• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych. Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych.

Choć przebudowany Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.



Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę. Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę.
Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską
Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi. Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi.
Gdy dwa lata temu zaczęto wykładać Skwer Kościuszki tzw. betonową kostką bauma, stworzoną do wykonywania podjazdów do garaży, wydawało się, że to wypadek przy pracy. Teraz jednak wykorzystano ją do wykończenia kolejnej przestrzeni w śródmieściu Gdyni. Szkoda.

Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.

Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.

Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.

Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • Pani Teresa Horiszna

    Ciekawe czy była w Berlinie, Amsterdamie lub chociaż w Krakowie?
    Może warto wyjecha na chwilę i podpatrzec jak projektuje się i z jakiego materiału buduje przestrzen miasta. Przeciez to wieje taniochą. Kiedyś gdynia była perełką a dziś staje się powoli zwykłym średniakiem. Miernośc !

    • 24 1

  • faktycznie wygląda to nędznie. Rozumiem, gdyby ten węzeł zbudowano gdzies w Chylonii, ale w centrum miasta taki gniot ? ?

    • 22 4

  • Wygląd jak z PRL jest dla mnie do przeżycia, materiały też. Ale tego obejścia słupa i wyjścia na ścianę nie pojmuję. Skoro ludzie zostali potraktowani jak bydło, to trzeba było zrobić tunele o szerokości 2m i drabiny zamiast schodów - przynajmniej byłoby taniej a funkcjonalność niewiele mniejsza.
    Ja rozumiem, że urzędnicy mają ograniczone możliwości umysłowe (warunek konieczny przy przyjmowaniu do pracy) ale żeby postawić w środku miasta taki pomnik głupoty - to już jest sztuka. A wiecie czemu tak się stało? Stało się tak, ponieważ NIE MA WINNYCH, każdy urzędnik wykonał swoje zadanie, a Gdynia będzie pośmiewiskiem maglowanym w Szkle Kontaktowym.
    Ja wiem jedno: jakby firma w której pracuje takie coś oddała klientowi, to nawet bym się zauważył jakby cały zespół został wywalony z roboty.

    • 23 3

  • Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
    " Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. "

    Czyli co za 3 lata znowu remoncik, rozwalanie istniejącej infrastuktury i jedziemy z robota od początku ? Oj niebezpiecznie bawią się urzędnicy, przypominam że podobna historia była z Droga Gdyńską, którą po 4 latach od oddania zaczęto przebudowywać pod nowy Węzeł. Tak sie marnuje publiczne pieniądze.

    • 19 1

  • Pięknie (1)

    Trzeba przyznać ,że pare smaczków architektonicznych tu da się zauważyć. Projektant jakiś leciwy może,POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI, jakby.

    • 6 5

    • Bob

      nie czujesz klimatu, to żebyś sobie młodość przypomniał, łezka w oku się zakręciła a ty marudzisz

      • 0 0

  • Nie no z tym słupem to rewelacja :D hahahaha

    • 12 2

  • Gdynia miastem samochodów (1)

    Gdynia nie jest miejscem przyjaznym dla pieszych i rowerzystów - jest projektowana przede wszystkim dla kierowców, zaś pieszych i rowerzystów traktuje się jako obywateli drugiej kategorii i raz na jakiś czas rzuci im sie jakiś ochłap w stylu wyremontowanie chodnika czy namalowanie "ścieżki rowerowej" w lesie na odczepnego.
    A na co dzień wciska się ich pod ziemię jak szczury.
    Tu cały czas panuje fascynacja samochodowym "amerykańskim snem" z lat 60-tych i to gdy już dawno planiści z większości miast europejskich uciekają od tego "amerykańskiego koszmaru" i tworzą miasta przyjazne dla mieszkańców, a nie przede wszystkim dla blaszanych pudeł.

    • 23 5

    • Nie masz racji.

      To fakt, że w Gdyni pieszych i rowerzystów traktuje się jak obywateli drugiej kategorii.
      Ale kierowców traktuje się tak samo - płatne parkowanie, zmniejszanie liczby miejsc parkingowych w centrum (zamiast budowy nowych pojemnych parkingów).

      Tu wszystkich wyborców traktuje się jak obywateli drugiej kategorii. Bo tacy jesteśmy Gdynianie - i tak 80% z nas zagłosuje na tych samych ludzi w następnych wyborach. Oni nie mają powodu, żeby się starać.

      • 2 2

  • Gratuluję! Nareszcie świetny artykuł!

    Konkretny, z przykładami, ze studium ukazującym głupotę albo chciwość, albo jedno i drugie u projektantów i inwestorów.

    • 35 3

  • Jasny orzeł!

    Zdjęcia mówią wszystko. To obejście słupa reklamowego???? Co to ma być. To jakiś absurd. I wszędzie kostka, kostka to jedyny słuszny materiał. Dżizas, to jest smutny widok.

    • 25 1

  • Racja

    niestety.. Kraków i Wrocław na zdjęciu - PIĘKNIE, a tu jak zwykle coś zawiodło:/

    • 16 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wiosna w ogrodzie (1 opinia)

(1 opinia)
6 zł
targi, kiermasz

Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d." (2 opinie)

(2 opinie)
89 - 129 zł
Kup bilet
pop

Juwenalia Gdańskie 2024 (40 opinii)

(40 opinii)
75 - 290 zł
Kup bilet

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto odebrał nagrodę za całokształt twórczości podczas sopockiego festiwalu w Operze Leśnej w 1998 roku?