- 1 Juwenalia: Bajm, LemON i strefy z nagrodami (52 opinie)
- 2 Trzydniowa kulinarna Feta na stoczni (52 opinie)
- 3 Momoa spotkał się z Michalczewskim (58 opinii)
- 4 Chowają pieniądze w miejscach publicznych (52 opinie)
- 5 Jason Momoa w gdańskiej restauracji (137 opinii)
- 6 Sanah wystąpi na Skwerze Kościuszki (82 opinie)
Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.
Choć przebudowany Węzeł Wzgórze ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.
Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.
Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.
Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.
Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.
Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.
Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.
Opinie (336) ponad 20 zablokowanych
-
2011-02-11 07:41
Gdy 100% jest ceną w przetargu (1)
to się tak właśnie kończy.
A teraz będa przerabiać, poprawiać, uzupełniać. Chciwy traci 2 razy!- 24 2
-
2011-02-11 09:20
obawiam się, że mogą już nie poprawiać. I w tym ból, że zaprzepaszczono szansę na zmianę estetyki tego fragmentu miasta. Naiwny byłem, ale naprawdę myślałem, że wykorzystają projekty małej architektury ze Świętojańskiej. Gotowe rozwiązania, po 10 lat nadal wyglądające i trzymające się świetnie...
- 5 0
-
2011-02-11 07:42
tunel dla pieszych -- tragedia!!!
tunel dla pieszych tragedia!!!
Kolor masakra, jakiś daltonista chyba to projektował
A oświetlenie jak byśmy się cofneli ze 40 lat.
Czas chyba wymienić tych przestarzałych urzedników, który podejmują takie decyzje!!!- 30 4
-
2011-02-11 07:46
Teresa Horiszna (1)
Może jako mieszkańcy Gdyni złóżmy pismo do Prezydenta o odwołanie tej Pani zanim w centrum postawi nam blokowiska na miarę Przymorza.
- 34 0
-
2011-02-11 17:48
do Hiroszimy z nią
- 2 0
-
2011-02-11 07:47
zgadzam się, ale...
... co tak późno? Plany znane były od dawna. Trzeba było interweniować w facie projektowej a nie marudzić po fakcie.
- 6 5
-
2011-02-11 07:47
druzgocząca krytyka, uzasadniona porażającym materiałem zdjęciowym
to straszny dramat tunel w takim kolorze, tunel do eskaemki we wrzeszczu, ten to dopiero ma kolor, lampy rodem z peerelu, na dodatek wygaszone, ostatnie zdjęcie zrobione w biały dzień, w gdańsku lampy palą się w biały dzień, a na noc są wyłączane
i tylko ten słup na bilbord faktycznie perełka, nobla dla autora!!- 14 16
-
2011-02-11 07:54
(1)
ten słup rządzi - reszta jest ok; na ścianach przecież można z powodzeniem urządzić galerie street-art'u zeby był lepszy smaczek i klimat miasta (grafy np. jak na stoczni gdańskiej)
- 9 1
-
2011-02-11 07:55
street art jest oblesny i raczej nie kojarzy sie w nowoczesnym i zadbanym miastem tylko z terenami opuszczonymi i zaniedbanymi!
- 3 0
-
2011-02-11 08:12
jeden syf!!!
popieprzony wezel!!!kiepskie rozwaizania BEDA wypadki, linie ni z gruchy ni z pietruchy !!! Pelno swiatel , jakis pomyleniec to zaprojektowal KOSZMAR estetyczny , wiaty jak z lat 70-tych!!!!Szczurek -Gdynia modern?????
- 23 5
-
2011-02-11 08:16
Słup reklamowy
Wykonane obejście słupa reklamowego jest szokujące. Uważam, że to powinno znaleźć się na folderach reklamujących Gdynię, z pewnością stało by się elementem rozpoznawalnym Gdyni i atrakcją turystyczną. Bezmyślność ludzka nie zna granic.... aż przykro.
- 29 3
-
2011-02-11 08:17
To tylko potwierdza ze jestesmy narodem zacofanym
Cala Europa buduje tunele dla samochodów, a nie dla ludzi . A te schody przebiły wszystko .Jeszcze ta winda zepsuje się za parę miesięcy ,i ludzie niepełno sprawni ,kobiety z dziećmi i ludzie starsi będą się wciągać na linie do góry Gratulacje pomysłowości i ułomności psychicznej UM
- 28 4
-
2011-02-11 08:17
Do tego kanciaste strasznie brzydkie wiaty-efekt-kolejny gdyński koszmarek pokroju Sea Towers
- 11 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.