• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych. Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych.

Choć przebudowany Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.



Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę. Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę.
Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską
Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi. Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi.
Gdy dwa lata temu zaczęto wykładać Skwer Kościuszki tzw. betonową kostką bauma, stworzoną do wykonywania podjazdów do garaży, wydawało się, że to wypadek przy pracy. Teraz jednak wykorzystano ją do wykończenia kolejnej przestrzeni w śródmieściu Gdyni. Szkoda.

Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.

Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.

Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.

Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • Gdy 100% jest ceną w przetargu (1)

    to się tak właśnie kończy.
    A teraz będa przerabiać, poprawiać, uzupełniać. Chciwy traci 2 razy!

    • 24 2

    • obawiam się, że mogą już nie poprawiać. I w tym ból, że zaprzepaszczono szansę na zmianę estetyki tego fragmentu miasta. Naiwny byłem, ale naprawdę myślałem, że wykorzystają projekty małej architektury ze Świętojańskiej. Gotowe rozwiązania, po 10 lat nadal wyglądające i trzymające się świetnie...

      • 5 0

  • tunel dla pieszych -- tragedia!!!

    tunel dla pieszych tragedia!!!
    Kolor masakra, jakiś daltonista chyba to projektował
    A oświetlenie jak byśmy się cofneli ze 40 lat.
    Czas chyba wymienić tych przestarzałych urzedników, który podejmują takie decyzje!!!

    • 30 4

  • Teresa Horiszna (1)

    Może jako mieszkańcy Gdyni złóżmy pismo do Prezydenta o odwołanie tej Pani zanim w centrum postawi nam blokowiska na miarę Przymorza.

    • 34 0

    • do Hiroszimy z nią

      • 2 0

  • zgadzam się, ale...

    ... co tak późno? Plany znane były od dawna. Trzeba było interweniować w facie projektowej a nie marudzić po fakcie.

    • 6 5

  • druzgocząca krytyka, uzasadniona porażającym materiałem zdjęciowym

    to straszny dramat tunel w takim kolorze, tunel do eskaemki we wrzeszczu, ten to dopiero ma kolor, lampy rodem z peerelu, na dodatek wygaszone, ostatnie zdjęcie zrobione w biały dzień, w gdańsku lampy palą się w biały dzień, a na noc są wyłączane
    i tylko ten słup na bilbord faktycznie perełka, nobla dla autora!!

    • 14 16

  • (1)

    ten słup rządzi - reszta jest ok; na ścianach przecież można z powodzeniem urządzić galerie street-art'u zeby był lepszy smaczek i klimat miasta (grafy np. jak na stoczni gdańskiej)

    • 9 1

    • street art jest oblesny i raczej nie kojarzy sie w nowoczesnym i zadbanym miastem tylko z terenami opuszczonymi i zaniedbanymi!

      • 3 0

  • jeden syf!!!

    popieprzony wezel!!!kiepskie rozwaizania BEDA wypadki, linie ni z gruchy ni z pietruchy !!! Pelno swiatel , jakis pomyleniec to zaprojektowal KOSZMAR estetyczny , wiaty jak z lat 70-tych!!!!Szczurek -Gdynia modern?????

    • 23 5

  • Słup reklamowy

    Wykonane obejście słupa reklamowego jest szokujące. Uważam, że to powinno znaleźć się na folderach reklamujących Gdynię, z pewnością stało by się elementem rozpoznawalnym Gdyni i atrakcją turystyczną. Bezmyślność ludzka nie zna granic.... aż przykro.

    • 29 3

  • To tylko potwierdza ze jestesmy narodem zacofanym

    Cala Europa buduje tunele dla samochodów, a nie dla ludzi . A te schody przebiły wszystko .Jeszcze ta winda zepsuje się za parę miesięcy ,i ludzie niepełno sprawni ,kobiety z dziećmi i ludzie starsi będą się wciągać na linie do góry Gratulacje pomysłowości i ułomności psychicznej UM

    • 28 4

  • Do tego kanciaste strasznie brzydkie wiaty-efekt-kolejny gdyński koszmarek pokroju Sea Towers

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

South Molo Festival - Delfinalia 2024 (5 opinii)

(5 opinii)
105,22 zł
hip-hop, festiwal muzyczny, w plenerze

Paweł Stasiak z zespołem PapaD (1 opinia)

(1 opinia)
120 zł
Kup bilet
pop

ADELE - Tribute from London by Stacey Lee

148 zł
Kup bilet
pop

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Klub Żak działa od: