• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych. Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych.

Choć przebudowany Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.



Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę. Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę.
Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską
Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi. Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi.
Gdy dwa lata temu zaczęto wykładać Skwer Kościuszki tzw. betonową kostką bauma, stworzoną do wykonywania podjazdów do garaży, wydawało się, że to wypadek przy pracy. Teraz jednak wykorzystano ją do wykończenia kolejnej przestrzeni w śródmieściu Gdyni. Szkoda.

Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.

Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.

Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.

Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • jeździ się dużo wolniej i gorzej niż przed wybudowaniem węzła. Jest wolno, mało czytelnie dla osób wjeżdżających do Gdyni. Pan Stepa na wszystkim się zna.

    • 11 2

  • no to za 2 lata będzie tam syf jak w każdym innym przejściu

    no to za 2 lata będzie tam syf jak w każdym innym przejściu.
    To nie wina kolory, architektury cz wykonawcy. Tacy jestesmy- Polacy

    • 16 2

  • (5)

    cytuję "Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. " Szanowny redaktorze, ja sobie nie życzę aby mi utrudniano dojazd samochodem do centrum miasta, gdzie dojazd ten zbiega się z główną arterią łączącą 7 sąsiadujących ze sobą miast (od Pruszcza do Wejherowa). A wsadzenie pieszych w tunele w jednym z głównych węzłów drogowych miasta jest jak najbardziej prawidłowe - ludzie nie mający wyznaczonych korytarzy do chodzenia łażą wszędzie rozlewając się jak woda - sam pan napisał "Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik." - i to właśnie Pana słowa są dobrym uzasadnieniem dla takich tuneli. Gdyby uznać wizję tej części centrum bez samochodów to należałoby po prostu wybetonować całość i dalej tłuszcza na przełaj. Samochody przynajmniej jeżdżą po wyznaczonych dla siebie pasach. A co do materiałów i wyglądu - taki węzeł ma być logiczny i praktyczny czyli tani w eksploatacji i łatwy do utrzymania a nie wzbudzać swoim wyglądem egzaltację. Jeżeli tego Pan szuka to proszę popatrzeć na nowe gdyńskie budynki. A na koniec stwierdzenie "Stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej" co to w ogóle jest? Czy z tego powodu że miasto ma tysiąc lat to powinniśmy wszystko na nim opierać? Nazwę województwa zmieniono, więc proszę miasta, które zostało wybudowane jako konkurencja i ewentualne uzupełnienie dla tego zasłużonego skądinąd miasta nie włączać do jakiejś gdańskiej aglomeracji. Zwyczajowa nazwa trójmiasto i tak jest upokarzająca dla sąsiadującego "małego Trójmiasta". Jeżeli już chcecie na siłę ten Gdańsk w nazwę wcisnąć to piszcie "Aglomeracja miast Zatoki Gdańskiej".

    • 11 23

    • (1)

      o, kolejny domorosły ekspert od wszystkiego się wypowiedział. widać że tez myślisz tokiem rozumowania z lat 70tych.na całym świecie odchodzi się od budowania tuneli dla pieszych bo stwarzają poczucie zagrożenia, zwłaszcza w godzinach wieczornych i są po prostu przeżytkiem,ale ty oczywiście wiesz najlepiej :)

      • 7 2

      • byś sie chociaż podpisał

        odważniaku

        • 2 5

    • michu (2)

      dobrze napisane
      masz u mnie browara
      chodzisz do koraba??

      • 3 2

      • (1)

        widzę olo że trasę podobną do koraba mamy, musimy się jakoś ustawić :)

        • 1 0

        • :)

          będę dziewiętnastego celebrować otwarcie miejskiego obiektu sportowego :D

          • 0 1

  • Wieczni malkontenci...
    To nie jest galeria sztuki tylko węzeł komunikacyjny. Trzeba się trochę przyzwyczaic do nowego układu ale wizualnie nie jest zle. Pewnie, ze mozna wydac jeszcze ze 100 baniek i narobic tam "kogutkow" - tylko po co? Zeby bylo co niszczyc? W tej formie obiekt jest dosc latwy do utrzymania - przydalby sie jedynie monitoring. Swiatel duzo to fakt, poczatkowo bylem sceptycznie nastawiony bo byly fatalnie ustawione ale poprawili i jedzie sie juz dosyc plynnie. Przydalaby sie jeszcze jedna korekta swiatel i bedzie calkiem ok.

    • 7 20

  • "Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
    Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny."

    A dlaczego jedno ma wykluczać drugie? To właśnie przykład myślenia rodem z PRL.Otóż droga Pani-te dwa pojęcia na świecie są bez problemu łączone-użyteczność nie wyklucza estetyki.

    • 22 2

  • Brawo za słup! Nagroda "Czas Gdyni"

    Autora koncepcji obejścia słupa należy zgłosić do nagrody "Czas Gdyni". Ciekawe, czy władze miasta docenią estetykę, funkcjonalność, nowatorstwo...

    • 34 2

  • ciekawe dlaczego nie zaplanowano i nie wykonano w tunelach zadbany boksów do wynajęcia za grosze w których przedsiębiorcy dający zatrunienie mieszka ńcom sprzedawliby różnej maści towary...
    widać "tanio" "ładnie" betonowo to jest najwazniejsze...

    • 2 2

  • WIDZE ŻE POPRZEWRACAŁO SIĘ W GŁOWACH OD TEJ DEMOKRACJI (1)

    najwżniejszeze sie cos dzieje i sie rozwijamy a nie jedzimy pod mostem z lat 50 tych !!!!!!!!!!!
    ludzie opanujcie sie troche

    • 3 23

    • Na Twojej działce niech się tak dzieje!

      • 3 1

  • To jest w centrum miasta????? (1)

    Gorzej niz w Radomiu. Dno.

    • 31 4

    • wracaj do Radoma

      szybciutko

      • 2 7

  • Słup rzeczywiście wymiata (1)

    Ale projektując tę cześć chyba uznano, że tam będzie słaby przepływ ludzi (bo rzeczywiście jest to droga piesza raczej słabo uczęszczana) i nikomu ten słup nie będzie przeszkadzał.
    Gorzej jak będzie diabelsko wiało i ze słupa zaczną odrywać się kawałki bilbordu prosto na ludzkie głowy :/ Tam powinna stać tabliczka "Przechodź z kaskiem na głowie".

    • 18 3

    • Jeśli "nikomu", to po co ten chodnik?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

South Molo Festival - Delfinalia 2024 (5 opinii)

(5 opinii)
105,22 zł
hip-hop, festiwal muzyczny, w plenerze

Paweł Stasiak z zespołem PapaD (1 opinia)

(1 opinia)
120 zł
Kup bilet
pop

ADELE - Tribute from London by Stacey Lee

148 zł
Kup bilet
pop

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakich krajach, za pechowy uznawany jest inny dzień niż "piątek trzynastego"?