- 1 Juwenalia: Bajm, LemON i strefy z nagrodami (54 opinie)
- 2 Momoa spotkał się z Michalczewskim (58 opinii)
- 3 Trzydniowa kulinarna Feta na stoczni (54 opinie)
- 4 Chowają pieniądze w miejscach publicznych (52 opinie)
- 5 Jason Momoa w gdańskiej restauracji (137 opinii)
- 6 Juwenalia Gdańskie: koncerty i atrakcje (12 opinii)
Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.
Choć przebudowany Węzeł Wzgórze ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.
Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.
Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.
Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.
Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.
Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.
Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.
Opinie (336) ponad 20 zablokowanych
-
2011-02-11 08:19
jeździ się dużo wolniej i gorzej niż przed wybudowaniem węzła. Jest wolno, mało czytelnie dla osób wjeżdżających do Gdyni. Pan Stepa na wszystkim się zna.
- 11 2
-
2011-02-11 08:19
no to za 2 lata będzie tam syf jak w każdym innym przejściu
no to za 2 lata będzie tam syf jak w każdym innym przejściu.
To nie wina kolory, architektury cz wykonawcy. Tacy jestesmy- Polacy- 16 2
-
2011-02-11 08:20
(5)
cytuję "Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. " Szanowny redaktorze, ja sobie nie życzę aby mi utrudniano dojazd samochodem do centrum miasta, gdzie dojazd ten zbiega się z główną arterią łączącą 7 sąsiadujących ze sobą miast (od Pruszcza do Wejherowa). A wsadzenie pieszych w tunele w jednym z głównych węzłów drogowych miasta jest jak najbardziej prawidłowe - ludzie nie mający wyznaczonych korytarzy do chodzenia łażą wszędzie rozlewając się jak woda - sam pan napisał "Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik." - i to właśnie Pana słowa są dobrym uzasadnieniem dla takich tuneli. Gdyby uznać wizję tej części centrum bez samochodów to należałoby po prostu wybetonować całość i dalej tłuszcza na przełaj. Samochody przynajmniej jeżdżą po wyznaczonych dla siebie pasach. A co do materiałów i wyglądu - taki węzeł ma być logiczny i praktyczny czyli tani w eksploatacji i łatwy do utrzymania a nie wzbudzać swoim wyglądem egzaltację. Jeżeli tego Pan szuka to proszę popatrzeć na nowe gdyńskie budynki. A na koniec stwierdzenie "Stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej" co to w ogóle jest? Czy z tego powodu że miasto ma tysiąc lat to powinniśmy wszystko na nim opierać? Nazwę województwa zmieniono, więc proszę miasta, które zostało wybudowane jako konkurencja i ewentualne uzupełnienie dla tego zasłużonego skądinąd miasta nie włączać do jakiejś gdańskiej aglomeracji. Zwyczajowa nazwa trójmiasto i tak jest upokarzająca dla sąsiadującego "małego Trójmiasta". Jeżeli już chcecie na siłę ten Gdańsk w nazwę wcisnąć to piszcie "Aglomeracja miast Zatoki Gdańskiej".
- 11 23
-
2011-02-11 08:23
(1)
o, kolejny domorosły ekspert od wszystkiego się wypowiedział. widać że tez myślisz tokiem rozumowania z lat 70tych.na całym świecie odchodzi się od budowania tuneli dla pieszych bo stwarzają poczucie zagrożenia, zwłaszcza w godzinach wieczornych i są po prostu przeżytkiem,ale ty oczywiście wiesz najlepiej :)
- 7 2
-
2011-02-11 08:26
byś sie chociaż podpisał
odważniaku
- 2 5
-
2011-02-11 08:23
michu (2)
dobrze napisane
masz u mnie browara
chodzisz do koraba??- 3 2
-
2011-02-11 14:22
(1)
widzę olo że trasę podobną do koraba mamy, musimy się jakoś ustawić :)
- 1 0
-
2011-02-12 09:20
:)
będę dziewiętnastego celebrować otwarcie miejskiego obiektu sportowego :D
- 0 1
-
2011-02-11 08:20
Wieczni malkontenci...
To nie jest galeria sztuki tylko węzeł komunikacyjny. Trzeba się trochę przyzwyczaic do nowego układu ale wizualnie nie jest zle. Pewnie, ze mozna wydac jeszcze ze 100 baniek i narobic tam "kogutkow" - tylko po co? Zeby bylo co niszczyc? W tej formie obiekt jest dosc latwy do utrzymania - przydalby sie jedynie monitoring. Swiatel duzo to fakt, poczatkowo bylem sceptycznie nastawiony bo byly fatalnie ustawione ale poprawili i jedzie sie juz dosyc plynnie. Przydalaby sie jeszcze jedna korekta swiatel i bedzie calkiem ok.- 7 20
-
2011-02-11 08:20
"Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny."
A dlaczego jedno ma wykluczać drugie? To właśnie przykład myślenia rodem z PRL.Otóż droga Pani-te dwa pojęcia na świecie są bez problemu łączone-użyteczność nie wyklucza estetyki.- 22 2
-
2011-02-11 08:21
Brawo za słup! Nagroda "Czas Gdyni"
Autora koncepcji obejścia słupa należy zgłosić do nagrody "Czas Gdyni". Ciekawe, czy władze miasta docenią estetykę, funkcjonalność, nowatorstwo...
- 34 2
-
2011-02-11 08:21
ciekawe dlaczego nie zaplanowano i nie wykonano w tunelach zadbany boksów do wynajęcia za grosze w których przedsiębiorcy dający zatrunienie mieszka ńcom sprzedawliby różnej maści towary...
widać "tanio" "ładnie" betonowo to jest najwazniejsze...- 2 2
-
2011-02-11 08:23
WIDZE ŻE POPRZEWRACAŁO SIĘ W GŁOWACH OD TEJ DEMOKRACJI (1)
najwżniejszeze sie cos dzieje i sie rozwijamy a nie jedzimy pod mostem z lat 50 tych !!!!!!!!!!!
ludzie opanujcie sie troche- 3 23
-
2011-02-11 08:28
Na Twojej działce niech się tak dzieje!
- 3 1
-
2011-02-11 08:24
To jest w centrum miasta????? (1)
Gorzej niz w Radomiu. Dno.
- 31 4
-
2011-02-11 08:27
wracaj do Radoma
szybciutko
- 2 7
-
2011-02-11 08:27
Słup rzeczywiście wymiata (1)
Ale projektując tę cześć chyba uznano, że tam będzie słaby przepływ ludzi (bo rzeczywiście jest to droga piesza raczej słabo uczęszczana) i nikomu ten słup nie będzie przeszkadzał.
Gorzej jak będzie diabelsko wiało i ze słupa zaczną odrywać się kawałki bilbordu prosto na ludzkie głowy :/ Tam powinna stać tabliczka "Przechodź z kaskiem na głowie".- 18 3
-
2011-02-11 16:10
Jeśli "nikomu", to po co ten chodnik?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.