw, duże czarne paliwożerne audi,nie chodzę w dresach i kibicuje Areczce."

      To nic, masz syfilis i to jest ważne

      • 1 7

      • tiaaa (5)

        Teraz wiem od kogo. Mogłaś się podpisać to byśmy znów poszaleli, czy jak już nie mam Audi to sie nie spotkasz ze mną?

        • 3 2

        • nie nadymaj się żabo (4)

          Nie leczona kiła prowadzi do ślepoty, głuchoty, choroby umysłowej, astmy, obrzęku a następnie udaru mózgu. Nie wiem jak tam u ciebie a astmą, ale ten bełkot o praktycznych aspektach spartolonej inwestycji świadczy o występowaniu co najmniej dwóch pierwszych objawów. Może jeden warto udać się do lekarza?

          • 1 5

          • tak dokładne dane (3)

            to chyba z autopsji??

            • 1 0

            • nie misiu (2)

              z podręcznika J. Towpik: Choroby weneryczne. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1968.
              To co leczymy czy chcesz doprowadzić do obrzęku mózgu?

              • 2 1

              • To przecież zabytek klasy zerowej .

                Odnieś szybko do muzeum .

                • 1 0

              • nie ma nowszego wydania??

                tak stare dane mogą być już nieaktualne
                zaryzykuje,że mam to od skóry w audi nie od Ciebie
                poza tym już tak ie swędzi....

                • 0 0

    • Ładne i estetyczne tez może być praktyczne

      • 8 0

    • (2)

      czemu jeździłeś vw i audicą a nie np lanosem czy thalią?
      przecież najważniejsze, by auto było "praktyczne"...

      • 5 1

      • thali jeszcze wtedy nie bylo (1)

        a auta wszystkie miałem praktyczne: 2xpolo '89 i 90 - hathbak 5 os.
        Jetta 2 '91 limuzynka z wielkim kufrem
        Audi a6 '02 wielki praktyczny kombiak
        tarza mam toyote. Mało praktyczna ,ale oszczędna.
        Lanos i tym podobne więcej spędzają w warsztatach niż na drodze. Nie wspominając o korozji....

        • 0 4

        • widze, że nie zrozumiałeś sensu mojej wypowiedzi

          • 0 0

  • Najbardziej podaba mi się obejście bilbordu (1)

    Niestety to nie tylko sprawa estetyki ale nieudolności władz. Które warunkują zgodę na bilbord "mobilnością" jego fundamentu. W takim przypadku jest to budowla nie związana z gruntem na którą nie trzeba pozwolenia na budowę i całej procedury. Ułatwiać ma to również osunięcie/ przestawienie reklamy. Ale jak widać ta reklama zapuściła korzenie nie tylko w gruncie rzeczywistym ale i politycznym. Może to jest związane z portretem p. Byczkowskiego, który widniał na tym bilbordzie w czasie gdy MTM "omijała" fundament chodnikiem.

    • 28 4

    • Włodarze Gdyni - apeluję: zrehabilitujcie sięi uratujcie resztki honoru! Przesuńcie bilbord i wyrównajcie przejscie. Przeciez to jest pośmiewisko!!

      • 4 0

  • Jacy urzędnicy takie wizje (1)

    Smutne to i prawdziwe. Polskim urzędnikom (nie tylko z Gdyni) niestety ale brakuje zaplecza doradczego. Pomysł z węzłem wyglądał jak normalny przetarg na nawierzchnię drogi osiedlowej. Węzeł to jeden z reprezentacyjnych fragmentów śródmieścia! Zabrakło myśli artystycznej wydziałowi inwestycji. A tutaj mamy ścisłe centrum miasta i obiekt - fakt, że funkcjonalny - o estetyce Pietropawłowska. Dlaczego nie dołożono 100.000 i nie wyłożono tych przejść np. jakąś ciekawą KOLOROWĄ mozaiką? Dlaczego zabrakło 50.000 na ciekawsze rozwiązanie lamp? Drodzy pracownicy gdyńskiego magistratu - tyle jeździcie po świecie, odwiedzacie miasta - spójrzcie na otaczaczającą was przestrzeń Berlina, Paryża, Amsterdamu i podpatrzcie rozwiązania. Wiemy, że uzupełnienie garderoby w lokalnych galeriach handlowych jest ważne, ale wykonujecie jednak misję dla miasta.

    • 42 2

    • widzę, że

      masz nikłe pojęcie o kosztach. Znajdż solidną firmę która za 100 tys. więcej położy ładną kostkę i wtedy się mądrzyj.

      • 1 6

  • Sopot be-be.Gdynia syf.. (1)

    Nie daj p.Boże zbudują coś w Gdańsku,to dopiero będzie szambo.
    A tak na poważnie-jesteście bandom malkontentów,którzy nie wiedza
    czego chcą.Oprócz opluwania wszystkiego i łomotania w klawierke
    potraficie jeszcze przerabiać produktry spożywcze.

    • 13 31

    • Powiedz to samo sobie wybierając np. przyszłego partnera na całe życie.

      Tylko szczerze.

      • 1 1

  • Polacy zawsze znajdą coś do czego można się przyczepić...

    ...kolor brzydki, graficiarze popsują, trzeba się odwrócić.

    • 6 29

  • no coment

    "Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej stosuje się ładniejsze."

    • 33 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

South Molo Festival - Delfinalia 2024 (5 opinii)

(5 opinii)
105,22 zł
hip-hop, festiwal muzyczny, w plenerze

Paweł Stasiak z zespołem PapaD (1 opinia)

(1 opinia)
120 zł
Kup bilet
pop

ADELE - Tribute from London by Stacey Lee

148 zł
Kup bilet
pop

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Fląder Festiwal odbywa się na plaży w: